Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en gammel etasjeovn i stua - en sånn fin en som er to meter høy og dekorert på alle bauger og kanter, Men, jeg har også en veggseksjon mellom denne ovnen og en dør, hvor det fint kunne stått et møbel. Men, jeg lurer da på hvor stor avstand jeg burde ha fra ovnen til møbelet. Først og fremst er det et vitrineskap av heltre og glass jeg ser for meg der, eventuelt en skjenk eller noe i den duren. Men, jeg vet ikke helt hvor stor plass jeg faktisk har til rådighet, siden det avhenger av denne marginen til nevnte ovn. 

Jeg har prøvd å google dette, men som regel får jeg opp informasjon rettet mot moderne ovner med vindu som ikke har dette etasjedesignet. Jeg må presisere at møbelet vil stå med sin kortside mot kortsiden på ovnen, altså ikke direkte mot fronten hvor jeg legger inn ved. Pipa er også på motsatt side av ovnen for stedet møbelet kan stå, så røret går ut på motsatt side av dette hypotetiske vitrineskapet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke akkurat sånn ovn som deg, men måtte flytte mitt vitrineskap grunnet varme. Prøver å holde møbler en meter unna :) 

Anonymkode: fc6bb...3f6

• Liker 1
Skrevet

Det skal sies at det er lister av tre 70cm fra ovnen, og jeg ser ikke noe misfarging på disse. Men dette er igjen "bare" tre, og en slipper jo det at to materialer (glass og tre) samhandler mtp varmeutvidelse o.l.

Skrevet

Altså jeg har satt fyr på huset en gang og nesten en annen gang, så nå har jeg forhåpentligvis lært at det er bedre å be safe than sorry. 😅

Det jeg gjorde da jeg ville finne ut hvor nært peisen et møbel kunne stå kjøpte jeg en (nei jeg hadde vel det før egentlig) en hobbyplate. Så støttet jeg den opp parallelt med peisen, og fyrte hardt. Fasit var der den ikke ble skremmende varm, bare lunken, selv ved langvarig sprengfyring, og så tok jeg noen cm til, siden alle gode ting ikke er tre. 😁

Angående vår gamle peis var det 50- 60 cm. Angående ny peis kun 30 cm, for den er varmebevarende, og gir ikke enorm varme ut på sidene. Så ulikt fra peis til peis hvor varmt det blir på sidene. 

Anbefaler derfor absolutt ikke å finne en fasit på nettet. Utrolig kjipt om din peis fyrer varmere enn det de som skrev det gikk ut fra. 

PS! Det gikk 20 år fra jeg startet brann til jeg nesten gjorde det igjen, så jeg satser på at jeg ikke er skjødesløs før om rundt 20 år igjen. Eller 17 blir det kanskje nå. 😂 🫢🫢

AnonymBruker
Skrevet
knooters skrev (21 minutter siden):

Det skal sies at det er lister av tre 70cm fra ovnen, og jeg ser ikke noe misfarging på disse. Men dette er igjen "bare" tre, og en slipper jo det at to materialer (glass og tre) samhandler mtp varmeutvidelse o.l.

Ikke plasser møbler nærmer enn disse listene, så bør det gå fint.

Anonymkode: 6294e...368

Skrevet
Trolltunge skrev (12 timer siden):

Altså jeg har satt fyr på huset en gang og nesten en annen gang, så nå har jeg forhåpentligvis lært at det er bedre å be safe than sorry. 😅

Det jeg gjorde da jeg ville finne ut hvor nært peisen et møbel kunne stå kjøpte jeg en (nei jeg hadde vel det før egentlig) en hobbyplate. Så støttet jeg den opp parallelt med peisen, og fyrte hardt. Fasit var der den ikke ble skremmende varm, bare lunken, selv ved langvarig sprengfyring, og så tok jeg noen cm til, siden alle gode ting ikke er tre. 😁

Angående vår gamle peis var det 50- 60 cm. Angående ny peis kun 30 cm, for den er varmebevarende, og gir ikke enorm varme ut på sidene. Så ulikt fra peis til peis hvor varmt det blir på sidene. 

Anbefaler derfor absolutt ikke å finne en fasit på nettet. Utrolig kjipt om din peis fyrer varmere enn det de som skrev det gikk ut fra. 

PS! Det gikk 20 år fra jeg startet brann til jeg nesten gjorde det igjen, så jeg satser på at jeg ikke er skjødesløs før om rundt 20 år igjen. Eller 17 blir det kanskje nå. 😂 🫢🫢

Jeg tenkte på det også, jeg MÅ heller ikke sprengfyre i akkurat den ovnen, da det står en moderne med glassdør i den lille stuen ved siden av - og det er en åpning imellom dem på 1,6 meter, så luften går greit imellom de to.

• Liker 1
Skrevet

Et annet poeng er om det blir pent om det ikke er luft mellom listene og selve møblene... :) Decisions decisions.

Skrevet
knooters skrev (1 time siden):

Et annet poeng er om det blir pent om det ikke er luft mellom listene og selve møblene... :) Decisions decisions.

Høres iallefall ut som du har en lekker leilighet. 😊

Om jeg er usikker kjøper jeg på finn, tester, og selger igjen på finn om jeg ikke ble fornøyd. Da blir det gratis å prøve ting ut. 😄

Ok, litt arbeid blir det, men det tåler jeg bedre enn å kjøpe så dyrt at jeg ikke har samvittighet til å bytte ut om det ikke ble så bra  

Skrevet
Trolltunge skrev (37 minutter siden):

Høres iallefall ut som du har en lekker leilighet. 😊

Om jeg er usikker kjøper jeg på finn, tester, og selger igjen på finn om jeg ikke ble fornøyd. Da blir det gratis å prøve ting ut. 😄

Ok, litt arbeid blir det, men det tåler jeg bedre enn å kjøpe så dyrt at jeg ikke har samvittighet til å bytte ut om det ikke ble så bra  

Fasadeskisse fra 1884 :) Ulempen med å prøve ut er at jeg er avhengig av at noen er grei og kjører ting for meg, da jeg ikke har lappen. Og det er litt dumt å be folk om å hente et møbel i langtvekkistan bare for at jeg flipper det og skal ha dem til å hente et annet.

Screenshot 2025-10-30 at 02-42-10 Instagram.png

Skrevet
knooters skrev (36 minutter siden):

Fasadeskisse fra 1884 :) Ulempen med å prøve ut er at jeg er avhengig av at noen er grei og kjører ting for meg, da jeg ikke har lappen. Og det er litt dumt å be folk om å hente et møbel i langtvekkistan bare for at jeg flipper det og skal ha dem til å hente et annet.

Screenshot 2025-10-30 at 02-42-10 Instagram.png

Så vakkert! 😍

Du burde få deg en dame med varebil. Eller en venninne. Mine venner setter iallefall pris på dette. 😄 I min verden er det lov å ombestemme seg. Best å slippe frem og tilbake selvfølgelig, men slikt skjer. 

Skrevet
Trolltunge skrev (På 30.10.2025 den 3.29):

Så vakkert! 😍

Du burde få deg en dame med varebil. Eller en venninne. Mine venner setter iallefall pris på dette. 😄 I min verden er det lov å ombestemme seg. Best å slippe frem og tilbake selvfølgelig, men slikt skjer. 

Jeg fikk tak i et digert vitrineskap fra et dødsbo, som ellers ville blitt hivd. Det får være forsøkskanin...

20251102_144931.thumb.jpg.2e76bbbcb9097c3d79d6a53d9668938e.jpg

Skrevet
knooters skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk tak i et digert vitrineskap fra et dødsbo, som ellers ville blitt hivd. Det får være forsøkskanin...

20251102_144931.thumb.jpg.2e76bbbcb9097c3d79d6a53d9668938e.jpg

Staselig. Passer i en fin gammel villa. 

Godt du reddet det! 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...