AnonymBruker Skrevet 25. oktober #1 Skrevet 25. oktober Vi har to soverom i andre etasje som ikke har tapet på veggene. Jeg vil så gjerne ha tapet da det gir mye varmere utrykk. Jeg har aldri satt på tapet og har null erfaring og ikke mannen min heller. Det finnes jo videoer på youtube og jeg har så lyst å gjøre det selv men mannen har ikke lyst. Jeg er drittlei av å måtte spørre andre for å gjøre den jobben så nå har jeg lyst å gjøre det selv. Det er en vegg som har full høyde mens de tre andre er skrå, den ene veggen har vindu og de to andre er skrå. Det er pga dette mannen nøler, fordi veggene ikke er full høyde men skrå. Hva tenker dere? Kom gjerne med tips? Anonymkode: 49dba...b0f
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #2 Skrevet 25. oktober Jeg og mannen tapetserte tre rom i fjor. Ingen erfaring med tapetsering fra før. Det var mye enklere enn vi så for oss, og resultatet ble veldig bra. Dvs. selve tapetseringen var enkel, men det var en del forarbeid. Vi måtte fjerne gammel tapet og pusse og grunne veggene før vi la ny tapet. Dette var uten tvil det som tok mest tid. Vi er superfornøyde og skal tapetsere to rom til når vi kommer så langt. Mine tips: - Velg en tapet som er enkel å legge. Vi synes de fra Boråstapeter var superenkle å legge. De er tykke og enkle å håndtere uten at de blir skrukkete eller ødelagt på annet vis. Vi har en tapet fra Mind the gap. Dyrere og vanskeligere å legge, anbefales ikke. - Mal enten hele veggen eller bare den delen hvor skjøten mellom tapetet kommer i samme farge som tapeten. Da blir ikke små gliper mellom tapetet synlig. - Ikke ha det for varmt i rommet når dere holder på. Ca. 18 grader er anbefalt. Dette for at limet ikke skal tørke for fort. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men det gjør at det at det blir større sprekker i skjøten. Vi fikk dette problemet på rommet hvor varmepumpa står for vi tenkte ikke på å slå av den. Heldigvis hadde vi malt veggen først, så det er ikke veldig synlig. Det er ikke vanskelig å legge tapet på skrå vegg. Dere skjærer bare tapet til etter å ha lagt den på. På nettsiden til Boråstapeter finner dere nyttige instruksjonsvideoer. Lykke til! Anonymkode: e25a2...5d7 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #3 Skrevet 25. oktober På generelt grunnlag er det ikke supervanskelig å legge tapet når man er to om det, men det er en liten kunst for å få det "proft" pent, spesielt hvis dere går for tapet med mønster der neste legg MÅ matches med forrige. Det er mange små "triks og knep" – noen kan en selvsagt plukke opp på Youtube mens andre bare må erfares. Kunsten å jukse der det trengs er verdifull, men det må gjøres på rett måte og og i riktige situasjoner. Jeg ville nok ikke startet hjemmekarrieren som hobbytapetserer med en dyr mønstret tapet... Det enkleste er selvsagt ensfarget tapet som du kan legge med overlapp, kutte på riktig måte og få tilnærmet perfekte skjøter hver gang. Luftblærer er selvsagt et issue, og derfor er det viktig med en god kraftig lampe for sidelys slik at dere lokaliserer alle blærer før limet tørker. Da er det fint med en kraftig led-lampe, og ikke en gammeldags 500w byggelampe (som avgir mye varme). Som alltid er riktig verktøy halve jobben. Det mest knotete å tapetsere synes jeg er rom der det er tapetsert fra før, som har skråtak samtidig som du skal runde et hjørne. Hvis du i tillegg slenger på en vindu på samme eller neste legg så er det mye som kan gå galt – spes hvis en tapetserer alene. For ikke å snakke om hvis en bruker tapet med mønster. Da blir det mange ganger litt "next level". Anonymkode: 32edd...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #4 Skrevet 25. oktober Hjemme fikk vi lære tidlig, foreldrene våre lot oss tapetsere rommene våre selv. De viste oss hvordan det skulle gjøres, og vi gjorde jobben pent. Jeg er evig takknemlig for at de hadde den holdningen. Vi fikk selv bestemme tapet, og så gjøre jobben. Så vidt jeg husker malte min far vinduskarmer og lister, men vi fikk lære det også etter hvert. Godt verktøy er viktig, vær nøye med å følge instruksjoner. Lykke til! Anonymkode: 766cb...ecd 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #5 Skrevet 25. oktober Jeg synes mønster er lettere enn ensfarget, det skjuler småfeil i leggingen. Å male veggen bak i samme bunnfarge som tapeten er veldig lurt. Tapeten fra Rusta er lett å legge og ganske billig. Ofte har de kampanjer også. Anbefaler deg å starte med den minst synlige veggen på det rommet det ikke er så farlig med (soverom før stue), og det teknisk krevende etter det letteste. Ellers er tapet relativt greit å fjerne igjen om det blir stygt og øvelse gjør mester - så jeg anbefaler vel at du bare gjør det, hvis du har lyst Anonymkode: 406dc...076 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #6 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg og mannen tapetserte tre rom i fjor. Ingen erfaring med tapetsering fra før. Det var mye enklere enn vi så for oss, og resultatet ble veldig bra. Dvs. selve tapetseringen var enkel, men det var en del forarbeid. Vi måtte fjerne gammel tapet og pusse og grunne veggene før vi la ny tapet. Dette var uten tvil det som tok mest tid. Vi er superfornøyde og skal tapetsere to rom til når vi kommer så langt. Mine tips: - Velg en tapet som er enkel å legge. Vi synes de fra Boråstapeter var superenkle å legge. De er tykke og enkle å håndtere uten at de blir skrukkete eller ødelagt på annet vis. Vi har en tapet fra Mind the gap. Dyrere og vanskeligere å legge, anbefales ikke. - Mal enten hele veggen eller bare den delen hvor skjøten mellom tapetet kommer i samme farge som tapeten. Da blir ikke små gliper mellom tapetet synlig. - Ikke ha det for varmt i rommet når dere holder på. Ca. 18 grader er anbefalt. Dette for at limet ikke skal tørke for fort. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men det gjør at det at det blir større sprekker i skjøten. Vi fikk dette problemet på rommet hvor varmepumpa står for vi tenkte ikke på å slå av den. Heldigvis hadde vi malt veggen først, så det er ikke veldig synlig. Det er ikke vanskelig å legge tapet på skrå vegg. Dere skjærer bare tapet til etter å ha lagt den på. På nettsiden til Boråstapeter finner dere nyttige instruksjonsvideoer. Lykke til! Anonymkode: e25a2...5d7 Tusen takk for grundig svar og råd. 👍 Et spørsmål jeg glemte å stille, må vi ha noe underlag eventuelt ei bordplate eller noe hvor vi legger tapet for å klippe den, eller legges rullen bare rett på veggen og klipper av nederst?🤔 Eller hvordan? Ts Anonymkode: 49dba...b0f
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #7 Skrevet 25. oktober Det er to rom hvor begge rommene er malt i en farge for 8 år siden eller noe. Det er ikke tapet fra før men malte vegger. Jeg har alltid syntes at rommene føles «kalde» og vil ha tapet for da virker det varmere, føler jeg. Vet enda ikke hvilken type tapet vi vil gå for men den blir ensfarget, ikke noe tapet med mønster på. Har dere noe videoer for nybegynnere dere vil anbefale? Anonymkode: 49dba...b0f
Stjertmeis Skrevet 25. oktober #8 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er to rom hvor begge rommene er malt i en farge for 8 år siden eller noe. Det er ikke tapet fra før men malte vegger. Jeg har alltid syntes at rommene føles «kalde» og vil ha tapet for da virker det varmere, føler jeg. Vet enda ikke hvilken type tapet vi vil gå for men den blir ensfarget, ikke noe tapet med mønster på. Har dere noe videoer for nybegynnere dere vil anbefale? Anonymkode: 49dba...b0f Du finner god veiledning både på fargerike.no og på Borås sine nettsider. Også andre tapetprodusenter har gode videoer, f.eks Arte 😊 Det kommer til å gå knallbra! Tapetserte selv flere vegger for første gang nylig, og er så fornøyd med resultatet! 😃 var ganske enkelt. Ikke i nærheten av det jeg hadde fryktet.
Etk Skrevet 25. oktober #9 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk for grundig svar og råd. 👍 Et spørsmål jeg glemte å stille, må vi ha noe underlag eventuelt ei bordplate eller noe hvor vi legger tapet for å klippe den, eller legges rullen bare rett på veggen og klipper av nederst?🤔 Eller hvordan? Ts Anonymkode: 49dba...b0f Mål lengden dere trenger og kutt tapeten. Det blir enklest synes jeg. Iallefall om tapeten skal fuktes på baksiden
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #10 Skrevet 25. oktober Dette får du til! Mine tips: Skjær av lengdene på forhånd. Ikke begynn å mål og brett ut rull med halve veggen full av lim, det blir søl. Pass på at lengdene IKKE ligger over hverandre i skjøten. Ser mange legger et par millimeter oppå for å ikke få glippe, men det vil vises veldig godt. Legg helt kant i kant, aldri over. Anbefaler å male veggen der skjøtene skal være i en farge som er lik tapeten, da vil det ikke vises hvite striper om den skulle krympe en mm eller dere ikke får det helt inntil. Bitteliten glippe er alltid bedre enn bitteliten skjøt. Lykke til Anonymkode: 6c1dd...112 1
Vernis Skrevet 25. oktober #11 Skrevet 25. oktober Enig! Dette klarer du! Jeg har tapetsert en del. Er selvlært og da jeg startet hadde jeg ikke Internett til å hjelpe meg. Men det har gått helt fint! Mine tips: velg en tapet som er lett å jobbe med, gjerne en "easy-up". Har god, skarp kniv og rett lim til tapetet du har valgt. Masse lykke til, dette klarer du helt fint uten mannen din🙂
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #12 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette får du til! Mine tips: Skjær av lengdene på forhånd. Ikke begynn å mål og brett ut rull med halve veggen full av lim, det blir søl. Pass på at lengdene IKKE ligger over hverandre i skjøten. Ser mange legger et par millimeter oppå for å ikke få glippe, men det vil vises veldig godt. Legg helt kant i kant, aldri over. Anbefaler å male veggen der skjøtene skal være i en farge som er lik tapeten, da vil det ikke vises hvite striper om den skulle krympe en mm eller dere ikke får det helt inntil. Bitteliten glippe er alltid bedre enn bitteliten skjøt. Lykke til Anonymkode: 6c1dd...112 Ikke uenig, men her skal jeg gi et godt tips – vel å merke KUN hvis det er ensfarget tapet uten mønster: Stryk tapeten på med 1,5-2 cm overlapp. Kapp tapeten nede og oppe. Bruk en rettholt til å kutte loddrett midt i overlappen fra tak til gulv. Napp ut den tynne strimlen som nå er løs på tapetfaget som ligger "bakerst". Påfør evt litt ekstra lim på denne stripen på veggen med liten pensel før den nye tapetlengden strykes inn med tapetrulle. 100 % perfekt skjøt hver gang hvis du gjør dette riktig. Anonymkode: 32edd...2f1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #13 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke uenig, men her skal jeg gi et godt tips – vel å merke KUN hvis det er ensfarget tapet uten mønster: Stryk tapeten på med 1,5-2 cm overlapp. Kapp tapeten nede og oppe. Bruk en rettholt til å kutte loddrett midt i overlappen fra tak til gulv. Napp ut den tynne strimlen som nå er løs på tapetfaget som ligger "bakerst". Påfør evt litt ekstra lim på denne stripen på veggen med liten pensel før den nye tapetlengden strykes inn med tapetrulle. 100 % perfekt skjøt hver gang hvis du gjør dette riktig. Anonymkode: 32edd...2f1 Takk, det skal jeg prøve neste gang! Anonymkode: 6c1dd...112
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #14 Skrevet 25. oktober Nei, det er et dårlig tips. Tapet skal legges inntil hverandre, kant i kant. Ha en kniv med nytt, skarpt blad til å skjære tapeten med når du skjærer den til. Jeg syns det er enklest å ha et "arbeidsbord"/kuttebord som er like langt eller litt lengre enn høyden på veggen. Dette kan være en veggplate på støttebukker. Ikke gipsplate, den bare brekker. Mål opp hvor høy veggen er, og merk av/strek opp på kuttebordet så er det enkelt å kutte riktige tapetlengder. Hvis man har en tapet som skal ha lim på baksida eller fuktes, så er det lurt å ha et bord å gjøre det på. Se på oppussingsprogrammer på tv, f.eks han krøllhårete bergenseren som som var med i Tid for hjem. Eller Halvor Bakke i et av de siste Eventyrlig oppussing. Anonymkode: 4d94c...3d1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #15 Skrevet 25. oktober Jeg tapetserte alene i fjor, både veggfornyer og tapet. Ble ganske fornøyd. Man må være litt "fin fingret" og ha øye for detaljer for å få det pent. Er man litt klumsete og rask kan det fort gå galt. Anonymkode: e7b24...7af
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #16 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, det er et dårlig tips. Tapet skal legges inntil hverandre, kant i kant. Ha en kniv med nytt, skarpt blad til å skjære tapeten med når du skjærer den til. Jeg syns det er enklest å ha et "arbeidsbord"/kuttebord som er like langt eller litt lengre enn høyden på veggen. Dette kan være en veggplate på støttebukker. Ikke gipsplate, den bare brekker. Mål opp hvor høy veggen er, og merk av/strek opp på kuttebordet så er det enkelt å kutte riktige tapetlengder. Hvis man har en tapet som skal ha lim på baksida eller fuktes, så er det lurt å ha et bord å gjøre det på. Se på oppussingsprogrammer på tv, f.eks han krøllhårete bergenseren som som var med i Tid for hjem. Eller Halvor Bakke i et av de siste Eventyrlig oppussing. Anonymkode: 4d94c...3d1 Takk. Jeg ser veldig mye på eventyrlig oppussing og Halvor er så rå, han får det til å virke lett. 🫤 Men har sett at han legger rullen rett på veggen, så har lyst å prøve det men føler det kanskje blir litt knotete. Ts Anonymkode: 49dba...b0f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå