Gå til innhold

Hunderaser som går på jakt i skogen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jakthundene våre er apporterende, så de har ikke drept noe noensinne. Hadde derimot en tibetansk spaniel som drepte fugl, så han måtte være i bånd. Kommer nok veldig an på både type jakthund og hunden generelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 18.33):

Har hunden din gått løs i skogen og kommet tilbake med en mus eller rotte i munnen? Hvilke rase er det?

Kan man la hunder som har vært avlet som tidligere skadedyrbekjemper gå løse i skogen?

Anonymkode: 9dec2...b4d

Jeg ville vært litt forsiktig med å la en hund som er trent til og vant med å ta smådyr gå løs i skogen. Jeg ville i hvert fall sørget for å ha særdeles god innkalling. 

Småvilt ute i naturen er fredet, også mus og rotter. Det er ikke lov å la hunden jakte på dem. Det er kun lov å ta dem om de er i hus, eller på privat eiendom hvor de er til sjenanse. 

Endret av Myrmica
Skrevet

Min border collie dreper mus. Plutselig stopper hun opp, hopper og smeller snuta ned i gresset/lyngen/grøfta hva nå enn det er. Så har hun drept en mus. 

Anonymkode: d11b9...f76

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 9.14):

Puddelen har faktisk tatt en del mus på eiendommen, men når vi er på tur så går han i sin egen boble. Han har aldri prøvd å jakte når vi er ute i skogen, eller generelt andre steder enn hjemme. 

Anonymkode: 98079...ad4

Er det en storpuddel, eller liten?

Anonymkode: bbbe2...779

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 13.52):

Mine foreldres field spaniel har kommet dragende med både bisamrotte og en hoggorm 😨 fra egen eiendom. Min cocker spaniel var til passing der som ung, og tok en hareunge som var forlatt alene. Senere har han vært null interessert i noe annet enn ender, men jeg lar ham ikke løpe fritt andre steder enn på eiendommen til mine foreldre.

Anonymkode: 8d48c...d7e

Å herregud, da hadde jeg fått helt panikk tror jeg. Stor fobi for akkurat de skapningene der. Også funnet på egen eiendom i tillegg 😵‍💫

Skrevet

Trodde alle hunder gjør det. Fuglehunden vår tar rypekyllinger hvis han ikke blir passet på og terrieren avliver ekorn ute på plena. 

Anonymkode: 2bdf0...fe8

Skrevet

Har aldri opplevd det selv med egne hunder, men ei venninnes Jack Russel tok en rotte en gang. Plutselig hoppet han ned i grøfta på tur, og kom opp igjen med en rotte i munnen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er det en storpuddel, eller liten?

mellompuddel

Anonymkode: 98079...ad4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...