Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Romjulen og nyttår er et "godt" tidspunkt å gifte seg med kort varsel, hvis de fleste gjester er lokale. Påske og pinse, mm., er en annen sak fordi mange har mer omfattende planer med venner og familie på andre kanter.  

Anonymkode: bb45b...7b8

Min familie måtte reise 30 mil for å være med, så var kun mannen sin familie som bodde kort unna

Anonymkode: 8d8d6...ec1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Sier man det er bryllup, så skjønner selvsagt de andre vennene alvoret. Eller, det hadde jeg i hvert fall automatisk tenkt før jeg leste denne tråden. Må innrømme at jeg er lettere sjokkert over svarene. Jeg hadde forventet at 99% hadde valgt bryllup uten å nøle.

Anonymkode: 28e9b...d9b

Ikke nødvendig vis. Har man leid en hytte sammen, vil mange bli skuffet over å bli prioritert bort. Og det er ikke alle reservasjoner som kan kanselleres. Jeg bestiller stort sett ikke med avbestillingsmulighet.

Det jeg tror vil være mer eller mindre allment akseptert er å kansellere om et søsken skal gifte seg. Selv om venner kan stå en mer nær.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner skuffelsen, MEN du burde vært tidligere ute med "hold av dagen" invitasjoner. Normalen er jo minst 1 år før bryllupet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har litt med måten en tar ting på.

Dette er ikke rettet spesifikt mot deg. Bare hører det blant så mange for tiden, at alle setter alltid "sine" følelser høyere en andres. Det går ann her å se på det på to måter "søren vi var sendt ute å si ifra om bryllupet, nå har de booket tur med familien, det er ikke lett å avlyse, å barna deres vil bli kjempe skuffet, det skjønner jeg" 

" Åh søren, vi er ikke noen nære venninner. Hun bryr seg ikke. Hun bryr seg mer om familien sin en min bryllupsdag, MIN  bryllupsdag" 

Her vil måten en tar ting på gjøre stor forskjell. Ta det for det det er, å la gå. De skal på hyttetur. 

En trenger virkelig ikke å fordype seg i hvilken grad relasjonen dere har. Å forsøke å finne grunn , eller overanalysere alt mulig. 

Som mor, som ansatt i 100 % stilling i dagens jag og samfunn. Skjønner jeg iallefall veldig godt, at om de har planlagt en hytte tur, i pinsen hvor familien har fri. SAMMEN. Kommer det først uten tvil. 

Lager du noe stort nummer ut av det. Å at du blir sur, å lar alle vite du er sur, å gir henne dårlig samvittighet å ødelegge relasjonen for hun ikke kan komme i bryllupet.  Er det du som er en dårlig venninne. 

Forstår du er såret. Å det har du lov til  Men det er ikke verdens undergang, og du kan "heale" fra dette uten å la det ødelegge noe. 

Ønsker deg en fantastisk bryllupsdag. 

Anonymkode: 2ec82...026

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 21.36):

Jeg hadde selvsagt avlyst en hyttetur for å være med i en god venns bryllup. Hadde ikke trengt to sekunder å tenke på engang.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde droppet hyttetur om min venninne skulle gifte seg.

Anonymkode: 477e1...118

Så dere er har null tanke til de som sitter igjen med en hytte alene, både økonomisk og sosialt? Det er ikke alle reservasjoner som kan kanselleres eller flyttes på. Sorry TS du burde overhode ikke bli sur, du burde heller ta det på din kappe og oppfordre venninnen din til å holde den opprinnelige avtalen og ønske god tur når den tiden kommer.

Anonymkode: 64939...81a

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 9.59):

Min samboer og jeg ønsker å gifte oss i mai (pinseaften) neste år. Da jeg nevnte det for en av mine nærmeste venninner, sa hun at hun og familien hadde booket hytte sammen med et vennepar den helgen. Jeg ble skikkelig skuffet. Burde hun ikke klare å avlyse en hyttetur?

Hvor langt strekker du deg for å gå i venner sitt bryllup?

