Gå til innhold

Fullstendig opphengt i å finne best mulig yttertøy til barna😢

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vel litt symptomatisk på hvordan en del mødre tenker. ALT må være så himla perfekt. Det trenger ikke være det; det går bra likevel :)  Da jeg fikk barn gikk det "oppskriftsmessig" i Reima sine dresser de par første årene, helt til jeg fant ut at skitt au, det går bra med en til halve prisen fra Kappahl. De sliter ut klærne så fort i barnehagen likevel. Så lenge klær og støvler funker sånn tålelig greit, så er det ikke noe å stresse med. Man kan ikke beskytte barna sine mot alle eventuelle ubehageligheter, som å bli litt våt eller kald noen ganger. De kommer til å oppleve mye som er ubehagelig når de blir større/ungdommer, og det man kan utruste de med, er kunnskapen og tryggheten om at det går bra, at ting går over. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke så nøye. De skal bare ut og leke, og kanskje gå noen turer ila uken; de skal ikke på 71°nord.

Jeg jobber i bhg, og legger merke til at enkelte opphypede merker, fungerer dårlig i bruk. Ja, de er varme nok; og ja, de har verdens beste vannsøyle: Men de har en ræwa passform, er for trange i mansjettene eller en teit kant som står stivt rett opp i nesa på barna.

Og da mine egne barn var små, så ble den billige ekstradressen kjøpt på H&M, den vi alltid brukte. I fht den oppskrytte merkedressen, var billigdressen mye mer behagelig og tilstrekkelig varm/tørr for datteren min.

Ta barna med og prøv før du kjøper, og vær kritisk til all mulige tester online!

Anonymkode: be153...1e1

Hvilken dresserhar disse stive kantene opp i nesen?

Mitt barn virkelig HATER det, så vil gjerne styre unna disse. 

Anonymkode: 30891...49e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å for store klær gjør at man faller mer 🙃

Anonymkode: 7a9ff...26e

Hva er "for store klær"? En størrelse for stor? Ikke akkurat passe? 

• Liker 1
Skrevet

Da junior gikk i bhg. kjøpte jeg bare brukte ytterklær.

Små barn vokser fort ut av klær så de rekker ikke å bli slitt.

Merkeklær og tester kan du se bort ifra. Jeg vil si alt av klær du får kjøpt i Norge er bra nok. Etterhvert som han ble eldre kjøpte jeg vinterdress fra Sport Outlet som vi var veldig fornøyd med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne med barn 1-2 år eldre enn meg. Jeg spør henne hva hun kjøpte og om hun var fornøyd. Deretter copy paste. Koster meg ingen tid eller krefter. 

Anonymkode: 8cd6a...7f9

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (45 minutter siden):

Hva er for stor i dette scenarioet? En størrelse?

Ja, eks barnet vipper mellom to størrelser hvor den minste kanskje blir fort for liten og den større vil være litt for stor første halvdel av vinteren. 

AnonymBruker
Skrevet
Hanne67 skrev (2 minutter siden):

Da junior gikk i bhg. kjøpte jeg bare brukte ytterklær.

Små barn vokser fort ut av klær så de rekker ikke å bli slitt.

Merkeklær og tester kan du se bort ifra. Jeg vil si alt av klær du får kjøpt i Norge er bra nok. Etterhvert som han ble eldre kjøpte jeg vinterdress fra Sport Outlet som vi var veldig fornøyd med.

Prøvde meg på bruktkjøp, men er redd det er vasket tilstrekkelig til andet ikke er vanntett lengre, eller slitasjen som ofte ikke synes så godt gjør plagget mindre vanntett. 

Eller vann skal trenge gjennom et lite hull/slitasje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, eks barnet vipper mellom to størrelser hvor den minste kanskje blir fort for liten og den større vil være litt for stor første halvdel av vinteren. 

Og da skader barnet seg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å for store klær gjør at man faller mer 🙃

Så ikke kjøp 116cm til en treåring da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Velg deg 1-3 merker som du vet er av god kvalitet, og gå for disse.

Selv handler vi mest av Reima og Nameit. De har god kvalitet og har gode tilbud ved sesongslutt. Jeg liker også stilen. 

Ellers har jeg hørt mye bra om Kattnakken. 

Å pirke på kvalitet og prøve å finne det beste blant flere kvalitetsmerker tror jeg bare er viktig om man skal gå Nordpolen på tvers. Du kan fint sende barn ut med ytterklær fra coop Obs liksom. Men som sagt, velg deg noen kvalitetsmerker og handle fra de. 

Noe jeg ofte gjør også, er hvis jeg f.eks må ha en ny ytterjakke.. Da begynner jeg å følge med på salg i god tid før vinteren. Finner et par jakker jeg liker, f.eks fra Reima. Så følger jeg med på prisradar o.l om en av disse jakkene kommer på tilbud. Så kjøper jeg den jakka som kommer først på tilbud til en god pris. 

Anonymkode: 2dea8...4fe

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (8 minutter siden):

Og da skader barnet seg?

Nei... Nei nei .. er barn vil ikke skade seg om klær er fir stor eller liten. Joda tar du på en 3 åring er bukse til 10 åring så vil det være vanskelig å gå 

Men ingen barn skader seg for at klær er for små eller store 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt aller beste tips er å kjøpe regnstøvler med snøring som kan tettes igjenn sånn det ikke kommer vann i støvlene for dem som liker å gå i sølepytt. Dette MÅTTE jeg kjøpe fordi min sønn hadde masse vann i støvlene når han var i barnehagen selv om dressen var stram rundt bena på alle dresser med strikk til å med 

Anonymkode: c9647...12b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Prøvde meg på bruktkjøp, men er redd det er vasket tilstrekkelig til andet ikke er vanntett lengre, eller slitasjen som ofte ikke synes så godt gjør plagget mindre vanntett. 

Impregneringsspray og lappesaker. 

Hvor vanskelig kan livet være? Og er det så vått at det er fare for at barna drukner får du utstyre dem med regntøy

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sånt har jeg aldri tenkt. Vi har arvet mye klær, også noe yttertøy. Alt er brukt av to barn før vårt barn, og lillesøster skal arve igjen. Har bl.a en parkdress med rift på kneet. Aldri opplevd at barnet har blitt vått eller kaldt. Ha ull under, det transporterer vekk fukt. Er det mye regn og vann bør barnet ha på regntøy. Vi har regntøy fra bl.a Color Kids som er et billig merke. Det har gått helt fint. Så må man også følge med. Hopper barnet i en søledam i 10 minutter og legger seg ned og kaver og plasker rundt, så vil det bli vått uansett. 

Uansett husker jeg som liten at vi alltid ble litt kalde og våte etter timesvis med lek ute. Sånn er det bare. Da kommer man seg inn og får varmet seg og skiftet. Ingen klissvåte barn blir tvunget til å være ute i barnehage/ skole, og man bør følge med hjemme også. Man trenger ikke oppfordre barnet til å vade i smeltevann liksom. Det skal så mye til for at de blir så våte at de ikke kan være ute lenger. 

Også kjekt med gummistøvler med snøring øverst og votter med snøring, hvis man er redd for vann. 

Anonymkode: 2dea8...4fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp klær som passer, og ikke noe de kanskje vokser inn i i løpet av sesongen er mitt tips i hvertfall, så får man heller kjøpe en ny dress om den man har kjøpt blir alt for liten. Kjipt for små barn og ha alt for store klær, for det blir vanskelig nok å bevege seg med vinterdress og mye klær fra før. Sko kjøper jeg aldri uten å ta med barnet i butikk å prøve sammen med de som jobber der. De er mye flinkere enn meg til å se om det passer eller ikke. I fjor måtte vi opp to størrelser på vinterskoene i forhold til hva jeg trodde.  

Anonymkode: fa5e9...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du har for lite å gjøre, eller prioriterer feil.

Anonymkode: 22274...6c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men om du ikke klarer å vurdere dette selv når du kjøper og/eller prøver hjemme, så går det jo an å høre med en ansatt i barnehagen om de har noen tanker om yttertøyet er tilstrekkelig funksjonelt for barnets aktivitetsmønster? Og du merker jo om barnet er varmt/vått/kaldt/ når du henter? Hvis barna ikke er ute ved hentesituasjon ofte nok til at du får et inntrykk av klærne i bruk, er de trolig ikke ute så mye at bekledningen er SÅ viktig heller. 

Jeg ønsker også å sikre meg at barna mine har de beste klærne jeg kan få tak i innenfor rimelighetens rammer, særlig fordi barna går i friluftsbarnehage og er ute nesten hele dagen i kystvær på vestlandet. Ser jeg etter en tid at det ikke fungerer optimalt så justerer jeg. Det meste fra anerkjente merker som reima, didriksson, kattnakken osv er mer enn bra nok, og uansett kan du legge tilstrekkelig variert mellomlagstøy i skiftekurven så de kan tilpasse påkledningen ytterligere etter behov. Hvis noe av det du kjøpte i fjor fungerte godt, så kjøp det på nytt. 

Anonymkode: ab9e3...4f1

Skrevet

Ja, har slitt med andre tvangstanker tidligere som spiseforstyrrelse (frisk nå).

Men er feks redd for at vinterdressen ikke er myk nok eller for stor/liten slik at barna skader seg pga dårlig bevegelighet.

Hæ...?!

Eller at skoene er litt for store og faller etc, dere skjønner kanskje hva jeg mener. 

Nei, jeg forstår absolutt ikke hva du mener.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ojsann , vel jeg er over 40 , frøys og synes ikke klærne var behagelige , at man overlever er ikke bra nok for min del 

Du greide ikke å lese at jeg skriver at det ikke må være perfekt? 
Det er veldig langt mellom overlevde og ikke perfekt når det kommer til det aller meste her i livet og ts er på det stadiet der det umulige er målet. Det har hverken hun eller barnet godt av og det er mye mer ødeleggende for begge parter enn en om yttertøyet har pent nok mønster eller de beste spesifikasjonene på markedet. 

Som flere skriver er barnet malen, ikke tøyet. Om barnet leker, lærer, vokser og trives så tåler det godt at nabobarnet har tøy i en hakket penere farge eller at et annet plagg er hakket mer optimalt for regn enn for sludd eller omvent. Man kan uansett ikke finne perfekt, man kan derimot finne dette funker veldig greit til det meste så får vi lære barnet at det ikke er krise om man blir litt kald på tåa en dag fordi de andre dagene er man ikke for varm i samme plagg. Været og preferansene til barnet skifter fortere enn barnet vokser men brått må man jo fortsatt ha nytt tøy som kanskje er litt bedre på noe og litt dårligere på noe annet. Det er normalen og er sunt å lære.

Anonymkode: a4302...55f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres ut som om du har for lite å gjøre, eller prioriterer feil.

Anonymkode: 22274...6c2

Tvang handler absolutt ikke om å ha for lite å gjøre eller feilprioriteringer. 

Tvang kommer gjerne i tillegg til alt av andre oppgaver, det er gjerne derfor tvang til slutt "knekker" deg totalt. 

Det skal tas alvorlig, ts MÅ få behabdling. 

Anonymkode: cc262...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...