AnonymBruker Skrevet 5. november #61 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (16 timer siden): AAP er søkt for perioden jeg IKKE har hatt lønn, men vært SYK. Siden det ikke har vært noen fasit på når kroppen ville takle å jobbe igjen. Skikkelig festlig at du bare antar at folk er ute etter å være utspekulerte. Jeg spør deg, hva hadde du gjort i en liknende situasjon? AAP kan søkes der man ikke har rett på sykepenger (grunnet ulønnet permisjon) og når man ikke vet når man er klar for arbeid. Om det er 30 dager eller 6 mnd vet man jo ikke 🤦♀️ Anonymkode: 80976...d60 AAP er noe man kvalifiserer seg til når man er i en form for arbeidsrettet tiltak eller medisinsk behandling? Søkte du AAP med legeerklæring fra fastlegen din? Er denne søknaden fortsatt under behandling? Du har ikke rett på AAP fordi du har valgt å gå ut i ulønnet permisjon dessverre. AAP står for «arbeidsavklaringspenger» og er en stønad for de som står utenfor arbeidslivet pga sykdom og skade. Anonymkode: 34af9...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #62 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): AAP er noe man kvalifiserer seg til når man er i en form for arbeidsrettet tiltak eller medisinsk behandling? Søkte du AAP med legeerklæring fra fastlegen din? Er denne søknaden fortsatt under behandling? Du har ikke rett på AAP fordi du har valgt å gå ut i ulønnet permisjon dessverre. AAP står for «arbeidsavklaringspenger» og er en stønad for de som står utenfor arbeidslivet pga sykdom og skade. Anonymkode: 34af9...0b1 — Når du står i ulønnet permisjon og uten jobb så kan du ha rett på dagpenger, ikke AAP. Men du er jo fast ansatt et sted, du har bare tatt ulønnet permisjon - som er et valg man selv tar. Og da mister man også rettigheter som f.eks pensjon, sykepenger og andre stønader fra folketrygden. Dette har det også vært mye debatt om de siste årene i mediene også 😊. Vet ikke helt hvor du har det fra at du har krav på AAP som fast ansatt, med frivillig permisjon. I ulønnet permisjon tenker jeg du først og fremst kvalifiserer deg for sosial stønad og nødhjelp. Jeg ville ikke belaget meg på å få den søknaden godkjent, så hvis du står helt uten inntekt ville jeg søkt sosialhjelp og nødhjelp med en gang. Anonymkode: 34af9...0b1
AnonymBruker Skrevet 5. november #63 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Denn type uttalelser er uheldig, og vil ikke falle i god jord hvis den ansatte kontakter tillitsvalgt eller advokat. Anonymkode: 03308...223 Kommer an på yrket det. Er yrker hvor du må gå igjennom en «oppfriskning» og få ny sertifisering om en har vært lenge borte. Som det virker som TS må i sin jobb. Anonymkode: 1e032...5df
AnonymBruker Skrevet 5. november #64 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kommer an på yrket det. Er yrker hvor du må gå igjennom en «oppfriskning» og få ny sertifisering om en har vært lenge borte. Som det virker som TS må i sin jobb. Anonymkode: 1e032...5df Men da har vel den ansatte krav på dette? TS bør ta advokat. Anonymkode: 03308...223
Rhodiola Skrevet 5. november #65 Skrevet 5. november Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporing, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 5. november #66 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): — Når du står i ulønnet permisjon og uten jobb så kan du ha rett på dagpenger, ikke AAP. Men du er jo fast ansatt et sted, du har bare tatt ulønnet permisjon - som er et valg man selv tar. Og da mister man også rettigheter som f.eks pensjon, sykepenger og andre stønader fra folketrygden. Dette har det også vært mye debatt om de siste årene i mediene også 😊. Vet ikke helt hvor du har det fra at du har krav på AAP som fast ansatt, med frivillig permisjon. I ulønnet permisjon tenker jeg du først og fremst kvalifiserer deg for sosial stønad og nødhjelp. Jeg ville ikke belaget meg på å få den søknaden godkjent, så hvis du står helt uten inntekt ville jeg søkt sosialhjelp og nødhjelp med en gang. Anonymkode: 34af9...0b1 Nei, jeg har ikke bare hatt ulønnet permisjon. Den er for lengst over og jeg skulle vært i arbeid igjen, men har vært for syk til å utføre arbeidet 😊 som skrevet tidligere har NAV selv gitt meg beskjed om å søke og de har god innsikt i saken. Det ligger selvfølgelig med en legeerklæring til dette. Jeg har ikke rett på hverken sosialhjelp eller nødhjelp når jeg har samboer. AnonymBruker skrev (4 timer siden): AAP er noe man kvalifiserer seg til når man er i en form for arbeidsrettet tiltak eller medisinsk behandling? Søkte du AAP med legeerklæring fra fastlegen din? Er denne søknaden fortsatt under behandling? Du har ikke rett på AAP fordi du har valgt å gå ut i ulønnet permisjon dessverre. AAP står for «arbeidsavklaringspenger» og er en stønad for de som står utenfor arbeidslivet pga sykdom og skade. Anonymkode: 34af9...0b1 Ja det ligger legeerklæring til grunn og søknaden er fortsatt under behandling. Man skal også kunne jobbe f.eks. 50% hvis mulig som arbeidsrettet tiltak, men det er vel det som skal diskuteres under et dialogmøte. Spørsmålet er egentlig ikke om jeg har rett på AAP eller ikke, men om sjefen kan nekte meg å komme tilbake på jobb 🤷♀️ Anonymkode: 80976...d60
AnonymBruker Skrevet 5. november #67 Skrevet 5. november Men kan du jobbe før du har gjennomgått denne oppfriskningen/resertifiseringen? Kan den gjennomføres på jobb når som helst eller det er noe som må arrangeres, evnt gjennomføres eksternt? Anonymkode: 480f1...55f
AnonymBruker Skrevet 5. november #68 Skrevet 5. november Jeg skjønner jo at sjefen tenker at du egentlig ikke er 100% frisk og bare vil komme tilbake for å få lønn og for å opparbeide ny rett til sykepenger. Anonymkode: 38969...4b7 1
mommyaka Skrevet 5. november #69 Skrevet 5. november Siden du søker aap..er din arbeidsevne nedsatt med 50 prosent?
AnonymBruker Skrevet 5. november #70 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner jo at sjefen tenker at du egentlig ikke er 100% frisk og bare vil komme tilbake for å få lønn og for å opparbeide ny rett til sykepenger. Anonymkode: 38969...4b7 Det spiller ingen rolle hva arbeidsgiver skjønner. Kontrakt er kontrakt. Anonymkode: 9a6b7...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 5. november #71 Skrevet 5. november mommyaka skrev (29 minutter siden): Siden du søker aap..er din arbeidsevne nedsatt med 50 prosent? Man kan søke om man er usikker på arbeidsevne. Grunnet lang behandlingstid blir mange oppfordret til dette, når det nærmer seg slutt på sykmelding. Det bortfaller hvis situasjonen endrer seg. Anonymkode: 13826...f5e
mommyaka Skrevet 5. november #72 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man kan søke om man er usikker på arbeidsevne. Grunnet lang behandlingstid blir mange oppfordret til dette, når det nærmer seg slutt på sykmelding. Det bortfaller hvis situasjonen endrer seg. Anonymkode: 13826...f5e Arbeidsevne MÅ være iallefall 50 prosent og dette må komme i legeerklæring og eventuelt andre diagnoser etc. Man kan ikke søke bare for at man ikke helt vet hvor mye man kan jobbe eller for å få penger fordi man ikke har jobb. Om man ikke vet og legeerklæring kommer med at man ikke vet om arbeids evne...ar der kan være 10 prosent eller 100 får man ikke aap
AnonymBruker Skrevet 5. november #73 Skrevet 5. november Uten å ha lest alle innleggene... Men du har krav på tilrettelegging ved sykdom. Anonymkode: b254b...436
AnonymBruker Skrevet 5. november #74 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg har ikke bare hatt ulønnet permisjon. Den er for lengst over og jeg skulle vært i arbeid igjen, men har vært for syk til å utføre arbeidet 😊 som skrevet tidligere har NAV selv gitt meg beskjed om å søke og de har god innsikt i saken. Det ligger selvfølgelig med en legeerklæring til dette. Jeg har ikke rett på hverken sosialhjelp eller nødhjelp når jeg har samboer. Ja det ligger legeerklæring til grunn og søknaden er fortsatt under behandling. Man skal også kunne jobbe f.eks. 50% hvis mulig som arbeidsrettet tiltak, men det er vel det som skal diskuteres under et dialogmøte. Spørsmålet er egentlig ikke om jeg har rett på AAP eller ikke, men om sjefen kan nekte meg å komme tilbake på jobb 🤷♀️ Anonymkode: 80976...d60 I utgangspunktet så har ikke samboere forsørgeransvar. Sosialhjelp og nødhjelp har du rett på om du er helt skrapet, men har du oppsparte midler - så må du bruke de først. Anonymkode: bc640...cb0
AnonymBruker Skrevet 5. november #75 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (50 minutter siden): I utgangspunktet så har ikke samboere forsørgeransvar. Sosialhjelp og nødhjelp har du rett på om du er helt skrapet, men har du oppsparte midler - så må du bruke de først. Anonymkode: bc640...cb0 Jeg har ingen oppsparte midler, lever av det jeg klarer å få inn på andre måter, men nå har ting begynt å hope seg opp og det er forferdelig ubehagelig. Jeg prioriterer selvfølgelig mat på bordet og at barna har det de skal.. Men nav sa selv at de mente jeg ikke hadde rett på det. Men da stemmer det kanskje ikke 🧐 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men kan du jobbe før du har gjennomgått denne oppfriskningen/resertifiseringen? Kan den gjennomføres på jobb når som helst eller det er noe som må arrangeres, evnt gjennomføres eksternt? Anonymkode: 480f1...55f Min kollega har stilt seg til disposisjon for å gå gjennom opplæringen på sin fritid, og godkjenningen jeg trenger kan gjøres når som helst og hvor som helst. Anonymkode: 80976...d60
AnonymBruker Skrevet 5. november #76 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ingen oppsparte midler, lever av det jeg klarer å få inn på andre måter, men nå har ting begynt å hope seg opp og det er forferdelig ubehagelig. Jeg prioriterer selvfølgelig mat på bordet og at barna har det de skal.. Men nav sa selv at de mente jeg ikke hadde rett på det. Men da stemmer det kanskje ikke 🧐 Min kollega har stilt seg til disposisjon for å gå gjennom opplæringen på sin fritid, og godkjenningen jeg trenger kan gjøres når som helst og hvor som helst. Anonymkode: 80976...d60 Sjekk ut AAP-aksjonen på facebook. Du kan spørre der og få link til paragrafer av mennesker som vet hva de snakker om + ofte en del som mener noe. Slik jeg har forstått det, så prøver nav seg noen ganger med å si at "dere klarer dere". Så lenge du ikke er gift, så skal du kunne overleve uten å kreve at samboer betaler mat og din del av bolig/strøm/... Anonymkode: bc640...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #77 Skrevet 7. november skeiv-ostepop skrev (På 4.11.2025 den 20.10): Arbeidsgiver kan frita deg fra arbeidsplikten. Du kan frita arbeidsgiver for lønnsplikt. Dersom du skulle vært på jobb nå men arbeidsgiver nekter deg å møte så skal du fortsatt ha lønn fra den dagen du var tilbake i tråd med arbeidskontrakten, turnus og arbeidsplan. Hva er begrunnelsen sjefen din gir for å nekte deg å komme tilbake? Har dere tillitsvalgt på jobb - hva sier de om dette? Er du fagorganisert? Dette! Hvis avtalen var 1. november og du ikke er sagt opp, har du rett på den stillingen du skulle tilbake til fra den datoen dere var enig om. Det er ikke et krav om gjennomført dialogmøte med nav for å møte på jobb igjen. Anonymkode: c9c65...cb7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå