Gå til innhold

Veloppdragne mennesker hvordan forholder dere dere til svært nedlatende mennesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en i min sosiale krets som er svært nedlatende. Jeg vokste opp uten noe særlig oppdragelse, så er klar over at mine naturlige reaksjoner ikke er sunne. Men veloppdratte, og velfungerende mennesker; sier dere noe til vedkommende, eller lar dere det prelle av, eller hva?

Anonymkode: 96811...8c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en i min sosiale krets som er svært nedlatende. Jeg vokste opp uten noe særlig oppdragelse, så er klar over at mine naturlige reaksjoner ikke er sunne. Men veloppdratte, og velfungerende mennesker; sier dere noe til vedkommende, eller lar dere det prelle av, eller hva?

Jeg er såpass intelligent og god med ord at jeg stort sett kommer med stikk som de ikke nødvendigvis forstår der og da, men som sitter i dem og gjør dem usikre.

Anonymkode: 9dd87...38e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lar ingen snakke nedlatende til meg og jeg kan bli fryktelig stygg når jeg svarer tilbake på sånt. 

Kvass, kort og usaklig. Men jeg lar det prelle av meg hvis det er en unødvendig "kamp" å ta.

Kommer helt an på situasjonene og hvem som sier det. Ville silt ut sånne mennesker i min sosiale krets og valgt likegyldighet og ingen kontakt med vedkommende. 

Hilsen veloppdragen og fungerende dame på snart 60. 

Anonymkode: dede4...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker best å svare med syrlig sarkasme eller ironi, slik at personen føler seg litt dum og avslørt. Men selvfølgelig, ikke alltid lett å komme på noe bra å si der og da, siden det som regel kommer ut av det blå. 

Anonymkode: f1684...615

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sier ikke noe der og da, men  irriterer meg etterpå over at jeg ikke sa ifra.

Jeg kunne f.eks ha spurt på en rolig måte hva de mener med det de sier? evt sagt litt spontant og med en snert humor " oi dette hørtes jo nesten nedlatende ut:....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slutter å tilbringe tid med dem. 

Anonymkode: 7aa9a...a64

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg faser ut kontakten hvis nedlatenhet er hyppig forekommende. Hvis noen er nedlatende en gang eller to uten å forstå det selv tenker jeg at vedkommende ikke er så intelligent, og vender det andre kinnet til.

Anonymkode: 5d586...7d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rimelig oppegående og veloppdragen, men jeg lar ikke folk trakke på meg (eller andre).

Jeg hadde en kompis som kunne bli svært nedlatende og komme med dumme sexistiske "vitser". Jeg tok han til side og forklarte han, med eksempler, at han var ekstremt nedlatende. Han la seg helt flat og sa beklager. Han hadde ikke innsett sin egen oppførsel, men skulle ta tak i det. Han ble bedre, men ikke godt nok for meg, så jeg fadet han ut som venn...

Anonymkode: 9f732...1c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

smiler overbærende

Anonymkode: e2be0...0a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Umulig å si noe generelt om det, for det kommer helt an på situasjonen, om det bare er en eller flere tilstede, om det er jeg eller andre som blir utsatt for arrogansen.

Som mye yngre ville jeg nok bare ha tatt imot og så kuttet kontakten etterpå.

Nå er jeg så trygg på meg selv at jeg står opp for meg selv - og andre - der jeg anser det som nødvendig. Hvordan jeg tar det opp kommer helt an på situasjonen.

Jeg pga. en situasjon jeg selv er i har jeg mottatt en del innpakkede kommentarer som er ment å være nedlatende, sette meg i et tvilsomt lys. Akkurat i de tilfellene har jeg som regel valgt å møte de urimelige kommentarene med kunnskap, kunnskap som jeg har mye om på dette området. Så jeg bruker fagterminologi innen emnet, og så avslutter jeg med å spørre vedkommende hvorfor den tror den vet bedre enn fagpersoner innen emnet, og om personen detaljert kan forklare sitt standpunkt. Det "avkler" dem, deres kunnskapsløshet og deres stygge fordommer, og som regel kommer de aldri med slike kommentarer igjen, for de innser at de dummer seg selv ut når de holder på slik og at de selv gir et dårlig inntrykk til andre.

Er det andre som utsettes for det så blir jeg veldig tydelig på at det ikke er greit, og ser også der an situasjonen og personene som er der.

Anonymkode: d6422...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er såpass intelligent og god med ord at jeg stort sett kommer med stikk som de ikke nødvendigvis forstår der og da, men som sitter i dem og gjør dem usikre.

Anonymkode: 9dd87...38e

😂😂😂

Anonymkode: 0a6ab...884

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare later som om jeg er jævlig dum helt til de innser at jeg ikke er det lenger.

Anonymkode: e3b17...2df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...