Gå til innhold

God jobb i liten by

Floja Felíz

Anbefalte innlegg

Må bare få ut litt frustrasjon her...

Til sommeren i fjor var jeg ferdig med mastergraden i statsvitenskap, og har kombinert det med spansk mellomfag og tysk grunnfag.

Dette er jo en kombinasjon som hadde vørt utrolig grei i en stor by, da hadde jeg nok hatt jobb for lenge siden, men siden jeg har bestemt meg for å flytte hjem til en litt mindre by virker det som om utdannelsen min er totalt nytteløs.

Jeg har søkt over alt, på jobber som jeg har vært både kvalifisert og overkvalifisert til, men det nytter jo ikke. Jeg har en del erfaring med reiseliv, men jeg får ikke den type jobber fordi jeg er overkvalifisert. Jobber der utdanningen min er relevant har jeg ikke nok erfaring til.

Men hvor skal jeg få erfaringen fra da???

Jeg liker å jobbe, og klør i fingrene etter å gjøre nytte for meg, men stanger i veggen hele tiden. Jeg har et vikariat i kommunen, men de gir meg ingenting å gjøre bortsett fra småtjafs og kopieringsarbeid, og det er ikke akkurat det jeg har tatt mastergrad i... Det hadde jo vært greit hvis de hadde gitt meg litt andre ting i tillegg, men neida...

Et det andre som har hatt lignenede erfaringer, og hvor lenge holdt dere i tilfelle på før noe dukket opp? Kanskje det er jeg som er utålmodig, men frustrasjonen tar snart overhånd over meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Mange av oss har jobbet et år eller to i et grisgrendt strøk, hvor man ofte får lettere jobb (mindre konkurranse), og får opparbeidet seg litt erfaring. Da har man mer vekt bak søknadene senere.

Jeg vet ikke helt om dette er gjennomførbart med din type utdanning, men jeg hadde et par lærerike år i huttaheiti før jeg fikk drømmejobben i byen (det var veldig kjipt i begynnelsen, å flytte fra byen pga jobb, men i ettertid ser jeg at det ikke var så dumt) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men hvor skal jeg få erfaringen fra da???

Ta deg jobb i en storby et år eller to, slik at du får deg erfaring. Kjipt, absolutt, men er det eneste muligheten, så er det eneste muligheten. Se det på som et ledd i utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gjest her.

Selv pendlet jeg i tre år for å få erfaring nok til å få en jobb der jeg ønsker å bo. Det er kjedelig å måtte bo et annet sted enn man ønsker, men overkommelig for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...