Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du mener du kunne begynne å jobbe 1 november men at du samtidig har søkt aap for å få penger? I så fall har du skutt deg selv i foten.

Anonymkode: 5be63...231

Arbeidsgiver skal ikke vite om dette, det er taushetsbelagt. NAV ber ofte arbeidstagere som er usikre på arbeidskapasitet om å søke AAP parallelt. Det bortfaller hvis det viser seg at den ansatte kan stå i jobb som før. Søknadstiden er lang, det kan derfor være lurt å søke, så man som forsørger ikke står uten lønn eller ytelser.

Anonymkode: 13826...f5e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arbeidsgiver skal ikke vite om dette, det er taushetsbelagt. NAV ber ofte arbeidstagere som er usikre på arbeidskapasitet om å søke AAP parallelt. Det bortfaller hvis det viser seg at den ansatte kan stå i jobb som før. Søknadstiden er lang, det kan derfor være lurt å søke, så man som forsørger ikke står uten lønn eller ytelser.

Takk! 
og det handler jo om at man da også får tilbakebetalt for perioden man var syk. Det er jo helt vilt at man kan stå 11 uker uten lønn, og også ikke vite om man får det i det hele tatt. Nå har jeg gått ulønnet så lenge og tynt alt vi har for å få det til å gå rundt uten å belaste systemet til og med! Mange ville bare sykemeldt seg med en gang.. og det skulle jeg jo gjort når jeg var syk for lenge siden.. 

Anonymkode: 80976...d60

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er taushetsbelagt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På hvilken bakgrunn?

Jeg har gått privat for å fikse kroppsdelen som har gjort meg ute av stand til å jobbe, fått klarsignal til å jobbe, men ingen garanti for at det vil være 100% bra/smertefritt på en god stund enda. Så jeg får lov til å prøve, og føler det er det eneste rette nå. 

Hadde du klart deg uten lønn til å forsørge familien din? 

Når man ikke har hatt en eneste sykedag på jobb før en foreldrepermisjon, har man ikke gjort seg fortjent til å få en sjanse? 

Så du har ikke en bufferkonto for å klare deg? Trodde det var normalt. Jeg har såpass mye på bufferkontoen, at jeg kunne ha klart meg 3 mnd uten inntekt.

Jeg tenker dette også er viktig å være bevisst på når man søker om ulike stønader, at man har noe å klare seg på. For det er ikke alltid man får behandlet saker som innebærer sykepenger, foreldrepermisjon etc før fristen, og mange blir sittende uten penger.

Anonymkode: 191be...3d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! 
og det handler jo om at man da også får tilbakebetalt for perioden man var syk. Det er jo helt vilt at man kan stå 11 uker uten lønn, og også ikke vite om man får det i det hele tatt. Nå har jeg gått ulønnet så lenge og tynt alt vi har for å få det til å gå rundt uten å belaste systemet til og med! Mange ville bare sykemeldt seg med en gang.. og det skulle jeg jo gjort når jeg var syk for lenge siden.. 

Det høres for meg ut som om du snakker om AAP som sykepengeerstatning?

Systemet er laget for at du tidligst mulig skal be om hjelp og starte prosessene. Dersom du sitter på gjerdet eller unngår å ta tak i ting så straffer det seg med at alt tar lengre tid og utsettes.

Å leke helt med å ikke belaste systemet er dessverre ikke lurt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts skriver flere ganger at hun «sykemelder seg». Vet det er en liten detalj, men man sykemelder altså ikke seg selv. Hadde jeg vært arbeidsgiver som hadde en ansatt som sa hun «sykemeldte seg» hadde jeg fått piggene ute. Det sier sikkert noe om meg som menneske, men så er arbeidsgivere bare mennesker de også.

Anonymkode: 8541a...059

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts skriver flere ganger at hun «sykemelder seg». Vet det er en liten detalj, men man sykemelder altså ikke seg selv. Hadde jeg vært arbeidsgiver som hadde en ansatt som sa hun «sykemeldte seg» hadde jeg fått piggene ute. Det sier sikkert noe om meg som menneske, men så er arbeidsgivere bare mennesker de også.

Anonymkode: 8541a...059

Beklager, legen min har sykemeldt meg på bakgrunn av en alvorlig diagnose som krevde behandling for å kunne fungere normalt i hverdagen. For ordens skyld har jeg aldri sagt til sjefen min at jeg har sykemeldt meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (4 minutter siden):

Det høres for meg ut som om du snakker om AAP som sykepengeerstatning?

Systemet er laget for at du tidligst mulig skal be om hjelp og starte prosessene. Dersom du sitter på gjerdet eller unngår å ta tak i ting så straffer det seg med at alt tar lengre tid og utsettes.

Å leke helt med å ikke belaste systemet er dessverre ikke lurt.

Ja det er det jeg har fått beskjed om fra NAV da jeg fikk avslag på sykepenger, at da måtte jeg søke AAP. 

• Liker 2
Skrevet

Beklager, legen min har sykemeldt meg på bakgrunn av en alvorlig diagnose som krevde behandling for å kunne fungere normalt i hverdagen. For ordens skyld har jeg aldri sagt til sjefen min at jeg har sykemeldt meg.

Bare for ordens skyld - den ulønnede permisjonen var søkt om og godkjent av arbeidsgiver i forkant?

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Bare for ordens skyld - den ulønnede permisjonen var søkt om og godkjent av arbeidsgiver i forkant?

Ja ☺️

Skrevet

Ja det er det jeg har fått beskjed om fra NAV da jeg fikk avslag på sykepenger, at da måtte jeg søke AAP. 

Men AAP og AAP som sykepengeerstatning er to forskjellige ting. Hva har du søkt om?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Men AAP og AAP som sykepengeerstatning er to forskjellige ting. Hva har du søkt om?

Det visste jeg ikke? Siden situasjonen da jeg søkte var uklar mtp behandlingstid av diagnosen, så var det jo ingen sluttdato på søknaden om det gir mening? AAP til jeg var klar for å komme tilbake/funnet ut av arbeidsevne. 

Skrevet

Men hva ble avtalt da du ikke kunne starte på jobb som avtalt da den ulønnede permisjonen gikk ut? Arbeidsgiver plikter ikke å ta deg tilbake tidligere om dere ble enige om en ny dato frem i tid.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men vil du tilbake 100 prosent nå, eller prøve deg frem? Jeg skjønner godt arbeidsgiver at de vil ha klarlagt hva du kan gjøre og ikke kan.

Har du søkt om ytterligere permisjon etter september?  

Anonymkode: e60a3...ad0

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (12 minutter siden):

Men hva ble avtalt da du ikke kunne starte på jobb som avtalt da den ulønnede permisjonen gikk ut? Arbeidsgiver plikter ikke å ta deg tilbake tidligere om dere ble enige om en ny dato frem i tid.

Jeg ble bare sykemeldt en måned til av legen min, så da var jo oppstart planlagt etter endt sykemelding eller om jeg ble i stand til å arbeide før. «Løpende dialog» som sjefen sa. Sykemeldingen (den blir jo gitt selv om jeg ikke har rett på sykepenger) gikk ut 31 oktober. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men vil du tilbake 100 prosent nå, eller prøve deg frem? Jeg skjønner godt arbeidsgiver at de vil ha klarlagt hva du kan gjøre og ikke kan.

Har du søkt om ytterligere permisjon etter september?  

Anonymkode: e60a3...ad0

Jeg vil tilbake 100% og nei jeg har ikke søkt om ytterligere permisjon. Legen sykemeldte meg. 

Skrevet

Jeg tror du er nødt til å ta dette med fagforbundet. Det er for mange spørsmål som dukker opp her at jeg tror du ikke vil få et godt svar fra noen.

AnonymBruker
Skrevet

Så du:

-Hadde lønnet foreldrepermisjon

-Forlenget den ulønnede foreldrepermisjonen med lovfestet ulønnet foreldrepermisjon.

-Leverte sykmelding til arbeidsplassen da du skulle ha vært tilbake i arbeid 

?

I så fall så er svaret nei, leder kan ikke nekte deg å komme tilbake på jobb når sykmeldingen er over. Dvs. h*n kan si det ikke er behov for deg på jobb, men h*n må fortsatt utbetale full lønn for tiden du er friskmeldt men nektes arbeid.

Anonymkode: 3a078...055

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her bør det legges til at du selvsagt skulle ha blitt sykmeldt med en gang dersom du ble syk/skadet mens du var i lønnet foreldrepermisjon. Da hadde du hatt rett på sykepenger selv i den ulønnede permisjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du er nødt til å ta dette med fagforbundet. Det er for mange spørsmål som dukker opp her at jeg tror du ikke vil få et godt svar fra noen.

Helt klart. Ringer i morgen. Føler meg helt lost 🥴 Prøver å gjøre alt etter boka.

Så du:

-Hadde lønnet foreldrepermisjon

-Forlenget den ulønnede foreldrepermisjonen med lovfestet ulønnet foreldrepermisjon.

-Leverte sykmelding til arbeidsplassen da du skulle ha vært tilbake i arbeid 

?

I så fall så er svaret nei, leder kan ikke nekte deg å komme tilbake på jobb når sykmeldingen er over. Dvs. h*n kan si det ikke er behov for deg på jobb, men h*n må fortsatt utbetale full lønn for tiden du er friskmeldt men nektes arbeid.

Stemmer! Mer ryddig oppsummert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her bør det legges til at du selvsagt skulle ha blitt sykmeldt med en gang dersom du ble syk/skadet mens du var i lønnet foreldrepermisjon. Da hadde du hatt rett på sykepenger selv i den ulønnede permisjonen.

Ja det burde jeg absolutt ha gjort. Og det er så ris til egen bak.. jeg tenkte bare ikke at dette kunne bli langvarig, da det tidligere har gått an å støtte opp problemet, bite tenna sammen, og deretter har det gått over ila et par dager med litt justeringer. Som ikke har hindret meg til å utføre arbeid. 
Jeg skulle ha 4 mnd ulønnet permisjon, som var godt planlagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...