AnonymBruker Skrevet 26. oktober #261 Skrevet 26. oktober Interessant tema! Da jeg vokste opp (jeg er 57 år nå) så kunne det komme uanmeldt besøk, og jeg husker jeg syntes det var veldig koselig. Hva som skjedde da jeg selv ble voksen, vet jeg ikke - men, ringer det på døra og jeg ikke har avtalt besøk med noen, ja så lukker jeg ikke opp. Kjenner på et snev av skam når jeg skriver det, for hvorfor kjenner jeg det slik egentlig? Skulle det ikke bare være kos å få besøk? Men, nei - jeg ville ikke likt det i det hele tatt. Hadde selvsagt latet som om det var hyggelig - og, nå høres det vel ut som om jeg er ei fæl ei - men, da er vi mange i den båten ser jeg her😆 Enda verre med de som ringer - og, jeg intetanende tar telefonen, og så viser det seg at de står utenfor😯 Jeg har bare ikke lyst til å ha besøk når det ikke er planlagt - fordi jeg liker å holde på med mitt, være i min egen sfære sammen med mannen min. Jeg er ei veldig sosial dame som elsker å være med venner, skravle, le og nyte tiden med de - men, da skal det altså være planlagt på forhånd og ikke noe som blir pålagt ufrivillig. Anonymkode: 24768...377 6 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #262 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Interessant tema! Da jeg vokste opp (jeg er 57 år nå) så kunne det komme uanmeldt besøk, og jeg husker jeg syntes det var veldig koselig. Hva som skjedde da jeg selv ble voksen, vet jeg ikke - men, ringer det på døra og jeg ikke har avtalt besøk med noen, ja så lukker jeg ikke opp. Kjenner på et snev av skam når jeg skriver det, for hvorfor kjenner jeg det slik egentlig? Skulle det ikke bare være kos å få besøk? Men, nei - jeg ville ikke likt det i det hele tatt. Hadde selvsagt latet som om det var hyggelig - og, nå høres det vel ut som om jeg er ei fæl ei - men, da er vi mange i den båten ser jeg her😆 Enda verre med de som ringer - og, jeg intetanende tar telefonen, og så viser det seg at de står utenfor😯 Jeg har bare ikke lyst til å ha besøk når det ikke er planlagt - fordi jeg liker å holde på med mitt, være i min egen sfære sammen med mannen min. Jeg er ei veldig sosial dame som elsker å være med venner, skravle, le og nyte tiden med de - men, da skal det altså være planlagt på forhånd og ikke noe som blir pålagt ufrivillig. Anonymkode: 24768...377 Du trenger overhodet ikke føle skam. Slik er de fleste. I 2025 er folk såpass oppegående at man ringer eller tekster i forkant, slik at man finner tider som passer alle. DET er de hyggeligste besøkene 😄 Anonymkode: ce0b7...d14 5 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #263 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 16.41): Nei! Definitivt ikke. Ønsker ingen på døren uten at jeg vet det. Jeg vil ha besøk når jeg ønsker det. Hundre grunner. En dårlig dag, i dusjen, sover osv osv. Ring og avtal!! Anonymkode: 14720...f68 uanmeldte besøk har for min del kommet på de mest ubeleilige og ubekvemme tidspunkt. Svigerfar som kom uanmeldt midt i en krangel. Grei anspent stemning hele besøket som han merket med en gang. En venn som kom da jeg stod i dusjen og var på mitt neste slitne. Jeg hadde bare behov for å hvile ut og være alene men man kan jo ikke avvise familie og venner på døren. På en måte er det et privilegium å ha folk som kommer uanmeldt når man vet mange er så ensomme. Det er bare ikke alltid det er ok timing Anonymkode: 02363...d61 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #264 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 16.49): Hva er galt med enkelte folk i dag? Jeg sier selvfølgelig ja. Kom uanmeldt hvis du vil. Anonymkode: 2d968...799 Hvis man lagde en undersøkelse på dette er det antagelig bare supersosiale folk som aldri greier være alene som synes det er greit med uanmeldt besøk. De samme typene som blir sure fordi folk ikke møter opp på jobbens jobbpils hver fredag. Og som synes det er helt greit med felleskontorlandskap der de ødelegger for de som prøver å jobbe . Anonymkode: 02363...d61 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #265 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 17.12): Det er jeg veldig uenig i! Hvis man ikke greier å ta litt på sparket så er man ikke så sosialt dugelig mener jeg. Anonymkode: 23d7f...5aa Mens mange andre mener det er litt respektløst å komme uanmeldt, du tar av folks tid uten å spørre om det passer. Det viser mindre sosiale antenner. Anonymkode: 02363...d61 8 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #266 Skrevet 27. oktober Hvis du inviterer noen, så kan det hende de sier ja fordi de syns det er dumt å takke nei. Hvis noen stikker innom uanmeldt, så vet du at de kommer fordi de har veldig lyst til å treffe akkurat deg 🙂 Anonymkode: db3a2...af4 1
Kålrota Skrevet 27. oktober #267 Skrevet 27. oktober Jeg vil ikke motta og vil definitivt ikke dra på uanmeldt besøk. Dette handler mer om personlighet enn sosiale koder. Jeg blir ubekvem av spontane situasjoner. 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #268 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du inviterer noen, så kan det hende de sier ja fordi de syns det er dumt å takke nei. Hvis noen stikker innom uanmeldt, så vet du at de kommer fordi de har veldig lyst til å treffe akkurat deg 🙂 Anonymkode: db3a2...af4 Den er jeg helt uenig i 😅 de som stikker innom uanmeldt her er helt uinteressert i meg. De er bare interessert i seg selv. Anonymkode: 53435...fd3 7 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #269 Skrevet 27. oktober Nei, absolutt ikke. Da åpnes ikke døra. Anonymkode: cb9c8...667 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #270 Skrevet 27. oktober Jeg lurer på noe 🙂. Dere som blir sinte av uanmeldt besøk, ikke åpner døra om det ringer på osv. Er dere sånne som ofte ikke svarer om tlf ringer også? Om en venninne ringer, og dere heller vil vaske gulvet, scrolle på mobilen eller se en serie, eller bare rett og slett ikke gidder å prate? For i såfall hjelper det vel ikke så mye at vi har mobil nå, og at folk heller kan ringe enn å dukke opp? Anonymkode: db3a2...af4 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #271 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg lurer på noe 🙂. Dere som blir sinte av uanmeldt besøk, ikke åpner døra om det ringer på osv. Er dere sånne som ofte ikke svarer om tlf ringer også? Om en venninne ringer, og dere heller vil vaske gulvet, scrolle på mobilen eller se en serie, eller bare rett og slett ikke gidder å prate? For i såfall hjelper det vel ikke så mye at vi har mobil nå, og at folk heller kan ringe enn å dukke opp? Anonymkode: db3a2...af4 Ser helst at det sendes melding, ja. Det er ikke mange som ringer hverandre nå til dags, det er enklere med meldinger. Mulig folk er mer påpasselige med tiden sin nå, og at det dermed fort føles påtrengende med telefon. Er jeg på tog, i butikken, på trening, i bilen eller på gaten tar jeg ikke telefonen. Jeg ringer tilbake ved ubesvart anrop, hvis det er fra en venninne. Ikke egentlig så ofte jeg er i situasjoner der jeg bare kan ta telefonen. Jeg har også en jobb der telefonen må legges helt vekk i arbeidstiden. Anonymkode: 160f0...535 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #272 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg lurer på noe 🙂. Dere som blir sinte av uanmeldt besøk, ikke åpner døra om det ringer på osv. Er dere sånne som ofte ikke svarer om tlf ringer også? Om en venninne ringer, og dere heller vil vaske gulvet, scrolle på mobilen eller se en serie, eller bare rett og slett ikke gidder å prate? For i såfall hjelper det vel ikke så mye at vi har mobil nå, og at folk heller kan ringe enn å dukke opp? Anonymkode: db3a2...af4 Kommer jo an på hvem som ringer. Men mobilen har denne fiffige løsningen som kalles MELDING. 😅😊 Anonymkode: 53435...fd3 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #273 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser helst at det sendes melding, ja. Det er ikke mange som ringer hverandre nå til dags, det er enklere med meldinger. Mulig folk er mer påpasselige med tiden sin nå, og at det dermed fort føles påtrengende med telefon. Er jeg på tog, i butikken, på trening, i bilen eller på gaten tar jeg ikke telefonen. Jeg ringer tilbake ved ubesvart anrop, hvis det er fra en venninne. Ikke egentlig så ofte jeg er i situasjoner der jeg bare kan ta telefonen. Jeg har også en jobb der telefonen må legges helt vekk i arbeidstiden. Anonymkode: 160f0...535 Når har du gode samtaler med nære venner da? Og lurer du ikke på om det er en nær venn som ringer, om det er noe viktig? Venner stiller jo opp for hverandre. Anonymkode: db3a2...af4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #274 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på noe 🙂. Dere som blir sinte av uanmeldt besøk, ikke åpner døra om det ringer på osv. Er dere sånne som ofte ikke svarer om tlf ringer også? Om en venninne ringer, og dere heller vil vaske gulvet, scrolle på mobilen eller se en serie, eller bare rett og slett ikke gidder å prate? For i såfall hjelper det vel ikke så mye at vi har mobil nå, og at folk heller kan ringe enn å dukke opp? Anonymkode: db3a2...af4 Jeg tar telefonen hvis det passer, uansett hvem som ringer. Anonymkode: 20c24...7f3 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #275 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer jo an på hvem som ringer. Men mobilen har denne fiffige løsningen som kalles MELDING. 😅😊 Anonymkode: 53435...fd3 Jeg nås ikke på melding 😄. Mobil ligger i en krok på kjøkkenet, med kun lyd på ringing. Vil ikke at mobilen skal stjele et par timer av fritiden min. Men det vet venner og familie heldigvis, så de ringer om det er noe viktig, og vet at de kan komme på døra når som helst. Når man ikke kaster bort mye tid på skjerm, så får man bedre tid til venner 😉 Anonymkode: db3a2...af4 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #276 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg nås ikke på melding 😄. Mobil ligger i en krok på kjøkkenet, med kun lyd på ringing. Vil ikke at mobilen skal stjele et par timer av fritiden min. Men det vet venner og familie heldigvis, så de ringer om det er noe viktig, og vet at de kan komme på døra når som helst. Når man ikke kaster bort mye tid på skjerm, så får man bedre tid til venner 😉 Anonymkode: db3a2...af4 Meldinger kan man sjekke når som helst da. Og det at man foretrekker en melding betyr ikke at man har mindre kvalitetstid med gode venner. Anonymkode: 53435...fd3 2 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #277 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Når har du gode samtaler med nære venner da? Og lurer du ikke på om det er en nær venn som ringer, om det er noe viktig? Venner stiller jo opp for hverandre. Anonymkode: db3a2...af4 Ikke meg du siterer, men om noen har ringt en gang - og akkurat da var jeg feks i dusjen - så antar jeg de ringte for å skravle, altså det kan vente til jeg har tid. Har de ringt flere ganger og/eller send sms også vet jeg det haster. Verre er det ikke. Anonymkode: 53435...fd3 6 2
solsolsol Skrevet 27. oktober #278 Skrevet 27. oktober Jeg elsker det! Men vi har et veldig hektisk liv og har egentlig aldri tid til å være sosiale. Om det er planlagt må man nesten ha det (tid altså). Uanmeldt kan komme og få en kaffekopp mens jeg lager middag, eller være med på hva enn man jobber med, eller bare snu i døra om vi ikke er hjemme eller det virkelig ikke passer (men vet ikke hvorfor det skulle skjedd). Om jeg er syk sier jeg jo bare det da. Jeg har ikke ringeklokke en gang, så her kommer folk rett inn 😅
solsolsol Skrevet 27. oktober #279 Skrevet 27. oktober Men ganske uproblematisk da? Hvor mange mennesker har man i omgangskretsen sin at det er helt håpløst å si enten "hei, jeg liker/liker ikke at du kommer på døra"?
Forenkle Skrevet 27. oktober #280 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 16.33): Et forsøk på å få fram de som sier JA til uanmeldt besøk. Vil du ha uanmeldt besøk og vil du selv gå på besøk uten å sende sms/ringe? Jeg tror på en bedre verden hvis vi tør å ta er steg tilbake å gjennominnføre dette? Anonymkode: 23d7f...5aa Hva i alle dager skulle fordelen være? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå