Gå til innhold

Rundkjøring hvor rett frem ikke er rett frem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du skal rett frem i en rundkjøring men avkjøringen er kanskje bittelitt mer mot venstre enn rett frem. Legger du deg da til høyre på vei inn i rundkjøringen for så å blinke deg ut til høyre (som om du skal rett frem) eller legger du deg inn i venstre, blinker til venstre og så blinker deg ut til høyre?

Anonymkode: 87188...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger meg til i høyre og blinker meg ut av rundkjøringen. Man legger seg i venstre hvis du skal ut den siste utkjøringen. 

Anonymkode: c1fed...fe4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legger meg til i høyre og blinker meg ut av rundkjøringen. Man legger seg i venstre hvis du skal ut den siste utkjøringen. 

Ok. Dette gjelder også en tre-armet rundkjøring hvor du har valgmulighetene om å ta første til høyre eller rett frem/den som ligger på skrå mot venstre? (Det blir da den siste utkjøringen, med mindre du tar en seiersrunde 😅).

Skrevet

Det avhenger helt av hvor mange utkjøringer det er før og etter.

Anonymkode: cd6b5...a16

• Liker 3
Skrevet

Da skal du ligge i venstre hvis det er den siste utkjøringen ☺️

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Dette gjelder også en tre-armet rundkjøring hvor du har valgmulighetene om å ta første til høyre eller rett frem/den som ligger på skrå mot venstre? (Det blir da den siste utkjøringen, med mindre du tar en seiersrunde 😅).

Da ligger du selvfølgelig i venstre fil.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da ligger du selvfølgelig i venstre fil.

Takk for svar 🤗

Skrevet

Det skal vere et underskilt dersom det er en rundkjøring som har et annet løp enn normalt også 😊 Jeg hater rundkjøringer 😅

Anonymkode: 44cd4...304

Skrevet

Tenk på en rundkjøring som et kryss med flere armer. Skal du til venstre i krysset, legg deg til venstre blink til venstre helt til du har passert den siste utkjøringen før din, deretter blinker du deg ut til høyre. Rett frem (selv om det er litt skrått) er fremdeles "rett frem", her skal du kun blinke til høyre når du har passert siste utkjøringen før du skal av. Er det flere armer så skal du legge deg til høyre hvis du skal av før siste utkjørsel (for deg) og blinke deg ut av rundkjøringen når du har passert den siste utkjøringen før den du skal av på. 

Jeg klarer bare ikke å forstå hva som er så vanskelig med rundkjøringer, det er et kryss så lat som om runningen i midten ikke er der. Alle veldig store rundkjøringer har både plakater som viser kjøremønster og oppmerking i veien, følg den og blink deg alltid ut før du skal kjøre ut av rundkjøringen.

Og jeg fatter ikke de som blinker til venstre inn i rundkjøringen og så blinker seg ut på første utkjøring til høyre.. Hadde vært gøy om man gjorde det sånn i vanlige 4 arms kryss. Blinke til venstre hele tiden også kjøre av til høyre 🤣. Har en rundkjøring rett på utsiden av jobben med fire armer, alltid like morsomt å observere den helt håpløse blinkingen til enkelte folk... Jeg stoler ikke på de som blinker at de skal av på samme utkjøringen som jeg bruker for å komme meg inn, for de fleste som blinker at de skal av mener det egentlig ikke 😆

Skrevet

Rett frem er så ligger man vel i høyre felt og blinker ut av rundkjøringen. 

Til venstre eller siste utkjøring så ligger man til venstre, og blinker ut av rundkjøringen.

Er det ikke sånn?

Skrevet

Rett frem i 4 armer, ligg i høyre hele veien. Rett frem ned 3 armer, ligg til venstre. 

Anonymkode: 753cb...3df

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er riktig. Man legges seg ALLTID til venstre skal man ut den siste avkjørselen i en rundkjøring. 

Anonymkode: d9dca...207

Skrevet

Ikke tenk på hva som er rett frem. Tenk på antallet armer.

Om du er i en stor rundkjøring med flere armer enn det som er vanligst i Norge (4 armer), så står det som regel skilt samt markering på bakken. 

Anonymkode: c6e0a...6f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...