Gå til innhold

Skal du som barnløs la tantebarna dine arve eller ikke?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kose meg og bruke opp så mye som mulig. 

Anonymkode: 29a8a...6df

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 20.26):

Med mindre jeg dør i en ulykke så vet jeg jo det.

Anonymkode: 9c750...583

Hvordan i alle dager kan du tro at du vet når du skal dø? Alle dør ikke etter langvarig sykdom.

Anonymkode: 7d956...ebe

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 20.05):

Å bruke opp pengene funker dårlig om man ikke vet noenlunde når man dør. Kjipt å ha brukt dem opp 30 år før tiden. Man kan selvsagt bruke fortløpende, men da står man uten buffer når noe skjer. Og boligen vil man gjerne ikke kvitte seg med bare for at ingen skal få arv.

Anonymkode: ba5f9...c5d

De som skriver det tenker sikkert fra pensjonist alder da. Vi blir jo mast på hvor viktig det er å tenke pensjonsparing allerede fra vi er i 20 årene. Så de færreste er så dumme at de ikke skjønner man bør ha penger til overs da. Mange jobber til de er 70 år ig da er det 10-20 år igjen å bruke opp pengene. Og det er fort gjort å bruke dem opp. Litt reising her og der så blir det fort noen hundre tusener.

Anonymkode: 24b8c...9f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 17.49):

Jeg skjønner hva du mener med at det ikke føles like urettferdig når arven går til leddet over og så blir fordelt derfra. Men: når foreldre velger å få en diger barneflokk så velger de også at eventuell arv må smøres tynnere utover. Sånn er realiteten. Jeg er selv 1 av 6. Jeg visste jo at jeg aldri kom til å se noe til arv fra besteforeldre fordi de har 2 dusin barnebarn hver. Akkurat som at jeg vet at med mindre mine foreldre plutselig vinner i lotto så kan jeg bare drømme om å arve mer enn absolutt toppen en halv million. Det er et valg mine foreldre har tatt for meg. 

Anonymkode: f0891...3bb

Ja, men å ha en stor familie er da også en fin ting. Jeg har bare ett søsken, og vi er utrolig ulike. Skulle ønske vi var flere, så hadde det ikke blitt så påtagelig hvor ulike vi er. Som de to eneste. 

Arv bør man uansett ikke belage seg på. Mange som ikke får det, uansett antall søsken. Vi får ikke mye fordi våre foreldre er flinkere til å bruke penger enn til å forvalte dem. Så de har brukt opp en enorm verdistigning på bolig, en stor gevinst (nei gikk ikke til oss), samt arv fra begge sider. 

Folk tror vi får mye arv, at det et mye penger, slik de lever, men de lever så det ikke blir arv. 😅 Egentlig skulle også jeg ha fått det som en overraskelse når de dør, men jeg fikk ved et "uhell" innsikt da min mor trengte hjelp med noe. Jeg håper virkelig ikke at mitt søsken satser på mye i arv, for det blir det ikke. (Nei ikke sagt noe til mitt søsken. Er jo deres penger, og arv har man ikke rett på før noen er døde, og da kun det som er, og kun pliktdel... OM så mye finnes til hver.)

Anonymkode: c7c3d...4bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan i alle dager kan du tro at du vet når du skal dø? Alle dør ikke etter langvarig sykdom.

Anonymkode: 7d956...ebe

??? Jeg har jo tenkt å bestemme det selv når jeg ikke gidder mer. Blir ikke noe "langvarig sykdom" her, når jeg er så skrøpelig at jeg ikke kan ta vare på meg selv er det kroken på døra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

??? Jeg har jo tenkt å bestemme det selv når jeg ikke gidder mer. Blir ikke noe "langvarig sykdom" her, når jeg er så skrøpelig at jeg ikke kan ta vare på meg selv er det kroken på døra.

Du kan jo også dø av et kraftig hjerneslag om to minutter. Slikt vet jo ingen av oss. 

Anonymkode: 91735...b10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 20.03):

Nå har jeg barn så det blir sånn sett akademisk, men det siste jeg hadde etterlatt penger til er veldedige organisasjoner. Hvorfor sponse direktørlønnen til lederene i disse? Hadde solgt bolig rundt 55-60 og downsizet kraftig og reist, spist og drukket opp pengene.  

Anonymkode: c0c17...ab7

Hva får deg til å tro at veldedige organisasjoner har direktører? Eller lønn? De aller fleste er drevet av frivillige som bruker penger på dette. Kirkens Bymisjon har en lite horde med overbetalte ledere, men de er unntaket, ikke regelen.

Anonymkode: 569c9...526

• Liker 1
Skrevet

Godt spørsmål. På en måte ville det vært mest naturlig. Både foreldre og søsknene mine har så de klarer seg og vel så det, så kjennes riktig å "hoppe over" dem. Samtidig betyr jo det at niesene mine også sannsynligvis vil være sikret økonomisk. Så jeg tenker litt på barna til ei venninne som er uføretrygdet. De vil nok ha mye større glede og nytte av pengene...

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 20.11):

Derfor jeg skriver downsize. Jeg har en svær nedbetalt bolig jeg selv har arvet. Enslig og barnløs hadde jeg solgt den og kjøpt en sentral 2 roms. Hadde kunnet leve fett på det fra 60 til 90 og etter det er det begrenset hvor mye penger man trenger. 

Anonymkode: c0c17...ab7

De fleste har ikke arvet en stor bolig. Man har gjerne en toroms med lån på😊

Anonymkode: e2f32...f8f

• Nyttig 1
Skrevet

indirekte gjør de vel det, Hvis jeg dør før mine foreldre, går pengene til dem (vel?). Etterpå til søsken og etter det til neste i rekken.

Anonymkode: 26821...17c

Skrevet

Har ingen søsken, og foreldrene mine har heller ikke, så da bruker jeg opp pengene og brenner ned hus og hytte. 

Anonymkode: 6e91e...bdd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 6.41):

Dette er dessverre i beste fall naiv tankegang. Jaja, de gale har det godt 🤣

Anonymkode: e09f2...fbb

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir bort alt av eiendeler og verdier til div dyreorganisasjoner. De trenger pengene mer enn foreldrene mine/søsknene mine.

Skrevet

Min direkte erfaring med avdød tante uten barn var min fars tante. Hun hadde bare voksne tantebarn som klarte seg bra økonomisk, så hun valgte derfor å testamentere alt til sine tantebarns barn. Selv er jeg uten barn eller tantebarn, men føler at jeg gjerne ville testamentert alt mitt til evt fremtidige tantebarn om det blir aktuelt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...