Gå til innhold

Det med å ikke klare å gå ned i vekt om man spiser for lite…?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Så si at man før spiste 2500 kcal om dagen. Spiser man 500kcal mindre så går man ned en stund. Men når man til slutt ikke forbrenner mer enn 2000 om dagen, så bør man spise 1500 kcal for å fortsette å gå ned. Så hvor ender dette når man kommer inn under lav normal bmi? Må jo bli lite igjen å ta av? Ts

Anonymkode: 76e5e...a1d

Ser hva du mener, men det stabiliserer seg heldigvis etterhvert. Å forbrenne energi tar enda mer enn å vedlikeholde. Vi kan lage en fiktiv situasjon; Eva på 30år er 165cm høy, veier 75kg og sittestillende arbeid og livsstil. Hun ønsker å gå ned til 60kg. Vedlikeholdsenergien hennes på 75kg er ca. 2000kcal. Hun legger seg i et kcal-underskudd på 500kcal i inntak. Eva må altså forbrenne hennes daglige forbruk og i tillegg nok til at energi hentes fra lagret (så det ikke tar åresvis). Etter Eva har oppnådd ønsket vekt kan Eva øke inntaket sitt igjen til ca17-1800kcal, da hun ikke lenger har behov for å ligge i ekstra underskudd. Det kan ta litt tid før kroppen venner seg til den nye vekten, men man slipper heldigvis å "alltid være på diett". :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig bare tull. Om man holder seg i kaloriunderskudd over tid er det fysisk umulig å ikke gå ned i vekt. Men, kroppen kan i perioder holde fast på vann eller "tvinge" deg til å spare på energi ved å gjøre deg slapp og tiltaksløs. Om du også spiser for lite proteiner vil kroppen forbrenne muskler, mindre muskler = lavere forbrenning. Så pass på å få i deg nok proteiner. 

Anonymkode: 9591d...c0d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eller at det er lave mennesker...? Jeg går opp i vekt om jeg spiser 1500 feks. Fordi jeg er liten og trenger lite.

Anonymkode: d058b...cb2

Støttes. Samme her. 1300 ca er mitt vedlikeholdsbehov som veldig liten. Men joda. Litt lite er det, kan ikke ødsle bort kalorier på f eks et solid juiceglass til daglig😅

Endret av Frøkenfryden
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det mulig å spise lite, men ikke gå ned i vekt pga. hormoner? 

Anonymkode: 7c4a0...32a

Ingen som kan svare på det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ingen som kan svare på det? 

Jo. Man kan ha hashimotos f.eks, noe med skjoldbrukskjertelen. Da må man kanskje endre måten man gjør ting på.

Anonymkode: 9d8bc...3d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er noe litt rare greier med den kroppen altså… jeg spiste 1800 kalorier og gikk ned 14 kg på 3 måneder, så spiste jeg 11-1400 kalorier og da satt vekta bom fast i mange uker (og jeg telte nøye altså). Så spiste jeg litt mer (kanskje 2000 kalorier) et par dager før jeg gikk ned på ca 1400 kalorier igjen, da forsvant en  kilo til. Og nå har jeg spist ganske lite de siste 14 dagene pga stress etter at huset mitt brant ned, samtidig som kroppen har vært i full beredskap og mye høy puls, og nå har jeg rast ned 4 kg til. 

Anonymkode: b3403...479

Det kalles woosh effekten. Fettcellene fylles med vann og tviholder. Før de plutselig gir slipp og man går ned mer.

Anonymkode: 6090e...56b

Skrevet

Hvis det stemte hadde vel ikke folk med anoreksi blitt så undervektig. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger. 

veronica<3, mod. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 1.14):

Nettopp. Så si at man før spiste 2500 kcal om dagen. Spiser man 500kcal mindre så går man ned en stund. Men når man til slutt ikke forbrenner mer enn 2000 om dagen, så bør man spise 1500 kcal for å fortsette å gå ned. Så hvor ender dette når man kommer inn under lav normal bmi? Må jo bli lite igjen å ta av? Ts

Anonymkode: 76e5e...a1d

Fordel å leggja om til ein aktiv livsstil. Som stillesittande kvinne på 120+ kg var mi estimerte forbrenning 2300ish kcal. Som 50kg slankare aktiv kvinne er den 200kcal *høgare* no enn når eg starta. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...