Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (2 minutter siden):

Men ganske uproblematisk da? Hvor mange mennesker har man i omgangskretsen sin at det er helt håpløst å si enten "hei, jeg liker/liker ikke at du kommer på døra"?

De som kommer uanmeldt gjør det uansett om du liker det eller ikke. De som sender melding først når de vet du liker det, er de som tar hensyn og som man vil ha i livet sitt. 

Anonymkode: 53435...fd3

• Liker 4
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg er også født starten av 90-tallet, vi ringte med hustelefonen før vi dro i besøk. Det har vært normal folkeskikk i evigheter, før man hadde telefon, sendte man telegram eller brev (i alle fall de som hadde råd til det, de andre hadde neppe råd til å reise heller).

Anonymkode: 5ce51...815

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, admin.
  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg nås ikke på melding 😄. Mobil ligger i en krok på kjøkkenet, med kun lyd på ringing. Vil ikke at mobilen skal stjele et par timer av fritiden min. Men det vet venner og familie heldigvis, så de ringer om det er noe viktig, og vet at de kan komme på døra når som helst. Når man ikke kaster bort mye tid på skjerm, så får man bedre tid til venner 😉

Anonymkode: db3a2...af4

Det er et kjempegodt poeng :)

Anonymkode: 23d7f...5aa

• Liker 1
Skrevet

Neitakk, jeg er ikke typen som liker plutselig besøk. Ikke anmeldt heller. Jeg bor smått og foretrekker å treffe folk ute. 
Det er samværet som teller, ikke mine omgivelser i knøttahjemmet mitt. Alle mine vet om hvorfor og har forståelse. 

Jeg er ikke sær. Jeg har min måte å gjøre ting på. "Hjem, kjære Hjem" - der vil jeg være alene og i fred".  :) 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis man lagde en undersøkelse på dette er det antagelig bare supersosiale folk som aldri greier være alene som synes det er greit med uanmeldt besøk.

De samme typene som blir sure fordi folk ikke møter opp på jobbens jobbpils hver fredag. Og som synes det er helt greit med felleskontorlandskap der de ødelegger for de som prøver å jobbe . 

Anonymkode: 02363...d61

Fredagspilsen er for de som vil og har tid, råd og lyst. Felles kontorlandskap er djevelens verk, men er glad i uanmeldt besøk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er også født starten av 90-tallet, vi ringte med hustelefonen før vi dro i besøk. Det har vært normal folkeskikk i evigheter, før man hadde telefon, sendte man telegram eller brev (i alle fall de som hadde råd til det, de andre hadde neppe råd til å reise heller).

Anonymkode: 5ce51...815

Samme her. Ringte vi på uanmeldt til venner i gata var det for å leke ute. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som kommer uanmeldt gjør det uansett om du liker det eller ikke. De som sender melding først når de vet du liker det, er de som tar hensyn og som man vil ha i livet sitt. 

Det er ikke min opplevelse i det hele tatt. Mine tre som jevnlig kommer på døra har alle sagt at vi sees ofte fordi jeg er en sånn som liker uanmeldt besøk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg jobber som freelancer med hjemmekontor, og har jeg en deadline vil jeg ikke bli forstyrret, enten det er mandag klokka 10 eller lørdag klokka 20. Jeg er veldig glad i å sosialisere, men det må inn i timeplanen.

Anonymkode: e6508...16e

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (2 minutter siden):

Det er ikke min opplevelse i det hele tatt. Mine tre som jevnlig kommer på døra har alle sagt at vi sees ofte fordi jeg er en sånn som liker uanmeldt besøk. 

Da er du heldig. Jeg hater uanmeldte besøk på grunn av menneskene som kommer uanmeldt hit. Bare dårlige opplevelser.

Mens jeg har bare gode opplevelser med de som spør om det passer. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke glad i uanmeldt besøk. Rett og slett fordi jeg har hektisk hverdag med mye planer. Den tiden jeg er hjemme må jeg bruke på å slappe av, dusje eller vaske..

Anonymkode: 23ccc...678

• Liker 4
Skrevet (endret)

Synes ikke det skulle være nødvendig å måtte forklare grunner til at man ikke ønsker uanmeldte besøk.

Og spesielt ikke når disse blir punktert og man blir fortalt at kake kan man "slenge sammen" mens man underholder folk, og andre ting kan utsettes eller delegeres fordi man SKAL sitte pal med kjøkkenbordet og skravle med ubudne gjester samme hva.

Selv blir jeg stresset når noen skravler over hodet på meg mens jeg er opptatt med noe.

Fortsatt er det ingen her i tråden som har forklart hvorfor det er så viktig med uanmeldte besøk.
Bortsett fra at da er det mindre sjanse for at folk vrir seg unna besøket, og det vitner ikke om mye omtanke spør du meg.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, admin.
  • Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Når baby er voksen, ja da er uanmeldt besøk greit hvis de bor i nærheten. Andre voksne enn evt voksne barn? Nei.

Det her har forresten vært en grense som har vært systematisk utfordret av modne voksne mennesker. Synes det er enormt respektløst at man kan ikke respektere enkle rammer; send mld eller ring og hør først.

Anonymkode: 15532...51d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker best å vite om besøk på forhånd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 16.33):

Et forsøk på å få fram de som sier JA til uanmeldt besøk. Vil du ha uanmeldt besøk og vil du selv gå på besøk uten å sende sms/ringe? 

Anonymkode: 23d7f...5aa

Nei og nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg lurer på noe 🙂. Dere som blir sinte av uanmeldt besøk, ikke åpner døra om det ringer på osv. Er dere sånne som ofte ikke svarer om tlf ringer også? Om en venninne ringer, og dere heller vil vaske gulvet, scrolle på mobilen eller se en serie, eller bare rett og slett ikke gidder å prate? For i såfall hjelper det vel ikke så mye at vi har mobil nå, og at folk heller kan ringe enn å dukke opp?

Nei, sjelden i de situasjonene du beskriver ihvertfal. På jobb, kjører, sover, dusjer osv er mer situasjoner jeg ikke tar tlf. Det kan skje jeg slår av lyden på kvelden for og se en serie om jeg trenger og koble ut. Tar alltid ved scrolling. Kan vaske gulv imens jeg prater. 
hvis jeg ikke tar tlf er jeg ihvertfall ikke klar for besøk 😅

Anonymkode: a11c7...118

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig glad for uanmeldt besøk, skulle ønske det var mer av det. Eneste som gjør det en veldig sjelden gang er mine foreldre hvis de kommer innom for å levere noe 

Fordelen med uanmeldt besøk er at terskelen for rydding, renhold og servering automatisk blir mye lavere. Da må de ta oss som vi er og kanskje bli litt del av vår hverdag med tre barn og oppfølging av de. Hadde elsket om familien deltok mer i hverdagen vår.

Anonymkode: 3eee9...899

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg blir veldig glad for uanmeldt besøk, skulle ønske det var mer av det. Eneste som gjør det en veldig sjelden gang er mine foreldre hvis de kommer innom for å levere noe 

Fordelen med uanmeldt besøk er at terskelen for rydding, renhold og servering automatisk blir mye lavere. Da må de ta oss som vi er og kanskje bli litt del av vår hverdag med tre barn og oppfølging av de. Hadde elsket om familien deltok mer i hverdagen vår.

Anonymkode: 3eee9...899

Hvorfor er terskelen lavere enn med 5 minutters forvarsel? 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ I dont get it. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei takk 😅

Anonymkode: beb4b...359

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 17.09):

K58? Jeg liker uanmeldt besøk 🙂. Da serverer man gjerne bare kaffe eller te, prater og koser seg. Sånne besøk varer under en time. Må innrømme at venner og jeg ofte sender en mld 5 min før, for å høre om den man vil stikke innom er hjemme. Vi tilbringer mye av sommeren ute i stor hage, og da stikker ofte naboer bortom og får en kopp kaffe. Koselig 🙂.

Jeg vokste opp på den tiden da folk stakk innom hverandre uanmeldt, så jeg er vant til det. 

Syns det blir et kaldt samfunn om alt må være så planlagt. Nå virker det som om det må være invitasjoner, tre retters middag, nyvasket hus osv for at folk skal kunne treffes. Jeg er mye mer glad i den enkle kaffekoppen enn i stive selskaper. Får sjokk når jeg hører at folk ikke åpner døra når noen ringer på uten at det er avtalt.

Det handler jo ikke om at det må være treretters med invitasjon. Men to voksne i full jobb, er ettermiddager og helger ganske tettpakket med unger som skal på både ene og andre. Du har kanskje bare den lørdagen til å skifte til vinterdekk. Midt inni alt det skal du prøve å få til en middag av noe slag og vaske de treningsklærne. 

En liten melding, så kanskje det er mulig å ta den kaffen, i stedet for den kjipe: men jeg må reise nå for å hente på trening. 

Anonymkode: 14815...c92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

JA jeg synes det er superhyggelig med de som stikker innom og ser om vi er hjemme selv om de ikke har ringt først :D 

Noen ganger har man kanskje ikke tid til mer enn ett raskt hei, mens andre ganger har man god tid til kaffe. Og det tenker jeg at de som stikker innom også tar høyde for, at det ikke alltid passer :) Vi bor "på bygda" og her skjer det rett som det er, og jeg synes det er helt topp :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...