Gå til innhold

Ingen resultat av slanking og trening. Hva gjør jeg feil?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg slanket meg med mellom 1500 og 1600 kalorier og trent styrke hver kveld i ca 30 min, noe cardio. Hjemmetrening da, da jeg ikke får til senter akkurat nå. Kan ikke spise så mye mindre pga en aktiv hverdag på jobb, og hektisk liv hjemme med småbarn. Spiser jeg for lite er jeg sykt slapp og grinete og går raskt på en smell med mat. Men nå har jeg vært flink i mange uker og spiser sunt. Jeg teller kalorier i app, den minste ting. Det er det eneste jeg klarer, får ikke til lavkarbo eller annet. Jeg har gått ned fra 80 til 78 kg bare og ikke gått ned en cm i midjemål en gang. Ikke er jeg blitt strammere heller, bare bittelitt sterkere. Buksene er like stramme og jeg ser like fæl ut. Hva skjer? Det er så demotiverende. Jeg slanket meg masse for noen år tilbake og gikk ned 20 kg i vekt på samme måte, holdt vekten i noen år frem til jeg ble gravid. Nå føles ting helt håpløst ut. 

Anonymkode: 2ab0a...6ad

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du typisk i løpet av dagen, da? For meg funket det dårlig med type lavkalori, da ender man opp med å skippe alt med litt fett i og går rundt og er konstant sulten og slapp. 

Anonymkode: 741e5...4dc

AnonymBruker
Skrevet

Du spiser sannsynligvis for mye karbohydrater. Kroppen forbrenner karbo først, og vil aldri komme inn i fettforbrenning så lenge det er karbohydrater å ta av.

Anonymkode: e880e...11d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri en god idé å plutselig endre kosthold, og ha fokus på "slanking". 

De gangene jeg har gått ned har jeg gjort det enkelt. Endret litt på typen lunsj - valgte kryddermiks i stedet for pesto på salaten. Droppet latten jeg likte etter lunsj - tok sort kaffe i stedet. Ikke ta siste tacoskjellet du har lyst på fredag kveld. Bare vent meg av med vanen med mellommat mellom lunsj og middag. 

Da går vekten sakte nedover igjen, nesten uten at du trenger å tenke på det. 

Anonymkode: 342df...d98

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ned på under 1300 for å gå ned i vekt, så høyden din spiller inn. Noen på 170 forbrenner mer enn noen på 160…

Anonymkode: 0d7bf...449

• Liker 5
Skrevet

Du har jo gått ned 2 kg, så du har jo hatt resultater. De går bare litt saktere enn hva du så for deg. 

Hvor mye beveger du deg utenom trening? Jeg ville selv fokusert på mer bevegelse, i form av en gåtur fremfor å kutte mer mat. 

• Liker 9
Skrevet

Har du prøvd periodisk faste? 

Jeg går ned ca ett kg i uken, selv om jeg er inaktiv pga skade. Spiser første måltid kl 12, som er et lite rundstykke. Til middag kun en normal porsjon middag og til kvelds et rundstykke, en skive eller havregryn med melk og syltetøy. Det er alt jeg spiser. Teller ikke kalorier. Spiser kveldsmat kl 19. 

Er en del karbohydrater, men for meg funker det fint. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fokuser på varig livsstilsendring i stedet for slanking og kalorier. Sjekk matvarene dine, om det er mye fyllstoffer og falske sukkerstoffer som kan påvirke metabolismen. Prøv å finn noen rene favorittmatvarer. Om du liker kylling, egg eller kjøttdeig best, kjør på med det du liker. Kanskje det er noen ting som må kuttes ut, som lettbrus og frokostsalater. Periodisk faste 20-12 er også bra. Sørg ellers for 10 000 skritt og styrkeøvelser eller yogaøvelser. 

Anonymkode: 73aca...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Hvor blodsukkervennlig spiser du? Jeg har gått ned en del ved å spise fiber, proteiner og fett først og så karbohydrater. Når man spiser karbohydratene til slutt får man ikke like høye blodsukkertopper som når man spiser karbohydratene først. Syns boka blodsukkermagi er fin. 

Anonymkode: 3eb4a...081

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er det med stress og søvn? For lite søvn og mye stress utløser kortisol ("stresshormonet") som reduserer forbrenning og øker fettlagring.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Matmessig; mer proteiner og mer grønnsaker.

Hvor gammel er du? Det er tyngre å få ned i perimenopausen og etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at du måler alt i kilogram når det har svært liten betydning. Det du ønsker å måle er fettprosent. Antageligvis så spiser du faktisk FOR LITE, og for lite proteiner. Nok proteiner er svært viktig generelt sett, men ekstra viktig når man skal redusere fettprosent slik at ikke kroppen bare kvitter seg med muskulatur i stedet for fett. Da går du ned i vekt, men beholder fettet så du blir seende ganske dvask ut. 

Om jeg skal gjette er problemet som følger;

* Du spiser ikke nok mat

* Du spiser ikke nok proteiner (jobb mot 120g per dag eller mer)

* Du trener faktisk ikke hardt nok når du trener

Anonymkode: a954b...07b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Periodisk faste er det som fungerer for meg. Har også holdt på sånn som deg og man blir bare lei seg, føler seg dårlig og blir altfor fokusert på kalorier i stedet for å få i seg riktig mat. Nå spiser jeg ikke etter 19 om kvelden og venter til 11 på morgenen. Svart kaffe og te uten melk er lov utenom. Hvis det tidsrommet er for strengt anbefaler jeg at du begynner noen uker med 20 og kl 10 eller 21 og 9 første uka. Ingen småspising utenom spisevinduet.

For meg er det helt fantastisk. Jeg spiser store måltider, men passer på å få i meg både rent kjøtt og grønnsaker. Og forresten: om du spiser mye lettprodukter så må du bli klar over at  ekte, ren mat metter mye mer enn lettprodukter. Jeg spiser avocado, jeg spiser laks, kylling, kjøttdeig, pasta, quinoa, musli, salater. Men jeg spiser svært lite ultraprossesert mat. Youghurt ja, men ellers så lite bearbeidet som mulig. Eller spiser jeg  alt jeg vil, men er forsiktig med sjokolade. Maks en dag i uka og da 24-50 g ca. Hvis jeg er bedt på middag på kvelden spiser jeg etter 19, men faster allikevel morgenen etter. Man kan gjøre unntak, man bare fortsetter neste morgen.

Anonymkode: 8a9f3...846

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

men du går jo ned i vekt. det er nok bare du som har urelistiske mål når det kommer til vekt 

man bør ikke gå ned mer enn en halv kilo i uka å ja det tar tid og det er veldig kjedelig at det går så sakte men noe annet er ikke bra for kroppen 

spiser mer fiber og protein

Anonymkode: 560ed...940

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om jeg skal gjette er problemet som følger;

* Du spiser ikke nok mat

* Du spiser ikke nok proteiner (jobb mot 120g per dag eller mer)

* Du trener faktisk ikke hardt nok når du trener

Anonymkode: a954b...07b

Dette!

Anonymkode: e31e7...2bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor blodsukkervennlig spiser du? Jeg har gått ned en del ved å spise fiber, proteiner og fett først og så karbohydrater. Når man spiser karbohydratene til slutt får man ikke like høye blodsukkertopper som når man spiser karbohydratene først. Syns boka blodsukkermagi er fin. 

Anonymkode: 3eb4a...081

Støtter dette. Den boka gjorde at ting klikka på plass for meg. Til tross for overgangsalder og lavt stoffskifte har jeg gått ned 3 kg den siste måneden.

Anonymkode: 748de...51e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du stått stille? Det er helt naturlig at vekten stopper opp noen ganger.

Anonymkode: 9bda8...15f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du spiser sannsynligvis for mye karbohydrater. Kroppen forbrenner karbo først, og vil aldri komme inn i fettforbrenning så lenge det er karbohydrater å ta av.

Anonymkode: e880e...11d

Det er først når pulsen kommer over 70% av maks at man forbrenner mer kalorier fra karbohydrater enn fra fett. Hvis det du skriver stemte ville de fleste være i ketose bare to timer etter et måltid.

Anonymkode: 6147e...670

AnonymBruker
Skrevet

hva er "mange uker" ? 
Hvor lenge er det siden du la om kostholdet og begynte telle alt? Hvor ofte veier du deg? 

Anonymkode: 4da32...9e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 kg er jo et bra resultat! forsett slik så blir det enda bedre resultater..

Anonymkode: 1bdd9...f80

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...