Gå til innhold

Hvor mye klær er det vanlig å ha? Hvor mye har du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine kollegaer forteller ofte hvor mye klær de har. Over 100 kjoler kan ei si hun har. Noen forteller om over 60 jeans og så kommer andre bukser i tillegg. Ei kastet 26 jakker og det vises ikke i skapet. Virker som at å ha minst 50 skjørt er helt vanlig🙈 

Er det dette som er normalen? Har de fleste nok klær til å fylle et helt rom? 

Er det meg som er utenom normalen som har alt jeg eier av klær i et normalt dobbelt garderobeskap? Som har 3 bukser i tillegg til 2 treningbukser, ei turbukse og to kosebukser. Har kun 4 ytterjakker (som dekker alle årstider). Har nok under 10 av alle typer klær når jeg tenker etter. Jeg klarer meg fint. Mye av det jeg har er mange år gammelt og fortsatt fint. Kjøper sjeldent klær, kun når jeg trenger det. Kjøper ikke dyrt heller. Sjeldent på salg for den del. Kjøper det jeg liker, som passer med det jeg har, når jeg trenger det.

Anonymkode: f0a88...4c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye... Mer enn 7 meter med tak-til-gulv integrerte skap fulle med klær og sko. Det er samlet over mange år. En miks av dyrt og rimelig. Bruker mye også - lever aktivt, liker sesongplagg, dresscode på jobb, er mye på reise, har hus i varmen med mer. 

Men det er ikke overfylt. Lar det ikke vokse utover den plassen jeg har. Det er en trådskuff til treningsbukser, en til langermede treningsgensere, en stor skuff til bukser, en gitt mengde langheng, en skuff til BHer og tynne singletter, etc. 

Anonymkode: 49d8a...d4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanligst, men selv ville jeg ikke fått plass til alle klærne mine i et vanlig garderobeskap. Jeg har mye mer enn deg, men mye mindre enn de kollegaene du forteller om. 

Jeg har ca 30 skjørt, og synes selv at det er ekstremt mange, men de er samlet opp i løpet av mange år. Det er både hverdags- og penskjørt; korte, middels og lange. 

Av bukser har jeg 6 -7 jeans og andre hverdagsbukser som også kan brukes på jobb, pluss 4 - 5 penbukser. 

Bluser og skjorter til hverdags- og jobbruk: 8 - 10 stk.

Gensere til hverdags- og jobbruk: 6 - 7 stk. 

Topper som passer til alle skjørtene og penbuksene: 8 - 10 stk (her synes jeg at jeg burde hatt flere). 

Kjoler: ikke spesielt mange, men med sommer-, vinter-, hverdags- og penkjoler kommer jeg vel opp i 10 - 12 stk. 

Jakker, kåper og annet yttertøy: aner ikke, men det dreier seg om 4 - 5 til vinterbruk, 3 - 4 til vår og høst, og 8 - 10 til sommersesongen (som også kan brukes litt på våren og høsten).

I tillegg kommer regnjakker av forskjellige slag:  3 stk. 

Turtøy og treningstøy kommer i tillegg. 

Anonymkode: 25cb4...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk har ulike behov.

Anonymkode: b5d4d...c4b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde tatt vare på alle kjoler jeg har kjøpt de siste 20 årene, hadde jeg sikkert hatt minst 50 kjoler. Men har kvittet meg med de som er for korte, utslitte eller i feil størrelse. Og de som er helt umoderne, eller ikke passer alderen min. 

Jeg går mye i kjoler/skjørt, men har få bukser. Er i mange selskap i løpet av året, i tillegg til ute på restaurant, konserter etc. Så har mye "halvpene" klær. 

Anonymkode: 87d77...c29

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen skjørt. Av kjole så har jeg en selvlaget serk for høytider. 

Bukser har jeg et sted mellom 5-10 stk, hvorav to er jeans. Kjøpte en ny jeans forrige uke da den ene snart er utslitt. 

Går mest i t-skjorter, så har vel 15-20 av de. 

Har mest hettegensere av langermet, der har jeg 6 stk. 

Truser, 15 stk. Nettopp fornyet da de jeg hadde var veldig hullete og falt fra hverandre. 

Har to sett nattøy. 

Har klær i bomull, ull og lin. Vinterjakker har polyester, det er ikke til å unngå. Har to vinterjakker. Jeg passer ikke ullkåpe.

De skoene jeg bruker mest er nesten 15 år gamle fjellsko. De ser nesten ikke brukt ut. Om sommeren på det varmeste har jeg joggesko som brukes. Kjøper ikke sko hvert år for å si det sånn. 

Når klær blir hullete og slitt, går de over til å bli brukt som hageklær. Kjøper ikke egne klær til ‘kun’ hagen. 

Nei, er ikke særlig interessert i klær. Det meste av overdeler er merch. 

Men ikke spør hvor mange vesker jeg har 😬

Anonymkode: 8f5f8...034

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig mye, men det er fordi jeg går opp og ned i vekt hele tiden (sykdom og medisiner), så til enhver tid har jeg vel bare en liten mengde klær som passer. To bukser og to kjoler feks. Jeg kaster ikke noe, for jeg vet at om en stund vil det kanskje passe igjen…. 

Anonymkode: a4fd7...6b1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei, er ikke særlig interessert i klær. Det meste av overdeler er merch. 

Men ikke spør hvor mange vesker jeg har 😬

Anonymkode: 8f5f8...034

Det der er faktisk ganske interessant; 

Hjemmebukser, hjemmetopper, treningsbukser, treningstopper, vanlige bukser, t-skjorter; jeg kaster, har kun det jeg bruker. 

Kjoler, ytterjakker, cardigans, skjerf, vesker, høye hæler; never enough. 

Kroppsprodukter; har akkurat det jeg liker og trenger

Sminke og hudpleie; never enough

Skrevet (endret)

Jeg har lagt det meste av klær og sko inn i en app, med unntak av tur-, trenings- og undertøy, og da havner jeg på ca 140 plagg og skopar totalt. Føler fortsatt at dette er litt i overkant og har egentlig lyst å nedskalere, men så liker jeg variasjonen det gir🙂

Endret av Roci
Gjest Nimmi10
Skrevet

Jeg er minimalist på alle områder og liker ikke å ha mer enn 20-25 plagg inkl jakker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine kollegaer forteller ofte hvor mye klær de har. Over 100 kjoler kan ei si hun har. Noen forteller om over 60 jeans og så kommer andre bukser i tillegg. Ei kastet 26 jakker og det vises ikke i skapet. Virker som at å ha minst 50 skjørt er helt vanlig🙈 

Er det meg som er utenom normalen som har alt jeg eier av klær i et normalt dobbelt garderobeskap? Som har 3 bukser i tillegg til 2 treningbukser, ei turbukse og to kosebukser. Har kun 4 ytterjakker (som dekker alle årstider). Har nok under 10 av alle typer klær når jeg tenker etter. Jeg klarer meg fint. Mye av det jeg har er mange år gammelt og fortsatt fint. Kjøper sjeldent klær, kun når jeg trenger det. Kjøper ikke dyrt heller. Sjeldent på salg for den del. Kjøper det jeg liker, som passer med det jeg har, når jeg trenger det.

Det er bare galskap og overforbruk! 

Anonymkode: 984e8...4c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at jeg hadde mye klær, men ser at jeg kanskje ikke har så mye om det er normalt å ha 100 kjoler i skapet. 

Jeg har kanskje 10-15 kjoler og da har jeg tenkt at det kanskje er litt mye, men jeg liker å ha litt forskjellig å velge i. Ellers har jeg nok opplever jeg, og er flink til å selge og gi bort det jeg ikke bruker. Allikevel har jeg tenkt at jeg sikkert kunne ha hatt mindre og klart meg helt fint med det. Jeg har to vanlige klesskap til klærne mine, men oppbevarer litt andre ting i dem og det er ikke stappfullt.

Lurer på om de som har 100 kjoler og 50 skjørt i det hele tatt bruker mye av det eller om det meste er ubrukt? 

Anonymkode: 17fd9...eb6

Skrevet

Jeg har litt mer klær enn deg og for noen år siden bestemte jeg meg for at jeg ikke kunne kjøpe nye plagg før noe må kastes samt at jeg kun kjøper klær av rene stoffer så langt det lar seg gjøre. Så dvs. 1 plagg ut = 1 plagg inn. Dette fungerer utmerket for min del. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mine kollegaer forteller ofte hvor mye klær de har. Over 100 kjoler kan ei si hun har. Noen forteller om over 60 jeans og så kommer andre bukser i tillegg. Ei kastet 26 jakker og det vises ikke skapet. Virker som at å ha minst 50 skjørt er helt vanlig🙈 

Hva slags skap har hun egentlig?!?

• Liker 2
Skrevet

Alle mine klær, minus yttertøy, luer, skjerf og sko får plass i min halvdel av klesskapet.

Har kanskje 15 bukser, inkl dressbukser, sommerbukser, joggebukser og tights, ingen jeans. To blazere, 10-15 bluser, 4-5 ermeløse bluser, noen singletter og t-skjorter (de fleste t-skjortene er hullete og utvasket), et par-tre ullgensere, et par fleecejakker, 3-4 lange cardiganer, 5-6 kjoler inkl et par strandkjoler/kjortler, noen pysjamas er, ullundertøy, undertøy og sokker. I tillegg 2 boblekåper, dunkåpe og kort dunjakke, regntøy, støvler og sko til ulike årstider.

AnonymBruker
Skrevet

Barna mine har i overflod, selv har jeg lite. Liker å bruke opp tøyet mitt før jeg kjøper nytt. Tenker gjenbruk der jeg kan og forsøker å tenke på miljøet.

Anonymkode: 4b427...2ba

Skrevet

Jeg har helt klart mye mer enn jeg trenger - men det er samlet over 30 år (mine eldste plagg er fra jeg var tenåring - nå er jeg 45), og det aller meste er i bruk hvertfall en gang i blant. Det handler jo litt om interesse, jeg synes det er gøy å sette sammen antrekk og leke med uttrykk, stil og identitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg teller av og til hvor mange plagg jeg har, og da pleier det å være rundt 50. Dette er overdeler, underdeler (bruker ikke kjoler) og jakker. Jeg teller ikke undertøy og annet småtteri som votter og skjerf. Akkurat nå har jeg 8 par sko og sandaler. Jeg lever et stille og rolig liv, og har ikke behov for klær til alle mulige scenarier.

Anonymkode: 94150...05a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nimmi10 skrev (2 timer siden):

Jeg er minimalist på alle områder og liker ikke å ha mer enn 20-25 plagg inkl jakker. 

Skulle vert mange flere som deg! Rett og slett miljøtroll de som bare må kjøpe, kjøpe, kjøpe hele tiden, bare for å kaste det om et par år. Særlig plast-klær burde det vert miljøavgift på slik det er på mye annet som kan skade natur og miljø.

Anonymkode: 49e82...ae3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skulle vert mange flere som deg! Rett og slett miljøtroll de som bare må kjøpe, kjøpe, kjøpe hele tiden, bare for å kaste det om et par år. Særlig plast-klær burde det vert miljøavgift på slik det er på mye annet som kan skade natur og miljø.

Anonymkode: 49e82...ae3

Om alle i verden skulle levd som deg, ville ikke verden vart så mange uker. 

Det er en viktig ting å tenke over, før man kaster stein i glasshus. Du bor i Norge. Uansett om du dropper både klær og flyturer, så overkonsumerer du sett mot tilgjengelige ressurser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...