AnonymBruker Skrevet 31. oktober #41 Skrevet 31. oktober Jeg er en pen mann, men gift, og derfor utenfor kjønnsmarkedet, der jeg sikkert hadde klart meg bra. Jeg får generelt mye goodwill fra damer , mens de aller fleste menn blir stressa og konkurrerende. Jeg får f.eks. alltid jobben i intervju med damer, men aldri når jeg møter en mann. Anonymkode: dd958...5c4 3
Raven.Writingdesk Skrevet 31. oktober #42 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 13.59): Et eksempel: En gang kom en kunde inn og sa: «Unnskyld at jeg stirret, men du er så vakker at jeg ikke klarte å se bort.» Og det var ikke første gang noe sånt skjedde. Jeg har også lagt merke til at hun aldri snakker negativt om andre eller deltar når kolleger sladrer. Livet hennes virker bare… lettere, på en måte. Som om alt flyter litt mer naturlig. Det fikk meg til å tenke: hvorfor er det sånn? Hvorfor virker noen mennesker alltid trygge, glade og frie, mens andre er mer usikre og bekymret? Kanskje det handler om at noen er vant til å få positiv oppmerksomhet og bekreftelse helt fra de er unge – og at det etter hvert former hvordan de ser på seg selv og på livet generelt? Er utseende noe som er veldig viktig i forhold til hvordan man føler seg mentalt? Anonymkode: 3fff2...c63 Forskning viser at pene har mange fortrinn, ja. Jeg vet ikke om det er målt noe «lykke-følelse» mellom de som anses som klassisk vakre og de som ikke er det, men jeg tenker at det er mange andre faktorer som er med å nyanserer mye mer enn kun utseendet, så dette blir en voldsom forenkling av virkeligheten, og du vet det nok selv du også
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #43 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 19.42): Uenig i at det er en fordel å være høy. Jeg er liten, nett og veltrent, og har aldri noen gang ønsket meg å være høy, eller fått noen tilbakemeldinger om at høyden min er noe negativt. Anonymkode: 4a2e1...765 Er det en fordel å være en liten og nett mann? Nei. Og du som kvinne, har du noe autoritet? Det har jeg som høy kvinne. Jeg er pen, veltrent og dominerende. Om det er fordel på fest, nei, men i arbeidslivet, ja. Anonymkode: 91878...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 2. november #45 Skrevet 2. november Både ja og nei. Folk flest behandler deg bedre når man er pen, men du har også større sjanse for å bli seksualisert og utsatt for overgrep. Anonymkode: 71954...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #46 Skrevet 4. november Jeg er naturlig pen (jeg får høre at jeg er ekstremt vakker), og har fått mye motstand i livet. Vanskelig med venner, vanskelig med vennepar (jeg synes det er veldig ubehagelig når mannens gifte kamerater sier rett ut at de synes jeg er den peneste de vet om...). Jeg har også hatt ekstremt dårlig helse, og alltid med ting som man ikke får sympati eller forståelse for. Har også ofte ikke blitt trodd av venner eller av leger. Jeg kan jo ikke ha angst, jeg som er så vellykket ... tross at angsten jeg hadde var ekstrem (og som kom som en følge av av en fysisk sykdom, fant jeg senere ut). Det jeg HAR opplevd som "fordeler" er i arbeidslivet og generelt av fremmede, som ofte er veldig hyggelig mot meg. Jeg har også en TikTok og får utelukkende fine kommentarer fra menn og kvinner. Får så og si ikke hets eller nedlatende kommentarer, det er 99,99 % fine kommentarer. Får lite slibrige kommentarer, da jeg har en "seriøs" kanal, men ofte "hei vakre *navn*, ville bare si at jeg setter så pris på kanalen din" osv. Min søster har en sykdom som gjør ansiktet hennes deformert, så jeg har alltid vært "den pene" - på godt og vondt. For der hu alltid blir trodd og får mye sympati og hjelp helsemessig, så har mine plager - som ofte har vært like hennes - blitt bagatellisert. Vi har begge fått fordeler i arb.livet (vi er jo dyktige begge to), mens hu har langt flere venner enn meg, og hu får også langt flere tilbakemeldinger enn meg. Mine komplimenter går på utseendet, hennes går på "alt annet". Hun finnes ikke ensom, hu har enormt mang venner av begge kjønn, mens jeg ofte har følt meg svært ensom (hun bor i et annet land, ellers hadde jeg jo hatt henne i hverdagen). Hu får seg ikke kjæreste, mens jeg har vært "omsvermet". Så å være pen har