Gå til innhold

Hvor feil er det å ikke betale for handlepose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stod og handlet i dag i selvbetjeningen og tenkte at jeg kunne bruke avfallsposer til varene mine som jeg kjøpte der. Fant ut at de ikke hadde håndtak så fikk ikke fraktet resten av varene. Endte med at jeg tok en pose uten å betale for det . Det er jo stjeling. Bare så det er sagt så henger lista mi ganske høyt for å gjøre det på en normal basis. Husker ikke å ha gjort det etter at avgiftene ble så høye. Det er jo ren stjeling. Hva mener dere?

Anonymkode: bcaf9...b65

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

100% feil. 

Anonymkode: c08f0...0f7

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Du ville neppe tatt en annen vare med samme pris uten å betale, selv om det ikke er så mange kroner? 

Endret av Ullvott
  • Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater å skylde penger så jeg hadde slått det inn på kassen på nytt. 

Anonymkode: 6e8f5...57b

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Tar hvis jeg glemte å taste det inn.  samme skjer jo i betjent kasse, jeg har alltid fått en pose gratis om jeg glemte å be om en 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare så det er sagt så henger lista mi ganske høyt for å gjøre det på en normal basis.

Så hvorfor syntes du var greit denne gangen? Hva er forskjellen på å stjele en handlepose og å stjele en annen vare?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ser på det som når du glemmer å be om pose, eller har litt for liten plass, og den i kassen bare gir deg en pose uten å ta betalt. 

Slikt skjer innimellom. 

Husk at innkjøpsprisen fortsatt er nada. Og avgift genereres først når det er et salg. Så null tap for butikken.

Anonymkode: dcb83...0e4

• Liker 4
Skrevet
Arild37 skrev (Akkurat nå):

Tar hvis jeg glemte å taste det inn.  samme skjer jo i betjent kasse, jeg har alltid fått en pose gratis om jeg glemte å be om en 

Men da er de som jobber i butikken sin avgjørelse. Det er ikke det samme som å ta selv uten å si fra. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor syntes du var greit denne gangen? Hva er forskjellen på å stjele en handlepose og å stjele en annen vare?

Andre varer er tap for butikken. 

Skrevet

I dag anses det nok som stjeling, ja. 
Før fikk man det gratis. 

Hadde man handlet flere handleposer fulle av varer, betalt for tre poser og alle varene, så ville det vært veldig smålig å kreve betalt for én ekstra pose, til 0.9 kr

I dag koster vel posen like mye som et eple. 
Og man ville jo ikke ha stjålet et eple.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser på det som når du glemmer å be om pose, eller har litt for liten plass, og den i kassen bare gir deg en pose uten å ta betalt. 

Slikt skjer innimellom. 

Husk at innkjøpsprisen fortsatt er nada. Og avgift genereres først når det er et salg. Så null tap for butikken.

Null tap for butikken? Du vet de kjøper inn posene de og? 

Det er tyveri uansett hvordan du spinner på det. Samme med dumpsterdiving (faktisk)..har jobbet 20 år for COOP og det er helt idiotisk hvordan de ser på og håndterer slikt i butikkene. Har måttet true med anmeldelse og låse kontainerne. Helt idiotisk.

Samtidig ser jeg på hele plastposeavgiften som idiotisk og jeg vet hvordan butikken selv bruker (les: sløser) med posene når de bruker dem til eget bruk. Det koster penger, vi må slå inn alt som "eget bruk" eller som "svinn" (brekkasje). Husk Det neste gang du får en pose: butikken sponset deg, de er ikke gratis.

Anonymkode: 92af7...f83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Andre varer er tap for butikken. 

Poser du tar er også tap for butikken. De må betale en avgift til handelens miljøfond for hver eneste pose - det er den som er årsaken til at prisen er så høy. Det betyr at de må betale avgiften også for poden du stjal (i tillegg til kostnaden for posen i seg selv, men det er neppe snakk om mer enn noen få øre).

Anonymkode: 114b2...076

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Null tap for butikken? Du vet de kjøper inn posene de og? 

Det er tyveri uansett hvordan du spinner på det. Samme med dumpsterdiving (faktisk)..har jobbet 20 år for COOP og det er helt idiotisk hvordan de ser på og håndterer slikt i butikkene. Har måttet true med anmeldelse og låse kontainerne. Helt idiotisk.

Samtidig ser jeg på hele plastposeavgiften som idiotisk og jeg vet hvordan butikken selv bruker (les: sløser) med posene når de bruker dem til eget bruk. Det koster penger, vi må slå inn alt som "eget bruk" eller som "svinn" (brekkasje). Husk Det neste gang du får en pose: butikken sponset deg, de er ikke gratis.

Anonymkode: 92af7...f83

De koster noen veldig få øre, mulig ikke 10 øre per pose en gang. Det er avgiften som er "Prisen", og den går rett videre til staten. Det er en grunn til at poser var gratis før - det var ikke en kostnad for butikken, i praksis. 

Så ja, det er et slags tyveri fra staten. Men ikke fra lokalbutikken. Du skriver det jo rett ut selv; de sløser og bruker selv. For det er ingen kostnad. 

Må sies at jeg selv bruker bærenett. Og synes jo ikke man skal plukke med seg poser som vane. Jeg argumenterer bare for at det som beskrives i HI er en ikke-sak for alle andre enn moralens voktere på KG. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poser du tar er også tap for butikken. De må betale en avgift til handelens miljøfond for hver eneste pose - det er den som er årsaken til at prisen er så høy. Det betyr at de må betale avgiften også for poden du stjal (i tillegg til kostnaden for posen i seg selv, men det er neppe snakk om mer enn noen få øre).

Anonymkode: 114b2...076

Ikke for poser som ikke blir solgt :)

Akkurat som at de ikke får skatt og mva på varer som blir ødelagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg ante ikke at de avfallsposene jeg kjøpte ikke hadde håndtak. Jeg betaler bare for ekstra pose når jeg går i butikken neste gang. Problem solved

Anonymkode: bcaf9...b65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Arild37 skrev (39 minutter siden):

«Glemte» 

Anonymkode: 731a8...42f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg syns prisen på en pose er kriminelt 

Anonymkode: ecd12...5e2

• Liker 4
Skrevet

«Glemte» 

Ja fort gjort det, til og med klart å glemme igjen en pose i butikken. Men butikkene deler gledelig ut poser gratis om en spør, aldri fått nei 

AnonymBruker
Skrevet
Arild37 skrev (8 minutter siden):

Ja fort gjort det, til og med klart å glemme igjen en pose i butikken. Men butikkene deler gledelig ut poser gratis om en spør, aldri fått nei 

Ok, men hvordan går det an å glemme å taste det inn? Har man glemt, sier man fra til ansatte. Gjør man ikke det, er det tyveri. 

• Liker 3
Skrevet

Ok, men hvordan går det an å glemme å taste det inn? Har man glemt, sier man fra til ansatte. Gjør man ikke det, er det tyveri. 

Du hadde forstått om du var så vimsete som meg. Men uansett, butikkene tar tydeligvis ikke så tungt på det siden de deler ut poser om en spør 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...