Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er utrolig hvor mange dårlige unnskyldninger som finns for å ikke ville ha besøk. Og de unnskyldninger kommer lett når man slipper å se folk inn i øynene. 

Anonymkode: 23d7f...5aa

Å hei. 

Anonymkode: 53435...fd3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tviler på at uanmeldt besøk er et stort problem for dere som ikke vil ha det. Det er dessverre en utdøende ting. Om noen stikker uanmeldt innom hos dere fem ganger i året, så overlever dere nok det 😄

Anonymkode: db3a2...af4

Jo, jeg er jo flink å late som ingenting. Betyr ikke at jeg liker det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Som jeg har sagt så er det mye lettere å utsette et besøk når man ikke trenger å se folk i øynene. Og at jeg aldri har opplevd et besøk som føles negativt etterpå. 

Du, nei. Men det har jeg! Har for øvrig aldri opplevd at det har vært negativt at folk spør om det passer (jeg sier alltid ja, men mindre vi er syk, skal bort osv) 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, og det er ikke fordi jeg er en sær einstøing eller noe, eller at jeg ikke liker folk. Noen ganger passer det bare ikke, andre ganger har jeg bare lyst til å være for meg selv, osv., og da trenger jeg ikke at det ringer på døren. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Idar K. skrev (1 time siden):

Jeg vil skrive et lengre svar. 

Jeg vokste opp på gård. Folk gikk rett inn til mine foreldre og meg, og mine besteforeldre over tunet. Et lett bank på døra, og inn gikk de.

De forskjellige familienmedlemmene kunne være opptatt med å f.eks bake, snakke i telefonen, hjelpe til med lekser og så videre. 

Et nikk ble gitt og besøket satte seg i stol og leste litt i avisa, eller ordnet seg en kaffe selv. De kunne reise seg å gå igjen uten at det hadde blitt utvekslet noen ord. Og det hadde ingenting å si. 

Folk gikk inn og ut til oss hele dagen og det fikk sin egen rytme.

Noen regler fantes det. Ingen likte å bli forstyrret i middagstiden og ingen likte bli ringt under Dagsrevyen eller lørdagsunderholdningen. 

Så det var kanskje ikke så uanmeldt likevel. 

Sånn er det her vi bor enda. Hvis de kommer i middagen så enten setter de seg på en stol med en kopp kaffe, eller vi sier de kan sette seg ved bordet,  så finner vi asjett og bestikk.

Vennene til ungene har likt utrolig det at de viste at døra var åpen at de kunne komme når de ønsket. Nå er de i alderen 18 til 23 år og de kommer enda innom, tilogmed når våres ungdommer ikke er hjemme kun for en prat

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, hater det virkelig. Meld fra eller jeg gjemmer meg under bordet 😉

• Liker 3
Skrevet

Jeg elsker førjulstiden når folk kommer med julegaver og har tid til å komme inn litt å skravle! Da er gjerne huset på halv tolv og vi holder alltid på med noe, så kjekt å ta en pause og få litt besøk! 🥰 skulle ønske det var slik resten av året også! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil ikke ha besøk uanmeldt og går ikke til andre uanmeldt. 

Kommer noen her uten avtale så kommer de til lukket dør. Vi har all verdens muligheter til å oppnå kontakt med hverandre i dag for å spør om det passer om et kvarter eller i morgen, gidder man ikke å bruke de mulighetene så kan man fint droppe videre kontakt med meg. :) 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt! Det er de beste besøkene. Da forventes det ingenting, huset er som det er. Er bare veldig takknemlig for at jeg har folk som tenker at det er koselig å bruke tid med akkurat meg! 

Anonymkode: 210ba...276

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, vi er mange som kommer fra gård, og min oldefar hadde åtte søsken, mor og far og et par besteforeldre, samt to tjenestefolk på 25 kvadrat. Ingen tvil om at det var hypersosialt (de visste vel ikke bedre, eller hadde ikke noe valg), men det trengs ikke å romantiseres.

I 2025 kan man faktisk avtale å møtes og finne et tidspunkt der det passer for alle.

Anonymkode: ce0b7...d14

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener at det føles lettere å avvise folk som ringer enn når de står på døra uanmeldt. Og jeg har aldri opplevd et uanmeldt besøk som ikke ble trivelig. Jeg har alltid tid! 

Det du i realiteten beskriver her, er å tvinge deg på mennesker som ikke egentlig vil ha besøk. De tør å takke nei til besøk av deg når du ringer/tekster på forhånd, men når du dukker uanmeldt opp på døra føler de seg nødt til å ta imot deg. De har ikke noe mer lyst på besøk av deg av den grunn, de bare føler ikke at de har noe valg. Det som sikkert er veldig hyggelig for deg, er ikke nødvendigvis hyggelig for andre.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er utrolig hvor mange dårlige unnskyldninger som finns for å ikke ville ha besøk. Og de unnskyldninger kommer lett når man slipper å se folk inn i øynene. 

Det finnes ingen dårlige "unnskyldninger" for å ikke ønske besøk. Absolutt alle grunner et menneske kan ha til å takke nei til besøk, er gode nok. Folk må få ha lov til å bruke tiden sin på det de selv syns er verdifullt. Om det er så himla viktig for deg å renne rundt på besøk til folk, så får du heller besøke de som faktisk vil ha deg der da, i stedet for å tvinge deg på mennesker som av ulike grunner vil være i fred. Som nevnt tidligere, bare fordi de av høflighet ikke sender deg bort når du dukker opp på døra, betyr ikke det at de ønsker å ha deg der. Det du i grunn sier, er at du mener at din tid, dine ønsker og dine prioriteringer, er viktigere enn andre menneskers. Det eneste som er viktig for deg, er hva du selv vil, og du er mer enn villig til å tvinge deg inn i hverdagen til folk bare så du selv skal føle deg fornøyd.

Ellers, for å svare på det innledende spørsmålet ditt: Nei, jeg ønsker i utgangspunktet ikke uanmeldt besøk, og drar heller ikke på uanmeldt besøk selv. Unntaket kan være at at jeg stikker innom hos foreldrene mine uanmeldt iblant, men de oppfordrer også til det. Alle andre blir oppringt/tekstet litt på forhånd, for å være sikker på at de er hjemme eller om det passer.

Jeg bor heldigvis veldig grisgrendt til, så det er høyst uvanlig at noen plutselig bare er her i området og vil komme på besøk. Dessuten har jeg gudskjelov familie og venner som er høflige nok til å i det minste sjekke om det passer før de kommer. Det er dog sjeldent jeg sier nei til å besøke/få besøk av mine nærmeste, uansett om det er på kort varsel eller planlagt lang tid i forveien. Ville også tatt i mot mine nærmeste om de kom uanmeldt en sjelden gang i blant, men det ville ikke vært optimalt for meg. De som ikke er mine nærmeste, kan finne seg noen andre å plage, de ville fått et nei uansett om de hadde spurt først eller om de plutselig bare dukker opp.

Jeg er introvert og har begrenset sosialt batteri, så for meg ville bare vissheten om at noen tilfeldigvis kunne finne på å dukke opp her vært veldig stressende. Er også kronisk utmattet, så om jeg endelig har klart å samle meg styrke til å få noe gjort, passer det veldig dårlig om det plutselig står noen på trappa og vil ha oppmerksomhet. Et uventet besøk, selv hvis jeg sender dem bort igjen, kan også stjele alt jeg har av energi for dagen, og jeg blir sengeliggende resten av dagen. Jeg er ganske enkelt ikke villig til å gå på akkord med min egen helse og mine egne ønsker bare for at andre skal være fornøyde. Det har jeg kastet bort nok av livet mitt på å gjøre.

Jeg tenker at det å skulle komme overraskende på folk har veldig lite med "en bedre verden" å gjøre. For meg ville det i hvert fall ikke blitt noe bedre av slikt tull, det ville slitt meg ut fullstendig. Om man ønsker seg en bedre, mer sosial verden, tenker jeg at det er mer logisk å være flink til å inkludere folk, invitere dem med seg på ting, senke terskelen for hva et besøk trenger å inneholde, og å være et slikt menneske som folk faktisk har lyst til å omgås. Man trenger ikke å være tilgjengelig for overraskelser 24/7 for å være sosial og inkluderende.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Yupp! 
Har flere vi gjør det til, og som gjerne kan komme hit uanmeldt 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jada, vi er mange som kommer fra gård, og min oldefar hadde åtte søsken, mor og far og et par besteforeldre, samt to tjenestefolk på 25 kvadrat. Ingen tvil om at det var hypersosialt (de visste vel ikke bedre, eller hadde ikke noe valg), men det trengs ikke å romantiseres.

I 2025 kan man faktisk avtale å møtes og finne et tidspunkt der det passer for alle.

Anonymkode: ce0b7...d14

Det jeg beskriver er jo praktiske besøk, man trenger bistand og hjelp for å komme videre i f.eks slåttonna. Og da kan man ikke vente til neste uke forstår du vel! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg beskriver er jo praktiske besøk, man trenger bistand og hjelp for å komme videre i f.eks slåttonna. Og da kan man ikke vente til neste uke forstår du vel! 

Hadde enda svigermor kommet for å hjelpe til med barna eller husarbeidet, så. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ett stort nei, fra meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

K58? Jeg liker uanmeldt besøk 🙂. Da serverer man gjerne bare kaffe eller te, prater og koser seg. Sånne besøk varer under en time. Må innrømme at venner og jeg ofte sender en mld 5 min før, for å høre om den man vil stikke innom er hjemme. Vi tilbringer mye av sommeren ute i stor hage, og da stikker ofte naboer bortom og får en kopp kaffe. Koselig 🙂.

Jeg vokste opp på den tiden da folk stakk innom hverandre uanmeldt, så jeg er vant til det. 

Syns det blir et kaldt samfunn om alt må være så planlagt. Nå virker det som om det må være invitasjoner, tre retters middag, nyvasket hus osv for at folk skal kunne treffes. Jeg er mye mer glad i den enkle kaffekoppen enn i stive selskaper. Får sjokk når jeg hører at folk ikke åpner døra når noen ringer på uten at det er avtalt.

Anonymkode: db3a2...af4

Jeg er fra samme generasjon. Og nei, vi kunne ikke sende "meldinger",

Men vi hadde noe som het telefon. En greie som var koblet til veggen med en ledning. Det gikk fint an å "slå på tråden" for å høre om det passet med et besøk. 

Og ja, jeg hater uanmeldte besøk. 

Anonymkode: e727c...f42

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Idar K.
Skrevet

Det virker som noe få misforstår tråden. 

Selv om jeg ønsker å få og gå på uanmeldt besøk følger jeg den rådende kulturen. Vi følger flertallet i Norge, og flertallet ønsker å få beskjed på forhånd. Og det da helt greit det.

Begges siders meninger er legitime. Noen er kronisk syke, andre vil ha spadag i fred og ro, og noen vil ha sex eller gå nakne hjemme. Det er de fri til å gjøre og jeg respekterer privatlivet deres. 

Jeg er kronisk syk (MS) og kan være helt tappa. Da er det fint med en venn som bare sitter der å scroller på mobilen eller ser fotball på TV. Jeg føler meg bedre når jeg får litt selskap.

Å stelle seg selv er så klart viktig for eget velvære. Men jeg setter venner høyere. Å stelle meg grundig kan jeg gjøre senere. 

Jeg synes heller ikke det er så galt å avbryte sex. Hvis man lever i et samboerskap eller ekteskap vil en jo ha mange anledninger til å fortsette der en slapp.

Jeg og min partner går mye rundt nakne. Men å ta på seg ei joggebukse og en t-skjorte går da raskt. 

Slik tenker jeg. For meg er frihet åpne dører. For andre er friheten bak ei lukket dør fordi de har det best slik. 

Jeg forstår alle sider av saken. Men jeg liker min side best. Det betyr ikke andre skal tenke likt som meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange år siden var dette normalt da? Da jeg vokste opp på 80-tallet ringte vi og avtalte besøk. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jager dem med stekepanna vist folk kommer her 😂 men seriøst jeg sier i fra at man må ringe på forhånd og slepper ikke folk inn 

Anonymkode: 8e8cf...3b9

Samme her. Slapp ikke inn uanmeldt besøk på 90-tallet og gjør det ikke nå. For meg er dette en svært viktig og sunn grensesetting. 

Anonymkode: b97b6...21c

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mange år siden var dette normalt da? Da jeg vokste opp på 80-tallet ringte vi og avtalte besøk. 

Var normalt her så sent som 80-tallet. Ingen som ringte og avtalte da. Det var til og med folk som tok bussen og visste at neste buss gikk ikke hjem før om noen timer. Og aldri om besøk ble avvist! Fin duk på bordet,kake,kaffe og prat ♥️

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...