ikke bare fordeler. Anonymkode: 8210b...23c 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #47 Skrevet 4. november Naturlig skjønnhet er makt. Men det blir som en fotballproff, det varer ikke så mange år, hvis det er det eneste du har. Anonymkode: 90eba...53c 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #48 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 14.29): synes det er veldig urettferdig at utseendet spiller en rolle i dagens samfunn i det hele tatt. Anonymkode: 3fff2...c63 Samfunnet kan ikke fjerne seg fra biologien, det går bare ikke. Om man ikke har gener for godt utseende, så er det ressurser og makt som brukes. Anonymkode: fe82c...e50 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #49 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Naturlig skjønnhet er makt. Men det blir som en fotballproff, det varer ikke så mange år, hvis det er det eneste du har. Anonymkode: 90eba...53c Naturlig skjønnhet kan vare i ganske mange år. Mange damer som er vakre til de er i 60-årene. Vicky Derosa er vel 60 år og veldig vakker. Anonymkode: 8210b...23c 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #50 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 14.07): Nei for mangen pene er det noe som går til hodet dems og tar helt over fokuset og ressurser dem blir slukt opp av det overfladiske og blir tomme skjell. Tenk å ha sitt livs grunnvoll basert på utseende tragisk. Når jeg sier at noen blir helt oppslukt da mener jeg helt! Ikke tull en gang jeg tror vi alle har observert dette. Det blir fort om til galskap har jeg sett. Anonymkode: 09c2d...bbd Jeg er 53 år og har aldri observert det. Nå kjenner jeg ikke mange modeller/influensere/mennesker som faktisk har basert yrkeslivet sitt på et vakkert utseende, men kjenner objektivt sett vakre mennesker og ingen av dem har latt det gå til hodet på seg. Jeg tror det er en fordom, akkurat som at velstående mennesker er dårligere foreldre enn andre, for de "kjøper seg vekk fra foreldrerollen og er bare opptatt av fasade" , noe man ofte leser om her ("fattige har mer kjærlighet å gi"). Anonymkode: 33272...ee2 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november #51 Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 14.13): Men det er jo ingenting som står i veien for at du også kan kle deg pent og være velstelt? Man kommer langt med å føle seg vel. Anonymkode: d6b10...d18 Jeg er en dame som er født stygg, og kan fortelle hvorfor. Fordi man ikke ser poenget med å bruke masse tid og penger på dette når man uansett forblir stygg. Jeg brukte en del tid og innsats på å ha håret pent, bruke passende sminke, velge ut flatterende klær, men tilbakemeldinger fra andre var jo like stygge som før. Noen ganger fikk jeg til og med kommentarer på hvorfor jeg pyntet meg når det ikke virket. Da gidder man ikke. Anonymkode: c51c3...480 4
Meowmere Skrevet 12. november #52 Skrevet 12. november Det er ikke alle personer som er pene som føler seg pene. Mange jager det å bli enda penere, litt som en anorektiker når tror de er overvektig. Samtidig, så kan en mindre pen person være lykkelig med utseendet sitt. Det finnes ingen fasit her. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november #53 Skrevet 12. november Det er mye som er lettere som pen, men man blir også ikke tatt like seriøst, mange menn velger deg bare pga utseendet osv. Så det er ikke kun fordeler. Anonymkode: da045...08c 1
AnonymBruker Skrevet 12. november #54 Skrevet 12. november Det er en ung og litt lite reflektert holding til verden. Og også litt umoden. Det kan handle on hvilket miljø du søker. For noen er det en felles standard hva som er pent. For oss som blir eldre, det er fakta at noen aldri blir eldre i hodet (medfødt, så det "pene" fra puberteten er noe en omgir seg med som en kompensasjon for det en ikke klarer å følge med på av modenhet som når de fleste andre enn oss), så er ikke penhet en objective standard. Jeg har i voksen alder fått litt aversjon for mennesker som bruker mye sminke og parfyme, for eksempel. Jeg tenker det er litt ekkelt, det å putte lag på lag på huden hver dag. Eller de som kler seg for pent, fordi jeg ofte tenker at det fremtrer som en avstand for andre. Det sammen med veldig hovne ansikt, som Botox, eller lepper som er hovne av sprøyter. Det samme med tunge vipper som ser ut som om de skal falle av hele tiden. Det er litt ekkelt. Mitt inntrykk i arbeidslivet og ellers er at folk er opptatt av hvordan du er. Ikke i alle miljøer kanskje, men i de fleste miljøer. Sjarm, om du er hyggelig, at du kler deg nøytralt, selvfølgelig velstelt I jobbsammenheng, og er imøtekommende, er kanskje det viktigste. Ofte har objektivt pene mennesker, uansett om det er menn og damer, falt litt i kurs hos meg, jeg er blitt påvirket av hvilken personligheten de har, om de har levd på utseendet, og kanskje ikke blitt så modne mennesker grunnet det, men det det trenger overhodet ikke å være sånn. Jeg har også en aversjon mot mennesker som bruker aktivt seksuelle teknikker for å oppnå noe hos andre, før eller siden blir det også oppdaget. Enten det er pleasing, smiger, ditten og datten. Det virker for meg som om du må jobbe med egen selvfølelse. Og så må du ikke omgi deg med amøber som verdsetter bare det første man ser. Det har jeg alltid forsøkt å bli kvitt. Du må ikke sammenligne deg med andre. Har du ikke møtt mennesker som ved første øyekast ikke er så pene, kjekke, men så blir de det for deg? Enten de har store porer, eksem, utslett, små, store, div. Fordi de er genuine hyggelige og rederlige mennesker. Og pene, kjekke mennesker som kunne ha vært hyggelige, men som bare blir tomme etui, fordi verdiene er helt på tur. Fortsatt i puberteten. Kjedelige. Stol på deg selv! Anonymkode: 43e8c...a20
AnonymBruker Skrevet 12. november #55 Skrevet 12. november I tillegg har jeg I den senere tid begynt å tenker på at tynne mennesker ikke er tegn på styrke, men død, ulevd liv, mangel på glede ved livet. Men det må jeg legge av meg. Anonymkode: 43e8c...a20
AnonymBruker Skrevet 12. november #56 Skrevet 12. november det kommer jo an på perspektivet, det er jo sikkert slik at mange har et øye på "den pene", altså får ikke den pene vært i fred og får gjort ting i ro og mak, slik en person ville gjort om han/hun er middels utstyrt utseendemessig sett... altså er det mer press på den pene, større forventninger om at man skal briljere sosialt, man forventer mer av dem, slik man forventer mer av folk som er rike, og man forventer at man fritt kan kritisere pene. man snakker om dem som om de ikke er en del av deres egen gruppe, at de er utenfor majoriteten. en slags form for rasisme? Anonymkode: e37c9...48a
AnonymBruker Skrevet 12. november #57 Skrevet 12. november 100%. Er du i tillegg over snittet smart og attpåtil sosial og søt.. verden ligger foran dine føtter. Anonymkode: 5252d...539 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november #58 Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): det kommer jo an på perspektivet, det er jo sikkert slik at mange har et øye på "den pene", altså får ikke den pene vært i fred og får gjort ting i ro og mak, slik en person ville gjort om han/hun er middels utstyrt utseendemessig sett... altså er det mer press på den pene, større forventninger om at man skal briljere sosialt, man forventer mer av dem, slik man forventer mer av folk som er rike, og man forventer at man fritt kan kritisere pene. man snakker om dem som om de ikke er en del av deres egen gruppe, at de er utenfor majoriteten. en slags form for rasisme? Anonymkode: e37c9...48a det er vel hele forestillingen om at pene folk skylder en noe? jeg synes at pene folk i kraft av å være pene egentlig bidrar nok som det er. de kan inspirere andre i kraft av å være pene. det er mer enn hva en "grå" person kan gjøre. Anonymkode: e37c9...48a
AnonymBruker Skrevet 12. november #59 Skrevet 12. november men om det er lettere, det kan det også være, hvis man tillater seg å agere på det. Anonymkode: e37c9...48a
AnonymBruker Skrevet 13. november #60 Skrevet 13. november AnonymBruker skrev (21 timer siden): 100%. Er du i tillegg over snittet smart og attpåtil sosial og søt.. verden ligger foran dine føtter. Anonymkode: 5252d...539 Nei. Som pen blir man ikke tatt alvorlig og man må på flere måtee jobbe hardere for å komme seg opp og frem. Blir man sett på som pen, uskyldig og søt, har menn en tendens til å kjøre over en. Anonymkode: d6b10...d18
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå