AnonymBruker Skrevet 2. november #1 Skrevet 2. november Skal pusse opp et lite rom, og lurer på hva man bør gå for… mdf panelplater eller walls to paint? Usikker på om det er mer in med slette vegger kontra panel-look. Noen som vet? Skjønner at jeg kan ta det jeg liker, men lurer på hva som nå er moderne? Anonymkode: 9ac7f...51a
Teardrop Skrevet 2. november #2 Skrevet 2. november Går får hva DU trives best med. Vi har valgt mdf panel med ferdig farge i stuen og wall2paint på de andre rommene fordi de er enklere å male om vi ønsker å bytte farge senere. Å male mdf panel er et sliiit.
newman01 Skrevet 4. november #3 Skrevet 4. november (endret) Ville aldri hatt smartpanel/MDF-panel i huset. Kunne kanskje vurdert ekte trepanel beiset i enkelte områder som et brudd mot slette gipsvegger. Walls-to-paint er fint så lenge veggene er 100% rette og det ikke forekommer skjevheter, men om det ikke er tilfelle blir det glipper og synlige skjøter. Da ville jeg heller lagt gipsplater, sparklet halvhjertet slik at det er tilnærmet slett og lagt på glatt rehabstrie. Da blir det jevnt, slett og lite sannsynlig med oppsprekking, synlige skjøter og irriterende hakk. Endret 4. november av newman01
AnonymBruker Skrevet 4. november #4 Skrevet 4. november Kommer helt an på hvilken type mdf-panel. Noen ser veldig tradisjonelle ut, nesten litt hytte-preget, mens andre ser mye mer moderne ut. Jeg hadde gått for mdf, men helt slette plater uten fals. Da ser det ut som en vanlig gipsvegg, uten synlige skjøter. Anonymkode: 7c909...69a
AnonymBruker Skrevet 5. november #6 Skrevet 5. november newman01 skrev (21 timer siden): Ville aldri hatt smartpanel/MDF-panel i huset. Kunne kanskje vurdert ekte trepanel beiset i enkelte områder som et brudd mot slette gipsvegger. Walls-to-paint er fint så lenge veggene er 100% rette og det ikke forekommer skjevheter, men om det ikke er tilfelle blir det glipper og synlige skjøter. Da ville jeg heller lagt gipsplater, sparklet halvhjertet slik at det er tilnærmet slett og lagt på glatt rehabstrie. Da blir det jevnt, slett og lite sannsynlig med oppsprekking, synlige skjøter og irriterende hakk. Problemet med gips er når man skal begynne å henge opp ting.. eller dulter borti veggen med noe skarpt- jeg har prøvd begge deler. Har heldigvis kun gipsvegger på et rom. Jeg har ekte panel, og liker det! Ikke erfaringer med å male mdf panelplater. Men det er litt jobb å male vanlig panel… Anonymkode: 5330d...2d6
Morten1 Skrevet 5. november #7 Skrevet 5. november walls to paint er ett scam produkt, du må sparkle og slike skjøtene hvis du skal ha det fint over lengre tid. Skjøtene sprekker opp så du vil se skjøtene selvom de sier at det ikke skal skje. Alle jeg vet om som har kjøpt det har angret, gips er billigere pr kvm enn de platene der
AnonymBruker Skrevet 5. november #8 Skrevet 5. november newman01 skrev (22 timer siden): Ville aldri hatt smartpanel/MDF-panel i huset. Kunne kanskje vurdert ekte trepanel beiset i enkelte områder som et brudd mot slette gipsvegger. Walls-to-paint er fint så lenge veggene er 100% rette og det ikke forekommer skjevheter, men om det ikke er tilfelle blir det glipper og synlige skjøter. Da ville jeg heller lagt gipsplater, sparklet halvhjertet slik at det er tilnærmet slett og lagt på glatt rehabstrie. Da blir det jevnt, slett og lite sannsynlig med oppsprekking, synlige skjøter og irriterende hakk. MDF er null problem! ”Døde” plater er ikke i bevegelse. Gips er det største faenskap som er funnet opp til å brukes i hus. Er kun egnet til å holde et brudd i arm eller bein på plass slik at det gror. Anonymkode: 410ad...ae8 1
newman01 Skrevet 5. november #9 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (49 minutter siden): MDF er null problem! ”Døde” plater er ikke i bevegelse. Gips er det største faenskap som er funnet opp til å brukes i hus. Er kun egnet til å holde et brudd i arm eller bein på plass slik at det gror. Anonymkode: 410ad...ae8 Tenkte ikke over de slette MDF-platene. Det er selvfølgelig et godt alternativ. Jeg bare misliker de som ser ut som trepanel. Det er mindre sjarmerende enn thujahekk. Hvordan fikser man jevn skjøt på de platene? Sparkler og pusser? Selv synes jeg gips er rimelig greit. Største fordelen er kanskje prisen. Det koster 4 ganger så mye for MDF som gipsplater. Hakk kan man enkelt fikse med sparkel. Blir det hull er det bare å fikse hullet. Castor Stellaplugger for å henge opp tv og annet. Gipsskruer for enklere ting. Brannteknisk veldig bra, og en nødvendighet om man bor i leilighet. Demper støy meget godt. Det beste fra to verdner er kanskje Hunton Fermacell fibergipsplater. Slag- og skrufast plate, trenger ikke spikerslag bak. Tåler veldig mye. Gode branntekniske egenskaper. Koster mye.
AnonymBruker Skrevet 5. november #10 Skrevet 5. november newman01 skrev (18 minutter siden): Tenkte ikke over de slette MDF-platene. Det er selvfølgelig et godt alternativ. Jeg bare misliker de som ser ut som trepanel. Det er mindre sjarmerende enn thujahekk. Hvordan fikser man jevn skjøt på de platene? Sparkler og pusser? Selv synes jeg gips er rimelig greit. Største fordelen er kanskje prisen. Det koster 4 ganger så mye for MDF som gipsplater. Hakk kan man enkelt fikse med sparkel. Blir det hull er det bare å fikse hullet. Castor Stellaplugger for å henge opp tv og annet. Gipsskruer for enklere ting. Brannteknisk veldig bra, og en nødvendighet om man bor i leilighet. Demper støy meget godt. Det beste fra to verdner er kanskje Hunton Fermacell fibergipsplater. Slag- og skrufast plate, trenger ikke spikerslag bak. Tåler veldig mye. Gode branntekniske egenskaper. Koster mye. Har MDF med perle, null problem med de. Ser ikke skjøtene i hele tatt. Anonymkode: 410ad...ae8 1
newman01 Skrevet 5. november #11 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har MDF med perle, null problem med de. Ser ikke skjøtene i hele tatt. Anonymkode: 410ad...ae8 Ja, men da kommer den ***** strukturen inn. Liker ikke dem. Vil heller ikke ha lister rundt vinduer og dører. Men heldigvis er folk forskjellige. Hadde vært kjedelig om alt var likt overalt. Men det gjør det definitivt mye lettere å montere når man har perle eller v-fas.
AnonymBruker Skrevet 5. november #12 Skrevet 5. november Har en god blanding av gips, sponplater og mdf. Alt til sitt bruk. Liker best slette vegger, men syns det er fint å bryte opp med en vegg med mdf-panel. Mdf-panel er superenkelt å sette opp, og ser veldig pent ut. Har gradvis kvittet meg med malt furupanel overalt. Det ser SÅ mye bedre ut med mdf-panel eller slette gips-vegger. Walls2paint har jeg ikke prøvd, hvis man likevel må sparkle og det er risiko for sprekker så er det bedre og billigere med gips. Anonymkode: 2ac7d...4b2
Oppgitt78 Skrevet 5. november #13 Skrevet 5. november Når de startet med Walls2paint, så ble det sagt at de ikke trengte å limes i skjøtene. Dette viste seg å medføre en del problemer for mange, da de beveget seg i skjøtene. Disse platene fungerer forøvrig helt fint, men de MÅ limes godt for et holdbart resultat.
AnonymBruker Skrevet 5. november #14 Skrevet 5. november mdf-panelplater krever jo sin stil i huset, ikke sant, huset blir automatisk "landig" med panel på veggene. Walls2paint er fine, glatte, veldig lettvindte å sette opp, dyre i innkjøp - men de kommer, 100%, kommer de til å ha en synlig skjøyt allerede etter første sommer-til-vinter overgang. Men om du kommer til å være plaget av den skøyten, er ikke sikkert. Det har aldri plaget meg. Det ser helt fint ut. De ser ut som malte, tapetiserte vegger, for det er jo det de er. De kommer ikke til å se ut like glatte og like pene, og like moderne som malt gips. Men det er mye, mye mindre jobb. Anonymkode: e7365...01e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå