Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke spise kake som kollegaer har med på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, bare ikke nevn noe. Visst de spør så sier du bare nei takk

Anonymkode: 6e858...b83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hos oss er det noen som tar et mikroskopisk stykke, og stirrer med store øyne på de som tar normale eller store stykker. For ikke å snakke om hvis noen forsyner seg to ganger. Det synes jeg er mer uhøflig å kommentere 😅

Anonymkode: 08cdb...0a5

Syns det hadde vært fint om både de som tok med kake og de som ikke vil ha kake kan la være å lage noe nr ut av det. Bare har du lyst på kake så bare ta. Neitakk. Ok og ferdig. Ingen sure miner.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Ekko jenta skrev (18 timer siden):

Fremdeles uhøflig og ikke en gang smake og «skylde» på vekten (men ingen vil tvinge deg til å spise om du gjør det). Man kan ta et lite stykke kake(mat) og smake uten at det har noe å si på vekten/dietten for kunne gi komplimenter til den som bringer maten. Det er ikke uhøflig å si i fra at man ikke kan spise noe fordi man er allergisk eller blir syk av maten, helsen skal respekteres.

Da tenker jeg at det er uhøflig å ta med kake på jobb, og presse kolleger til å smake. Jeg spiser gjerne kake altså, men ikke hele tiden. Og i min jobb blir det ofte servert noe kake, kjeks eller lignende, så det vil så absolutt kunne påvirke vekten. 

Anonymkode: be5e2...02a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

"Du kan da spise kake du som er så slank "........

Ja, nettopp....jeg er slank fordi jeg styrer unna.

Anonymkode: 16078...b86

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
tracida skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker det er bedre med en kakebit, enn når den kollegaen som har sittet å skrytet av de fine tomatene og agurkene hen har fått til i sommer etter hen startet med gullvann, tar med seg en deilig salatbolle på jobb 🤣

?

Anonymkode: e7a79...0db

Skrevet

"Ja, men Anne har også diabetes, og hun tok et stort stykke..." Det gjorde hun kanskje, og sannsynligvis er hennes diabetes bedre regulert enn min. Hvis jeg tar et kakestykke kjører blodsukkeret berg- og dalbane i flere dager etterpå, og det orker jeg ikke.

Hos oss er heldigvis kakene begrenset til runde bursdager, selv om svensken vår gjerne skulle feiret både bursdager og navnedager med kake. 

Anonymkode: 2690e...967

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

?

Gullvann er vann med urin. En slager i kompost. Ikke at jeg hadde snakket om det i lunsjen 😅

Anonymkode: fdb26...062

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er ikke uhøflig. Det er mange årsaker til at man ikke kan spise kake og de aller fleste vil ikke synes det er uhøflig hvis man ikke spiser kake. Det er vel ingen som vil legge merke til at noen ikke spiser en kakestykke og påpeke det. Det eneste jeg har opplevd er at kolleger har sagt at det er kake på personalrommet og det er bare å spise. 

Skrevet
Rks skrev (1 time siden):

Nei, det må da jammen være greit å takke høflig nei. 

Ja og så kan man blidt svare jaja da blir det mer på oss

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Gullvann er vann med urin. En slager i kompost. Ikke at jeg hadde snakket om det i lunsjen 😅

Anonymkode: fdb26...062

Ja,jeg vet hva det er. Det gjødsel og ikke noe som grønnsaker er vaska i liksom. Så helt greit å spise. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hva er egentlig problemet med å ta seg et kakestykke?? 

Anonymkode: de774...c71

Før jeg vil forklare det, så ønsker jeg at du forklarer hvorfor det er ett stort problem å akseptere "nei takk". 

Er det like vanskelig aksepterer "nei takk" i andre situasjoner også? Må man alltid ha en forklaring på hvorfor man sier nei?

Jeg synes det er skremmende å se hvor mange som mener det ikke er akseptabelt å si nei, uten å måtte forklare seg. 

Denne diskusjonen er like idiotisk for meg, som tidligere hvor alle kvinner som takket nei til alkohol måtte forklare seg godt, eller så trodde alle de var gravide. For det var ikke akseptabelt at en kvinne i fruktbar alder bare ikke hadde lyst på alkohol... 

Heldigvis har det endret seg, og jeg håper vi en dag kommer dit at man kan si nei til andre ting også, uten å måtte ha en forklaring. 

Nå er man "hysterisk sunn", "livredd for sukker", "på slankern" eller whatnot, hvis man bare ikke har lyst på kake...... Hva er greia?

Anonymkode: 2c84b...470

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Virker som kake frustrasjonen fikk fram mye engasjement. 
Jeg har lest hele tråden nå, og fikk ikke akkurat mer lyst på kake…….. 

TS

Anonymkode: 5e42e...225

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Hulderen skrev (8 timer siden):

Jo, det kan skade. Når jeg slanker meg, så går det fint når jeg avstår helt fra søtsaker og snacks. Men tar jeg et hjørne av en sjokolade, så får jeg et voldsomt sukkersug, som gjør at jeg spiser hele sjokoladen. Tilsvarende er det for kaker. Hvorfor skal jeg tvangsspise ting jeg ikke ønsker bare for å glede deg?

Når ble en lunsj en sammenkomst? Man må slett ikke smake på det som blir servert, til lunsj har man med egen mat.

Gjemme seg litt? Skal ikke folk få være med på det sosiale som en lunsj er, fordi du har bestemt deg for å ta med en kake? Dette kan du ikke mene! Syns du i det hele tatt at det er ok at noen skal late som de liker noe du har med? Er du så umoden og barnslig?

Du virker jo veldig hyggelig. Jeg er glad jeg ikke er kollega med deg. 

Anonymkode: 130e5...749

• Liker 1
Skrevet

Hater sånne jobb-ting.

Samme som når det skal vippses penger til gave i tide og utide. Kolleger som skal slutte, som har bursdag, som har giftet seg, som får barn.

Som om de ikke får nok gaver til bursdagen, bryllupet eller når man får barn.

• Nyttig 1
Skrevet

Hos oss er vi 17 stk. 

Ei spiser kun 1 type kake, noen andre liker ikke sjokolade. 

Men ingen får noen kommentarer på det. 

Anonymkode: 6d449...557

Skrevet
Ekko jenta skrev (19 timer siden):

Fremdeles uhøflig og ikke en gang smake og «skylde» på vekten (men ingen vil tvinge deg til å spise om du gjør det). Man kan ta et lite stykke kake(mat) og smake uten at det har noe å si på vekten/dietten for kunne gi komplimenter til den som bringer maten. Det er ikke uhøflig å si i fra at man ikke kan spise noe fordi man er allergisk eller blir syk av maten, helsen skal respekteres.

Synes det er uhøflig å takke ja til noe man ikke ønsker. De som tar med kake ønsker å glede, ikke å prakke kake på noen som ikke ønsker det. La heller kakestykket gå til noen som har glede av det 🧡 

• Liker 4
Skrevet
Ekko jenta skrev (19 timer siden):

Nei? Det er vanlig skikk og bruk. Gjelder ikke bare kaker, men all mat som er laget for hånd og blir servert 😓

Jeg gidder ikke bli overvektig på nytt for å følge etikette. Sorry.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nordmenn er noen rare vesen, legger seg borti om noen ikke spiser kake. Det er altfor konformt i Norge, livsfarlig å ikke følge flokken.

Jeg synes det er en uting å servere kaker, søtsaker og annet søppel på jobb. Men lar være å spise det, legger meg heller ikke borti hva andre spiser.

Men det er alltid noen som maser at man må spise kake.

Anonymkode: adc2d...91d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Før jeg vil forklare det, så ønsker jeg at du forklarer hvorfor det er ett stort problem å akseptere "nei takk". 

Er det like vanskelig aksepterer "nei takk" i andre situasjoner også? Må man alltid ha en forklaring på hvorfor man sier nei?

Jeg synes det er skremmende å se hvor mange som mener det ikke er akseptabelt å si nei, uten å måtte forklare seg. 

Denne diskusjonen er like idiotisk for meg, som tidligere hvor alle kvinner som takket nei til alkohol måtte forklare seg godt, eller så trodde alle de var gravide. For det var ikke akseptabelt at en kvinne i fruktbar alder bare ikke hadde lyst på alkohol... 

Heldigvis har det endret seg, og jeg håper vi en dag kommer dit at man kan si nei til andre ting også, uten å måtte ha en forklaring. 

Nå er man "hysterisk sunn", "livredd for sukker", "på slankern" eller whatnot, hvis man bare ikke har lyst på kake...... Hva er greia?

Anonymkode: 2c84b...470

Skjønner ikke jeg heller. Og så er det jo faktisk en del som ikke liker søtt eller kake i det hele tatt 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Arrogansen kjenner virkelig ingen grenser. Jeg tipper dine kollegaer er glad or at du holder deg borte. Dessuten tror jeg ikke på  deg, du rakker bare ned på fiktivee kakespisere for å framheve deg selv positivt.

Anonymkode: bab34...84f

🤣🤣🤣🤣🤣😡😡😡

Anonymkode: a443f...995

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...