AnonymBruker Skrevet 25. oktober #101 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Da er det jo bare å si at gjesten skal gå inn p sette seg mens du gjør ferdig det du driver med. Ikke verre enn det. Gjør aldri noe som er viktigere enn å være et medmenneske og ha det trivelig. Anonymkode: 23d7f...5aa Ja, det er jo bare hyggelig å plassere tante Bjørg i sofaen mens jeg sover eller har sex en liten halvtime til... Hvorfor er det så ønskelig å sitte i folks sofa mens de dusjer, sover, bæsjer eller er ute og handler og henter pakker på posten? Er det nysgjerrighet? Makt? Angst for å være alene noen timer? Anonymkode: 09b8e...d12 6 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #102 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det sier vel egentlig alt om uanmeldt besøk og (manglende) respekt for andres tid når den som vil på besøk ikke ringer fordi det er en fare for at det ikke passer... 🤣 Anonymkode: ce0b7...d14 Enig, den som kommer uanmeldt tenker egentlig bare på seg selv. Anonymkode: 53435...fd3 5 11
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #103 Skrevet 25. oktober Ser at det er delte meninger her så ha respekt for det. De som synes det er kjekt gjør det og de som ikke gjør det ha respekt for dem å gi dem en lyd. Egentlig veldig enkelt! Anonymkode: 14720...f68 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #104 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvem har fordel av det? Jeg ser ikke en fordel med det egentlig. Si jeg dusjer eller har sex, eller skal ut. Da passer det ikke. Og det er heller frekt å komme når det ikke passer. Da skal jeg heller ta de inn og utsette det jeg gjør da eller? Anonymkode: 14720...f68 Ja, det var jo også poenget mitt. Mulig du siterte feil person. Anonymkode: 53435...fd3 2
Gjest Idar K. Skrevet 25. oktober #105 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser at det er delte meninger her så ha respekt for det. De som synes det er kjekt gjør det og de som ikke gjør det ha respekt for dem å gi dem en lyd. Egentlig veldig enkelt! Anonymkode: 14720...f68 Enig! Jeg liker å lese de forskjellige meningene.
DesmondMiles Skrevet 25. oktober #106 Skrevet 25. oktober (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Argumentet er at folk trenger folk,veldig få greier seg godt i ensomheten. Anonymkode: 23d7f...5aa Hvorfor er du avhengig av at besøk er 100 prosent overraskende i det sekundet du ringer eller banker på døren, for å unngå ensomheten? Bortsett fra mamma som skal levere noe, så har jeg ikke hatt overraskelsesbesøk siden jeg gikk på barneskolen. Jeg finnes likevel ikke i nærheten av å være ensom. Strengt tatt har jeg så mye sosial omgang at det må prioriteres bort. Endret 25. oktober av DesmondMiles 10 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #107 Skrevet 25. oktober Idar K. skrev (4 minutter siden): Jeg savner det også. Alltid liv og røre. Jeg tror ikke folk forstår hva de går glipp av. Og hvor usunt det er å stenge seg selv inne. Som bymenneske forstår jeg hva jeg går glipp av med å ikke bo på landet, jo. For det første kjenner jeg folk som bor på landet, og for det andre reiser jeg såpass mye rundt i de indre strøk at jeg stadig kommer i prat med bygdefolk. Det folk på bygda kanskje glemmer er at vi i byen snakker med vanvittig mange forskjellige mennesker hver bidige dag. Vi "stenger oss selv" ikke inne eller "sitter isolert" i egen bolig. I dag har jeg skravlet med naboen da jeg skulle gå ut til bilen, jeg traff en mor til en venn av barnet mitt på butikken, og på det ene kjøpesenteret traff jeg og slo av en prat med et vennepar av meg og min mann. Videre hadde jeg kort og hyggelig kommunikasjon med et par-tre butikkansatte, og da jeg etterpå gikk tur i et friluftsområde ved nabobyen min, ble jeg stående og snakke litt med et eldre, lokalt par som var på vei tilbake til bilen. Spurte dem om tips til andre turer jeg kunne gå en annen gang, og det fikk jeg:) Nå er jeg introvert, så for min del er dagens sosiale dose nådd. Dagen i dag er en veldig typisk bydag, og jeg setter pris på at det finnes så mange forskjellige mennesker som kan poppe opp i livet mitt uten at de invaderer meg på døra i tide og utide. Anonymkode: 8c998...6a0 7 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #108 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det var jo også poenget mitt. Mulig du siterte feil person. Anonymkode: 53435...fd3 Sorry! Kan være jeg siterte feil. Anonymkode: 14720...f68
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #109 Skrevet 25. oktober DesmondMiles skrev (5 minutter siden): Hvorfor er du avhengig av besøk er 100 prosent overraskende i det sekundet du ringer eller banker på døren, for å unngå ensomheten? Bortsett fra mamma som skal levere noe, så har jeg ikke hatt overraskelsesbesøk siden jeg gikk på barneskolen. Jeg finnes likevel ikke i nærheten av å være ensom. Strengt tatt har jeg så mye sosial omgang at det må prioriteres bort. Ja, denne forstår ikke jeg heller😅 Jeg kan bli så perpleks at det kommer uanmeldt besøk at jeg helt glemmer at jeg har nydelig gjærbakst å servere f.eks. Mens sender du mld har jeg husket å ta det opp fra fryseren og satt på kaffen. Anonymkode: 53435...fd3 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #110 Skrevet 25. oktober Idar K. skrev (6 minutter siden): Enig! Jeg liker å lese de forskjellige meningene. En annen viktig ting jeg vil ha frem er at man ikke lar vær å sende meldinger/ringe dem som ikke ønsker uanmeldte besøk. Altså blir furt/sur eller lar vær å ta kontakt. Folk er forskjellige og ønsker forskjellig. Anonymkode: 14720...f68 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #111 Skrevet 25. oktober Idar K. skrev (10 minutter siden): Hvis du har sex eller dusjer lar du jo selvsagt være å lukke opp om det ringer på. Om du skal ut, så sier du at du skal ut. Det var ikke alle vi ville ha besøk av før i tiden heller. Da var vi musestille og lata som vi ikke var hjemme. Det samme om noen ringte og vi ikke ønsket å prate med de. "Si at jeg ikke er hjemme" var ei vanlig setning. Så det er jo mulig å finne en balanse. Så det er bedre å late som man ikke er hjemme, leve i skjul og å lyve for å unngå dem som kommer på døren fremfor å bare lage en avtale? Anonymkode: db49c...4e7 5 10
Gjest Idar K. Skrevet 25. oktober #112 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som bymenneske forstår jeg hva jeg går glipp av med å ikke bo på landet, jo. For det første kjenner jeg folk som bor på landet, og for det andre reiser jeg såpass mye rundt i de indre strøk at jeg stadig kommer i prat med bygdefolk. Det folk på bygda kanskje glemmer er at vi i byen snakker med vanvittig mange forskjellige mennesker hver bidige dag. Vi "stenger oss selv" ikke inne eller "sitter isolert" i egen bolig. I dag har jeg skravlet med naboen da jeg skulle gå ut til bilen, jeg traff en mor til en venn av barnet mitt på butikken, og på det ene kjøpesenteret traff jeg og slo av en prat med et vennepar av meg og min mann. Videre hadde jeg kort og hyggelig kommunikasjon med et par-tre butikkansatte, og da jeg etterpå gikk tur i et friluftsområde ved nabobyen min, ble jeg stående og snakke litt med et eldre, lokalt par som var på vei tilbake til bilen. Spurte dem om tips til andre turer jeg kunne gå en annen gang, og det fikk jeg:) Nå er jeg introvert, så for min del er dagens sosiale dose nådd. Dagen i dag er en veldig typisk bydag, og jeg setter pris på at det finnes så mange forskjellige mennesker som kan poppe opp i livet mitt uten at de invaderer meg på døra i tide og utide. Anonymkode: 8c998...6a0 Jeg har bodd i byen i 30 år.
Gjest Idar K. Skrevet 25. oktober #113 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det er bedre å late som man ikke er hjemme, leve i skjul og å lyve for å unngå dem som kommer på døren fremfor å bare lage en avtale? Anonymkode: db49c...4e7 Jeg beskriver bare hvordan samfunnet var. Det er opp til hver enkelt hvordan en løser dette. Men jeg personlig kan finne på å overse ringeklokka. Særlig hvis jeg mistenker det er Jehovas Vitne.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #114 Skrevet 25. oktober Jeg tviler på at uanmeldt besøk er et stort problem for dere som ikke vil ha det. Det er dessverre en utdøende ting. Om noen stikker uanmeldt innom hos dere fem ganger i året, så overlever dere nok det 😄 Anonymkode: db3a2...af4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #115 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men hvem har fordel av det? Jeg ser ikke en fordel med det egentlig. Si jeg dusjer eller har sex, eller skal ut. Da passer det ikke. Og det er heller frekt å komme når det ikke passer. Da skal jeg heller ta de inn og utsette det jeg gjør da eller? Anonymkode: 14720...f68 Da har vi ulik mening om det,rett og slett. Anonymkode: 23d7f...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #116 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvorfor skal man på død og liv være sosial når det ikke passer den ene parten? Anonymkode: 53435...fd3 Det er utrolig hvor mange dårlige unnskyldninger som finns for å ikke ville ha besøk. Og de unnskyldninger kommer lett når man slipper å se folk inn i øynene. Anonymkode: 23d7f...5aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #117 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har vi ulik mening om det,rett og slett. Anonymkode: 23d7f...5aa Og det er helt greit! Anonymkode: 14720...f68 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #118 Skrevet 25. oktober DesmondMiles skrev (38 minutter siden): Hvorfor er du avhengig av besøk er 100 prosent overraskende i det sekundet du ringer eller banker på døren, for å unngå ensomheten? Bortsett fra mamma som skal levere noe, så har jeg ikke hatt overraskelsesbesøk siden jeg gikk på barneskolen. Jeg finnes likevel ikke i nærheten av å være ensom. Strengt tatt har jeg så mye sosial omgang at det må prioriteres bort. Som jeg har sagt så er det mye lettere å utsette et besøk når man ikke trenger å se folk i øynene. Og at jeg aldri har opplevd et besøk som føles negativt etterpå. Anonymkode: 23d7f...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #119 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har vi ulik mening om det,rett og slett. Anonymkode: 23d7f...5aa Kan jeg spørre. Er du da personen som blir fornærmet fordi du vet noen ikke ønsker det eller lar vær å ta kontakt pga du vet de ikke ønsker uanmeldt besøk? Eller ringer/sender du meld til dem for kontakt? Anonymkode: 14720...f68 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #120 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et forsøk på å få fram de som sier JA til uanmeldt besøk. Vil du ha uanmeldt besøk og vil du selv gå på besøk uten å sende sms/ringe? Jeg tror på en bedre verden hvis vi tør å ta er steg tilbake å gjennominnføre dette? Anonymkode: 23d7f...5aa Tar gjerne imot uanmeldt besøk ! Anonymkode: 2df8d...441 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå