Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som sier at man skal passe sine egne saker er nok av samme typen selv. Forkastelig arbeidsmoral.

Anonymkode: d0e9c...125

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du, ts, om denne kollegaen fører denne tiden som arbeidstid som skal avspaseres senere?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo dyrt og kostbart for bedriften hvis en ansatt utnytter systemet. Og hvordan skal sjefen vite om dette, hvis ingen gir beskjed? I helsevesenet går mange millioner bort fordi folk sluntrer unna. Det går utover kolleger, sykehusbudsjett osv. Helt greit i dine øyne? 

Anonymkode: dab90...641

Jobber i helsevesenet og skriver glatt under på denne. For ikke å snakke om å skyve mer arbeid på andre kolleger. 

Anonymkode: 3491f...0f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har jobb som innebærer frister, som vi må forholde oss til. Men ja, kan godt tenke meg å ta det roligere jeg. 

Anonymkode: c87b5...693

Så er det felles prosjekter med felles frister slik at det blir mer på deg når kollega gjør mindre eller har kollega egene prosjekter med egen frister ?

Anonymkode: 7d23d...98d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vet jeg egentlig ikke burde bruke energi på dette, men jeg har en kollega som jeg observerer at sitter på internett og titter på klær i arbeidsdagen. Forsåvidt greit, små pauser er lurt i jobben vår. Men, hen sitter ofte utover ettermiddagene, med avslått skjerm hvor hen sitter litt skjult (men jeg ser hen) med mobil og titter på fotball. Vi snakker gjerne en time uten å jobbe, hvor hen opparbeider seg plusstid. Jeg har sagt i fra delvis til sjefen, da jeg mener at all den plusstiden hen anskaffer seg medfører at hen tross alt må avspasere endel, som igjen da betyr at andre kollegaer må ta oppgaver i hens fravær. Det hadde ikke plaget meg en kalori om hen faktisk gjorde noe fornuftig i den tiden hen sitter ekstra. Men når jeg stresser rundt for å gjøre det jeg skal, og ser hen sitte i en sofa og ikke gjøre noe, da er det vanskelig å ikke irritere seg. 
Det er jo kjempevanskelig å snakke med vedkommende om det, og det er jo heller ikke min jobb. Spørsmålet mitt er om jeg igjen skulle sagt noe til sjefen, eller om jeg bare må la det fare? Overreagerer jeg? Vi snakker hvert fall ett års tid jeg har lagt merke til alt dette, trolig lengre.

Skal vel og merke sies at flere reagerer på hen, og hens bruk av mye tid på ting som kan gjøres kjappere, samt hens bruk av internett i arbeidstiden. 

Synes du at du er snart når du skriver "hen"? Hva er problemet med "hun"? 

Anonymkode: 8fcc5...bfc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fotball kan man strengt tatt se når som helst på døgnet. 

Anonymkode: fb3ee...1be

Ikke live, ingen seriekamper verdt å se starter før 18, og CL/annen europacup starter tidligst 1845. 

Anonymkode: 6f4b0...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Er dette et tenkt eksempel eller mener du at dette er tilfelle? De eneste som "sluntrer unna" er vel mange av direktørene på toppen.

Anonymkode: aaa55...55d

Ikke jeg som kom med påstanden, men jo, selvfølgelig er det folk i helsevesenet også som sluntrer unna. Du finner dårlige eksempler overalt. Ett årsverk koster ca 1 mill i helsevesenet, så det skal ikke så mange unnasluntrere til før det baller på seg noen millioner. 

De fleste sluntrer jo ikke unna, men det er en del håpløse tilfeller rundt omkring. Jeg blir rett som det er helt sjokkert over hva ansatte hos oss kan finne på. Enkelte greier å la en hel arbeidsdag gå unna i lunsj og kaffepause og kanskje to timer jobbing. Andre mener seg berettiget til å sitte på telefonen i timesvis hver dag i stedetfor å ta forefallende arbeid, hvis beboer av en eller annen grunn ikke trenger så mye oppfølging i dag. Vi har hatt folk på jobb helt uten brukere tilstede. 

(Og det er selvfølgelig dårlig ledelse å la dette skje) 

Anonymkode: 1742e...26b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig smart, ekstra penger 💰

Anonymkode: 199a2...b4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke live, ingen seriekamper verdt å se starter før 18, og CL/annen europacup starter tidligst 1845. 

