Gå til innhold

Feire rund dag på hytte - hvordan gjør vi det med mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger å feire 30 årsdag på hytta (+ leiehytte like ved) med 20+ gjester (litt i overkant, men vi ønsker ikke å ekskludere noen eller partnerene deres). Vi tenker jo at dette blir gøy, men vi er enda litt usikre på hvordan dette skal gjøres rent logistisk. Dette er altså i vintersesongen.

- Jeg og mannen min kommer opp på hytta torsdag kveld og får kanskje handlet noe på veien. Fredagen går til mer handling, kakebaking og å gjøre klar hytta. Gjestene kommer på fredag kveld og det serveres pizza (joda, vi er klar over at vi må stå med ovnen en del, men det er en åpen løsning i hytta)

- Frokosten er handlet inn av oss og spises på hyttene folk hører til

- Lunsj er vi litt usikre på, men planen er jo at folk enten står på alpint, går på ski, eller holder seg rundt peisstua. Er det for mye å forvente at folk kan kjøpe seg lunsj på peisstua selv, evt ha med seg noe pølser på skitur? Det er også en liten matbutikk gåavstand fra hytta

- Middag vet vi ikke helt hvordan vi løser enda. Vi vurderer A) Restaurant ved hytta, B) bestille catering til hytta, C) lage tapas selv på fredagen, D) Noe lammelår og kokte poteter-opplegg 

- Frokosten på søndag kjøres likt som på lørdagen. Folk drar hjemover før lunsj.

Virker dette realistisk? Vi betaler allerede for leie av en ekstra hytte, noe drikke her og der, og frokost. Kan man invitere folk til bursdagsmiddag på restaurant og forvente at gjestene betaler selv eller er dette noe vi også bør dekke? Det hadde jo vært veldig greit å slippe å lage mat selv for jeg ser fort for meg at 18+ mennesker ville stått litt oppå meg mens jeg strevet med å fikse maten.

Anonymkode: 3aefc...4e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere informerer på forhånd er det ikke noe problem. Skriv at dere dekker middag fredag, samt frokost lørdag og søndag men at gjestene må stå for lunsj og eventuelt middag om dere går ut lørdag selv.

Anonymkode: ea2d4...ba3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig å dekke en del selv på en slik tur. Bare informer i forkant om hva de kan forvente. 

1) har dere vurdert å handle klar i forkant? Det er mye tidsbruk, og risiko, i å handle på veien både torsdag og fredag.Jeg synes alltid det er godt å ha innkjøp på stell før jeg går inn i en slik helg. 

2) jeg hadde nok gått for catering - men spe på litt selv om dere liker å lage mat. Hyggelig å være på hytta når man er på hyttetur. Folk finner seg plass, liker å mingle, og så videre. 

3) har dere bekjente som trives på kjøkkenet? Jeg elsker virkelig å lage mat til mange, og blir gjerne spurt om å holde i logistikken rundt matlaging i slike sammenkomster, noe jeg elsker. 

Anonymkode: 28f4a...8fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er mest naturlig at dere som vertskap står for fellesmåltider, mens folk selv ordner seg med det som spises/drikkes på egne hytter og ute på tur.

Jeg hadde ikke forventet at vertskapet skulle stille opp med frokost i hvert fall, om en ikke skal ha felles frokost.

Da sparer dere en del tid og organisering også, på å handle inn og ordne.

Middagen lørdag blir vel bursdsgsmiddagen og selve høydepunktet i feiringen, den ville jeg prøvd å fått til at dere stod for. Mulig å kombinere å bestille noe catering og lage noe selv evt?

Uansett, si fra på forhånd, så folk vet hva de har å forholde seg til.

Anonymkode: e929d...8cf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri forventet noe mer enn middagen/mat under selve feiringen og evt. drikke til maten. Synes dere er rause, når dere i tillegg betaler for ekstra hytte. 

Anonymkode: a282d...e62

• Liker 2
Skrevet

Vi skal ha 40 gjester på vårt 40-årslag på storhytte! Vi har sagt at gjestene ordner middag selv fredag ettersom at alle trolig ikke kommer opp til samme tidspunkt, eventuelt kan de bestille pizza på restaurant like ved hytta. Vi står for enkel frokost lørdag og søndag (juice, kokt egg, ost, syltetøy, brød, kaffe, te). Lunsj lørdag blir å grille pølser. Middag lørdag bestiller vi middag fra catering, og så blir det trolig kake til dessert. Kjøpe også inn chips og snacks. Vi står for overnattingene, gjestene bidrar med 500 kr per hode.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller stått for middagen på lørdagen også framfor å fylle opp med frokost og drikke resten av helgen.

"Vi står for middag fredag og lørdag, samt rundstykker til frokostene. Fint hvis alle kan ta med et par bidrag til pålegg på frokostbordene samt drikken og annen mat de skulle ønske ut over dette."

Anonymkode: 74a9e...adc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I tilfeldig rekkefølge..

1) Jeg synes det er kleint å be folk betale selv for det som er festmiddagen på feiringen. 

2) ..Men Ok at fok selv skal stå for lunsj lørdag. Bare å informere om det. 

3) Fredag: Jeg hadde laget en stor gryte pasta og tomat/kjøttsaus, som folk kan forsyne seg av mens de venter på pizza. (Tenker kokeplatene er fri når pizzaene er i ovnen?). En lett salat og kuvertbrød kan også gjøres klar i forkant. 

4) Finn ut av om alle gjester tåler/kan spise maten. 

5) Kaker hadde jeg laget i forkant hjemme.

6) Også handlet så mye som mulig i forkant. 

7) Hadde foretrukket middag/catering "hjemme" på hytten, ikke "ute" på restaurant. 

8'') Som en annen bruker foreslår: Det er greit å ha en person som har lyst å være kjøkkensjef og stå for logistikken og det praktiske. 

Anonymkode: 2721a...a43

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tenkt (og er vant til fra liknende arrangementer) at festmiddagen, som er det store fellesmåltidet og "hovedfeiringen", er det måltidet det er en selvfølgelig at vertskapet står for, uansett hvordan dere velger å organisere det. Legg heller opp til en spleiseløsning på de mindre måltidene (og husk at det er dere som selv har valgt å legge opp til en hel helg med feiring. Jeg er litt lei alle som vil ha store feiringer av bursdager og bryllup og så dytter utgifter over på gjestene fordi "det blir så dyrt for oss"...).

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (8 minutter siden):

Jeg ville tenkt (og er vant til fra liknende arrangementer) at festmiddagen, som er det store fellesmåltidet og "hovedfeiringen", er det måltidet det er en selvfølgelig at vertskapet står for, uansett hvordan dere velger å organisere det. Legg heller opp til en spleiseløsning på de mindre måltidene (og husk at det er dere som selv har valgt å legge opp til en hel helg med feiring. Jeg er litt lei alle som vil ha store feiringer av bursdager og bryllup og så dytter utgifter over på gjestene fordi "det blir så dyrt for oss"...).

:klappe: :klappe: 

Dette. 

• Liker 6
Skrevet

Nå har vi vært i mange 40-årslag, og gjengangeren er at alle bidrar noe økonomisk :) Hvis ikke blir det temmelig kjedelig - en døll gryterett, kanskje First price chips, og leid barnehage. Skal i et 40-årslag i februar: leid barnehage, ikke mat (men chips!) og alle tar med egen drikke.. Betaler heller gjerne noen hundrelapper for å få en skikkelig bra fest!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere kan stå for enkel kveldsmat/middag fredag og selvfølgelig festmiddag lørdag. Bestille catering for lørdagen. Og ha mer enn nok drikke til maten. Frokost, lunsj og drikke utover dette, er det helt fint at gjestene står for selv. Viktig å være tydelig i invitasjonen. 

Anonymkode: e39ea...a90

• Liker 2
Skrevet

Alt er greit så lenge det blir informert om!

Men jeg synes det er naturlig at du holder selve bursdagsmiddagen. (Hadde gått for catering!)

Frokosten synes jeg også det er greit om du holder. Du kan skrive om lunsj lørdag: lunsj kan kjøpes i Peisestua evt så kan du smøre nistepakke under frokosten!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Blir det catering så står vi jo selvfølgelig for kostnaden selv, men om det hadde blitt restauranten blir det jo fort opp mot 1000 kr per hode dersom folk skal ha en enhet eller to med maten. 

Vi legger jo opp til feiring på hytte, selv om det blir noe dyrt med leie av hytte utenom, er vi veldig opptatt av at alle som det er naturlig å inkludere skal inviteres (+ at det er et flott alternativ når man ikke kan ha den klassiske bursdagen om sommeren). Vi kan jo vurdere å gjøre slik som noen sier, stå for kaffe, melk og brød til frokosten og la gjestene slå seg sammen om pålegg.

Og dersom noen mistolket det, så kjøper vi altså ikke alkohol til 20+ festglade 30-åringer for en hel helg. Blir nok heller en velkomstdrink og en skvett i kaffen av noe slag etter vinteraktiviteter

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til at man betaler noe selv i 30- og 40-årslag. Har vært i noen der mat var spandert men da var det ganske enkel servering og at man tok med egen drikke. Har det vært mer opplegg eller restaurant så har gjestene betalt selv.

Jeg ville bakt alt av kaker og sånn på forhånd og handlet så mye som mulig på forhånd. Frysebagger og fryseelementer så går det fint å frakte hjemmefra. Mange kaker kan fryses.

Anonymkode: c2d5b...915

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om Oda leverer til der dere har hytte, så slipper dere å bruke tid på å handle selv. (Nevner det fordi jeg vet de leverer på en del hyttesteder.)

Anonymkode: 92d6f...eb7

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en hyggelig helg! Dere trenger ikke stå for all mat,men som flere skriver må dere informere om hva som er "inkludert " ,slik at gjestene får planlagt og evt handlet inn. 

Anonymkode: b39ae...619

Skrevet

Som flertallet er jeg enig i at middag lørdag er det som er naturlig at vertsskapet betaler for. Ellers tror jeg de fleste 30-åringen er vant med at vennene ikke har økonomi til å svi av 50-100 000 på bursdagsfeiring der alt er inkludert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi kan jo vurdere å gjøre slik som noen sier, stå for kaffe, melk og brød til frokosten og la gjestene slå seg sammen om pålegg.

Sånne halvveisløsninger kan være litt vanskelig å forholde seg til. Jeg tenker enten/eller er bedre, altså enten byr dere på frokost, ellers er det opp til gjestene selv. Jeg hadde foretrukket bare å stå for egen frokost, og ikke likt å bli tvunget til pålegg-spleiselag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånne halvveisløsninger kan være litt vanskelig å forholde seg til. Jeg tenker enten/eller er bedre, altså enten byr dere på frokost, ellers er det opp til gjestene selv. Jeg hadde foretrukket bare å stå for egen frokost, og ikke likt å bli tvunget til pålegg-spleiselag. 

Det er åpen kjøkken-spisestue-stue løsning i hytta så det virker jo litt som et mareritt at folk skal ha med til sin egen frokost, stelle i stand egen frokost, vaske opp etter egen frokost, spørre om hvor de finner ting, og komme fra den andre hytta på "besøk" fordi de er ferdige med sin egen frokost eller ønske å heller lage frokosten hos oss. Blir jo aldri ferdig med den frokostserveringen og jeg og mannen blir fort dem som må kontinuerlig være tilgjengelige og rydde fordi folk skal ha frokost fra kl 07:30 - 11:00 😅

Nei, da kjøper vi heller inn noe firstprice syltetøy og kaller kaffe, melk, rundstykker og jordbærsyltetøy for en fullverdig frokost med mindre folk ønsker å ha med seg litt selv også

ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...