AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:25 #1 Skrevet torsdag kl. 22:25 Jeg lurte på dette fordi de ikke har BIOS-oppdateringer for PCen min om jeg kjører Win10, kun for 8,7, XP, Vista og Linux. Fordi PC veeeldg gammel ja. Vurderer også Linux, men jeg er ikke noe interessert i data, så det er tungt for meg å styre med Linux. Anonymkode: d59d7...1f9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:28 #2 Skrevet torsdag kl. 22:28 Glem det, jeg har jo allerede siste BIOS-oppdatering for flere år siden når den er så gammel - duh! TS Anonymkode: d59d7...1f9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:03 #3 Skrevet fredag kl. 08:03 Det er ikke noe poeng i å gå tilbake til Windows 7 eller 8 siden de har avsluttet støtten for disse også, er jo heller ikke sånn at Windows 10 slutter å fungere. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Gy4qkJ/microsoft-maa-gi-gratis-windows-10-oppdateringer-i-europa Anonymkode: 7c179...586 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:15 #4 Skrevet fredag kl. 14:15 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke noe poeng i å gå tilbake til Windows 7 eller 8 siden de har avsluttet støtten for disse også, er jo heller ikke sånn at Windows 10 slutter å fungere. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Gy4qkJ/microsoft-maa-gi-gratis-windows-10-oppdateringer-i-europa Anonymkode: 7c179...586 Det var ikke derfor jeg ville gå tilbake, jeg svarte også på dette selv over. Men det du linket til visste jeg ikke, det var jo en god nyhet, så slipper jeg å tenke på Linux med det første. TS Anonymkode: d59d7...1f9
AnonymBruker Skrevet i går, 00:52 #5 Skrevet i går, 00:52 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det var ikke derfor jeg ville gå tilbake, jeg svarte også på dette selv over. Men det du linket til visste jeg ikke, det var jo en god nyhet, så slipper jeg å tenke på Linux med det første. TS Anonymkode: d59d7...1f9 Høres ikke ut som en god løsning med tanke på hvor pågående Windows er til å samle inn informasjon om brukerne sine. At du ikke ønsker å tenke på Linux, er ditt eget valg, men for det første er Linux like enkelt som Windows; man trenger bare noen dager for å bli godt kjent med det, da enkelte ting er annerledes, men fortsatt brukervennlige, og for det andre tar Linux vare på brukernes rett til privatliv - i motsetning til Windows, Meta og andre som elsker overvåkning. Dette er som sagt ditt eget valg, men tenk over om det er verdt å ofre retten til privatliv fordi man vil holde fast ved en gammel vane; er man i tvil om hva som gjøres når man får spørsmål i Linux, spør man bare ChatGPT; den vil hjelpe til med alt. Anonymkode: d51e4...237 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #6 Skrevet i går, 09:58 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det var ikke derfor jeg ville gå tilbake, jeg svarte også på dette selv over. Men det du linket til visste jeg ikke, det var jo en god nyhet, så slipper jeg å tenke på Linux med det første. TS Anonymkode: d59d7...1f9 I tilfelle du ikke alt har gjort det: Husk at du må registrere deg for å fortsette å få oppdateringer. Det skal være en link på siden for oppdateringer i innstillinger - Windows update. Har du ikke fått en link der kan du gå til denne siden: https://www.microsoft.com/nb-no/windows/end-of-support skroll ned til "Ikke klar for en ny PC?" og bruk linken "Få utvidete sikkerhetsoppdateringer". Da åpnes registreringsboksen på din pc. Jeg har to PCer, på den ene kom linken i Windows Update , mens på den andre gjorde det ikke det. Da brukte jeg linken over her for å registrere den. Anonymkode: a9a6c...96b
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Høres ikke ut som en god løsning med tanke på hvor pågående Windows er til å samle inn informasjon om brukerne sine. At du ikke ønsker å tenke på Linux, er ditt eget valg, men for det første er Linux like enkelt som Windows; man trenger bare noen dager for å bli godt kjent med det, da enkelte ting er annerledes, men fortsatt brukervennlige, og for det andre tar Linux vare på brukernes rett til privatliv - i motsetning til Windows, Meta og andre som elsker overvåkning. Dette er som sagt ditt eget valg, men tenk over om det er verdt å ofre retten til privatliv fordi man vil holde fast ved en gammel vane; er man i tvil om hva som gjøres når man får spørsmål i Linux, spør man bare ChatGPT; den vil hjelpe til med alt. Anonymkode: d51e4...237 Jada, de sier så. Jeg HAR Linux på en annen data pga alt det du nevner. Den dataen la jeg bort fordi jeg satt plutselig fast på innloggingskjermen og kom ingen vei, og kjøpte en ny brukt pga jeg hadde ikke lyst til å betale for å fikse det. Nå fikk jeg nylig trøbbel med den nye brukte som jeg skriver på nå, så da gikk jeg tilbake til den gamle og forsøkte å løse det ved hjelp av forum og chatgpt. Og kom faktisk inn uten at jeg aner hva jeg gjorde. Problemet nå er jo at etter to år aner jeg ikke hvor jeg lagret passordene til den, for Linux krever jo passord for alt. Så jeg må løse det også for å få oppdatert noe som helst der inne. Antagelig må jeg bare installere LInux på nytt igjen, altså laste ned på USB og alt det der om igjen, som jeg også har glemt hvordan man gjorde, så jeg må lese meg opp igjen og finne stegene jeg må gå gjennom for å installere. Så det er like enkelt som Windows ja.....bare snakk om en liten vaneendring Anonymkode: d59d7...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): I tilfelle du ikke alt har gjort det: Husk at du må registrere deg for å fortsette å få oppdateringer. Det skal være en link på siden for oppdateringer i innstillinger - Windows update. Har du ikke fått en link der kan du gå til denne siden: https://www.microsoft.com/nb-no/windows/end-of-support skroll ned til "Ikke klar for en ny PC?" og bruk linken "Få utvidete sikkerhetsoppdateringer". Da åpnes registreringsboksen på din pc. Jeg har to PCer, på den ene kom linken i Windows Update , mens på den andre gjorde det ikke det. Da brukte jeg linken over her for å registrere den. Anonymkode: a9a6c...96b Aha, så det var en hake ved det, Windows vil ha informasjon, informasjon, informasjon akkurat som KGB. Det blir ikke noe mer oppdateringeer her da. TS Anonymkode: d59d7...1f9 2
Enda en tulling Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Aha, så det var en hake ved det, Windows vil ha informasjon, informasjon, informasjon akkurat som KGB. Det blir ikke noe mer oppdateringeer her da. TS Anonymkode: d59d7...1f9 Spørs om du går glipp av noe, da. For min del er jeg bare glad til for å slippe å bli påprakket oppdateringer som jeg ikke ser behov for, ikke kan avslå og som helst kommer når det passer som dårligst. Eneste måtte være om en av disse påtvungne oppdateringene inneholder noe som får Win10 til å slutte å fungere på et eller annet tidspunkt, om ikke de nye er på plass. De er sleipe nok til at jeg ikke anser dem for gode til noe sånt.... Jeg savner tiden da en PC ble ansett som brukerens egen eiendom som kunne brukes etter eget ønske. 4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Skrevet 15 timer siden Enda en tulling skrev (37 minutter siden): Spørs om du går glipp av noe, da. For min del er jeg bare glad til for å slippe å bli påprakket oppdateringer som jeg ikke ser behov for, ikke kan avslå og som helst kommer når det passer som dårligst. Eneste måtte være om en av disse påtvungne oppdateringene inneholder noe som får Win10 til å slutte å fungere på et eller annet tidspunkt, om ikke de nye er på plass. De er sleipe nok til at jeg ikke anser dem for gode til noe sånt.... Jeg savner tiden da en PC ble ansett som brukerens egen eiendom som kunne brukes etter eget ønske. Ikke sant? Verden blir mer og mer gal. Men Linux er fortsatt slik da, selv om det er litt mer arbeid å installere det osv. TS Anonymkode: d59d7...1f9 1
Enda en tulling Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke sant? Verden blir mer og mer gal. Men Linux er fortsatt slik da, selv om det er litt mer arbeid å installere det osv. TS Anonymkode: d59d7...1f9 Ja, må nok få somlet meg til å bytte en dag.... 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Aha, så det var en hake ved det, Windows vil ha informasjon, informasjon, informasjon akkurat som KGB. Det blir ikke noe mer oppdateringeer her da. TS Anonymkode: d59d7...1f9 Den eneste "haken" med denne registreringen, som går via Windows update, er at du må være pålogget din micrrosoft konto, som vel de fleste med en microsoft-lisens allerede har, antar jeg. Det var tidligere snakk om at brukere måtte synkronisere PCen med Onedrive, men det var i strid med personvernloven i EU/EØS. Anonymkode: a9a6c...96b
AnonymBruker Skrevet 22 minutter siden #13 Skrevet 22 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Den eneste "haken" med denne registreringen, som går via Windows update, er at du må være pålogget din micrrosoft konto, som vel de fleste med en microsoft-lisens allerede har, antar jeg. Det var tidligere snakk om at brukere måtte synkronisere PCen med Onedrive, men det var i strid med personvernloven i EU/EØS. Anonymkode: a9a6c...96b Nei jeg har ingen Microsoft-lisens, denne dataen kom brukt med Win10 installert. jeg var ikke registrert med Win 7 som jeg hadde på den andre dataen heller, kjøpte lisensnøkkel på ebay. Brukte den til jeg gikk over til Linux på den dataen. Egentlig har jeg fått nok av Windows sine sprell og påfunn, og vil ha Linux på denne også, det er bare at det er så enkelt å bruke det som allerede er installert fremfor å gå gjennom hele prosessen med å installere Linux. TS Anonymkode: d59d7...1f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå