Gå til innhold

Betydningen av norske ord og misforståelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

I Norge er det mange ting ang vårt språk som har forskjellige betydninger, jeg som er vestlending sa nylig da noen som bor på østlandet var på besøk at de hadde en snål jente, heldigvis var mannen vestlending å forklarte dette, da kvinnen ville klore ut øynene mine, på Østlandet har vel rar samme betydning som snål

Er det flere slike ord en bør passe seg for, som har flerbetydning ???

Anonymkode: 0a1ff...e9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vestlending og snål = rar. 

Trønderne bruker jo klar på en pussig måte. 

Anonymkode: 5b5be...2ef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan bergensere (og omegn) bruker «gjerne»: «du må gjerne gjøre det» betyr at «det skal du gjøre» (?) mens på Østlandet brukes ordet som det skal, om at «det kan du/ kan du godt gjøre». 

Anonymkode: e6270...bca

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er vestlending og snål = rar. 

Trønderne bruker jo klar på en pussig måte. 

Anonymkode: 5b5be...2ef

For mitt vedkommende er en snål jente en søt, pen, herlig

hva menes med klar på trøndersk da ???

Skrevet

Jeg som vestlending ville blitt fornærmet om noen kalte meg snål! Ordet er lite brukt her , men tror de fleste ville ment det betyr å være rar.

Anonymkode: bb7ff...b69

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg som vestlending ville blitt fornærmet om noen kalte meg snål! Ordet er lite brukt her , men tror de fleste ville ment det betyr å være rar.

Samme her, jeg er også vestlending. Snål er ikke positivt vinklet i min dialekt. 

Anonymkode: 03f28...df1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For mitt vedkommende er en snål jente en søt, pen, herlig

hva menes med klar på trøndersk da ???

Klar på trøndersk betyr sliten.

Anonymkode: 29103...1f3

Skrevet

Snål er et ord som jeg tror selv de som bruker det i betydningen «søt» er fullstendig klar over at vil bli tolket helt annerledes av flertallet. 

Husker vi brukte «klar» om sliten på nordvestlandet også, men det ordet har falt ut av dialekten min de siste 20 årene. 

Anonymkode: cfb76...c5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klar på trøndersk betyr sliten.

Anonymkode: 29103...1f3

Det har jeg aldri hørt før 🤔

mulig snål som søt er litt mer brukt i Rogaland hvor jeg er fra

Når jeg hilser på noen for første gang sier jeg navnet mitt og lar det være med det, men legger merke til flere som kommenterer etterpå «hyggelig» dette er også et ord som ikke vanligvis er brukt på min dialekt 

Skrevet

Verre på svensk, i Sverige betyr snål gjerrig 

Anonymkode: c300c...690

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg var barn, betydde "klein" å være sjuk/dårlig, gjerne forbundet med gamle folk. Nå betyr det flaut eller pinlig.

• Liker 4
Skrevet

Introvert og ekstrovert. Ingen er enige om hva det faktisk betyr. 

Anonymkode: 4eb11...44d

Skrevet

"klar" brukte vi også for "sliten" (Vestlandet) - men jeg vet faktisk ikke om det brukes fortsatt i den betydningen. Jeg husker at jeg på skolen ble så irritert over at "å gå klar" (eller noe i den retning) iflg læreren betydde noe helt annet enn å være sliten. 

Anonymkode: e2468...f5b

Skrevet

Snål på min dialekt betyr søt, skjønn, herlig etc. Er oftest brukt om barn. Fra sør i hordaland. 

Anonymkode: 4d0bc...7c2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"klar" brukte vi også for "sliten" (Vestlandet) - men jeg vet faktisk ikke om det brukes fortsatt i den betydningen. Jeg husker at jeg på skolen ble så irritert over at "å gå klar" (eller noe i den retning) iflg læreren betydde noe helt annet enn å være sliten. 

Vi bruker akkurat den frasen «å gå klar» om du unnslapp noe. Som, du gikk klar av ett skred, du gikk klar av å bli plukket ut til dugnad, etc. ganske mye brukt i mkn dialekt. 

Anonymkode: 4d0bc...7c2

• Liker 3
Skrevet

Snodig betyr på min dialekt (valdres-dialekt) grei/trivelig/hyggelige.

Anonymkode: 296bb...eaa

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Verre på svensk, i Sverige betyr snål gjerrig 

Anonymkode: c300c...690

I Norge også: https://naob.no/ordbok/snål_2

Uanonym bruker skrev (27 minutter siden):

Da jeg var barn, betydde "klein" å være sjuk/dårlig, gjerne forbundet med gamle folk. Nå betyr det flaut eller pinlig.

Det betyr fortsatt det.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men klar i betydningen sliten er ganske vanlig flere steder.

Anonymkode: b34d1...60c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 19.54):

Snål er et ord som jeg tror selv de som bruker det i betydningen «søt» er fullstendig klar over at vil bli tolket helt annerledes av flertallet. 

Husker vi brukte «klar» om sliten på nordvestlandet også, men det ordet har falt ut av dialekten min de siste 20 årene. 

Anonymkode: cfb76...c5b

Det må være langt opp på Møre, er fjording og har aldr hørt uttrykket brukt her. Jeg er nå 60+

Anonymkode: 33b6c...bfd

Skrevet

Husker godt hvor fascinert jeg ble da jeg skjønte betydningen av «snål» på Haugalandet ja! Men jeg skjønte jo at det var positivt ment ut fra konteksten og tonefallet🥰 Og det har kommet til nytte, svigerfamilien fra Vest-Telemark bruker det også slik. 

Jeg er nordfra, og får ofte litt perplekse reaksjoner hvis jeg snakker om at noen «skreik» i triste situasjoner. Så jeg har vendt meg til å slenge på «a.k.a. gråt».;)  

Anonymkode: 2fec0...e34

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det må være langt opp på Møre, er fjording og har aldr hørt uttrykket brukt her. Jeg er nå 60+

Anonymkode: 33b6c...bfd

Er også fjording,bor nær grensa til Sunnmøre.Tror uttrykket "klar" om å være sliten er brukt på Nordmøre.Her har jeg aldri hørt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...