Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke spise kake som kollegaer har med på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påtatt kosing på jobb er bare kleint. Legg kaker på toppen og det blir bare verre. 

Anonymkode: 5e42e...225

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er aldri greit å tafse på dansegulvet. Aldri. 

Anonymkode: 16a26...404

Mener du rundt kakebordet? 

Anonymkode: 7799a...3b3

• Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke hvodan så mange her i tråden ikke vil ha kake?

På min arbeidsplass er det veldig populært. Kaker som blir satt frem blir møtt med stor takknemlighet og etter kort tid er det bare smuler igjen. ❤️

Anonymkode: 10e6c...0f4

Jeg forstår det heller ikke. På min arbeidsplass er det ingen sure miner og helt frivillig å delta på samling med kake. Bare god stemming. 

Anonymkode: 130e5...749

• Hjerte 2
Skrevet

Er som regel kakespiserne som gjør et stort nummer når folk bare sier et enkelt "nei takk". 

Anonymkode: 65151...d47

Jeg har ikke opplevd noe drama rundt de som ikke tar…

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tro det eller ei, det er ikke alle som liker kake. Noen har diagnoser som gjør at de ikke vil forhøye insulinet sitt, noen tenker på vekta, noen sparer kosen til helga. Osv osv. Skjønner ikke dette evige maset om "hvorfor vil ikke folk ha kake?"

Skal man ta hensyn til alt og alle ville det jo aldri blitt noe kake eller vafler, så bedre å ha det og så tar de som vil. 

• Liker 1
Skrevet

Det er aldri greit å tafse på dansegulvet. Aldri. 

Anonymkode: 16a26...404

Eller mente du at det aldri er greit å tafse PÅ kakebordet? 
De som vil smake på kakene må jo få gjøre det.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd noe drama rundt de som ikke tar…

Det har jeg. Og ellers ser man jo flust av eksempler i tråden her, folk som ikke vil akseptere eller forstå at andre ikke vil ha kake.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Min erfaring er at folk legger merke til det og spør av omsorg, mer enn fordi noen fører en svartebok over alle
ikke-kake-spiserne på jobb.

Har selv måttet stå over mye moro, folk spør først og fremst fordi de vil meg vel, unner meg et kakestykke.

Mange synes det er hyggelig å småprate om hvor flinke folk er til å bake, og hvilket hyggelig initiativ det er, av de som gidder.

Har jobbet på en arbeidsplass hvor «sunnhetstyrraniet» dominerte. 

All sukker-holdig mat og produkter skulle vekk fra lunsjene, og karbohydratene skulle vekk fra overtidsmaten.

De hadde egne løpegrupper, skigrupper og sykkelgrupper. 
Noen løp maraton sammen. 

Veldig sosialt og hyggelig for de det gjaldt. 
Det var hakket mere tidkrevende å måtte lytte til all praten rundt det,  enn «åh, så god eplekake».

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

En poeng her er vel også at kake på jobben er noe du kanskje aldri har bedt om, og som det kan være vanskelig (umulig?) å reservere seg mot. Da skjønner jeg ikke helt hvordan det kan være så ille å si nei takk. Og hvis det er mange andre som blir glade og spiser, skjønner jeg ikke helt hvordan det kan såre den som har med. 

Skal du derimot på besøk til din gamle bestemor, ligger det litt i kortene at det kommer til å bli servert noe. Da ville jeg tenkt at det var naturlig å enten si ifra på forhånd at hun ikke måtte ordne med noe, eller å spise en lite stykke hvis "skaden" allerede er skjedd, og du vet at hun har brukt hele formiddagen på å bake den eplekaka. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er som regel kakespiserne som gjør et stort nummer når folk bare sier et enkelt "nei takk". 

Er det ikke bare å la være å ta? Spise brødskiver istedet? 

Anonymkode: e7a79...0db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 21.56):

Jobben har utviklet seg til å bli et lite kake helvete, der kolleger nærmest kappes om å ta med kake på jobb for å feire eller markere noe. 
Det blir bare alt for mye synes jeg. Er det uhøflig å takke nei til disse kakene? 

Anonymkode: 5e42e...225

Dersom du er fornøyd med lønn og arbeidsoppgaver: gjør som du selv vil, kjør din egen stil, så lenge du gjør arbeidet ditt.

Her jeg jobber er det:

• Morgenkaffe 0815-0830
  • Lunsj 1130-1200
  • Kaffepause 1400-1415
  • Lønningspils
  • Julebord
  • Sommeravslutning
  • Diverse kakefeiringer, omtrent 2-3 ganger i måneden

Det er full galskap med sosiale ting, deltar på kanskje en morgenkaffe og en lunsj i uka, ellers holder jeg meg borte fra alt. Har heldigvis en forståelsesfull sjef som sier han er fornøyd med jobben jeg gjør.

Anonymkode: e38ae...1f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke bare å la være å ta? Spise brødskiver istedet? 

Jo? Er jo det jeg gjør. Likevel får jeg kommentarer som "ta nå et lite stykke, kaka var god, smak da vel. Ikke vær så sunn". Jeg svarer ikke på det, men det er altså ikke jeg som skaper ståhei rundt denne kaka...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nordmenn er noen rare vesen, legger seg borti om noen ikke spiser kake. Det er altfor konformt i Norge, livsfarlig å ikke følge flokken.

Jeg synes det er en uting å servere kaker, søtsaker og annet søppel på jobb. Men lar være å spise det, legger meg heller ikke borti hva andre spiser.

Men det er alltid noen som maser at man må spise kake.

Anonymkode: adc2d...91d

Ikke døm hele landet etter noen få innlegg her, da. De aller fleste svarer jo dessuten at ingen bryr seg eller en gang merker hvem som spiser kake og ikke.

Anonymkode: 62d86...bf5

• Liker 3
Skrevet

Absolutt ikke uhøflig. Det er ikke alle som er gladi kaker, eller som ønsker å spise kake hver uke.

Bare ikke lag noen sak ut av det.

Anonymkode: bb6b9...905

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ro deg ned! Lar jeg ikke folk bestemme selv?

Jeg mente: Man kan ta et lite stykke, eller man kan takke nei. Det er ikke «krise» å kose seg litt på en arbeidsplass av og til. Man kan ta en bit, et stort stykke, eller kun ta kaffekoppen eller te. Ingen grunn til å fyre opp. Man trenger ikke ta på vei bare noen nevner kake og sukker. 

Tror nok innlegget ditt ble oppfattet som at en bør ta et lit stykke, at det ikke er noen krise, men at det er uhøflig å takke nei… 

Anonymkode: bb9cb...d35

• Liker 4
Skrevet

Jo? Er jo det jeg gjør. Likevel får jeg kommentarer som "ta nå et lite stykke, kaka var god, smak da vel. Ikke vær så sunn". Jeg svarer ikke på det, men det er altså ikke jeg som skaper ståhei rundt denne kaka...

Du får lære deg å lukke ørene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du får lære deg å lukke ørene. 

Og så kan folk ta nei for et nei. Det er ikke mitt ansvar å lukke ørene. Det er de andres ansvar å godta at folk ikke vil spise kake. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og så kan folk ta nei for et nei. Det er ikke mitt ansvar å lukke ørene. Det er de andres ansvar å godta at folk ikke vil spise kake. 

Det der går begge veier men DU kan forandre DEG, ikke forandre de rundt deg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det der går begge veier men DU kan forandre DEG, ikke forandre de rundt deg! 

Hva tenkte du jeg skulle forandre? Jeg gjør jo allerede det du moraliserte ovenfor her.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

er ikke rart det er mye overvekt og diabets når alt mulig skal feires og skal kake til alt 

Anonymkode: 0081e...b25

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...