Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange klager over at det er så mye press for tiden. Alt skal være perfekt osv. En impulsiv kaffekopp med en nær venn er svært lite anstrengende, og godt for folkehelsa og nære relasjoner. Har folk mistet evnen til å sette seg ned i fred og ro en halvtime, og bare nyte en liten stund med en nær person?

Er det ikke synd at hjerterom og gjestfrihet er begreper som forsvinner? Halve Norge kan da umulig være introverte og usosiale?

Vennskap og slektskap må dyrkes og få næring. 

Jeg er født på 60-tallet, og vant til spontane besøk. Begge foreldre var i full jobb, og det var venneparene deres også, så kom ikke med det der at bare husmødre hadde god tid til besøk. De tok seg tid til å dyrke vennskap. De hjalp hverandre, og sto klar om det var noe. Om noen ble syk, skulle bygge garasje, mekke bil....Man hadde et mye bedre sikkerhetsnett før. Trygt og godt.

Å møtes på en enkel måte face to face er tusen ganger mer verdt enn å sende en snap, eller bare møtes i perfekte selskap et par ganger i året. Ingen får hatt en god og nær samtale i et stort selskap med 10 gjester. 

De små, spontane møtene er gull verdt.

Anonymkode: db3a2...af4

Dette er jo bare tull, tror du virkelig at det ikke er ekte møter hvis man bruker 10 sekunder på å spørre om man er hjemme først?

Tror du virkelig at vi bare møtes i  "perfekte selskap to ganger i året"??

Anonymkode: ce0b7...d14

• Liker 4
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe jeg er stolt av, men er en sånn som synes det er best at folk sender meldinger og avtaler når vi skal ringes - så nei takk til spontant besøk. Men jeg liker ideen, da. Og kunne ønske jeg var annerledes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo bare tull, tror du virkelig at det ikke er ekte møter hvis man bruker 10 sekunder på å spørre om man er hjemme først?

Tror du virkelig at vi bare møtes i  "perfekte selskap to ganger i året"??

Hvis man tror de som ikke praktiserer uanmeldt besøk bare er i selskap to ganger i året, sier det kanskje noe om hvor ofte de ville fått nei hvis de hadde spurt på forhånd 😄

Anonymkode: 9ca71...70d

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (1 time siden):

Senk heller skuldrene, gi litt faen og ta den kaffekoppen. Vi trenger det mer enn aldri før.

Psykvettreglene er fine å ha, også for forebygging.

DING DONG klokka 01.30, da er jeg på vei hjem fra jobb. Åh, har du lagt deg?  Drit i det, kan vi ta en kaffe? Det er nå det passer MEG. Er du trøtt? Bare senk skuldrene, og ikke ta ting så seriøst.  Gi litt faen. Vi trenger ikke prate skit mer enn et par timer. 

Jadda, heeeeeelt sikker på at du hadde elsket å bli vekt midt på natta av folk som bare gir faen i andre.

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

DING DONG klokka 01.30, da er jeg på vei hjem fra jobb. Åh, har du lagt deg?  Drit i det, kan vi ta en kaffe? Det er nå det passer MEG. Er du trøtt? Bare senk skuldrene, og ikke ta ting så seriøst.  Gi litt faen. Vi trenger ikke prate skit mer enn et par timer. 

Jadda, heeeeeelt sikker på at du hadde elsket å bli vekt midt på natta av folk som bare gir faen i andre.

😂 spot on

Anonymkode: 53435...fd3

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Haha det har jeg opplevd🤣 bodde i samme hus som svigers før jeg og mannen flyttet inn i huset på gården. Det var fest på lokalet ca 50 m fra der vi bodde. Plutselig kl 2 ringte det på døra. Hører svigerfar styrer ute i gangen og lukker opp der står onkel barnet hans og lurte på om han kunne få karbonade og egg. Hørte svigerfar le og sa han fikk komme inn. Fikk litt mat beskjed å finne sofaen å legge seg til å sove 

Anonymkode: c1ad2...a20

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske at jeg var mer komfortabel med det, men det er jeg egentlig ikke og vil helst at folk skal sende en melding først. 

Fikk et litt nytt syn på det etter at traff samboeren min som er fra et annet nordisk land, men det er det helt normalt at folk ramler innom. Dørene er kun låst om natten eller hvis folk sover.

Så det hadde vært hyggelig om det var litt mer sånn i Norge også, men samtidig så hadde det kanskje vært litt slitsomt for meg som er veldig introvert 😄

Anonymkode: 2bb68...fa8

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei. Alltid hyggelig med besøk men i praksis så funker det dårlig 

Enten så har vi en vaske dag, borte eller går i pyjamas hele dagen 

Anonymkode: eed96...d3d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så det hadde vært hyggelig om det var litt mer sånn i Norge også, men samtidig så hadde det kanskje vært litt slitsomt for meg som er veldig introvert 😄

Anonymkode: 2bb68...fa8

Ja, nettopp. Jeg er også veldig introvert og blir sliten av mennesker. Så jeg liker å planlegge besøk fordi min sosiale kvote ikke er så stor. 

Anonymkode: 53435...fd3

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Du beskriver en verden som er helt fjern fra meg. Det høres ut som vi er fra to ulike planeter. Jeg er født i 1986, og dine beskrivelser er overhodet ikke sammenfallende med mine. Selv om jeg er vokst opp på østkanten i Oslo. I tillegg har jeg bodd på sørlandet, på byga på østlandet og i Storbritannia. Det har ikke vært slik der heller. 

Eneste stedet hvor spontanbesøk er vanlig, er hos min farmor som bor i Innlandet. Men, det er jo fordi vi vet hun liker det. Hun ELSKER besøk. Og blant deres generasjon var dette vanlig i akkurat denne bygda, der de fleste damene i denne bygda var hjemmeværende husmødre som ikke gjorde annet enn å stelle hus og hjem. De har altså en annen kultur enn den jeg selv er vokdt opp med/i. Min far er/var ikke sånn, min mor er en som elsker slikt. Jeg kan ikke fordra det. 

Det har nok både med kultur og personlighet å gjøre. Er du ikke ekstrovert og utadvendt, er det kanskje ikke like kult med spontane besøk. Folk er forskjellige.

Altså. Jeg er vokst opp på østkanten i Oslo. På et av Norges mest flerkulturelle steder. Jeg bor fremdeles på østkanten i Oslo, dog ikke samme sted. Har allikevel ikke, med alle mine flerkulturelle venner, opplevd det du skisserer her. 

Du snakker om kontroll og excel-ark, men det er jo du som fremstår kontrollerende som absolutt skal besøke folk til alle døgnets tider. 

Jeg har bodd i Norge og Storbritannia. Ingen av disse stedene er dette du skisserer spesielt vanlig.

Men du skjønner ikke denne logikken? Det handler om kultur. Vi er forskjellige fra andre. Akkurat som vi ikke snakker HØYT eller gestikulerer vilt, som kanskje er mer vanlige i andre kulturer. Jeg sier IKKE at det er galt. Det bare illustrerer at vi nordmenn er nok generelt et litt mer "stille" folkeslag. Det betyr ikke at vi er bedre eller verre enn andre. Og så er det selvfølgelig store forskjeller innad i Norge også. 

Du må jo gjerne gjøre din greie, så lenge din familie og venner liker dette. Det er ingen som nekter deg det. Men, jeg synes man skal være ærlige om dette, og gjerne advare at det er slik du er. Så kan man jo velge om man orker å åpne døra for deg eller ikke. ;) 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettede innlegg - Rhodiola, admin.
  • Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Du får JA fra de ekstroverte og NEI fra de introverte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei takk. Ingen av foreldrene mine likte/liker det heller, men var fler som gjorde det før. Heldigvis mye mindre av det! Dere som gjør dette, er dere sikker på at de dere besøker setter pris på det? Moren min har alltid slitt med å sette grenser på det og de som oftest har kommet sånn på døra er de vi egentlige ikke liker eller ønsker kontakt med..

Når jeg bodde med eksen var det alltid en perifer kompis av han som kom uanmeldt. Det passet jo aldri og eksen min var drittlei av han men syntes så synd på han så vi slapp han som oftest inn. Han kunne stå og banke på soveromsvinduet vårt og gikk rundt hele huset og tittet inn for å se om vi var der hvis vi ikke åpnet fort nok.. 

Det virker også som om det alltid kommer uanmeldt besøk når det passer minst. Jeg legger alltid planer, som kan være å forberede til uken, dra på skogstur, eller slappe av så jeg kan takle uken som kommer, har besøk, er i dusjen, gjør meg klar til noe, er syk og prøver å sove vekk migrene osv..

Har opplevd ting som å stå i dusjen og det har ringt på x antall ganger så jeg tror det er noe alvorlig som foregår, brann eller lignende. Løper ut av dusjen kjempestresset.
Neida, det er bare et familiemedlem jeg ikke har snakket med på årevis eller en bekjent eller nabo som vil komme innom og skravle litt.
Det er absolutt ingenting koselig eller hyggelig med dette for meg, bare stress. Jeg har da valgt å ikke slippe de inn heller om det har blitt ringt på og «mast» flere ganger. Ok å ringe på en gang men åpner jeg ikke er det en grunn, om jeg er hjemme eller ikke. 

Syns de som liker det bør absolutt fortsette, jeg kan forstå hvorfor noen gjør det, men vær så snill vær sikker på at den dere drar på disse besøkene til faktisk liker det og. 

Anonymkode: e0b08...062

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kalevala skrev (16 minutter siden):

Du får JA fra de ekstroverte og NEI fra de introverte. 

Feil! Jeg er introvert selv men gode relasjoner gir meg energi. Og de som er i min krets er gode. 

Anonymkode: 23d7f...5aa

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager tror dere det var før dei fleste hadde mobil eller fasttelefon når de skulle besøke nabo, venner, og bekjente. 

Uanmelte besøk var "heilt vanleg" og dei fleste følte seg hjarteleg velkomne.  Dersom det ikkje passet med å ta imot besøk så sa ei selvsagt beskjed om det ved ankomst.  Folk flest var ikkje så opptatt av at det "skulle skinne" og fjøslukta, og røyklukta hang i veggene i dei fleste hjem rundt omkring.

Idag skal alt vera sterilisert, og folk må kjenne sin besøkelsestid ettersom dei fleste skal ha egentid til data, og mobil. 

Anonymkode: c3b44...1fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jatakk til uanmeldt besøk🤩Passer det ikke så så passer det ikke, det er en sjans man må ta. Elsker uanmeldt besøk! Det er drypp av glede i hverdagen at noen har tenkt på meg og vil besøke meg🤩

Anonymkode: 18c96...287

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del vil jeg slippe å stressrydde og være stressa når folk kommer. Mye bedre å la ting være som de er. 

Skrevet

Hos meg trenger ingen å ringe om det er kaffe og en prat di ønsker, de som tenker på meg er alltid velkommen, vet de ikke er rotet, mitt bustete hår eller uvasket bad de skal se etter, men meg og det vet folk jeg setter stor pris på. Passer det ikke så sier jeg det og da får man et smil tilbake og at vi sees plutselig når jeg er på dine kanter igjen.

Det snakkes så mye om ensomhet, om at man ikke ser hverandre, det tenker jeg på når jeg er på hytta og en enkemann i feltet står på døra mi med en kaffekopp i handa en time etter at vi er kommet opp, og  blir så glad for en halvtime av vår tid, de skal ofte ikke mere til ..

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det banker på døra mi og jeg ikke venter besøk ignorerer jeg det. I mine øyne er det bare frekt å presse seg på folk uten å gi beskjed på forhånd. Det er bare ekstroverte, egoistiske mennesker som tror de kan komme og gå som de vil hos andre og jeg har sørget for å ikke ha sånne mennesker i livet mitt. Funker veldig fint for meg. 

Anonymkode: 0251a...306

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Som jeg har sagt så er det mye lettere å utsette et besøk når man ikke trenger å se folk i øynene. Og at jeg aldri har opplevd et besøk som føles negativt etterpå. 

Og derfor foretrekker du å komme uanmeldt og se folk i øynene? Fordi da blir det vanskelig for de å si nei og vipps så sitter du der og pleier ditt sosiale vesen mens verten lider seg gjennom det uønskede besøket ditt. Javel.

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Sioux skrev (6 minutter siden):

Og derfor foretrekker du å komme uanmeldt og se folk i øynene? Fordi da blir det vanskelig for de å si nei og vipps så sitter du der og pleier ditt sosiale vesen mens verten lider seg gjennom det uønskede besøket ditt. Javel.

Vi lever i forskjellige verdener,det er poenget. Jeg kjenner mine venner og bekjente og vet hva de tåler og liker. Ingen er falsk så jeg vet hva jeg kan og ikke kan. Trygt og godt! ♥️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...