AnonymBruker Skrevet 3. november #21 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nå har jeg ikke katt, men innen hundefôr så er det ikke så enkelt som at hvis det er kornfritt, så er det toppers. Noen ganger erstatter de korn med erter, og så er man like langt. Andre ganger kverner de diverse deler av dyr som hundene ikke tar like godt opp, og ikke drar like god nytte av. Anonymkode: 737d1...41c AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nå har jeg ikke katt, men innen hundefôr så er det ikke så enkelt som at hvis det er kornfritt, så er det toppers. Noen ganger erstatter de korn med erter, og så er man like langt. Andre ganger kverner de diverse deler av dyr som hundene ikke tar like godt opp, og ikke drar like god nytte av. Anonymkode: 737d1...41c Nå er det vel ingen her som har sagt at så lenge man bruker kornfri så er alt toppers, men det er uten tvil et mye bedre valg for kattene og velge et for hvor det er overvekt av animalske proteiner versus for som har overvekt av korn, men med det sagt så virker det som du har søk etter produkter som kan bekrefte din påstand ignorer det faktum at det faktisk finnes kornfri kattefor med bedre innholdsfortegnelse enn de du har funnet. For det er jo litt merkelig at du ikke søkte opp det kornfrie foret som faktisk er nevnt her i tråden. Anonymkode: 7716b...730 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #22 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nå er det vel ingen her som har sagt at så lenge man bruker kornfri så er alt toppers, men det er uten tvil et mye bedre valg for kattene og velge et for hvor det er overvekt av animalske proteiner versus for som har overvekt av korn, men med det sagt så virker det som du har søk etter produkter som kan bekrefte din påstand ignorer det faktum at det faktisk finnes kornfri kattefor med bedre innholdsfortegnelse enn de du har funnet. For det er jo litt merkelig at du ikke søkte opp det kornfrie foret som faktisk er nevnt her i tråden. Anonymkode: 7716b...730 Tror du misforstår tankegangen min. Jeg er absolutt for at man forer kvalitet. Men for noen som tenker at whiskas er god kvalitet, så kan det være greit å si ifra at man må lese innholdsfortegnelsen uansett om man velger kortfritt eller ikke. Jeg søkte etter for med gode tilbakemeldinger, la ved to av dem, og det tredje var Orijen. Vi må snart slutte å trykke ned andre brukere, og legge til egen betydning til andres innlegg. Det går igjen i tråd etter tråd og det kommer til å drepe hele forumet til slutt. Kjenner jeg er pisselei av sånt surmaga oppgulp som du kommer med fordi du overtolket mitt innlegg som kritikk mot det du kom med. Det var det nemlig ikke. Anonymkode: 737d1...41c 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #23 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tror du misforstår tankegangen min. Jeg er absolutt for at man forer kvalitet. Men for noen som tenker at whiskas er god kvalitet, så kan det være greit å si ifra at man må lese innholdsfortegnelsen uansett om man velger kortfritt eller ikke. Jeg søkte etter for med gode tilbakemeldinger, la ved to av dem, og det tredje var Orijen. Vi må snart slutte å trykke ned andre brukere, og legge til egen betydning til andres innlegg. Det går igjen i tråd etter tråd og det kommer til å drepe hele forumet til slutt. Kjenner jeg er pisselei av sånt surmaga oppgulp som du kommer med fordi du overtolket mitt innlegg som kritikk mot det du kom med. Det var det nemlig ikke. Anonymkode: 737d1...41c Om du bare hadde skrevet første del av kommentaren og ikke slengt på det siste avsnittet så ville jeg ha lagt deg fullstendig flat og beklager for at jeg misforsto innlegget ditt. For meg handlet ikke om å trykke noen ned eller komme ned surmaga oppgulp, det er jo litt selvmotsigende at du skal kritisere andre samtidig som du er ufin selv. Anonymkode: 7716b...730 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #24 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 0.00): Så hvilket merke anbefaler du ? (Grunnen til at jeg skrev det er nettopp fordi det ofte blir en diskusjon om hvilke merker som er best, og at man skal konkludere med at alle som ikke kjøper det og det merket burde latt være å skaffe seg katt fordi man er dårlig opplyst etc ..) Anonymkode: e3a19...d45 Selvfølgelig kan du gi katten din reker og fisk innimellom, bare tull. Trenger ikke et perfekt kosthold. Anonymkode: f2df5...845 1
Tvist Skrevet 7. november #25 Skrevet 7. november Her er en test på kattemat https://prisradar.no/rangering/beste-kattemat Jeg har egentlig tro på kornfri kattemat, men katter er forskjellige. Ingen av mine to katter takler kornfritt, følsomme mager. Så jeg bruker mest Royal canin.
AnonymBruker Skrevet 7. november #26 Skrevet 7. november Jeg er for et bra kattekosthold. Men nazi-kjøret med ingen fisk, alt må være kornfritt, ingen korn/salt/sukker overhodet, økologisk produert kjøtt, osv, det er for spesielt interesserte. Bra at folk har omsorg for kattene sine, men at man skal sette seg inn i en hel vitenskap for å være en god katteeier er over the top. Blir lei av at man skal komme som bedre og bedrevitende og fortelle folk hva som er "godt nok". Dessuten skal vi alle dø, uansett hvor sunne vi er. Gjelder både mennesker og dyr. Må leve litt underveis istedet for å jage det ultimate. Anonymkode: f2df5...845 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #27 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 0.49): Igjen hadde du fulgt den logikken når du kom til barna dine? Whiskas er ikke bra for katter detnneholder altfor lite animalske proteiner av farlige korn og salt .Katter skal heller ikke ha fiskepudding og man skal være veldig forsiktig med å gi de reker. Selv om katten din liker noe så betyr ikke at det er bra for den. Barn er veldig glad i godteri, men du gir dem ikke det hele tiden av den grunn. Anonymkode: 7716b...730 Tommel ned. Anonymkode: f2df5...845
AnonymBruker Skrevet 7. november #28 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Selvfølgelig kan du gi katten din reker og fisk innimellom, bare tull. Trenger ikke et perfekt kosthold. Anonymkode: f2df5...845 Nummer en: du må gjerne vise til hvor min kommentar hvor jeg sier at man ikke kan gi fisk til katter. Nummer to: jeg skrev at man skulle være forsiktig med å gi katten reker. Nummer tre: om du tenker deg om en ekstra gang så tror jeg du klarer å forstå at det er forskjell på å ha et perfekt kosthold versus og sette seg inn i hva som er bra for katten og hva som ikke er bra for katten. Anonymkode: 7716b...730
AnonymBruker Skrevet 7. november #29 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er for et bra kattekosthold. Men nazi-kjøret med ingen fisk, alt må være kornfritt, ingen korn/salt/sukker overhodet, økologisk produert kjøtt, osv, det er for spesielt interesserte. Bra at folk har omsorg for kattene sine, men at man skal sette seg inn i en hel vitenskap for å være en god katteeier er over the top. Blir lei av at man skal komme som bedre og bedrevitende og fortelle folk hva som er "godt nok". Dessuten skal vi alle dø, uansett hvor sunne vi er. Gjelder både mennesker og dyr. Må leve litt underveis istedet for å jage det ultimate. Anonymkode: f2df5...845 Ja tenk å være så grusom at man ønsker det beste for dyrene sine🤦🏼♀️ Og det er jo tidlig å lese at det er vanskelig for deg å forstå at det er forskjell på å være 100 % sunn versus og bevisst innta/serverer ting som man vet kan føre til stor skade. Hva det skulle heller ikke vært nødvendig å informere om at det er stor forskjell på og innta noe selv kontra det å gi noe til dyrene våre. Som du vet så er ikke de kapable til å uttrykke hei på samme måte som oss om det skulle være noe i veien. Anonymkode: 7716b...730
AnonymBruker Skrevet 8. november #30 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja tenk å være så grusom at man ønsker det beste for dyrene sine🤦🏼♀️ Og det er jo tidlig å lese at det er vanskelig for deg å forstå at det er forskjell på å være 100 % sunn versus og bevisst innta/serverer ting som man vet kan føre til stor skade. Hva det skulle heller ikke vært nødvendig å informere om at det er stor forskjell på og innta noe selv kontra det å gi noe til dyrene våre. Som du vet så er ikke de kapable til å uttrykke hei på samme måte som oss om det skulle være noe i veien. Anonymkode: 7716b...730 Fint at folk har en hobby. Men at vanlige folk skal sitte i timevis og lese om fisk (og tunfisk kontra mindre fisk), lage eget råfôr, økologisk produsert kattefôr, og alt innenfor det segmentet der, det er for mye å be om. Det er ikke skadelig med whiskas innimellom, eller å ikke stå på et tørrfôr som er helt kornfritt. Det er nok problemer med kosthold, om man ikke skal utvikle en spiseforstyrrelse på kattens vegne også. Er enig i at man skal google hva som er skadelig og ikke. Anonymkode: f2df5...845
AnonymBruker Skrevet 8. november #31 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nummer en: du må gjerne vise til hvor min kommentar hvor jeg sier at man ikke kan gi fisk til katter. Nummer to: jeg skrev at man skulle være forsiktig med å gi katten reker. Nummer tre: om du tenker deg om en ekstra gang så tror jeg du klarer å forstå at det er forskjell på å ha et perfekt kosthold versus og sette seg inn i hva som er bra for katten og hva som ikke er bra for katten. Anonymkode: 7716b...730 Ok, enig i det. Trodde du mente fisk generelt, og ikke bare fiskepudding. Men jeg gir fortsatt katten min 6-7 reker om gangen, de gangene vi spiser reker. Anonymkode: f2df5...845
AnonymBruker Skrevet 8. november #32 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 18.27): Tydelig at jeg ikke helt vet hva som er bra da, jeg har ikke gjort grundig research, for jeg trodde det var helt innafor å gi whiskas. Men opplys meg gjerne, for det er mange utvalg i dyrebutikken også. Vi gav dem kokt kylling i går, eldste likte ikke det. Trodde helt ærlig reker var ok for det var fra havet. Jeg gir ganske variert kosthold til ungene, både junkfood, ultraprosessert, økologisk og ren mat, noen ganger baker jeg brød, andre ganger kjøper jeg. Noen ganger har vi rent kjøtt og gode råvarer, andre ganger er det ferdig grateng. Eller mc dondals. Jeg har verken tid eller råd til å kun gi det aller beste til dem heller. Anonymkode: e3a19...d45 Men du ville ikke servert dem sjokolade som eneste unntak gjennom dagen. Det er flotte tilbud på hver (...) sekk i forskjellige kjeder. Nei, du har ikke lest deg opp når du bare går utifra at ting er bra. Men heldigvis er det lett tilgjengelig informasjon å anskaffe seg. Ofte spiser de mindre av ordentlig mat, så det, kombinert med tilbudene gjør det ofte ikke mye dyrere. Uansett, det er en medberegnet utgiftspost ved anskaffelse av dyr. Eller barn 😊 Anonymkode: f5672...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #33 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fint at folk har en hobby. Men at vanlige folk skal sitte i timevis og lese om fisk (og tunfisk kontra mindre fisk), lage eget råfôr, økologisk produsert kattefôr, og alt innenfor det segmentet der, det er for mye å be om. Det er ikke skadelig med whiskas innimellom, eller å ikke stå på et tørrfôr som er helt kornfritt. Det er nok problemer med kosthold, om man ikke skal utvikle en spiseforstyrrelse på kattens vegne også. Er enig i at man skal google hva som er skadelig og ikke. Anonymkode: f2df5...845 Om du forventer en saklig debatt så får du holde deg til det som blir sagt i tråden og ikke pålegg de andre i debatten uttalelser de aldri har kommet med. Anonymkode: 7716b...730
AnonymBruker Skrevet 8. november #34 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ok, enig i det. Trodde du mente fisk generelt, og ikke bare fiskepudding. Men jeg gir fortsatt katten min 6-7 reker om gangen, de gangene vi spiser reker. Anonymkode: f2df5...845 Det står jo veldig tydelig i kommentaren min at man ikke skal gi fiskepudding. Jeg kommer ikke med noen uttalelse rundt ren fisk. Og at du velger å gi katten din reker er ditt valg. Jeg informerte bare om at man skulle være forsiktig med å gi katten reker. http://dyreliv.no/katt/kan-katter-spise-reker-alt-du-ma-vite-om-reker-til-katt/#google_vignette Anonymkode: 7716b...730
AnonymBruker Skrevet 8. november #35 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det står jo veldig tydelig i kommentaren min at man ikke skal gi fiskepudding. Jeg kommer ikke med noen uttalelse rundt ren fisk. Og at du velger å gi katten din reker er ditt valg. Jeg informerte bare om at man skulle være forsiktig med å gi katten reker. http://dyreliv.no/katt/kan-katter-spise-reker-alt-du-ma-vite-om-reker-til-katt/#google_vignette Anonymkode: 7716b...730 Nå har jeg jo "unnskyldt meg" da, og sagt jeg ikke fikk med meg at det kun var fiskepudding du mente. Vet det kun er anbefalt med to-tre reker. Men nå synes jeg også det er innafor at barn får nugatti til hverdags, selv om det ikke er anbefalt. Anonymkode: f2df5...845
AnonymBruker Skrevet 8. november #36 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Om du forventer en saklig debatt så får du holde deg til det som blir sagt i tråden og ikke pålegg de andre i debatten uttalelser de aldri har kommet med. Anonymkode: 7716b...730 Ok. Mange "eksperter" mener jo også at whiskas våtfôr (og det aller verste våtfôret), er mye bedre enn det beste tørrfôr, pga høyt væskeinnhold (kontra mangel på væske i tørrfôr). Så man blir vel aldri enige. Anonymkode: f2df5...845
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:40 #37 Skrevet lørdag kl. 20:40 Orijen tørrfôr, Pure Naturals, eller de andre kornfrie, er stort sett laget på gode ingredienser, men ettersom det er tørt (i motsetning til hva katten i naturen ville spist; pattedyr, som jo består av mye væske), kan katten, som i utgangspunktet er et ørkendyr og derfor har et svakt tørsteinstinkt, gå rundt dehydrert, noe som igjen kan føre til overbelastede nyrer (vannfontener skal stimulere til større vanninntak, men det er ingen garanti). Dessuten er tørrfôr basically kjeks, laget av kjøtt; Kjøttet males opp, kokes, males til pulver, kokes igjen, lages deig av, for så å stekes en gang til, så kuttes til små kjeks, og stekes enda en gang, og så sprayes disse kjeksene med kjøttsmak, for at kattene i det hele tatt skal gidde å spise dem. Så at det er mye bedre enn f.eks whiskas/latz, eller hvilken som helst type våtfôr, gir liten mening, til tross for at whiskas har korn i seg, så ligner det i det minste kjøtt, det er mer enn man kan si om tørrfôret. I utgangspunktet er det heller ikke naturlig for katten å gå og gresse (altså småspise hvert 5. minutt), som katten ofte gjør med tørrfôr. Jeg sier dette IKKE for å shame tørrfôr, eller noe annet fôr (jeg gir selv tørrfôr), tvert imot følte jeg for å si det nettopp for det ts sa i begynnelsen, at hun ikke ønsket få kattepolitiet etter seg. Med mindre man lager sitt eget rå-fôr eller sender katten ut i skogen på jakt, vil man ikke finne "bra nok" mat. Ts nevner også en professor som har sagt at mat i butikken også er ok, og det fikk meg til å tenke på noe jeg leste for lenge siden. https://dinside.dagbladet.no/fritid/de-fleste-dekker-naeringsbehovet/73510655 Synes man også burde høre på hva en professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet har å si, og ikke bare stole på journalisten for Dyreliv.no, som er en dyreside driftet på hobbybasis. Anonymkode: f2df5...845
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:56 #38 Skrevet lørdag kl. 21:56 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Orijen tørrfôr, Pure Naturals, eller de andre kornfrie, er stort sett laget på gode ingredienser, men ettersom det er tørt (i motsetning til hva katten i naturen ville spist; pattedyr, som jo består av mye væske), kan katten, som i utgangspunktet er et ørkendyr og derfor har et svakt tørsteinstinkt, gå rundt dehydrert, noe som igjen kan føre til overbelastede nyrer (vannfontener skal stimulere til større vanninntak, men det er ingen garanti). Dessuten er tørrfôr basically kjeks, laget av kjøtt; Kjøttet males opp, kokes, males til pulver, kokes igjen, lages deig av, for så å stekes en gang til, så kuttes til små kjeks, og stekes enda en gang, og så sprayes disse kjeksene med kjøttsmak, for at kattene i det hele tatt skal gidde å spise dem. Så at det er mye bedre enn f.eks whiskas/latz, eller hvilken som helst type våtfôr, gir liten mening, til tross for at whiskas har korn i seg, så ligner det i det minste kjøtt, det er mer enn man kan si om tørrfôret. I utgangspunktet er det heller ikke naturlig for katten å gå og gresse (altså småspise hvert 5. minutt), som katten ofte gjør med tørrfôr. Jeg sier dette IKKE for å shame tørrfôr, eller noe annet fôr (jeg gir selv tørrfôr), tvert imot følte jeg for å si det nettopp for det ts sa i begynnelsen, at hun ikke ønsket få kattepolitiet etter seg. Med mindre man lager sitt eget rå-fôr eller sender katten ut i skogen på jakt, vil man ikke finne "bra nok" mat. Ts nevner også en professor som har sagt at mat i butikken også er ok, og det fikk meg til å tenke på noe jeg leste for lenge siden. https://dinside.dagbladet.no/fritid/de-fleste-dekker-naeringsbehovet/73510655 Synes man også burde høre på hva en professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet har å si, og ikke bare stole på journalisten for Dyreliv.no, som er en dyreside driftet på hobbybasis. Anonymkode: f2df5...845 Måtte lese meg opp på produksjon av tørrfôr igjen, for er lenge siden jeg leste det. Riktig oppskrift er: Kjøttet kvernes, kokes så til det bare er et pulver/mel igjen, så puttes pulveret i en blender sammen med vitaminer/næringsstoffer, så kokes det på nytt, til det blir en deig av det, så stekes deigen til den kommer ut som små kjeks, så stekes kjeksene igjen, for at de skal forbli i kjeksform, og så sprayes de med kjøttsmak. Altså er maten utsatt for høy varme 4 ganger, før det er i sin ferdige form. Og det ligner overhodet ikke på kjøtt lenger. Og så har man som sagt våtfôr som whiskas, latz, osv, som noen mener er mye verre. Sorry for å få denne tråden til å kun handle om fôr, men ville ikke gi feil informasjon. Anonymkode: f2df5...845
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå