Sioux Skrevet 26. oktober #241 Skrevet 26. oktober Lillibetha skrev (22 timer siden): Nei, hater det virkelig. Meld fra eller jeg gjemmer meg under bordet 😉 Jeg gjemmer meg ikke og sier rett ut at det ikke passer og at vi må avtale neste gang. Men disse oversosiale folk som mener at det er bare å si fra om det ikke passer når de står på dørmatta di, de pleier underlig nok å ta på vei hvis man gjør det to ganger på rad. 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #242 Skrevet 26. oktober Det kommer så og si aldri folk på døren til oss. Ikke barn, heller. Synes det er utrolig trist. Spesielt med tanke på åtteåringen vår, som gjerne ønsker besøk ❤️ Når det gjelder barna, så synes jeg dette er spesielt trist. Skal det være besøk noen steder, må det uten unntak avtales i forkant av foreldrene, gjerne lenge i forveien. Tenk å ha det så travelt at man prioriterer bort selve livet, det sosiale. Jeg for min del krever ingenting spesielt om jeg skulle komme på besøk - en liten skvett kaffi holder lenge. Jaja, det er vel samfunnet 2025 ... Anonymkode: 665b8...c25 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #243 Skrevet 26. oktober Synes uanmeldt besøk er veldig koselig. De kommer for å treffe meg, ikke for å bli servert eller underholdt. Har noen få gode venner og søsken som stikker innom uanmeldt. Men man gjør ikke det med folk man ikke kjenner godt. Anonymkode: 34a35...76f 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #244 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer så og si aldri folk på døren til oss. Ikke barn, heller. Synes det er utrolig trist. Spesielt med tanke på åtteåringen vår, som gjerne ønsker besøk ❤️ Når det gjelder barna, så synes jeg dette er spesielt trist. Skal det være besøk noen steder, må det uten unntak avtales i forkant av foreldrene, gjerne lenge i forveien. Tenk å ha det så travelt at man prioriterer bort selve livet, det sosiale. Jeg for min del krever ingenting spesielt om jeg skulle komme på besøk - en liten skvett kaffi holder lenge. Jaja, det er vel samfunnet 2025 ... Anonymkode: 665b8...c25 Det er jeg helt uenig i. Har en på 9 år og det er venner på døra hver eneste dag, også i ferier. Anonymkode: 53435...fd3 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #245 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes uanmeldt besøk er veldig koselig. De kommer for å treffe meg, ikke for å bli servert eller underholdt. Har noen få gode venner og søsken som stikker innom uanmeldt. Men man gjør ikke det med folk man ikke kjenner godt. Anonymkode: 34a35...76f Har man slike venner, så skjønner jeg det jo bedre. De voksne som kommer uanmeldt her kommer ikke for å treffe meg. De kommer fordi det passer dem. Anonymkode: 53435...fd3 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #246 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 17.40): Hæ? Hva har uanmeldt besøk med en bedre verden å gjøre??! Anonymkode: 53435...fd3 Pga vi ser at verden har gått mer åt skogen etter at vi gjør det mindre. Anonymkode: 25060...dcf 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #247 Skrevet 26. oktober Ja! Her er døren alltid åpen! Barnas foreldre er også fra samme generasjon som meg, og vi har alle en «stikk bort og bank på»-mentalitet. Jeg elsker det❤️ Anonymkode: 4bd41...609 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #248 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kommer så og si aldri folk på døren til oss. Ikke barn, heller. Synes det er utrolig trist. Spesielt med tanke på åtteåringen vår, som gjerne ønsker besøk ❤️ Når det gjelder barna, så synes jeg dette er spesielt trist. Skal det være besøk noen steder, må det uten unntak avtales i forkant av foreldrene, gjerne lenge i forveien. Anonymkode: 665b8...c25 Men da avtaler dere vel besøk? Dere har forhåpentligvis ikke bare lite besøk fordi dere ønsker det skal være uanmeldt? Anonymkode: 9ca71...70d 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #249 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da avtaler dere vel besøk? Dere har forhåpentligvis ikke bare lite besøk fordi dere ønsker det skal være uanmeldt? Anonymkode: 9ca71...70d Haha, samme tenkte jeg. Man kan jo ikke sitte rolig og vente på uanmeldt besøk 😅 Anonymkode: ce0b7...d14 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #250 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er jeg helt uenig i. Har en på 9 år og det er venner på døra hver eneste dag, også i ferier. Anonymkode: 53435...fd3 Så heldige dere er! Anonymkode: 665b8...c25
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #251 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Pga vi ser at verden har gått mer åt skogen etter at vi gjør det mindre. Anonymkode: 25060...dcf Les deg opp om korrelasjon vs kausalitet. Anonymkode: 20c24...7f3 4 1
Sioux Skrevet 26. oktober #252 Skrevet 26. oktober Jeg verken liker eller aksepterer uanmeldte besøk. Ikke fordi jeg alltid har så mye å gjøre som ikke kan vente, men fordi jeg liker å planlegge mine dager. Unntatt nærmeste familie, er det ikke noe kos for meg med folk som bare stikker innom når de finner det for godt, og jeg er ikke villig til å ofre egen trivsel med mindre det er noe viktig de må prate om. Venner og bekjente som bryr seg, respekterer at jeg er slik, på samme måte som jeg respekterer deres vaner og preferanser. Har venner som ikke liker å prate før langt ut på dagen, andre legger seg mens jeg er i kjempeform og det respekterer jeg. Har mye omgang med venner og naboer, går på besøk og får mye besøk selv, men alt er avtalt slik at ingen føler seg overrumplet. Går fint å være sosial og samtidig respektere andres grenser. Det med uanmeldt besøk er heller i den europeiske kulturen ikke noe naturlig som holder på å forsvinne. Det er et nokså kortvarig fenomen utenom vanlig skikk og bruk som tok til i etterkrigstid da folk var traumatiserte og søkte trygghet hos hverandre. Den har vart i knappe 50 år. Før det har det vært mange århundre med høyest anmeldte besøk. Man sendte bud med forespørsel og med invitasjon, ellers visste alle hvilket hus "tar imot" på hvilke dager og når på dagen. Ihvertfall i byene. Og var man så uheldig å dukke opp uanmeldt, så måtte man sitte pent ute i gangen og vente i timesvis på at fruen eller herren skulle bli klare for å ta imot. 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #253 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Pga vi ser at verden har gått mer åt skogen etter at vi gjør det mindre. Anonymkode: 25060...dcf Nei. 🤦🏻♀️ Anonymkode: 53435...fd3 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #254 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så heldige dere er! Anonymkode: 665b8...c25 Tror det er vanlig hvis man bor slik at barn kan gå/sykle til hverandre? Anonymkode: 53435...fd3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #255 Skrevet 26. oktober Jeg liker det veldig dårlig. Jeg er høytfungerende autist og har veldig behov for å være alene og "komme meg" etter jobbdagene og uken. Jeg liker og klarer å være sosial utenom det, men det hjelper meg veldig mye å vite på forhånd når og hva som skal skje slik at jeg klarer å mobilisere energi til det. Det er direkte dårlig for meg om noen plutselig kommer innom når jeg hadde planlagt å trene, holde på med hobbyer eller gjøre en eller annen oppgave hjemme - jeg blir stresset og føler meg ikke avslappet under besøket, selv om jeg selvfølgelig ikke kan gjøre annet enn å invitere dem inn når de kommer. Da sitter jeg bare og håper de snart går, siden jeg rett og slett ikke føler at jeg er forberedt og har kapasitet til å være sammen med noen da. Anonymkode: ddd69...334 1 5 4
DesmondMiles Skrevet 26. oktober #256 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer så og si aldri folk på døren til oss. Ikke barn, heller. Synes det er utrolig trist. Spesielt med tanke på åtteåringen vår, som gjerne ønsker besøk ❤️ Når det gjelder barna, så synes jeg dette er spesielt trist. Skal det være besøk noen steder, må det uten unntak avtales i forkant av foreldrene, gjerne lenge i forveien. Tenk å ha det så travelt at man prioriterer bort selve livet, det sosiale. Jeg for min del krever ingenting spesielt om jeg skulle komme på besøk - en liten skvett kaffi holder lenge. Jaja, det er vel samfunnet 2025 ... Anonymkode: 665b8...c25 Det gjør deg ingenting om den du besøker ikke forholder seg til deg altså? Du vil bare sitte i vedkommendes bolig på ubestemt tid? 4 5
HMK Skrevet 26. oktober #257 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 16.33): Et forsøk på å få fram de som sier JA til uanmeldt besøk. Vil du ha uanmeldt besøk og vil du selv gå på besøk uten å sende sms/ringe? Jeg tror på en bedre verden hvis vi tør å ta er steg tilbake å gjennominnføre dette? Anonymkode: 23d7f...5aa Jeg elsker besøk. Også uanmeldt.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #258 Skrevet 26. oktober Liker å få beskjed først og avtale , men om et barn fra skolen til sønnen min ringer på døra som har vel hendt 2 ganger, sier jeg ikke nei til det , det er koselig 😊 Anonymkode: ecca5...d7b
micromaya Skrevet 26. oktober #259 Skrevet 26. oktober Jeg kjenner heldigvis ingen som stikker innom på uanmeldt besøk, og ville aldri ha gjort det selv. Vi lever i 2025, og det går an å si ifra på forhånd. Det er ren og skjær høflighet i min verden. 5 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #260 Skrevet 26. oktober Ville hatt besøk men gi meg 15 min først😅 Anonymkode: 0e42b...eac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå