AnonymBruker Skrevet 2. november #1 Skrevet 2. november Kan det være slik at vi her i Norge og andre kalde land, trenger å bevare varmen og energien, og derfor ikke kaster bort energi på å snakke med fremmede? Anonymkode: e9c8a...208
AnonymBruker Skrevet 2. november #2 Skrevet 2. november Nordmenn er noen snåle mennesker, så har gitt opp de for lengesiden. Er vandt med land der livet skjer ute, der det er naturlig å omgås mennesker. I Norge må alt arrangeres og styres, noen må sette i gang noe. Mens andre steder går man bare ut, spiser, møter andre tilfeldig eller noen nye ukjente Helt naturlig. Anonymkode: 995d3...374 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #3 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 19.14): Kan det være slik at vi her i Norge og andre kalde land, trenger å bevare varmen og energien, og derfor ikke kaster bort energi på å snakke med fremmede? Anonymkode: e9c8a...208 tja. Det er vel heller slik at vi respekterer privatlivet til folk. Ikke alle føler seg komfortabel med small talk og synes det er stressende. Nå sitter jo folk enten med hodetelefoner eller nesa pløyd nedi mobilen, så å starte en samtale er nytteløst. Det hadde vært interessant å vite om mennesker i såkalte "prate-land" føler seg mer sett og respektert i de landene. For prater de fordi de oppriktig bryr seg om andre eller er det bare noe tillært som de ikke legger sjela si i? Kan det bli som amerikanerne som spør " how are you? uten at de er så interessert i svaret? Anonymkode: 77442...120
AnonymBruker Skrevet 3. november #4 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 20.29): Nordmenn er noen snåle mennesker, så har gitt opp de for lengesiden. Er vandt med land der livet skjer ute, der det er naturlig å omgås mennesker. I Norge må alt arrangeres og styres, noen må sette i gang noe. Mens andre steder går man bare ut, spiser, møter andre tilfeldig eller noen nye ukjente Helt naturlig. Anonymkode: 995d3...374 Dette stemmer. På godt og vondt. Ja, vi har høy-terskel til sosiale sammenkomster, men det vi avtaler holder vi. Vi har ikke klimaet her i Norge til bare å henge utenfor å mingle, og ikke prisene til å sitte på bar og kafe til en hver tid Anonymkode: 9facf...e28 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #5 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette stemmer. På godt og vondt. Ja, vi har høy-terskel til sosiale sammenkomster, men det vi avtaler holder vi. Vi har ikke klimaet her i Norge til bare å henge utenfor å mingle, og ikke prisene til å sitte på bar og kafe til en hver tid Anonymkode: 9facf...e28 Nordmenn er altfor konforme, som igjen fører til sosial kontroll. De forventer at du må følge flokken. Det mest sjokkerende er at de kaller det sosialt... Anonymkode: 995d3...374 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:54 #6 Skrevet tirsdag kl. 19:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nordmenn er altfor konforme, som igjen fører til sosial kontroll. De forventer at du må følge flokken. Det mest sjokkerende er at de kaller det sosialt... Anonymkode: 995d3...374 Synes svenskene er enda verre der. Vi gjør i større grad det som passer oss. Mennesker er jo flokkdyr, på tvers av alle kulturer. Men det er klart, i Norge har nok lange avstander, naturbarrierer og klimaet gjort at vi foretrekker individualistisk kultur- enn for eksempel på savannen. Igjen, på godt og vondt. For nordmenn er det mer kvaliteten enn kvantiteten av relasjoner. Dessverre tror jeg dette gir mer utenforskap og ensomhet. Anonymkode: 9facf...e28
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:42 #7 Skrevet onsdag kl. 21:42 Jeg bor i et kaldt land der folk snakker masse med hverandre, så er nok ikke bare det, men det har nok en del å si. Jeg tror nordmenn tilbringer mye tid hjemme eller ute i naturen, lite tid rundt folk de ikke kjenner. Anonymkode: f8cdc...2cd
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:28 #8 Skrevet torsdag kl. 06:28 Jeg tror neppe det har med temperatur å gjøre. Nord i landet har vel betraktelig lavere gjennomsnitsstemperatur enn vi i Oslo har, men hver gang jeg reiser til Nord-Norge er det som å komme til et annet land. De folka har absolutt ingen problemer med å snakke med hvem som helst. Reis en tur til Frankrike, hvor det er varmere i snitt og ingen har noen interesse av deg og praten din. Jeg tror stereotypien om nordmenn som kald og avvisende har oppstått fra folk som har besøkt de største byene, og det storbyfenomenet finner du over hele verden. Så snart du havner på en litt mindre plass kan du fint snakke med fremmede uten at noen ser rart på deg Anonymkode: eea82...ce6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:13 #9 Skrevet fredag kl. 09:13 AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 7.28): Jeg tror neppe det har med temperatur å gjøre. Nord i landet har vel betraktelig lavere gjennomsnitsstemperatur enn vi i Oslo har, men hver gang jeg reiser til Nord-Norge er det som å komme til et annet land. De folka har absolutt ingen problemer med å snakke med hvem som helst. Reis en tur til Frankrike, hvor det er varmere i snitt og ingen har noen interesse av deg og praten din. Jeg tror stereotypien om nordmenn som kald og avvisende har oppstått fra folk som har besøkt de største byene, og det storbyfenomenet finner du over hele verden. Så snart du havner på en litt mindre plass kan du fint snakke med fremmede uten at noen ser rart på deg Anonymkode: eea82...ce6 Helt enig! Som introvert er det faktisk ganske deilig å bo i en større by hvor du bare blir en del av mengden. Føler ikke at folk er kalde, bare at de har sitt å gjøre. Kan fortsatt kommunisere med folk uten problemer om det skulle være en god grunn til det. På butikken i hjembygda risikerer man å måtte snakke med noen og late som om man har det fint og bra, selv om man har en veldig dårlig dag, og egentlig ikke har det. Sitter langt inne å avvise folk. Anonymkode: a43aa...85c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå