Gå til innhold

Hvor lang tid har man seg på at en frys mister strøm til mat må kastes?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den er på størrelse med 1,5 standard vaskemaskin og 1/4 full.

Anonymkode: f9218...08d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Salt og sylt innhold. Du kaster ikke mat! Og får du ikke brukt det selv så gir du noe bort. 

Anonymkode: bedc8...898

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke åpner fryseren så tror jeg du har over ett døgn før den begynner tine. 

Det går forresten an å lage en "sjekk" på om maten har vært tint mens man har vært bortreist feks. Frys ned en halvfull plastkopp stående, legg en krone oppå. 

hvis du kommer hjem og kronen ligger på bunn, så har det vært strømbrudd så lenge at maten har tint. 

Anonymkode: 47b80...135

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

3 døgn uten å åpne døra. Hadde besøk av folk da vi hadde orkan/nyttårstorm som tok strømmen i 8 dager, fyseren holder 3 døgn med lukket dør. 

Anonymkode: 8771d...aaf

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så lenge du ikke åpner fryseren så tror jeg du har over ett døgn før den begynner tine. 

Det går forresten an å lage en "sjekk" på om maten har vært tint mens man har vært bortreist feks. Frys ned en halvfull plastkopp stående, legg en krone oppå. 

hvis du kommer hjem og kronen ligger på bunn, så har det vært strømbrudd så lenge at maten har tint. 

En lettere måte er å se at det er rim på alt.... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her kommer nå det rim uansett, så ikke alltid lett å vite. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde strømbrudd i 40 timer under Amy. Da tinte mye i fryseskap, mens dypfryseren holdt litt bedre. Var åpenbart blitt varmere og har nok ikke samme holdbarheten lenger. 

Anonymkode: 7f096...3d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke pålitelig nok. Rim kan absolutt komme av temperatursvingninger også. 

Anonymkode: 21d94...5ca

• Liker 1
Skrevet

Våres holdt 4 døgn før noe begynte å tine, det som lå midt i var ikke begynt å tine flr ved dag 8.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Den er på størrelse med 1,5 standard vaskemaskin og 1/4 full.

Anonymkode: f9218...08d

Jeg skjønner amerikanere som måler størrelsesforhold til andre ting siden føtter og tommeltotter er håpløse måleenheter. Men i Norge har vi det metriske systemet, kan man ikke bare bruke det...? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid en kopp med vann som jeg har fryst og lagt en mynt på toppen før setter den i fryseren igjen. Når strømmen går forteller den meg hvor tint det har vært inni der. Ligger den helt på bunn har alt vært ting og må brukes innen et døgn. Har den bare glidd litt ned går det fint, alt tåler å tine litt.

Vanlig fryser holder fint i to døgn, ofte også tre hvis den ikke åpnes.

Anonymkode: 2c7e3...e17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner amerikanere som måler størrelsesforhold til andre ting siden føtter og tommeltotter er håpløse måleenheter. Men i Norge har vi det metriske systemet, kan man ikke bare bruke det...? 

Den nye norske måleenheten: vaskemaskin

Anonymkode: 33c26...596

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Satt meg godt inn i det da fryseskapet ble stående litt på gløtt i ca 3 døgn.

Alt av egensaftet bær og grønnsaker (helt tint) fryste jeg bare inn igjen. 

Store kjøttdeler var vakumpakket, og fortsatt fryst i kjernen. Det fryste jeg inn igjen. (Kjøper rett fra gård, så ikke noe som har ligget i høyere temperaturer over tid tidligere). 

Farseprodukter tinte jeg, og brukte opp, eller frøs ned igjen i stekt tilstand. Med noen unntak der kjernen fortsatt var fryst - vi har ikke blitt dårlige av dette. 

Frosne grønnsaker kastet jeg - de var helt tint og vassene. 

Fisk kastet jeg - det var helt tint. 

Anonymkode: 51afe...859

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den nye norske måleenheten: vaskemaskin

Anonymkode: 33c26...596

🤣🤣

Anonymkode: b05e5...20d

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig an på størrelsen, temperaturen og mengden mat i fryseren + temperatur i rommet. Vi har en dypfryser på ca 500L som nå er ganske stappfull + at den står i et rom som holder 10-15 grader. Tipper det bare er det øverste som kanskje vil være litt tint etter 2 døgn, og at det minst vil ta 7 døgn før alt er tint. 

Fryseskapet vi har oppe på kjøkkenet som rommer 85L, tror jeg derimot ikke kommer til å holde mer enn et døgn. 

Anonymkode: 6d735...2cb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...