Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det må man ikke gjøre om man ikke fortsetter å mate de. Fordi de er vanedyr som mister matkilden.

Jeg han gjerne henge ut ofte, men kan risikere å glemme meg i blant. 100% jobb og familie.

En annen ting.. er det uheldig å mate småfugl om man har katt?  Selv om maten festes slik at katten ikke når fuglene som spiser.

Noen som vil fraråde mating av fugl av noe grunner?

Anonymkode: 0cb6b...d58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mater fugler hele året, og jeg har katt. 

Fuglene passer seg for katten, men innimellom blir det fuglestek på katta. 

Men katta tar mest mus. 

Om det ikke er mat på brettet, så banker fuglene på ruta🤣🤣

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det første er mer eller mindre en myte. Har stoppet mating over lang tid pga. smittsom sykdom feks. De finner mat både i naturen og hos andre som mater fugler.

Angående katt, så er jo dessverre katter veldig glad i å drepe fugler. Stor forskjell på å ha katt ute under oppsyn enn å la de gå ut og inn fritt. Fuglematere over bakken funker til maten havner på bakken, og mange fugler velger å spise derfra. Jeg har katter selv, men er en veldig stressa person, så de har luftegård og får henge fritt med meg i hagen så lenge jeg er ute 😅

Anonymkode: 36a10...7f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mater fugl og har katt, men katten min er gammel og lat og har ikke fanga noe som helst de siste fem åra.

Har merka meg at fuglene er litt periodespisere på meisebollene (uten plastnett) her jeg bor.

Gir den solsikkefrø også, og de spiser det også i perioder.

Veldig hyggelig å se på småfugler når jeg drikker kaffe om morgenen.

Anonymkode: 21967...fc6

• Liker 1
Skrevet

Vi matter åre rundt

Kjøper solsikke uten skall for det griser ikke så mye, og slike fett boller. Får og tørket brød, litt eple biter.

Vi har ikke katt, men har innimellom katta til naboen men den streifer kun forbi

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

katten til naboen tok så mange småfugler her at vi måtte rett og slett ta bort fuglematen.. gikk ikke en dag uten at det var minst en død fugl å ta seg av.. katten spiste dem ikke, bare tok livet av dem. 

Anonymkode: 0142c...5b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De flyr bare til neste plass. Å kommer tilbake når du igjen henger ut mat. Fint å hjelpe de på vinteren . Jeg bruker å henge det litt innimellom kvister og litt høyde. Vi har endel hønsehauk og katter.Bytte litt plasser og rake og få bort skit under treet er også fint. Pga smitte .Du gjør en god gjerning å hjelpe de❤️🐿️🐦

Anonymkode: a9172...10a

Skrevet

Småfuglene har oversikt over alle plassene hvor det finnes mat i nærheten. Om du glemmer det en dag så er det garantert en nabo eller noen i nærområdet som har mat ute, dremed flyr de dit i stedet. Jeg mater hele vinteren, men ikke på sommeren. Rett og slett fordi utpå våren så slutter fuglene å spise av maten. De sier selv ifra på foringsplassen når de vil ha mating igjen på høsten (og banker på både vinduer og vegger for å si ifra, de er spesielt glad i  hakke på blekket over vinduene og takrennene 🤣).

Jeg bor i skogen og har matet småfuglene i 10 år ca, de kjenner rutinene godt ettersom flere generasjoner har blitt matet over lang tid. Jeg har 3 katter, og det går noen fugler innimellom. Men siden jeg forer de masse gjennom hele vinteren (med solsikkefrø, peanøtter og hjemmelagde mesieboller) så er det flere av de som overlever vinteren enn antallet som forsvinner på grunn av kattene. Har selvfølgelig fuglematen hengende høyt for å minimere suksessraten for kattene 😆.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mat med solsikkekjerner fremfor solsikkefrø. Det blir mye frøskall på bakken om man bruker feil 😊

Anonymkode: 248b2...492

AnonymBruker
Skrevet

Som svar på det siste spørsmålet ditt: Mating av fugl kan føre til rotter i hagen eller på tomta. De trekker gjerne inn i boligen din når det blir kaldt. Derfor mates det ikke fugl her lenger. 

Anonymkode: 8e2dd...5c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som svar på det siste spørsmålet ditt: Mating av fugl kan føre til rotter i hagen eller på tomta. De trekker gjerne inn i boligen din når det blir kaldt. Derfor mates det ikke fugl her lenger. 

Anonymkode: 8e2dd...5c2

Dette kan reduseres med noen grep du tar selv:

Ha noen dagers opphold med matingen slik at fuglene rydder opp på bakken selv. 

Bruk fuglemat som griser lite

Spyl bort eller rak opp restene etter noen dagers opphold 

Spyl og vask fuglematerområdet ofte (viktig for fuglene også)

Flytt på hvor du mater fuglene 

Anonymkode: 6c15d...745

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 9.12):

katten til naboen tok så mange småfugler her at vi måtte rett og slett ta bort fuglematen.. gikk ikke en dag uten at det var minst en død fugl å ta seg av.. katten spiste dem ikke, bare tok livet av dem. 

Anonymkode: 0142c...5b1

Jeg har skremt nabokatten flere ganger, slik at den ikke kommer tilbake. Tok bare noen få ganger med brøling. 

Jeg ble lei døde fugler og kattedritt i hagen. 

Anonymkode: fe660...171

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har skremt nabokatten flere ganger, slik at den ikke kommer tilbake. Tok bare noen få ganger med brøling. 

Jeg ble lei døde fugler og kattedritt i hagen. 

Anonymkode: fe660...171

Jeg har også ved anledning spylt vann på katter i hagen. 

Jeg elsker dyr, men kattebæsj i alle blomsterbed og døde fugler….

Anonymkode: 6c15d...745

AnonymBruker
Skrevet

Vi mater fugler og ekorn året rundt. Bare passer på å ha matestasjonen noen meter unna huset pga gnagere. Mange naboer her har katt, så det hender en fugl blir tatt, ja.

Anonymkode: a183a...831

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...