Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på!

-Den kritiske svigerinna mi som finkjemmer huset etter feil- NEI!

- Venninna mi som jeg har hatt hele livet, som tar alt som det kommer, og jeg faktisk vil ha der selv om jeg er midt i en personlig melt-down, - JA

Anonymkode: e84c3...5e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg tror at mobil,pc osv har gjort folk til enda mer kontrollfreak er enn det som er sunt. 

Anonymkode: 23d7f...5aa

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, admin.
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tror at mobil,pc osv har gjort folk til enda mer kontrollfreak er enn det som er sunt. 

Hvorfor skal mobil og PC gjøre folk til kontrollfreak? Det gir ingen mening. Det er jo ikke mobilen eller PCen sin skyld at jeg ikke ønsker uanmeldt besøk.

Mobil og PC har skylden for mye i dagens samfunn, spesielt i form av sosial medier, doomscrolling og generell avhengighet, men her mener jeg du bommer totalt.

Den sosiale kontrollen står ikke like sterkt lenger, og nordmenn er mer komfortable med å trekke opp sine personlige grenser. Det er veldig utfordrende for personligheter som er hensynsløse av natur.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan det da? Vil heller tro at med mobil, pc osv. har vi utsatt oss selv for mer invadering og kontroll fra andre.

Legger man fra seg mobilen en stund så får man fort spørsmål fra folk som ikke fikk svar og ønsker en forklaring. Det er heller de oversosiale som har fått mer kontroll og flere måter å invadere andre på med oppringing, snapchat og uvesentlige meldinger i tide og utide. Slitsomt som juling, men sikkert greit for de som ikke trives i sitt eget selskap.

Åpner man en e-post så vet avsenderen det. Gjør man hva som helst på pc-en så blir man bombardert med reklame og tusen avledningsforsøk. Bare her på KG blokkerer programmet mitt 6-12 store flash bannere i ekte Vegas stil som skal få meg til å gjøre ett eller annet. Med alt det positive pc og mobil bringer med seg, så frarøver de oss også mye av kontroll og privatliv.

Forresten så ser Administrasjonen klart og tydelig brukernavnet ditt og hvor du skriver fra også når du går i dekning som Anonym 5aa. Hvert innlegg i hele brukerhistorien din. Så mye til å "ha kontroll"  😉

Endret av Sioux
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

DesmondMiles skrev (1 time siden):

Hvorfor skal mobil og PC gjøre folk til kontrollfreak? Det gir ingen mening. Det er jo ikke mobilen eller PCen sin skyld at jeg ikke ønsker uanmeldt besøk.

Mobil og PC har skylden for mye i dagens samfunn, spesielt i form av sosial medier, doomscrolling og generell avhengighet, men her mener jeg du bommer totalt.

Den sosiale kontrollen står ikke like sterkt lenger, og nordmenn er mer komfortable med å trekke opp sine personlige grenser. Det er veldig utfordrende for personligheter som er hensynsløse av natur.

Minner meg om en tråd men en som så på Snapkartet  om noen var hjemme når hun kom på uanmeldt besøk . 😅

Anonymkode: a11c7...118

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at dette er en generasjonsting. At det er gledelig mottatt og utført av de over 70, men ikke under :)

Anonymkode: fc5c0...7e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, virker som folk alltid må dikte opp ting DE tror er "skyld" i at andre tenker annerledes enn dem selv. PC og mobil er det i hvert fall ikke, det er gode hjelpemidler for å finne ut når det faktisk passer med besøk. Om noe har det blitt enda mindre sosialt akseptert å ikke være tilgjengelig til enhver tid. 

Anonymkode: 9ca71...70d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man har mulighet til å kontrollere og da blir man avhengig av det. 

Nei,det er nok ingen bom generelt sett. Det der har jeg kjent på kroppen selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 11.08):

Jeg er også født starten av 90-tallet, vi ringte med hustelefonen før vi dro i besøk. Det har vært normal folkeskikk i evigheter, før man hadde telefon, sendte man telegram eller brev (i alle fall de som hadde råd til det, de andre hadde neppe råd til å reise heller).

Anonymkode: 5ce51...815

Hvis du leser mine tidligere innlegg så ser du at det ikke stemmer. Foreldrene mine får spontane besøk av og til og de går også på spontane besøk.

På bygdene er det veldig vanlig at folk bare banker på døra og går inn.

AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (14 minutter siden):

Hvis du leser mine tidligere innlegg så ser du at det ikke stemmer. Foreldrene mine får spontane besøk av og til og de går også på spontane besøk.

På bygdene er det veldig vanlig at folk bare banker på døra og går inn.

Jo, det stemmer. Hva foreldrene dine gjør er opp til de, men telefon og telegram før det og brev før det var vanlig.

Anonymkode: a11c7...118

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 10.31):

??? Mener du i FULLT ALVOR at du som kommer uanmeldt er viktigere enn ALT ANNET? 

Anonymkode: 53435...fd3

Folk er virkelig rare!! Og så frekke uten at de skjønner det selv! Når jeg er hjemme vil jeg ha fred og ro. Blir så sliten av alle krav og prat på jobben at jeg må hvile hodet på kvelden. Dette vet alle rundt meg heldigvis. Vanvittig at folk ikke respekterer andre ….

Anonymkode: ee8bc...9fe

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 22.47):

Du trenger overhodet ikke føle skam. Slik er de fleste. I 2025 er folk såpass oppegående at man ringer eller tekster i forkant, slik at man finner tider som passer alle. DET er de hyggeligste besøkene 😄

Anonymkode: ce0b7...d14

For deg , jeg tar gjerne i mot uanmeldt besøk 

Anonymkode: 2df8d...441

AnonymBruker
Skrevet

Husker godt at min avdøde mor, som var en vertinne av de sjeldne (og sikkert derfor ekstra populær å besøke), ble dødssliten av å ha folk uanmeldt på døra nærmest hver ettermiddag og hver søndag formiddag😔Det var ikke snakk om å si nei. Alle gjester ble bedt inn og fikk kaffe og hjemmebakst, fryseren var full av kringler og rullekake.

Min generasjon (jeg er 40) har heldigvis ikke den vanen med å dukke opp på hverandres dører. Takk og lov for det.

Anonymkode: 39520...10c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi man har mulighet til å kontrollere og da blir man avhengig av det. 

Nei,det er nok ingen bom generelt sett. Det der har jeg kjent på kroppen selv. 

Jeg forstår ikke hva «mulighet til å kontrollere» betyr i denne sammenhengen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 17.35):

Les deg opp om korrelasjon vs kausalitet.

Anonymkode: 20c24...7f3

Har lest, signert og levert.

Anonymkode: 25060...dcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 16.33):

Et forsøk på å få fram de som sier JA til uanmeldt besøk. Vil du ha uanmeldt besøk og vil du selv gå på besøk uten å sende sms/ringe? 

Jeg tror på en bedre verden hvis vi tør å ta er steg tilbake å gjennominnføre dette? 

Jeg har i teorien ikke noe problem med uanmeldt besøk, jeg har selv vokst opp i den tiden der det var normalt, MEN viss ingen av mine bruker å komme uanmeldt så er jeg heller ikke forberedt på det å da kan det bli litt problem. Så det kommer an an på. Hadde jeg hatt venner som svipper innom uanmeldt jevnlig så er det forsåvidt greit for da vet jeg hva jeg skal forvente. Jeg selv ville ikke gjort det egentlig med mindre det var typ hos naboen. Av den enkle grunn at nå har vi jo tlf med oss hele tiden så da ser jeg ingen grunn til å ta en bomtur eller komme når det ikke passer når jeg tross alt bare kan sende en mld eller ringe å spørre med en gang å få svaret der og da. 

• Liker 3
Skrevet

Ja. Skjer stadig vekk hos meg og jeg gjør det selv - det er vanlig i hele min omgangskrets, og jeg synes selv det er koselig. 

• Hjerte 1
Skrevet

HATER å få uanmeldt besøk. Men elsker å dra på uanmeldt besøk.

AnonymBruker
Skrevet
Alice123 skrev (1 time siden):

HATER å få uanmeldt besøk. Men elsker å dra på uanmeldt besøk.

Merkelig. «Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg», kan være en fin greie.

Anonymkode: 44bad...e35

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Merkelig. «Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg», kan være en fin greie.

Anonymkode: 44bad...e35

Som tråden viser, så er det folk som LIKER å få umeldt besøk. Jeg har noen av dem i min krets, og det er de jeg liker å besøke uanmeldt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...