Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde du klart deg uten lønn til å forsørge familien din? 

Du har jo klart deg uten lønn for du skriver jo at du har hatt ulønnet permisjon.

Når du finner ut at du ikke får sykepenger, da sørger du for å bli frisk nok til å jobbe, men hvis du hadde fått en form for stønad ville du ikke sørget for å komme på jobb.

Hmm

Anonymkode: 37648...4e1

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (51 minutter siden):

Men AAP og AAP som sykepengeerstatning er to forskjellige ting. Hva har du søkt om?

Nei, det er det ikke, det er den samme tingen. 

Anonymkode: 7cc9d...a33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det er det ikke, det er den samme tingen. 

Anonymkode: 7cc9d...a33

Da må nesten noen korrigere NAV?

Sitat

Du kan få AAP i inntil 6 måneder hvis vi vurderer at sykdommen eller skaden din blir kortvarig. Dette kaller vi "AAP som sykepengeerstatning"

Dette gjelder deg som: 

• ikke har opptjent rett til sykepenger
  • har minst 50 prosent nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom eller skade 
  • sannsynligvis blir frisk innen 6 måneder 
  • tidligere har mottatt enten sykepenger, AAP, eller AAP og deretter foreldrepenger. 

I motsetning til vanlig AAP, er det ikke nødvendig at du har behov for behandling eller annen hjelp fra Nav, som for eksempel arbeidsrettede tiltak. Du vil vanligvis ikke få oppfølging fra Nav, men du må sende meldekort. 

https://www.nav.no/aap

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde avtale om permisjon frem til 1 september, og hadde helt ærlig trodd at det jeg hadde av smerter skulle være forbigående. Men det krevde behandling som jeg har betalt for selv for ikke å måtte vente i evigheter i det offentlige.

Jeg har vært åpen og ærlig om ting hele veien, tatt grep for å komme raskere tilbake, og har ytret ønske om å komme tilbake. Og har ingen plan om å sykemelde meg igjen så fort jeg har mulighet.

Feilen jeg gjorde var jo å ikke sykemelde meg da permisjonen var over (den lønnende) fordi jeg likevel hadde planlagt ulønnet permisjon og tenkte at jeg kom til å bli i orden igjen lenge før jobbstart. 

Virkelig ingen tanke om å lure system eller sjef her. Men en oppriktig fortvilet situasjon der jeg nå har gått uten lønn i mange måneder. Det var for øvrig nav som ba meg søke AAP da jeg fikk avslag på sykepenger, sånn at jeg skal ha noe i tiden jeg ikke får lønn grunnet sykdom/nedsatt arbeidsevne. 

Spørsmålet er om han kan nekte meg å jobbe rent juridisk når jeg ikke er sykemeldt og hadde planlagt oppstart 1 november? 

Anonymkode: 80976...d60

Du skriver veldig rotete og opererer med flere ulike datoer. Det gjør det vanskelig å svare. 

Men dersom du har kontrakt på at din permisjon er ut oktober, kan ikke din leder nekte deg å starte opp igjen på jobb. I så fall vil den være pliktig til å utbetale deg lønn. Dersom du ikke har en kontrakt på at din ulønnede permisjon var over 31.10, står arbeidsgiver fritt til å gjøre det den ønsker. Kontakt fagforeningen i din konkrete sak

Anonymkode: dc713...6b4

• Liker 1
Skrevet

Du har krav på å få tilbake stillingen din. Så lenge du ikke er sagt opp kan ingen nekte deg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du skriver veldig rotete og opererer med flere ulike datoer. Det gjør det vanskelig å svare. 

Men dersom du har kontrakt på at din permisjon er ut oktober, kan ikke din leder nekte deg å starte opp igjen på jobb. I så fall vil den være pliktig til å utbetale deg lønn. Dersom du ikke har en kontrakt på at din ulønnede permisjon var over 31.10, står arbeidsgiver fritt til å gjøre det den ønsker. Kontakt fagforeningen i din konkrete sak

Anonymkode: dc713...6b4

Nei, hun opererer ikle med flere datoer.

Foreldrepemisjon ble forlenget med en planlagt og godkjent ulønnet permisjon som utløp 1. September. Hun var for syk til å starte i jobb 1. September og ble derfor sykemeldt i to mnd, utløp 1 november. Arbeidsgiver vil ikke at hun jobber fra 1. November, til tross for at hun ikke lenger er sykemeldt.

Jeg tenker at arbeidsgiver ikke kan nekte deg lønn fra 1. November, men står selvsagt fritt til å si at du ikke trenger å komme på jobb.

Dersom de ikke vil betale deg lønn, må de permittere deg først (eller si deg opp), og det er strenge formkrav som må følges i så fall.

Anonymkode: 9a6b7...7a6

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, hun opererer ikle med flere datoer.

Foreldrepemisjon ble forlenget med en planlagt og godkjent ulønnet permisjon som utløp 1. September. Hun var for syk til å starte i jobb 1. September og ble derfor sykemeldt i to mnd, utløp 1 november. Arbeidsgiver vil ikke at hun jobber fra 1. November, til tross for at hun ikke lenger er sykemeldt.

Jeg tenker at arbeidsgiver ikke kan nekte deg lønn fra 1. November, men står selvsagt fritt til å si at du ikke trenger å komme på jobb.

Dersom de ikke vil betale deg lønn, må de permittere deg først (eller si deg opp), og det er strenge formkrav som må følges i så fall.

Tusen takk! 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at sjefen vil ha en prat.

Du fikk ikke AAP og vipps var du arbeidsfør igjen?  

Anonymkode: 8c926...792

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Saken er at jeg har vært i ulønnet permisjon fra jobben min etter foreldrepermisjon, jeg var dog skadet/syk i både lønnet og ulønnet permisjon, men tenkte dum som jeg var at jeg kom til å bli bedre frem til planlagt start på jobb. Det ble jeg dessverre ikke og fikk avlslag på sykepenger fra planlagt start grunnet den ulønnede permisjonen. 

Jeg søkte om AAP i stedet fordi det så ut til å ta lenger tid før jeg kunne komme tilbake på jobb, dette har jo opp til 11 ukers behandlingstid, og nå føler jeg meg frisk nok til å bite tenna sammen og komme meg tilbake siden det ikke er sjans for at ting går rundt uten lønn med flere barn og null krav til noen nødstønad. Nå er jeg ikke sykemeldt lenger og ønsker å starte på jobb. Men sjefen nekter meg å komme tilbake før vi har hatt et dialogmøte med nav i slutten av måneden.

Kan han nekte meg å komme tilbake på jobb når jeg i teorien er friskemeldt? Og når jeg i teorien skulle startet 1 november? 

Nei, du har juridisk krav på å få jobbe. 

Anonymkode: d2879...bbe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på sykepenger i ulønnet permisjon dersom det er for å ta vare på barn. Fra dag 17 (etter arbeidsgiverperioden). Det forutsetter noen ting, bl.a. at du har avtalt oppstartsdato på jobb. Rart at ikke nav har informert om det. 

Anonymkode: f55fe...32d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg strever også med å henge med på historien din.

Du var altså sykemeldt 1 nov, men er mellom det blitt friskmeldt? Samtidig som du har søkt AAP?

Jeg ville nok også ønsket å vite om dine utsikter til stabilt arbeid fremover som leder..

Anonymkode: f3963...abb

Jeg er ikke TS, men man kan jobbe 50% selv om man har søkt AAP.

Anonymkode: cd2dd...5b9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så du mener du kunne begynne å jobbe 1 november men at du samtidig har søkt aap for å få penger? I så fall har du skutt deg selv i foten.

Anonymkode: 5be63...231

Dette har hun også gjort etter veiledning fra Nav. Om dette var feil, så er det jo Nav som har feilinformert.

Kontakt fagforening som det er blitt anbefalt.

Anonymkode: a7271...2a7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS har ikke noe opplysningsplikt overfor arbeidsgiver når det gjelder søknad om AAP. Det er først hvis hun trenger dette, eller annen tilrettelegging, at dette kommer på banen. 
Arbeidsgiver kan ikke nekte henne tilbake, men TS bør bestrebe seg på å ta et dialogmøte. Dette kan gjøres med NAV-veileder og også eventuelt behndlende lege  tilstede. NAV har tauhshetsplikt, og skal kun styre møtet, der det skal diskuteres tilbakekomst for den ansatte, og mulig behov for tilrettelegging, hvis den ansatte trenger dette. 

Anonymkode: 03308...223

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Skjønner godt at sjefen vil ha en prat.

Du fikk ikke AAP og vipps var du arbeidsfør igjen?  

Anonymkode: 8c926...792

Det er ikke vipps. Det er enten gjør du det ellers er alternativet å tigge. Da presser man seg selv om det ikke er bra for kroppen. Du ser vel også at hun ble friskmeldt av lege, og har søkt om aap for perioden hun var borte. Nå må du gi deg.

Anonymkode: 0e95e...553

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok saken er at arbeidsgiver først ikke tenkte over at du ikke hadde rett på sykepenger, og at det da ikke gikk noe særlig ut over deg at han ville utrede mer ang evt tilrettelegging. 

Men samtidig når han får vite dette, så blir han da sikkert skeptisk til at du bare vil tilbake på jobb for å kunne opparbeide deg sykepenger. 

Arbeidsgiver kan dog ikke nekte deg å få tilbake stillingen din, så han må nok betale deg uansett om du får jobbe eller ikke. 

Veldig kjedelig at du ikke fikk sykemelding mens du hadde lønnet permisjon, men dette kunne også startet mens du var i ulønnet. En veldig høy risiko å ta ulønnet tydeligvis. 

Anonymkode: 160a7...475

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva du har fått eller ikke fått av ytelser eller stønader fra NAV er irrelevant. Arbeidsgiver har ikke noe med det. Det eneste vesentlige her er at du nå ikke er sykemeldt eller i permisjon, og har en gyldig arbeidskontrakt. Du står til arbeidsgivers disposisjon.

Arbeidsgiver må ha en gyldig grunn til å ikke lønne deg, og det har han ikke.

Her må du være tydelig på at du nå er frisk og klar til å jobbe, og at permisjonen din er over. Ikke blande inn dette med AAP og sykepenger, det har ikke arbeidsgiver noe med, det er bare mellom deg og NAV.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for saklig svar! 
Han har sagt at han ikke ønsker å måtte gi meg oppfriskning på nytt hvis jeg blir borte igjen, han har egentlig ikke gitt noen god grunn eller spurt meg hva jeg egentlig tenker. Jeg har sagt at jeg ønsker og må tilbake på jobb, og ikke har noe planer om å sykemelde meg igjen fortløpende. 

Tillitsvalgt er dessverre ganske dårlig. Men fagforbundet kan jeg jo prøve å høre med! 
Ville bare lufte her for å kjenne tempen på hva jeg egentlig burde gjøre. 

"Gi deg oppfriskning"? Hva mener du med det?

AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (2 minutter siden):

Denn type uttalelser er uheldig, og vil ikke falle i god jord hvis den ansatte kontakter tillitsvalgt eller advokat. 

AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (2 timer siden):

Opplæring, i mitt yrke må man ta en oppfrisking på det man gjør hvis man har vært borte en gitt tid. Og må gjennom en godkjenning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denn type uttalelser er uheldig, og vil ikke falle i god jord hvis den ansatte kontakter tillitsvalgt eller advokat. 

I ansatte eller sjefs favør? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...