Gå til innhold

Spørsmål til tannleger. Hvor flinke er nordmenn til å pusse tennene og ta tanntråd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor flinke er nordmenn til å pusse tennene og ta tanntråd? Jeg skjønner at dette kan variere enormt. Så jeg prøver å begrense det til  voksne nordmenn som går til tannlegen jevnlig. De som har avtale med tannlegen om å bli innkalt etter en gitt tid. 

Jeg spør fordi jeg er en voksen som går til tannlegen en gang i året. Tannlegen spør meg alltid om jeg pusser tennene to ganger om dagen og om jeg bruker tanntråd.  Jeg bruker aldri tanntråd og det synes også fordi jeg sliter med tannstein. Vet jeg burde bruke tanntråd, men denne tråden handler om hva jeg gjør ikke hva jeg burde gjøre. 

Men jeg har lurt litt på hvor stor andel som har svært god tannhygiene og hvor stor andel som kanskje kun pusser tennene, osv. I hvilket sjikt jeg ligger. Om jeg er helt uvanlig og nærmest alle gjør som de burde eller om mange er som meg. 

Jeg vet også at mange lyver til tannlegen og sier de er flinkere enn de er. Så det jeg lurer på er når dere ser tennene til pasientene så ser dere vel hvordan det står til med tannhygienen? Dere ser jo om det er matrester i munnen når pasienten kommer og dere ser om det er mye plakk på tennene som sier noe om hvordan tannhygienen har vært i perioden mellom de to tannbesøkene. Og dere kan kanskje også se om folk har drukket mye brus og slitt tennene sånn? 

Anonymkode: c272e...dd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan svare for min tannlege, jeg gikk fra å ikke bruke tanntråd til å bruke det fast 3-5 ganger pr uke, tannlegen min kommenterte det etter å ha kikka i munnen min et par sekunder, han sa jeg nesten ikke hadde tannstein i forhold til før hvor han måtte rense masse. Han var veldig fornøyd. Så ja det synes visst veldig. 

Anonymkode: f4bb7...02a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan svare for min tannlege, jeg gikk fra å ikke bruke tanntråd til å bruke det fast 3-5 ganger pr uke, tannlegen min kommenterte det etter å ha kikka i munnen min et par sekunder, han sa jeg nesten ikke hadde tannstein i forhold til før hvor han måtte rense masse. Han var veldig fornøyd. Så ja det synes visst veldig. 

Ja, tannlegene ser umiddelbart om pasientene bruker tanntråd jevnlig gjennom året. 

Jeg har vært mye flinkere med det de siste to årene, og har nesten ikke måttet fjerne tannstein siden. Før det derimot hadde jeg ekstremt mye…

Tannlegen sa det umiddelbart - at jeg hadd vært flink. Faen meg det beste komplimentet jeg har fått, følte meg som et tent skolelys i tannlegestolen 😂

Anonymkode: f1fe4...d64

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen tror jeg har vært flink, siden jeg ikke har hull tennene er hvite, men sannheten er at jeg til tider har vært veldig dårlig på å pusse og bruke tanntråd i perioder jeg har slitt psykisk. Så genetikk må være en stor faktor vil jeg tro 

Anonymkode: 4c34b...aa4

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg  er trådstarter. Jeg kan legge til at selv om jeg pusser tennene hver dag så slurver jeg med selve utførelsen av tannpussen.  Tannlegen kommenterer det alltid når hun fjerner tannstein at jeg må bruke mer tid på å pusse tennene på områdene med mye tannstein. Og det stemmer at jeg ikke bruker nok tid på tannpussen. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, tannlegene ser umiddelbart om pasientene bruker tanntråd jevnlig gjennom året. 

Jeg har vært mye flinkere med det de siste to årene, og har nesten ikke måttet fjerne tannstein siden. Før det derimot hadde jeg ekstremt mye…

Tannlegen sa det umiddelbart - at jeg hadd vært flink. Faen meg det beste komplimentet jeg har fått, følte meg som et tent skolelys i tannlegestolen 😂

Dette med å få kompliment for tannpussen av tannlegen er noe jeg alltid har ønsket meg og som jeg har prøvd å bruke som motivasjon for å bruke tanntråd. Men jeg har som nevnt aldri klart å gjennomføre det. Eneste jeg klarer er å bruke tanntråd noen dager før tannlegebesøket. For at det skal se ut som jeg bruker tanntråd. Men tannlegen ser som sagt på tannsteinen at jeg ikke bruker tanntråd. Og siden tannlegen ser jeg ikke bruker tanntråd så innrømmer jeg det også når hun spør. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tannlegen tror jeg har vært flink, siden jeg ikke har hull tennene er hvite, men sannheten er at jeg til tider har vært veldig dårlig på å pusse og bruke tanntråd i perioder jeg har slitt psykisk. Så genetikk må være en stor faktor vil jeg tro 

Anonymkode: 4c34b...aa4

Sant at genetikk også har mye å si. Jeg har heller ikke hull i tennene . Men tannstein har jeg slitt med så tannlegen skjønner at jeg ikke har vært flink selv om jeg ikke har hull. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å pusse tennene morgen og kveld, hver kveld bruker jeg bruker mellomromsbørste(?) og tanntråd-stav. Ofte blir det bare om kvelden at jeg orker fordi jeg er kronisk syk og alt krever energi fra meg. Er ærlig med tannlegen min om det, likevel får jeg alltid skryt av henne fordi hun syns det ser bra ut.

Anonymkode: eac8d...bde

AnonymBruker
Skrevet

Helsepersonell har ikke lov til å svare i egenskap av yrket sitt her, så kan bli vanskelig….

Selv pusser jeg visst FOR mye, i det minste for hardt - så jeg har fått pusseskader (ikke vet jeg om det betyr at jeg pusser bra..?)

Anonymkode: 9f576...aad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver å pusse tennene morgen og kveld, hver kveld bruker jeg bruker mellomromsbørste(?) og tanntråd-stav. Ofte blir det bare om kvelden at jeg orker fordi jeg er kronisk syk og alt krever energi fra meg. Er ærlig med tannlegen min om det, likevel får jeg alltid skryt av henne fordi hun syns det ser bra ut.

Anonymkode: eac8d...bde

Jeg er trådstarter. Jeg skjønner både deg og hun over som har slitt med depresjon. Jeg er selv kronisk syk og kjenner veldig på det med manglende energi. For meg er det kveldspussen som er vanskeligst.  Om jeg skal få gjort noe så må jeg som regel ha gjort det før klokka 18. Så jeg prøver å være ekstra grundig med morgen-tannpussen og egentuelt å pusse tenna på ettermiddagen også. 

Jeg har også forklart dette til tannlegen.  Jeg tror kanskje det også er grunnen til at hun kun "maser" om områdene jeg sliter med tannstein. For det er ikke kun de områdene hvor tannpussen og tanntrådbruken ikke er god nok. Men kanskje tannlegen min fokuserer på det verste for å prøve å gjøre oppgaven mer overkommelig og hundre de mest akutte områdene. For det er lettere å gjøre en grundig jobb på kun disse tennene enn på hele munnen. For meg så er det en overkommelig oppgave selv om jeg ikke gjør den.  Å ta hele munnen grundig tror jeg ikke jeg hadde klart på dette tidspunktet. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helsepersonell har ikke lov til å svare i egenskap av yrket sitt her, så kan bli vanskelig….

Selv pusser jeg visst FOR mye, i det minste for hardt - så jeg har fått pusseskader (ikke vet jeg om det betyr at jeg pusser bra..?)

Takk for svar og da får jeg nok ikke svar fra tannleger.  Nå har sikkert tannlegen fortalt det til deg. Men har du vurdert elektrisk tannbørste? De har trykksensor som blinker når man presser for hardt og presser man alt for hardt så stopper den også helt opp.

Elektriske tannbørster skal så vidt være nær tennene. 

Man kan også se på hvor raskt tannbørsten blir slitt. Om de blir raskere slitt enn det som står på pakken så pusser man trolig for hardt. 

Det finnes også tannbørster med mykere børster som reduserer sjansene for pusseskader. Så det kan du også vurdere.

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Takk for svar og da får jeg nok ikke svar fra tannleger.  Nå har sikkert tannlegen fortalt det til deg. Men har du vurdert elektrisk tannbørste? De har trykksensor som blinker når man presser for hardt og presser man alt for hardt så stopper den også helt opp.

Elektriske tannbørster skal så vidt være nær tennene. 

Man kan også se på hvor raskt tannbørsten blir slitt. Om de blir raskere slitt enn det som står på pakken så pusser man trolig for hardt. 

Det finnes også tannbørster med mykere børster som reduserer sjansene for pusseskader. Så det kan du også vurdere.

TS

Ja, byttet til elektrisk for flere år siden etter klar beskjed fra tannlegen, og bruker myk bust. Skal si den siste jeg kjøpte blinker som et juletre ja 😂😂

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen pleier å si at her ser det veldig bra ut, fortsett med å være like flink til å bruke tanntråd. Jeg har aldri brukt tanntråd, så jeg bare nikker og fortsetter med å ikke bruke tanntråd.

Anonymkode: 6caa4...000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tannlegen pleier å si at her ser det veldig bra ut, fortsett med å være like flink til å bruke tanntråd. Jeg har aldri brukt tanntråd, så jeg bare nikker og fortsetter med å ikke bruke tanntråd.

Anonymkode: 6caa4...000

Juksepave :fnise: 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed av tannlegen at jeg bør roe ned på både tannbørsting og tanntråd/tannpirker🫣 Jeg pusser opp til 4 ganger daglig på det meste og går konstant med tannpirker. Har aldri hatt hull. 

Går til tannlege hvert år. 

Har sine grunner for at jeg gjør det på denne måten da. 

Anonymkode: 5c5cd...25a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pusser tennene to ganger pr dag, og bruker tanntråd og munnskyll hver kveld. Har alltid mye tannstein, så nå har jeg begynt å bruke tanntråd på morgenen også, for å se om det hjelper.

Anonymkode: 26fb9...7da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg pusser tennene to ganger pr dag, og bruker tanntråd og munnskyll hver kveld. Har alltid mye tannstein, så nå har jeg begynt å bruke tanntråd på morgenen også, for å se om det hjelper.

Det høres ikke ut som du gjør det riktig…?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte aldri tanntråd før. Synes det var veldig vanskelig og gjorde vondt i fingrene. Kjøpte en sånn Easy Clean flosser og da er det virkelig null problem. Veldig enkelt og fort gjort, bruker den hver kveld og noen ganger ellers ved behov. Prøv det TS.

Det er ingenting i veien med å pusse tennene kl 18 hvis det er da du greier å få det gjort.

Anonymkode: aa5c4...72b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter psykisk og fysisk og kan hoppe over tannpuss en kveld eller tanntråd en måned. Får likevel skryt av tannlegen og han sa sist at det var uvanlig rent.

Jeg vet ikke jeg. Kanskje han bare ville ha god score på Google.

Anonymkode: 36aad...9a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Noen får lettere tannstein enn andre. Men jeg er enig med ABen som skrev at du bør sjekke om du pusser tennene og bruker tanntråd riktig. Det er ikke nedlatende ment. For det er ikke så lett som mange tror.  Nettopp fordi folk tror det er helt åpenbart  hvordan man pusser tennene og bruker tanntråd riktig så sjekker de aldri en insruksjonsvideo for hvordan man gjør det riktig. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har også mye tannstein, og må fjerne hver niende måned, kontroll hver tolvte måned blir for lite. 

Det har hjulpet en del med elektrisk tannbørste og riktig teknikk på den (trykke litt så busten når helt inntil tannkjøttet på hver tann), og bruke sånne tannpirkerpinner i stedetfor tanntråd. Men har fortsatt mer enn "normalt", sånn er det bare. 

Anonymkode: 319a9...8b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...