Gå til innhold

Skal selge hus, hvilke farger bør man pusse det opp i? Hva liker du best når du er på visning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har arvet et hus og huset er i dag hvitt alle rom. Ville du hatt litt mer farger i rommene for å splittet rommene mer eller skal jeg bare freshe det opp med ett nytt strøk med hvitt og ta igjen med litt farger på gardiner, puter, pyntegjenstander?

Jeg er så usikker for jeg kjenner etter å ha sett etter inspirasjon på mange boligannonser at jeg personlig synes hvitt er deprimerende og synes alle boligannonser er kjedelige like nå, men ser jo også at det er den stilen som er i dag, ikke helt for meg som liker farger rundt meg. Har forskjellige farger i alle rom her jeg bor selv, ikke engang badet er det tradisjonelle hvite og jeg synes jo det er fint. 

Har du noen ideer å gi meg? Hva synes du er best og hva ville fått deg til å kjøpe et hus/leilighet? et blankt lerret nesten institusjonalisert eller noe som man ser er stilen til selgerne og huset ser bebodd ut og at de som har bodd der har vært glade i huset sitt så du ser deres stil?

Anonymkode: 5e00c...5bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har arvet et hus og huset er i dag hvitt alle rom. Ville du hatt litt mer farger i rommene for å splittet rommene mer eller skal jeg bare freshe det opp med ett nytt strøk med hvitt og ta igjen med litt farger på gardiner, puter, pyntegjenstander?

Jeg er så usikker for jeg kjenner etter å ha sett etter inspirasjon på mange boligannonser at jeg personlig synes hvitt er deprimerende og synes alle boligannonser er kjedelige like nå, men ser jo også at det er den stilen som er i dag, ikke helt for meg som liker farger rundt meg. Har forskjellige farger i alle rom her jeg bor selv, ikke engang badet er det tradisjonelle hvite og jeg synes jo det er fint. 

Har du noen ideer å gi meg? Hva synes du er best og hva ville fått deg til å kjøpe et hus/leilighet? et blankt lerret nesten institusjonalisert eller noe som man ser er stilen til selgerne og huset ser bebodd ut og at de som har bodd der har vært glade i huset sitt så du ser deres stil?

Bedre syns jeg, at det er lyst. Å kjøpere har ulike smaker. Jeg kjøpte leilighet med veldig mørke farger. Måtte bruke flere lag med maling for å få det lysere. Lyst er bedre utgangspunkt min mening. 

Anonymkode: c2bba...7fe

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville ha latt det være hvitt, slik det er nå, og heller frisket opp med farger på gardiner, puter, og lignende. Så kan kjøperen selv bestemme hvordan hen vil ha det i ettertid. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
sukrine skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ha latt det være hvitt, slik det er nå, og heller frisket opp med farger på gardiner, puter, og lignende. Så kan kjøperen selv bestemme hvordan hen vil ha det i ettertid. 

Helt enig!

----

Det er også en grunn til at stylister osv bruker lyse/nøytrale farger på veggene, da det appellerer til flere folk, og det er lettere for folk "å se" rommet. Folk flest liker ikke mørke rom, da det ofte kan føles deprimerende. 

Anonymkode: db2cf...98d

Skrevet

Personlig så foretrekker jeg at det er hvitt, og mest mulig tomt for møbler og dilldall. 

Anonymkode: 2ee38...7b7

• Liker 2
Skrevet

Helt tomt, lyst og rent er best. 

Anonymkode: 43054...436

• Liker 1
Skrevet

I stedet for oppussing selv hadde jeg heller brukt penger på profesjonell boligstyling.

Om boligen er av en lettsolgt type hadde jeg vurdert å ikke gjøre noe.

Anonymkode: 8ffb5...393

• Liker 9
Skrevet

Ikke gjør noe. Gå over lister og male over slitasjemerker, se til at det er rent og få hjelp med stylingen.

Anonymkode: 23440...592

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da ser jo hva flertallet mener. Men jeg må bare "argumentere" litt på deg som mener alle farger er mørke for det er de ikke. Det er ikke alle farger som gjør at det føles ut som rommet sluker deg når du går inn i det. 

HI

• Liker 5
Skrevet

Er det ett hus man kan flytte rett inn i, eller er det hus som har behov for modernisering uansett? 

Jeg foretrekker hvite vegger, eller "mine" farger. 
Med hvite vegger, så kan jeg lettere se for meg hvordan jeg vil ha det om jeg skal bo der. Om det er malt i farger jeg ikke liker, kan det gi meg ett mer negativt inntrykk.
Som når jeg ser på en bolig som har svart kjøkken eller svart trapp, da blir jeg øyeblikkelig mer negativ til resten av boligen også. 

Anonymkode: 0ce8a...84d

• Liker 5
Skrevet

Lyse varme naturlige farger, som  beige, kremhvitt, sandfarger,

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det ett hus man kan flytte rett inn i, eller er det hus som har behov for modernisering uansett? 

Jeg foretrekker hvite vegger, eller "mine" farger. 
Med hvite vegger, så kan jeg lettere se for meg hvordan jeg vil ha det om jeg skal bo der. Om det er malt i farger jeg ikke liker, kan det gi meg ett mer negativt inntrykk.
Som når jeg ser på en bolig som har svart kjøkken eller svart trapp, da blir jeg øyeblikkelig mer negativ til resten av boligen også. 

Kan jeg bare få spørre deg hva som er feil med svart/mørkt kjøkken og trapp? Hvorfor er det en sånn virkelig turn-off? Vil faktisk majoriteten i dag bo i bare alt hvitt?

HI

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ha droppet å male hvis alle veggene er hvite. Hvis du vil male er grønn og beigetoner ganske safe.

Legg noen kroner i en boligstylist i stedet kanskje?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Foretrekker hvitt jeg 🤷‍♀️

Lett å male over. Sjeldent jeg ser et hjem hvor alt er innertier for meg.

Skrevet

Overrasker meg litt at "alle" er så glad i hvitt. Jeg synes selv huset er "gørr kjedelig", men det er jo noen av "dere" jeg skal prøve å selge det til så da er det viktig å ta til seg. 

Da skal jeg høre med boligstylist og megler, de har nok god greie på det.

HI

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan jeg bare få spørre deg hva som er feil med svart/mørkt kjøkken og trapp? Hvorfor er det en sånn virkelig turn-off? Vil faktisk majoriteten i dag bo i bare alt hvitt?

HI

Det kan være turn-off fordi det er typiske greier som er dyrt og/eller mye arbeid gjøre noe med. Male trapper og kjøkken er noe herk.

Se litt på type hus også. Da vi solgte vårt rekkehus var det hovedsakelig lys beige eller hvite vegger, men vi hadde også noen kontrastvegger i skikkelige knallfarger som virkelig fikk bildene til å poppe og huset til å skille seg litt ut.  Kontrastvegger er jo virkelig umoderne egentlig, men jeg liker dem, og de var strategisk utvalgte for å være lette å male over. Resten av interiøret var også stylet ganske fargesterkt uten at det ble for mye, slik at hvert bilde skulle ha litt spenning i seg. Vi stylet jo, men med våre egne ting, og lot personligheten skinne litt mer gjennom enn man kanskje egentlig "skal".

Det fungerte veldig bra, og ble budkrig! Hadde også mange visninger på annonsen. 

Så hvis det ikke er altfor mye jobb kan du male noen strategiske vegger og style godt i en stil du liker, men på en måte som fremdeles er lyst, lett og signaliserer at her er det mange muligheter, men ikke noe som er veldig krevende å gjøre om.

Anonymkode: bb051...d92

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

HI

Jeg har ikke en eneste hvit vegg hjemme... 
Synes det er rart å stille spørsmål om majoriteten vil bo der det bare er hvitt, når jeg sier helt tydelig at det bør være hvitt eller mine farger. 

Men jeg har enda tilgode å se ett fint svart kjøkken. Man kan like farger, selv om man ikke liker svart. 
For meg trekker svart kjøkken og trapp ekstra mye ned, fordi det er dyrt å måtte bytte kjøkken, og det er komplisert male trapper (mer komplisert enn vegger). 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Overrasker meg litt at "alle" er så glad i hvitt. Jeg synes selv huset er "gørr kjedelig", men det er jo noen av "dere" jeg skal prøve å selge det til så da er det viktig å ta til seg. 

Da skal jeg høre med boligstylist og megler, de har nok god greie på det.

HI

Hvitt er for mange kjedelig ja, men som jeg skrev i forrige innlegg, det er lettere se for seg sine egne farger om rommene er hvite. 
Hvis man hater f.eks blått, men elsker rødt, og kommer inn i ett blått rom, så er det vanskeligere se for seg det samme rommet i rødt, enn om man kommer inn i ett hvitt rom. 

Tenk deg ett lerret du vil male en hest på. Hvis du får ett hvitt/tomt lerret så kan du se for deg raskt hvordan starte. Er det allerede malt ett fly på lerret, så er det vanskelige se for seg hvordan forandre bildet til en hest. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke det at man elsker hvit TS, det er det at det er et tomt lerret. Det er lett å gjøre til sitt eget. Jeg hadde jo aldri beholdt det hvite, men det hadde vært et langt bedre utgangspunkt for å gi det mine farger enn om jeg måtte brukt ekstra tid på å grunne og male flere strøk for å gi det «mine» farger. 

Når det er sagt, jeg flyttet inn i et beige helvete selv, og nå har jeg malt i det som virker en evighet 🤭 Hadde alt her vært hvitt da jeg flyttet inn hadde jobben min vært enklere!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

HI her igjen.

Tittet på Finn og kommer over denne:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=431313389

Er dette farger som hvis dere kikket på annonsen, bare ville klikket videre og tenkt: den var ikke hvit så ikke noe for meg? 

Jeg synes denne var fin og ikke det veldige industrielle/kliniske uttrykket som er på 95% av boliger i dag.

• Liker 1
Skrevet

Hvit og helst umøblert, ingen dill og dall. Da er det MYE lettere å se for seg å kanskje skulle bo der selv, om møblene man har vil passe inn, hvilke farger man eventuelt kan male veggene i, hvordan lyset er etc. 

Anonymkode: dfe6e...0d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...