Gå til innhold

Folk tror jeg har benyttet meg av slankesprøyter, det synes jeg er ubehagelig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er trist at det har blitt et sånt «hierarki» innenfor slanking der den ene måten å gå ned i vekt på blir hyllet, mens den andre blir sett ned på. Ingen er like, og det kan stå like mye respekt av en som har gjort livsstilsendringen med hjelp som en som har gjort det uten. Alle som tar tak i livet sitt på den måten fortjener anerkjennelse, uavhengig av metoden som er brukt.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ikke fått slankesprøyte en gang når du såvidt var overvektig (BMI 26), så rart at du blir møtt med sånne reaksjoner. 

Anonymkode: d4e58...98a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde blitt dypt fornærmet om noen hadde antatt at jeg tok slankesprøyte. Her har jeg jobbet, kjempet, spist, telt kalorier og trent meg ned fra 93-73, lagt om hele livsstilen. Og jeg har gjort det helt selv! Ingen lege, ingen sprøyte, ingenting. Jeg har klart det selvsagt. Det har jeg faktisk lyst på anerkjennelse for. 
Sikkert upopulært, men sånn føler jeg det. 

Anonymkode: fa00f...cdb

Det skjønner jeg godt. Bra jobba!

Hvis slankesprøytene virkelig gir dere så lite, som noen av dere påstår, hva er da vitsen? Jeg tror rett og slett ikke på det. Om du er villig til å betale titusenvis for sprøyter, (og i tillegg er villig til å ta eventuelle bivirkninger på kjøpet), så er det selvsagt at de hjelper. 

Anonymkode: cf5f2...14f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Føler du at andres vektnedgang er mindre verdt hvis de har brukt medikamenter? Ville du tatt det like ille opp hvis de trodde det handlet om endrede matvaner og du primært hadde trent mer? Dette handler ikke så mye om hva andre tenker om deg, men om hva du tenker om andre...

Jeg kjenner folk som er slankeopererte og folk som benytter slankesprøyter. Ingen av delene er enkle løsninger, og de har lagt ned mye innsats både når det gjelder mental jobbing og livstilsendringer.

Anonymkode: 271ee...f39

Nja… jeg har gått på slankesprøyter. Det var enkelt å gå ned i vekt, og det var enkelt å holde vekten. Jeg hadde jo ikke lyst på mat/godteri når jeg gikk på sprøytene. Livsstilsendringen ble helt naturlig jo mer jeg gikk ned i vekt. Så ble jeg syk, og måtte slutte. Pga sykdommen ble jeg deprimert igjen også, og begynte å trøstespise igjen. Gikk opp mer enn vekt før sprøyter, jeg hadde jo ikke lært noe som helst om kosthold da jeg gikk på sprøytene.

Da jeg ble frisk igjen, bestemte jeg meg for å gå ned i vekt uten sprøyter. Knallhard jobbing, det krevde masse av meg. Både selvdisiplin, forståelse av kosthold og endring av tankesett. Det gikk selvsagt også mye saktere enn da jeg gikk på sprøyter, og vektnedgangen gikk mer i bølger, ikke jevnt nedover. Så jo, jeg skjønner ts sine følelser rundt det. Hun har lagt ned betydelig mer innsats i å gå ned i vekt enn en som går på sprøyter. 

Anonymkode: 36298...ce5

• Nyttig 5
Skrevet

Hvordan prestasjonen relatert til slanking fremstår, er uansett en illusjon. Når man innser det, kan det hjelpe å ignorere hva andre tror eller mener.
Det mentale ubehaget et individ må gjennom for å nå sitt mål, er helt unikt for akkurat den personen.

Det at man selv har hatt hodepine, gir deg overhodet ingen innsikt i hvor ubehagelig hodepine er for en annen person.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nja… jeg har gått på slankesprøyter. Det var enkelt å gå ned i vekt, og det var enkelt å holde vekten. Jeg hadde jo ikke lyst på mat/godteri når jeg gikk på sprøytene. Livsstilsendringen ble helt naturlig jo mer jeg gikk ned i vekt. Så ble jeg syk, og måtte slutte. Pga sykdommen ble jeg deprimert igjen også, og begynte å trøstespise igjen. Gikk opp mer enn vekt før sprøyter, jeg hadde jo ikke lært noe som helst om kosthold da jeg gikk på sprøytene.

Da jeg ble frisk igjen, bestemte jeg meg for å gå ned i vekt uten sprøyter. Knallhard jobbing, det krevde masse av meg. Både selvdisiplin, forståelse av kosthold og endring av tankesett. Det gikk selvsagt også mye saktere enn da jeg gikk på sprøyter, og vektnedgangen gikk mer i bølger, ikke jevnt nedover. Så jo, jeg skjønner ts sine følelser rundt det. Hun har lagt ned betydelig mer innsats i å gå ned i vekt enn en som går på sprøyter. 

Anonymkode: 36298...ce5

Og siden det var sånn for deg, er det selvfølgelig akkurat sånn for alle andre også? Vektnedgang er en komplisert prosess med mange faktorer, men akkurat du er den allmenne fasit?

Anonymkode: 271ee...f39

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har gått ned fra 42 BMI til 30 (foreløpig). Rimelig sikker på at 90% tror det er sprøyte, men å så? Jeg kjenner at det betyr ingenting. Jeg syns sprøyter er kjempeflott, noe av det viktigste innen medisin på mange år. Folk får jo bare tro det om de vil 🤷🏼‍♀️ jeg vet jo selv at det ikke er det. 

Anonymkode: 07eab...7ed

Men nå har de funnet ut at sprøytene har skikkelig lille bivirkninger, sto jo i avisen denne uken. Forstår ikke at så mange er naive. Men folk er godtroende og tenker sprøytene er ufarlige . Far til mannen er fastlege og advarte kona som ville prøve ( overvektig). Kosthold og fysisk aktivitet sa han, dette her skal du unngå til de har testet i minst 5 år. Hun hørte på ham og er lettet over det nå. Skremmende det som har kommet frem. 

Anonymkode: f5c56...c95

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg hadde blitt dypt fornærmet om noen hadde antatt at jeg tok slankesprøyte. Her har jeg jobbet, kjempet, spist, telt kalorier og trent meg ned fra 93-73, lagt om hele livsstilen. Og jeg har gjort det helt selv! Ingen lege, ingen sprøyte, ingenting. Jeg har klart det selvsagt. Det har jeg faktisk lyst på anerkjennelse for. 

Forstår deg godt og skjønner også det bakenforliggende siden jeg selv har gjort nødvendige grep tidligere i livet for å snu rundt på livet. Forskjellen ligger i viljen til å faktisk gjøre selve endringen som kreves, fremfor motet å sette en sprøyte i håp om at den hjelper på vekten. Synes det er fantastisk at det er kommet medisin (sprøyte) som kan hjelpe de som tidligere ikke har klart å redusere vekten, og håper vi kan redusere masse sykdommer og tidlig død grunnet fedme. Virkelig flott og gode nyheter, men er spent på hvor mange av disse som klarer å bli «stående» på vekten når de vet at det er jo bare å ordne opp med nye sprøyter om noen år om jeg går opp igjen! 

Den massive forskjellen ligger i at de som jobber seg ned med egen vilje, hardt arbeid, korrekt kost osv, de vil nok også jobbe mye hardere og innse hvor mye arbeid/innsats det krever. Jeg for min del skal virkelig aldri noensinne bli feit igjen. Grunnen for at jeg bruker ordet feit er at nettopp dette ordet snudde det for meg for mange år siden. Det kom helt enkelt ut av munnen på et barn som ikke hadde bedre ord å bruke, og det var det barnet så. Jeg gikk hjem fra stranden den dagen og begynte et nytt liv som innebær total endring av trening, kost og tankesett. Så ja jeg skjønner og kjenner godt på forskjellen. Samtidig vil jeg unne alle å unngå fedme, leve i en kropp som er lett å bære, kjennes bedre, slippe skammen og ikke minst leve bedre.

Så til alle som driver å slanker seg, stå på og husk at det blir bedre og bedre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg jobber, legger om kosten, trener og står på for å gå ned. Men med sprøyter. Jeg må likevel jobbe hardt. Eneste er at jeg faktisk kjenner litt metthetsfølelse etter små sunne måltider. Har ikke kjent metthetsfølelse siste 20 årene minst. 

Det er ikke sånn at sprøytene gjør at jeg ikke er sulten, ikke har lyst på noe godt. Men de gir som sagt en liten metthetsfølelse etter mindre måltider.

Men jeg må virkelig jobbe selv med sprøyte 

Anonymkode: b344d...3a1

Ja og i tillegg må vi håndtere ulike bivirkninger, for meg ble det mye tretthet, vondt i hodet og dårlig søvn. Lommeboka går det også utover, som er en finansiell innsats som går ut over andre ting man kunne brukt pengene på..

Anonymkode: 79b4a...144

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men nå har de funnet ut at sprøytene har skikkelig lille bivirkninger, sto jo i avisen denne uken. Forstår ikke at så mange er naive. Men folk er godtroende og tenker sprøytene er ufarlige . Far til mannen er fastlege og advarte kona som ville prøve ( overvektig). Kosthold og fysisk aktivitet sa han, dette her skal du unngå til de har testet i minst 5 år. Hun hørte på ham og er lettet over det nå. Skremmende det som har kommet frem. 

Anonymkode: f5c56...c95

Hvilke bivirkninger tenker du på? Jeg har ikke lest noen sak i det siste. Dessuten er jo mange bivirkninger av det sterkt positive slaget, Wegovy gir jo f.eks 70% mindre sjanse for å få Alzheimers. Det alene er jo nesten verdt prisen. For ikke å snakke om sterkt redusert sjanse for hjerte- og karsykdommer. 

Anonymkode: eaa8f...c68

• Nyttig 1
Skrevet
Gregarious skrev (14 timer siden):

Det mentale ubehaget et individ må gjennom for å nå sitt mål, er helt unikt for akkurat den personen.

Det at man selv har hatt hodepine, gir deg overhodet ingen innsikt i hvor ubehagelig hodepine er for en annen person.

Det er akkurat det som det koker ned til slik jeg ser det.

Man kan slanke seg uten hjelpemidler og føle at det går ganske lett, eller man kan føle at det er en kjempestor prestasjon og virkelig hardt arbeid. På samme måte kan sikkert slanking med hjelp av sprøyter for noen føles som en enkel løsning, men for andre er det beintøft selv med hjelp. Det er så mange fysiske og psykiske ting som spiller inn, i tillegg til andre omstendigheter. Hver enkelts opplevelse er unik. 

Så når enkelte velger å se ned på de som har slanket seg med hjelpemidler, og synes de er i en «lavere liga» enn en som ikke har brukt sprøyter, så synes jeg det er trist. At det ses på som «juks» og en mindre prestasjon enn om man hadde gjort det uten hjelpemidler er jo i bunn og grunn bare å videreføre kroppsskam og psykisk uhelse. Ingen tjener på det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Umbreon skrev (1 time siden):

Det er akkurat det som det koker ned til slik jeg ser det.

Man kan slanke seg uten hjelpemidler og føle at det går ganske lett, eller man kan føle at det er en kjempestor prestasjon og virkelig hardt arbeid. På samme måte kan sikkert slanking med hjelp av sprøyter for noen føles som en enkel løsning, men for andre er det beintøft selv med hjelp. Det er så mange fysiske og psykiske ting som spiller inn, i tillegg til andre omstendigheter. Hver enkelts opplevelse er unik. 

Så når enkelte velger å se ned på de som har slanket seg med hjelpemidler, og synes de er i en «lavere liga» enn en som ikke har brukt sprøyter, så synes jeg det er trist. At det ses på som «juks» og en mindre prestasjon enn om man hadde gjort det uten hjelpemidler er jo i bunn og grunn bare å videreføre kroppsskam og psykisk uhelse. Ingen tjener på det. 

Jeg har gått ned 30 kg tre ganger (etter graviditeter). De første to gangene gikk jeg ned uten hjelpemidler og det var relativt lett, jeg var motivert og så fremgang. Den tredje gangen måtte jeg ty til sprøyter da jeg ikke fikk til å legge om kostholdet, var sliten og umotivert. Hele vektnedgangsreisen med sprøyter har vært mye tyngre til tross for hjelpemidler, fordi jeg ikke har hatt den samme motivasjonen/vært i samme headspace som de to tidligere gangene... 

Så det har vært hardt arbeid og myyye innsats, selv med sprøyter. 

Ingenting er lettere enn å gå ned uten sprøyter, da har man jo alt til rette i seg selv for å få det til og jobber ikke mot seg selv på den måten man gjør når man trenger sprøyter for å få det til.

Anonymkode: 79b4a...144

• Liker 1
Skrevet

Folk tror alt mulig.

Jeg fikk høre at folk trodde jeg hadde en hemmelig slankekur, selv om det ikke var hemmelig at jeg gikk ned mye i vekt pga sykdom. 

Du får ikke gjort nie med hva folk tror.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 16.27):

For å være ærlig.. samme her!

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg sier til folk som impliserer at jeg har tatt sprøyter, at jeg er syk.. det er ikke hele sannheten da, jeg tar wegovy - men det er sant at jeg er syk. MS symptomer. Psykisk syk. Jeg synes det er ubehagelig at folk gidder å bry seg og spørre om sånt. Men når de sier at det er bra jobba, sier jeg ja, takk!  
for fra mai til nå har jeg gått ned MYE på en veldig usunn måte. Så nå jobbes det med å få i seg mat 😮‍💨 strevsomt den veien også. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mange som har lett for å tenke at man går på wegovy siden det er så mange som har gått på det 

Jeg selv går ned i vekt nå, har prøvd sprøyte å da gikk jeg ned en halv kilo i uka men nå kan jeg ikke gå på den og har gått ned 1,50 kg i uka uten sprøyte eller pille 

Anonymkode: 1f657...adb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...