Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #1 Del Skrevet 31. mars 2006 Er det vanlig at man på jobbintervju blir spurt om helsetilstand? Var på et intervju der de spurte om det. Ble litt paff, for trodde ikke at de kunne spørre om det. Noen med erfaringer? Jeg har av og til migrene, men jeg sa ikke noe om dette da det er en liten stilingsprosent og jeg anså det som irrelevant. Burde jeg ha sagt noe om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 31. mars 2006 #2 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) De kan spørre deg om generell helsetilstand. Man trenger ikke å si noe om sykdommer og diagnoser. Det vanlige er at man nevner litt om man trener og beveger seg, og noen sier at de aldri er syke, andre sier at de er som vanlig, man blir forkjøla en sjelden gang. Jeg har også opplevd at folk nevner at de har diabetes, men at den er under kontroll og ikke hemmer dem i arbeidet. Noen nevner andre ting, og forklarer hvordan de lever med diagnosen, og hvordan de håndterer eventuelle symptomer i forhold til arbeidet. Det er ikke nødvendigvis noen bakdel, så lenge man ikke sier at man kommer til å være mye sykmeldt for eksempel. Endret 31. mars 2006 av Elfrida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2006 #3 Del Skrevet 31. mars 2006 Jeg ble spurt om hvordan knær og armer var, og jeg følte jeg "måtte" innrømme at jeg har leddgikt (ikke at det noen gang har hindret meg i å utføre jobben min da). Fikk ikke jobben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #4 Del Skrevet 31. mars 2006 Det kommer an på type jobb. Skal du f.eks. jobbe som sjauer på kaia synes jeg det er helt naturlig at de spør hvordan det er med helsa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 1. april 2006 #5 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg har aldri opplevd å bli spurt om det, nei, men jeg forstår jo at arbeidsgiver kan finne på å spørre om det. De ønsker jo mest mulig stabil arbeidskraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. april 2006 #6 Del Skrevet 1. april 2006 Det er jo relevant for jobben. Hvem vil vel ansette noen som kommer til å ha høyt fravær pga dårlig helse? Det er dyrt og kronglete, ofte vanskelig å erstatte personen som har fast stilling osv. Man ønsker jo så lavt fravær som mulig. Fravær er også en av tingene man spør om når man ringer referanser. Jeg vil ikke ha folk med dårlig rygg f.eks til å jobbe hos meg. Det er mange løft og mesteparten av dagen tilbringes stående og gående, så en som vil ha problemer med det er ikke skikket for jobben, rett og slett. Noe annet er det jo selvsagt dersom en ansatt får problemer når h*n har vært ansatt en stund. Enten pga feilbelastning eller graviditet, f.eks. Da gjør man sitt beste som arbeidsgiver for å tilrettelegge, og regner med at den ansatte gjør sitt beste for å få hjelp. Det er jo i alles interesse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 1. april 2006 #7 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg vil ikke ha folk med dårlig rygg f.eks til å jobbe hos meg. Det er mange løft og mesteparten av dagen tilbringes stående og gående, så en som vil ha problemer med det er ikke skikket for jobben, rett og slett.← Jeg håper ikke du diskvalifiserer folk med 'ryggproblemer' automatisk av den grunn? 'Ryggproblemer' er en ekstremt bred kategori, som inneholder mange ulike typer plager. Jeg har f.eks. egentlig ganske store ryggproblemer per def, men har absolutt ingen problemer med en jobb som består av mange tunge løft, ståing og gåing av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2006 #8 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg håper ikke du diskvalifiserer folk med 'ryggproblemer' automatisk av den grunn? 'Ryggproblemer' er en ekstremt bred kategori, som inneholder mange ulike typer plager. Jeg har f.eks. egentlig ganske store ryggproblemer per def, men har absolutt ingen problemer med en jobb som består av mange tunge løft, ståing og gåing av den grunn. ← Men da har du jo ikke ryggproblemer i det daglige. Veldig enig med Bjørnsdatter jeg. Min mor driver i samme bransje som henne, og når man er en liten butikk blir man veldig sårbar om en ansatt stadig er syk/borte fra jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 1. april 2006 #9 Del Skrevet 1. april 2006 Men da har du jo ikke ryggproblemer i det daglige. ← Jo. Jeg har smerter hver dag, men det hindrer meg ikke i å utføre en jobb, og tunge løft er ikke noe problem med den type skade jeg har. Det jeg mener er at jeg ikke håper det går automatikk i å avvise potensielle arbeidstakere bare fordi de har 'ryggproblemer' - siden det er mange varianter av dette. Jeg vet jo at mange blir skeptiske med èn gang, og det synes jeg er synd - og jeg er litt lei av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2006 #10 Del Skrevet 1. april 2006 Jo. Jeg har smerter hver dag, men det hindrer meg ikke i å utføre en jobb, og tunge løft er ikke noe problem med den type skade jeg har. Det jeg mener er at jeg ikke håper det går automatikk i å avvise potensielle arbeidstakere bare fordi de har 'ryggproblemer' - siden det er mange varianter av dette. Jeg vet jo at mange blir skeptiske med èn gang, og det synes jeg er synd - og jeg er litt lei av det. ← Da hadde ikke jeg ansatt deg, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 1. april 2006 #11 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg ble spurt om hvordan knær og armer var, og jeg følte jeg "måtte" innrømme at jeg har leddgikt (ikke at det noen gang har hindret meg i å utføre jobben min da). Fikk ikke jobben ← Jeg ble spurt om helsetilstand, men løy. Ikke så lett å få jobb når man er kronisk syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2006 #12 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg ble spurt om helsetilstand, men løy. Ikke så lett å få jobb når man er kronisk syk. ← Jeg har faktisk bare "mistet" en jobb pga det. Synes de bør ha anledning til å spørre jeg da, mange småbedrifter som kan slite kraftig pga ansatte som stadig er syke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 1. april 2006 #13 Del Skrevet 1. april 2006 Da hadde ikke jeg ansatt deg, nei. ← Nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 1. april 2006 #14 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg har faktisk bare "mistet" en jobb pga det. Synes de bør ha anledning til å spørre jeg da, mange småbedrifter som kan slite kraftig pga ansatte som stadig er syke ← HVordan _vet_ du at de hadde ansatt deg om det ikke var for kun det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #15 Del Skrevet 2. april 2006 Er det vanlig at man på jobbintervju blir spurt om helsetilstand? Var på et intervju der de spurte om det. Ble litt paff, for trodde ikke at de kunne spørre om det. Noen med erfaringer? Jeg har av og til migrene, men jeg sa ikke noe om dette da det er en liten stilingsprosent og jeg anså det som irrelevant. Burde jeg ha sagt noe om det? ← Så lenge eg ike ar noen stilt diagnose, så ville eg ikke svart ærlig på dette. Slik er det bare blitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. april 2006 #16 Del Skrevet 2. april 2006 Dersom det kommer fram at du har løyet under intervjuet, kan du risikere å miste jobben hvis det blir oppdaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #17 Del Skrevet 2. april 2006 Dette er en veldig liten stilling, med arbeid hver 3.helg så jeg tviler på at det kommer til å bli noe problem da. Så jeg vet ikke hvordan de skulle finne ut av at jeg ikke sa sannheten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. april 2006 #18 Del Skrevet 2. april 2006 Det kan så være, men har du tenkt på at dersom de finner ut at du løy, så er det tvilsomt at sjefen/ansatte vil ha noe tillit til deg i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå