Gå til innhold

10 år gamle Nokian Hakkapeliitta 5 – fortsatt brukbare?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har en Jeep Grand Cherokee, og for rundt 10 år siden kjøpte jeg fire nye Nokian Hakkapeliitta 5 med pigger. Dekkene har vært kjempebra, og jeg har vært veldig fornøyd med dem.

Nå begynner alderen å ta dem, selv om det verken synes på dekkene eller føles som om gummien har blitt hard. Jeg har jevnlig behandlet dem med dekkfornyer gjennom årene, og har også brukt silikonspray på dekksidene for å få dem til å se pene ut. Mange sier jo at silikon kan ødelegge gummien, men jeg kan ikke se noen tegn til det her.

Hvert dekk mangler kanskje maks 5–7 pigger, men mønsteret er fortsatt bra. Dekkene er riktignok godt brukt, men det synes ikke spesielt godt.

Så jeg lurer på:
Er det nødvendig for meg å kjøpe nye dekk nå, eller kan jeg trygt bruke dem 1–2 år til – selv om mange sier at dekk som er over 6 år egentlig er for gamle?

Anonymkode: 4f124...6ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har du lagret dem?

Er dem lagret kjølig?
Lagres dekkene på maks 10 grader holder dem lengre en om dem er i et skur som sola varmer opp hele sommeren.

Personlig hadde jeg byttet dem ja.

Dekkfornyer er ikke noe som hjelper noe.
Saltet du kjører i ødelegger også dekkene.
Og ja silikon kan ødelegge gummien, og det er ikke sikkert du ser skadene.
Det er bedre måter å få dekkene til å se bedre ut.

Du merker ikke så godt at dekkene blir dårligere heller siden dette kommer gradvis mens du kjører.

Selv bytter jeg etter 4-5 sesonger.
Sist jeg byttet var det som natt og dag.
Ikke bare var de gamle dekkene gamle.
Men på 4-5 år er teknologien kommet ganske langt i gummiblanding og produksjon.

Anonymkode: 5e654...197

• Liker 1
Skrevet

Det finner du ut med kjøring. Prøv deg fram med bremsing og aksellerering på is og snø, så blir det åpenbart om de er gode eller ikke, forsøk på en glattkjøringsbane f.ex. Her er hva Nokian sier om det. De vil selvsagt være på den sikre siden, samtidig som at de tjener mer penger om folk bytter oftere: https://www.nokiantyres.no/dekktips/dekkpleie-og-vedlikehold/alder-pa-dekk/#:~:text=Gode dekk er grunnlaget for,tidligere hvis tilstanden tilsier det.

Anonymkode: f9702...58c

Skrevet

Jeg ville vært forsiktig, mine gamle dekk var helt supre helt til de ikke var det, de mistet plutselig veigrep, spant rundt på flata på glatta. Ble hentet av NAF og fikk en leksjon om dekk og utløpsdato. De forsøkte for ordens skyld å vaske dekkene i tilfelle men nei, ble 4 helt nye dekk på rappen for å komme meg hjem og det sved på pungen ja.

Anonymkode: aef4b...e7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville vært forsiktig, mine gamle dekk var helt supre helt til de ikke var det, de mistet plutselig veigrep, spant rundt på flata på glatta. Ble hentet av NAF og fikk en leksjon om dekk og utløpsdato. De forsøkte for ordens skyld å vaske dekkene i tilfelle men nei, ble 4 helt nye dekk på rappen for å komme meg hjem og det sved på pungen ja.

Anonymkode: aef4b...e7c

Hvilke dekk var det, og hvor gamle var de?

Anonymkode: f9702...58c

Skrevet

Kjenn på piggene. Er de blankpolerte? Da bør dekkene skiftes ut. 

Anonymkode: b3056...3aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenn på piggene. Er de blankpolerte? Da bør dekkene skiftes ut. 

Det er jo piggene etter kort tids kjøring uansett, så hvor ofte skal man bytte da?

Anonymkode: 0e67e...b59

Skrevet

Hadde definitivt byttet dekkene. Og bilen. 🫠 Jeep er jo bare en evig forventning om reparasjoner. 

Anonymkode: 02db1...fb0

Skrevet

GkRv6fU.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

GkRv6fU.jpeg

Fylt på for mye luft på dekkene? Virker mer slitt på midten. 

Skrevet

Dekkene har vært lagret kjølig og ser overraskende fine ut, så jeg tror de får leve én sesong til – jeg tester dem litt forsiktig på is før jeg bestemmer meg.

Har lagt ut et bilde av ett av dekkene her, så dere kan se hvordan de ser ut.

Uansett blir det nye dekk neste sesong, så dette er mer “å få mest mulig ut av dem” før den tid 😅

Og ja, Jeep-kommentaren var litt off-topic, men skal innrømme at det traff litt for godt 😂

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fylt på for mye luft på dekkene? Virker mer slitt på midten. 

Ser kanskje slik ut på bildet, men de er jevnt slitt – bildet kan litt lure øyet 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser kanskje slik ut på bildet, men de er jevnt slitt – bildet kan litt lure øyet 😊

Du kan fint kjøre de en sesong til. De fyller kravene til 3 mm. Piggene ser bra ut. Men du kan ikke kjøre like hardt med de på glatt føre som du kunne det første året. 

Skrevet (endret)

Så gamle dekk har vesentlig dårligere egenskaper enn nye dekk. Man vet aldri når man får behov for å ta en oppbremsing eller en unnamanøver. Det gjelder mer eller mindre på alle typer føre, temperatur og underlag. At dekkene sitter på en gammel SUV gjør ikke saken bedre. Du bør kjøpe nye dekk eller kjøre ekstremt forsiktig.

Endret av Mannisinbestealder
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og ja, Jeep-kommentaren var litt off-topic, men skal innrømme at det traff litt for godt 😂

Haha, fint at du tar det sportslig! Er jo elendige biler, men kule er de lel. Lykke til!

Skrevet

Eldre Hakkapeliitta dekk brukte UMP blading. Du skal IKKE kjøre på disse. Livsfarlig. 

Anonymkode: c0e32...805

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 21.02):

Så jeg lurer på:
Er det nødvendig for meg å kjøpe nye dekk nå, eller kan jeg trygt bruke dem 1–2 år til – selv om mange sier at dekk som er over 6 år egentlig er for gamle?

Ærlig talt, kjøp deg nye dekk, mann.

Du kjører rundt med en metallboks på rundt to tonn som har fire håndflater som kontaktpunkt mot bakken. Du tar en unødvendig risiko overfor dine medtrafikanter når du velger å kjøre på eldgamle dekk.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eldre Hakkapeliitta dekk brukte UMP blading. Du skal IKKE kjøre på disse. Livsfarlig. 

Anonymkode: c0e32...805

Hva betyr dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...