Gå til innhold

Hvor vanlig er det å spise pinnekjøtt med fingrene??

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS spør om julaften. 

Anonymkode: 554d9...6d3

Beklager, det så jeg ikke.

Da gjelder ikke mitt andre svar i tråden heller siden jeg ikke spiser pinnekjøtt på juleaften 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I penere lag så spises det med kniv og gaffel. Tipper noen familier ikke bryr seg og det ikke er så krise, mens andre er det veldig nøye. 

Jeg hadde spist med kniv og gaffel i selskap på julaften. Alene hjemme etter å ha jobbet julekvelden, så hadde jeg gjerne spist deler av det med fingrene 🤪

AnonymBruker
Skrevet
godfisk skrev (5 timer siden):

Det ville jeg ikke gjort, da blir jeg bare fettete og klissete på fingrene. Pluss at kålstuingen blir vanskelig å spise.

Kålstuing til pinnekjøtt? 

Anonymkode: 06f61...3e1

• Liker 1
Skrevet

Tipper det er lite vanlig, vi tar fram litt manerer til julemiddagen. Til småspising på rester på privaten kan jeg bruke fingre i tillegg, men ikke i selskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig helt, helt nytt for meg at det i det hele tatt er en greie. 

Spiser pinnekjøtt 4-5 ganger hver jul, inkludert julaften, både med nærmeste familie og venner i ulike selskaper og sammenhenger. Aldri noen gang hverken sett eller hørt om det å spise pinnekjøtt med hendene. 

Anonymkode: 65336...301

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke med fingrene, nei. For det første er det grisete, for det andre skal pinnekjøttet falle av beina om det er riktig tilberedt. Da blir det enda mer gris. Jeg vil ikke ha fettflekker på klær eller duker heller. Utrolig ekkelt å spise med fingrene, både kniven og gaffelen blir fettete. Æsj. 

Anonymkode: e123f...5fb

AnonymBruker
Skrevet

Vår julaften er heldigvis såpass avslappet at ingen rynker på nesen av slikt.

Man starter med kniv og gaffel, og går over til fingrene når benene skal gnages tørre. Å sutte på ben er noe av det beste som finnes.

Anonymkode: 52a89...7f2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke vanlig og heller ikke veldig god etikette å sitte å slafse i seg maten med fingrene. Det er jo så mørt at man kan dele det med smørkniv.

Anonymkode: 1c3d9...776

Spiser du ikke kylling eller pizza heller med fingrene? 

Vi har visst ikke kokt det så mørt skjønner jeg, det har vært mørt, men ikke falt av beinet.

Skjønner meg heller ikke på "fin" julemiddag. Har aldri skjønt "etikette", syns det er meningsløst og tomt. Er ikke poenget å ha det koselig sammen, ikke å spise penest mulig?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her spises julemiddagen med hendene. Pinnekjøtt og alt.

Nå skal det sies at vi har en litt annen julemiddag enn landsgjennomsnittet.

Pinnekjøtt, salt oksekjøtt, ferskt oksekjøtt, kokt svinekjøtt med mye flesk, stekt kjøttdeig, potet, gulrot og kålrabi som pakkes inn i løvtynne hjemmebakte potetlefser og spises - selvsagt - med hendene. 

Og beina gnages selvsagt av om nødvendig - man lar ikke god mat gå til spille. 

Enkelte i denne tråden hadde nok fått fullstendig sjokk om de overvar en julemiddag hos oss 😅

Anonymkode: 0b477...071

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Spiser ikke med fingrene, nei. For det første er det grisete, for det andre skal pinnekjøttet falle av beina om det er riktig tilberedt. Da blir det enda mer gris. Jeg vil ikke ha fettflekker på klær eller duker heller. Utrolig ekkelt å spise med fingrene, både kniven og gaffelen blir fettete. Æsj. 

Anonymkode: e123f...5fb

Det er ikke nødvendig å bruke begge hendene om man spiser med hendene. Man trenger kun å bruke en hånd, og da er den andre fri til å bruke gaffelen om man trenger det. Og hvordan får du mer fettflekker på klær og duker om du bruker hendene? 

Anonymkode: 8dc74...c4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sett noen spise pinnekjøtt med fingrene. Aldri hørt om det heller, før nå. 

Jeg tror jeg hadde stusset veldig, men folk får jo bare holde på. Jeg er oppvokst med pent dekket bord med sølvbestikk og holder meg til det, som resten av familie, venner og omgangskrets. 

ps, jeg spiser noen år pinnekjøtt på restaurant i førjulstiden (vennetradisjon), som oftest på en av Oslos tradisjonelle restauranter. Ville dere som spiser med hendene gjort dette også på f.eks Theatercafeen? 

Anonymkode: 30e35...747

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har aldri sett noen spise pinnekjøtt med fingrene. Aldri hørt om det heller, før nå. 

Jeg tror jeg hadde stusset veldig, men folk får jo bare holde på. Jeg er oppvokst med pent dekket bord med sølvbestikk og holder meg til det, som resten av familie, venner og omgangskrets. 

ps, jeg spiser noen år pinnekjøtt på restaurant i førjulstiden (vennetradisjon), som oftest på en av Oslos tradisjonelle restauranter. Ville dere som spiser med hendene gjort dette også på f.eks Theatercafeen? 

Anonymkode: 30e35...747

De priviligerte elsker å skille seg fra bermen ja, det har de alltid gjort.

Har aldri hatt råd til å frekventere steder som Theatercafeen, jeg gikk mest på Krishna Cuisine og Punjab Tandoori da jeg bodde i Oslo. Liker meg bedre på billige steder også, kan ikke fordra når det er stivt og pent og dyrt. Spiste julemiddag på Frognerseteren en gang, og spiste sikkert pinnakjøtt med hendene da også.

Anonymkode: eca5f...940

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med pinnekjøtt, moren min er fra vestlandet og var selv vokst opp med pinnekjøtt. Her starter vi med kniv og gaffel og går så over til å holde bena med fingrene og spise. Bordet er dekket med fint porselen, sølvbestikk og hadelandglass. Min mor sa alltid at det er lov å spise pinnekjøtt med hendene. Så vasket vi oss med vann og såpe på badet når pinnekjøttet var fortært. 

Anonymkode: e4b4f...807

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...