Gå til innhold

Sånne popup dekk-skifte telt - er de greie å bruke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Står et slikt utenfor kjøpesenteret her hver sesong. De skifter dekk på ca 20 min,

Tenkte å bruke de for å skifte dekk nå, i stedet for å booke time på verksted.

Et de like greie på å skifte dekk som verkstedene? 
Hva med etterskruing?

Anonymkode: 8da94...0d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt greit å bruke. Ang etterstramming: De drar til boltene så hardt at det egentlig er mest et teoretisk problemstilling. Dessuten gjelder jo det samme her som når du gjør det hos et verksted. Drar du tilbake til verkstedet for å sjekke/etterstramme? Du har vel alltid et hjulkryss eller en hjulmutternøkkel i bilen og klarer dette fint selv? Hvis ikke så skaffer du det. Koster 60-80 kromer på Biltema, Europris etc.

Anonymkode: 5b4c8...8f3

• Liker 1
Skrevet

Hjul bytter du selv på 20-25 min, i stedet for å stå i kø og betale for det. Du trenger jekk og et hjulkryss, og det koster knapt mer enn ett besøk hos noen som gjør det for deg. Ikke for pengenes skyld, men det må da være litt tilfredsstillende å vite at du får til dette selv, f.eks en gang du punkterer? Her i Oslo står folk ofte en time eller to for å få lagt om hjul i helgene. Det er da litt kleint?

På dekkverkstedet her jeg bor tar et hjulskift 6 min (to personer), inkl tiden til betaling.

Skrevet

Enig med siste. Gjør det selv. Hva er vitsen med å ta med dekk, kjøre, vente i 1 time i kø, ta med dekk hjem igjen? Har alltid gjort det selv og heldigvis garasje nå.

Hvis du gjør det selv kan du også vurdere bremser/rust etc.

Anonymkode: ac4a1...d24

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er absolutt greit å bruke. Ang etterstramming: De drar til boltene så hardt at det egentlig er mest et teoretisk problemstilling. Dessuten gjelder jo det samme her som når du gjør det hos et verksted. Drar du tilbake til verkstedet for å sjekke/etterstramme? Du har vel alltid et hjulkryss eller en hjulmutternøkkel i bilen og klarer dette fint selv? Hvis ikke så skaffer du det. Koster 60-80 kromer på Biltema, Europris etc.

Er det ikke vanlig at hjulkyss og jekk følger med bilen? Reservedekk er ikke så vanlig lenger, men de fleste har vel et rom i bagasjerommet til dette. 

Det er i alle fall ikke veldig vanskelig å skifte dekk selv. Det viktigste er at jekken står på et stabilt underlag, og at man jekker opp på anvist sted under bilen (vanligvis et lite hakk i ramma på undersiden). Jeg strammer til jeg kan stå på krysset (veier ca 55kg). Da har jeg aldri trengt å etterstramme (tester, men går ikke å stramme mer) eller at det er noe problem å få det løst igjen, bortsett fra litt rust etter vinteren. 

Anbefaler hansker, og jeg smører også boltene med litt WD-40 (eller tilsvarende) før jeg fester de igjen. 

Anonymkode: bf8af...33a

Skrevet

Glad jeg har helse til å skifte dekk selv. Den tiden man står i kø. Det bryderiet man har med å tenke på når det er ledig booking for dekkskifte.. Ser til og med folk må bestille dekkskift mye tidligere enn det som er bra (de slites veldig fort i 10 plussgrader) Så deilig å kunne gjøre det selv. Og gratis. Kan følge med på Yr 🌧️ og før første frostnatt kan jeg legge på dekkene og spare mye slitasje. 

Anonymkode: 2eb66...d6e

Skrevet

Vil ikke gjøre det selv, så fint om folk svarer på det jeg faktisk spør om. Har etterstrammet selv, men fikk ikke rikket på noe så virket unødvendig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De skal jo ikke strammes mest mulig, de skal strammes til riktig moment.

Anonymkode: e5081...b39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Står et slikt utenfor kjøpesenteret her hver sesong. De skifter dekk på ca 20 min,

Tenkte å bruke de for å skifte dekk nå, i stedet for å booke time på verksted.

Et de like greie på å skifte dekk som verkstedene? 
Hva med etterskruing?

Vi har brukt slike noen ganger nå, ikke fordi vi ikke kan skifte hjemme selv, men vi synts det er litt greit å slippe å gjøre det selv.

Vi er fornøyde, men du må være obs, fordi de prøver alt for å selge og prøver fort å lurer deg til at dekkene dine er slitt og ikke kan brukes, selvom de er kjempegode. Han ene prøvde det på oss denne gangen, mente dekkene våre var slitt og under krav og han kunne ikke sette de på. Vi selv visste jo at de var langt over krav og helt fine. Vi reiste hjem og målte de med en slik måler til dekk, kom tilbake dagen etter og da ble han noe paff. Da målte han selv også. Men fremdeles prøvde han å selge oss nye dekk😆 men utenom denne gangen så har vi aldri hatt problemer med de. Aldri stått i kø heller, bare 1 og 2 biler framfor.

Anonymkode: 323e4...337

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan etterskru selv, det er ikke vanskelig. Og det å sjekke at dekkene faktisk sitter på etterpå burde være vanlig. Alle verksted og mekanikere kan gjøre feil også. Jeg hørte en historie der en dame mistet et hjul pga hun ikke etterskrudde, tydelig at mekanikeren hadde vært slurvete, veldig skummelt

Det finnes også masse videoer på youtube om hvordan man skifter hjul. Her bruker hun en garasjejekk, men man trenger egentlig ikke det, man kan bruke jekken som følger med bilen. Man finner også ut på youtube hvordan man bruker den. Man trenger heller ikke momentnøkkel. Man strammer bare godt, og så strammer man igjen etter ca 5 mil. Og latmannsarm som hun har er lurt å ha, siden mutrene kan sitte godt om det er verksted som har skiftet hjul før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vil ikke gjøre det selv, så fint om folk svarer på det jeg faktisk spør om. Har etterstrammet selv, men fikk ikke rikket på noe så virket unødvendig 

Men da trenger du jo ikke spørre om etterstramming, du kan det selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp! Og du er selv ansvarlig for etterstramming. Har vært ute for at verksted har glemt å stramme bolter også. Samme har skjedde med min datter og min sønns arbeidsbil. De gangene jeg har kjøpt nye dekk har jeg vært avhengig av hjelp, men når jeg ser hvordan de behandler felgene, så gjør jeg heller jobben selv. De peiser på med muttertrekker og ødelegger felglakken, slenger på gulv med felgsiden ned og kjører på med moment. Har også vært borti å punktere uten sjans å få løs boltene. 

Mye bedre å gjøre jobben selv!

Anonymkode: 6ce95...693

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg skrev "Ang etterstramming: De drar til boltene så hardt at det egentlig er mest et teoretisk problemstilling." Altså "De" som i hjulskifte-businessen. Og det var ikke positivt ment. Jeg har tittet på div av dem som skiftet hjul på løpende bånd med trykkluft, og det er ytterst sjelden jeg har sett noen av dem bruke momentstaver... 

Og noen av dem trekker hjulene brutalt hardt til, og krysstramming skjer jo ikke.

Nå skal det sies at jeg selv har både momentstaver og 4 ulike momentnøkler. Momentnøklene bruker jeg stadig vekk, men enn så lenge har jeg faktisk aldri benyttet dette til akkurat hjulskift. "Klikk, klikk" sitter i håndleddet på det området, og det har gått utmerket gjennom mange tiår. Enkelte tror de må dra til alt de makter når boltene skal festes. Det er helt unødvendig. Vi snakker om +/- 120Nm her. Veldig forenklet så tilsvarer det "ballpark" 40 kilo ytterst på et hjulkryss eller 25 kilo på en 50 cm lang latmannsarm/hjulmutternøkkel.

Skrevet

Vi skifter selv

Men disse popp opp stedene er trygge å bruke, de er jo firmaer /, dekk forhandler som bare kommer til steder det blir enklere for folk.

Bare husk å etterstram. For det merket jeg ene gangen her som vi fikk firma til å sette på. At det ikke var strammet nok og feil moment

Anonymkode: 7acf3...191

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...