Gå til innhold

Hvor feil er det å ikke betale for handlepose?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må no scrolle ned til bunnen, er forskjell på forelegg og forenklet forelegg skjønner du😀

Forenklet forelegg

Et forenklet forelegg er en bot du får på stedet. Forenklete forelegg brukes som reaksjon på mindre alvorlige lovbrudd, for eksempel ved mindre trafikkforseelser. Hvis du vedtar boten, blir saken avgjort der og da. Et forenklet forelegg blir ikke registrert i bøte- og strafferegisteret.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (6 minutter siden):

Du må no scrolle ned til bunnen, er forskjell på forelegg og forenklet forelegg skjønner du😀

Forenklet forelegg

Et forenklet forelegg er en bot du får på stedet. Forenklete forelegg brukes som reaksjon på mindre alvorlige lovbrudd, for eksempel ved mindre trafikkforseelser. Hvis du vedtar boten, blir saken avgjort der og da. Et forenklet forelegg blir ikke registrert i bøte- og strafferegisteret.

Jeg tok feil. Jeg fikk ikke bot på stedet. Jeg vedtok lovbruddet på stedet og fikk brev om boten fra politiet et par uker etterpå. 

Anonymkode: a335f...1a1

Skrevet

Synes ikke det er noe galt i å betale for bæreposer og kommer alltid til å gjøre det selv. Den dagen jeg ikke har råd til å kjøpe bæreposer på daglivaren er den dagen jeg ikke har en plass å bo eller mat på bordet. Alt koster noe og noe koster ekstra på grunn av miljø og andre faktorer. Har man et problem med det så må man finne en annen løsning men å stjele er ikke en av de.

Skrevet

Der er stjeling, men butikkene stjeler på en måte fra deg når de tar 7 kr for en pose

AnonymBruker
Skrevet
Lur Venn skrev (7 minutter siden):

Der er stjeling, men butikkene stjeler på en måte fra deg når de tar 7 kr for en pose

Nei. Ingen tvinger folk til å ta disse posene. Bruk handlenett. 

Anonymkode: 731a8...42f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det som er tyveri er klimaavgiftene. 

Anonymkode: 1b6a2...db8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Ingen tvinger folk til å ta disse posene. Bruk handlenett. 

Anonymkode: 731a8...42f

Jaja,  men 7 kr gjenspeiler ikke verdien av posene

Skrevet

Butikken overlever sikkert, de gir jo ut poser i kassen også om de har glemt å spørre eller du har handlet masse og du trenger en pose til el, men i selvbetjente kasser kan du i verste fall bli tatt for stjeling om du gjør det så åpenbart ikke noe man tar sjansen på, det blir for dumt. Da ville jeg heller gått bort i en betjent kasse å kjøpt de posene jeg trenger, evt slå inn en tyggiskpakke eller noe på den selvbetjente og så kjøpe ekstra poser der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 11.26):

Poser du tar er også tap for butikken. De må betale en avgift til handelens miljøfond for hver eneste pose - det er den som er årsaken til at prisen er så høy. Det betyr at de må betale avgiften også for poden du stjal (i tillegg til kostnaden for posen i seg selv, men det er neppe snakk om mer enn noen få øre).

Anonymkode: 114b2...076

Mange butikker er ikke tilsluttet miljøfondet men tar full pris for poser likevel, penger rett i kassa.

AnonymBruker
Skrevet
Arild37 skrev (På 31.10.2025 den 11.11):

Tar hvis jeg glemte å taste det inn.  samme skjer jo i betjent kasse, jeg har alltid fått en pose gratis om jeg glemte å be om en 

Nå nylig?

Her har jeg opplevd mange ganger at de stopper å scanner varene mine pga de må dele ut en ekstra pose til en som står og pakker, men den må betales for. I alle fall opplevd i over ett år, og på ulike butikker. 

Anonymkode: 6a1f0...7d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 11.24):

Det er tyveri uansett hvordan du spinner på det. Samme med dumpsterdiving (faktisk)..har jobbet 20 år for COOP og det er helt idiotisk hvordan de ser på og håndterer slikt i butikkene. Har måttet true med anmeldelse og låse kontainerne. Helt idiotisk.

Anonymkode: 92af7...f83

Dumpsterdiving synes jeg er helt latterlig å kalle tyveri. Jeg kan skjønne at det er ugreit og ulovlig hvis folk beveger seg inn på låst/inngjerdet område for å rote i søpla, men det å ta noen andres søppel er jo helt tullete å kalle tyveri. Når butikken velger å kaste i søpla har de jo allerede tatt avgjørelsen om at varen ikke er salgsbar, og at de aksepterer at den anses som tap. Dersom noen "stjeler" varer i søpla som har salgsverdi for butikken, er det jo butikken selv som påfører seg tap. De kunne ha valgt å selge varen på 50% eller 70% i butikken, men velger heller å kaste varene i søpla.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

så rart at jeg alderi har fått noe bot da sår jeg som sakt har blitt tatt i kontroll og ikke lagt til vare, ingen til snakk heller

Anonymkode: ecd12...5e2

Kanskje du kun har blitt stoppet i kontroll mens du står i kassa og før du har betalt? Du har jo per definisjon ikke stjålet noe før du har valgt å ta det med deg ut av kassa uten å betale for det. Dersom du blir tatt i kontroll etter at du har betalt, så er det tyveri om du har tatt med deg varer gjennom kassa som ikke er betalt for. Det er samme prinsippet som at du i teorien kan ha med deg en pose inn i butikken og fylle varer i den, så lenge du betaler for alle varene før du går ut av butikken. Du vil nok bli holdt under observasjon og muligens kontrollert i kassa eller utenfor, men du blir ikke tatt for tyveri før du har gått gjennom kassa uten å betale.

Anonymkode: 0a45d...0e0

AnonymBruker
Skrevet
Lur Venn skrev (På 1.11.2025 den 12.35):

Hvordan stjeler butikken på en måte fra deg ved og ta betalt for en vare du ønsker og kjøpe? 

Anonymkode: 53c3f...97c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Lur Venn skrev (På 1.11.2025 den 12.42):

Jaja,  men 7 kr gjenspeiler ikke verdien av posene

Hva er verdien på en pose? Tar du samme vurderinger på brød og såpe ? 

AnonymBruker
Skrevet
Crazydoglady skrev (På 1.11.2025 den 12.44):

Butikken overlever sikkert, de gir jo ut poser i kassen også om de har glemt å spørre eller du har handlet masse og du trenger en pose til el, men i selvbetjente kasser kan du i verste fall bli tatt for stjeling om du gjør det så åpenbart ikke noe man tar sjansen på, det blir for dumt. Da ville jeg heller gått bort i en betjent kasse å kjøpt de posene jeg trenger, evt slå inn en tyggiskpakke eller noe på den selvbetjente og så kjøpe ekstra poser der.

Her jeg bor måtte de stenge selvbetjentkassene fordi det var så stort svinn av poser. De overlever 1 eller 10, men de overlever ikke ubegrenset. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal aldri stjele. Da vil det ikke gå deg godt i lengden.

Anonymkode: ff0ed...803

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit i det hele tatt, og det er nå en form for tyveri. 

Så finnes det åpenbart både langt større tyverier og langt større tragedier. Men jeg hadde uten unntak betalt for den posen selv. Hvis den ikke kunne slås inn som eget kjøp hadde jeg sikkert rasket med meg en tyggispakke eller i hvert fall spurt en ansatt. Så hadde jeg ikke akkurat brutt kontakten med en venn som rappet en handlepose en gang de plutselig stod uten etter å ha betalt. Det finnes grader av udåder også. 

Anonymkode: e01f0...5d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 13.06):

Dumpsterdiving synes jeg er helt latterlig å kalle tyveri. Jeg kan skjønne at det er ugreit og ulovlig hvis folk beveger seg inn på låst/inngjerdet område for å rote i søpla, men det å ta noen andres søppel er jo helt tullete å kalle tyveri. Når butikken velger å kaste i søpla har de jo allerede tatt avgjørelsen om at varen ikke er salgsbar, og at de aksepterer at den anses som tap. Dersom noen "stjeler" varer i søpla som har salgsverdi for butikken, er det jo butikken selv som påfører seg tap. De kunne ha valgt å selge varen på 50% eller 70% i butikken, men velger heller å kaste varene i søpla.

Anonymkode: 0a45d...0e0

Jeg er helt enig altså, men jeg havnet mellom barken og veden som ansatt. Jeg fikk streng beskjed om å fortelle dem at det ville bli anmeldt, det hele var helt idiotisk.

Jeg vet faktisk om en ansatt som forsynte seg at svinnvarer og fikk sparken for det. Så ja de er strenge på det.. 

Anonymkode: 92af7...f83

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva er verdien på en pose? Tar du samme vurderinger på brød og såpe ? 

Ja, jeg bruker verken såpe eller brød 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 11.05):

Stod og handlet i dag i selvbetjeningen og tenkte at jeg kunne bruke avfallsposer til varene mine som jeg kjøpte der. Fant ut at de ikke hadde håndtak så fikk ikke fraktet resten av varene. Endte med at jeg tok en pose uten å betale for det . Det er jo stjeling. Bare så det er sagt så henger lista mi ganske høyt for å gjøre det på en normal basis. Husker ikke å ha gjort det etter at avgiftene ble så høye. Det er jo ren stjeling. Hva mener dere?

Anonymkode: bcaf9...b65

Det er simpelt tyveri, hvorfor i alle dager gjøre seg til tyv for småpenger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 11.12):

Ser på det som når du glemmer å be om pose, eller har litt for liten plass, og den i kassen bare gir deg en pose uten å ta betalt. 

Slikt skjer innimellom. 

Husk at innkjøpsprisen fortsatt er nada. Og avgift genereres først når det er et salg. Så null tap for butikken.

Anonymkode: dcb83...0e4

Jo det er svinn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...