Anonymkode: df107...4d2

Ofte når jeg  booker hytter, betales det for hele oppholdet med en gang, slik at det blir billigere.  Kanskje har de booket transport/andre aktiviteter også. 
Jeg hadde ønsket henne god tur. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg hadde vært glad til om jeg ikke kunne komme i bryllup 😅

Anonymkode: b282d...b88

Samme her 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så dere er har null tanke til de som sitter igjen med en hytte alene, både økonomisk og sosialt? Det er ikke alle reservasjoner som kan kanselleres eller flyttes på. Sorry TS du burde overhode ikke bli sur, du burde heller ta det på din kappe og oppfordre venninnen din til å holde den opprinnelige avtalen og ønske god tur når den tiden kommer.

Anonymkode: 64939...81a

Null tanker? Nei, jeg hadde syntes det hadde vært skikkelig kjipt, men sånn må det dessverre bli.

Skrevet

Min samboer og jeg ønsker å gifte oss i mai (pinseaften) neste år. Da jeg nevnte det for en av mine nærmeste venninner, sa hun at hun og familien hadde booket hytte sammen med et vennepar den helgen. Jeg ble skikkelig skuffet. Burde hun ikke klare å avlyse en hyttetur?

Hadde ikke avlyst en hyttetur hvis den var booket før du nevnte dette :) Er vel normalt å sende ut invitasjoner i et års tid i forveien for å være sikret at alle kan komme? 
Tenker at du også kan velge en annen helg nå når du vet du mangler venninna di. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har takket nei til en god venninnes bryllup på grunn av bestilt familietur. Det var absolutt ikke gøy, jeg ville virkelig delta og ikke skuffe min venninne, men jeg kan ikke avlyse en tur som allerede er bestilt og avtalt heller. Hun tok det heldigvis pent og skjønte at ikke alle har mulighet. Jeg sende en gave, og koste meg på familietur. Så møttes vi heller etter bryllupet der jeg fikk fult referat på hva som hadde skjedd. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 5.26):

Tydeligvis mange trenger lang tid til å planlegge.  Her spurte mannen august om vi skulle gifte oss nyttårsaften der året. Vi sendte ut innbydelser da i begynnelsen av september og giftet oss da den nyttårsaften som kom. Altså 3 mnd . Som vi sa: bryr dem seg om oss kommer de  , ser de ikke sim nøye ja da blir de hjemme.  Så og si alle kom. Var 2 stk som meldte avbud men det kom av sykdom.

Så slik sett er ho da ikke seint ute med å si i fra at ho ska gifte seg. Uansett når du legger opp til selskap er det altid noen som sier nei

Anonymkode: 8d8d6...ec1

Jeg hadde blitt utrolig lei meg om venner hadde sagt noe slikt til meg... At hvis jeg ikke kunne endre planene mine og komme så bryr jeg meg ikke... Det er en utrolig egoistisk tankegang å si "hvis du ikke kommer i bryllupet mitt så bryr du deg ikke om meg!". 

Anonymkode: d8b50...c91

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Det var leit når slik kolliderer. Ser noen synes det er feil å legge noe slik som bryllup til pinse. Hvis man har gjester som kommer langveis fra er det helt innafor å legge det til en langhelg.. Tror ikke det er så mange som allerede har planlagt pinsa i 2026.

• Liker 1
Skrevet

Ikke i det hele tatt.

Jeg er bortreist hele mai og mener at dersom det er så viktig, må det bli opp til dem å ringe rundt for å planlegge rundt andres planer.

Dersom det er lagt dyre, avanserte, høyt ønskede eller planer med andre, kommer det først. 

Anonymkode: b9426...070

• Nyttig 1
Skrevet
Fighter83 skrev (På 4.11.2025 den 10.20):

Det er såpass lenge til at jeg lett hadde blitt med i bryllupet om det var min venninne. Send en melding om at du er skuffet over valget hennes. 

Jeg planlegger ferier og høytider gjerne flere år i forveien.

Det er ikke langt fren til neste pinse.

Det er dessuten svært dårlig gjort, og vitner om favorisering av bekjente å velge bort avtaler fordi noe annet popper opp.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 10.59):

Da hadde jeg dratt i bryllupet, så kunne familie og venner brukt den leide hytta. Man drar på mange hytteturer i sitt liv, men venninner gifter seg ikke så ofte. Derfor går bryllup foran hyttetur for meg.

Syns ikke 6 mnd varsel er kort. Da jeg giftet meg på 90-tallet, var invitasjon 3 mnd før vanlig skikk og bruk.

Anonymkode: 83449...a16

Men på nittitallet var det innafor å røyke i bilen..

Det var også mest vanlig å dra til egen eid hytte. Det er ikke en stor utgift å droppe. Men det var nok ikke vanlig å avlyse planer for hele familien, fordi du skulle noe med ei venninne.. 

oh jo, venner har da gifta seg både to og tre ganger. En for straks fjerde gang. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 10.09):

Viss venninnen din er så nær som du føler, så hadde hun prioritert bryllupet ditt. Jeg tipper at denne venninnen ikke føler at hun er like nær deg som du føler og dermed med glede har planer som hun ikke "kan" kansellere så langt frem i tid. Beklager, men her hadde jeg bare bitt i det sure eplet og tenkt at dette ikke er noe vennskap å gå videre med. Jeg hadde prioritert bryllup til hode venner over det meste. Og jeg har selv "hatt planer" på bryllupsdagen til andre venninner fordi jeg ikke har lyst til å dra - fordi jeg innerst inne vil avslutte vennskapet.

Anonymkode: 2307b...55c

Det er bare et bryllup. TS er skilt om 5 år uansett.

Anonymkode: 744d6...d49

Skrevet
Uanonym bruker skrev (På 4.11.2025 den 11.53):

Jeg er uenig i at 6 mnd er kort varsel, og jeg skjønner skuffelsen.

Samtidig kom jo venninna di i en litt vanskelig situasjon når hun allerede har bestilt hytte sammen med en annen familie. Om hun allerede har betalt for hytta og ikke kan få pengene tilbake om hun avbestiller, "må" hun jo nesten gjennomføre den turen. Jeg hadde ikke ønsket at venninna mi måtte tape tusenvis av kroner og sette en annen familie i en kjip situasjon pga. mitt bryllup heller.

Jeg synes ikke nødvendigvis noen av partene har gjort noe feil her, men at det dessverre ble dårlig timing. Det skjer, det også, uten at noen er slemme.

Det er kort varsel når det gjelder en høytid. De fleste hyttene er leid ut i mange måneder før folk skal dit..

Når planlegger du og din familie høytider?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 15.26):

Jeg hadde blitt utrolig lei meg om venner hadde sagt noe slikt til meg... At hvis jeg ikke kunne endre planene mine og komme så bryr jeg meg ikke... Det er en utrolig egoistisk tankegang å si "hvis du ikke kommer i bryllupet mitt så bryr du deg ikke om meg!". 

Anonymkode: d8b50...c91

Det er noe galt i når man klarer å tenke "en god venn, ville prioritert en venn. Derfor skal du være en god venn ved å prioritere meg, og bryte allerede laget avtaler med andre venner".

Det er venner jeg ikke vil ha... Å aldri vite når en avtale blir brutt og jeg blir sittende med regninga, høres ut som noe jeg vil unngå, ikke oppsøke.

Ts ser ikke selv at hun ønsker ødelegge både venninnes og hennes families forhold til en hel familie fordi hun selv føler for å ha venninnen til stede...

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Polkagrisen skrev (3 timer siden):

Det var leit når slik kolliderer. Ser noen synes det er feil å legge noe slik som bryllup til pinse. Hvis man har gjester som kommer langveis fra er det helt innafor å legge det til en langhelg.. Tror ikke det er så mange som allerede har planlagt pinsa i 2026.

Det har jeg, min nærmeste venn, min familie og sikkert mange andre jeg kjenner.

Det er faktisk helt normalt å planlegge høytider et eller flere år frem i tid..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 11.01):

Er folk viktige nok i livet ditt så hører du om datoen er ledig før du "informerer". 

Anonymkode: 65872...510

Dette!! 
Hvis jeg hadde planlagt noe stort enten på en helligdag eller ila en ferie, så må jeg jo høre på forhånd med mine nærmeste på forhånd.. 

Anonymkode: 5ffc7...efa

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...