Anonymkode: 6f4b0...49e

Joda, verden er større enn Europa, vet du.

Anonymkode: 25bd4...7dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke jeg som kom med påstanden, men jo, selvfølgelig er det folk i helsevesenet også som sluntrer unna. Du finner dårlige eksempler overalt. Ett årsverk koster ca 1 mill i helsevesenet, så det skal ikke så mange unnasluntrere til før det baller på seg noen millioner. 

De fleste sluntrer jo ikke unna, men det er en del håpløse tilfeller rundt omkring. Jeg blir rett som det er helt sjokkert over hva ansatte hos oss kan finne på. Enkelte greier å la en hel arbeidsdag gå unna i lunsj og kaffepause og kanskje to timer jobbing. Andre mener seg berettiget til å sitte på telefonen i timesvis hver dag i stedetfor å ta forefallende arbeid, hvis beboer av en eller annen grunn ikke trenger så mye oppfølging i dag. Vi har hatt folk på jobb helt uten brukere tilstede. 

(Og det er selvfølgelig dårlig ledelse å la dette skje) 

Anonymkode: 1742e...26b

Og hos oss så er det nettopp unna sluntrere som får flest ekstra vakter.

Anonymkode: 3491f...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts vet du sikkert at kollegaen fører de timene so hen ser fotball som overtid?

Anonymkode: 7d23d...98d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tipper du som har skrevet dette innlegget er bitter dame på 55+. Noen av de på alle arbeidsplasser, stikker nesa si i hva alle andre gjør. Spesielt de yngre kollegaene som kommer inn med høyere og bedre utdanning skal følges med på med lupe. Slutt å sladre og fokuser på din egen jobb. Du vet vel ikke hvordan kollegene dine fører timer? Det er mellom sjefen og den ansatte! 

Anonymkode: 8e248...d94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt også lenge på jobb i den perioden partneren min var sykmeldt på grunn av depresjon. Skrev ikke timer på det, men det var rett og slett for å få en stille stund for meg selv borte fra kaoset hjemme.

Om kollegaen din ikke når fristene er det det du eventuelt må ta opp, det er det du kan ta vedkommende på.

Anonymkode: b63d6...49d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste som har noe med dette å gjøre er kollegaen din, og eventuelt sjefen hvis kollegaen ikke leverer som forventet.

Hadde bedt deg passe dine egne saker hvis jeg var lederen din, og at du kan betrakte dette som en advarsel.

Anonymkode: aac26...980

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vel, jeg hadde nok klikket hvis det var min kolllega. Og jeg hadde sagt fra til sjefen, helt klart. Synes det er helt utrolig å lese svarene du får her inne og hvor mange som synes det du beskriver er helt greit. Jeg mener vi snart forstår oss ihjel i Norge, vi har det for godt. Det er ikke greit at folk henger på jobb etter ordinær arbeidstid dersom de fører timer. For det er det første du må være sikker på, nemlig at vedkommende skriver timer. Dersom din kollega henger igjen på jobb i egen fritid, er det så klart greit. 

Hvis du vet det er timeføring, så hadde jeg sagt fra. Dette er jo en lederutfordring, men noen må jo si fra til leder for at dette kan tas tak i. Så jeg hadde lett sagt fra, hadde ikke nølt dersom det er et visst omfang på det som kollegaen din gjør. Jeg hadde nok pratet med kollegaen min også en dag vi begge jobbet overtid. 

Anonymkode: aa8a7...cdf

Reagerte også på hvor negative folk var i denne tråden. Man glemmer fort at kg har veldig mange troll og folk som sikkert er misunnelige på oss som kan jobbe og ergre oss over dårlige kollegaer og ledere. 

Anonymkode: ca866...ac7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 17.44):

Hvis jeg, som sjef for en bedrift, hadde fått vite at du både spionerer og sladrer på den ansatte, hadde du fått beskjed om å ta deg sammen, gjøre jobben din og gå hjem. Det kan være at hun sitter og venter på noe jobbmessig på mail. Pass dine egne saker.

Anonymkode: 8fe3c...d89

Tull og tøys! Jeg jobber selv for en bedrift hvor alt avhenger av at vi ansatte faktisk gjør jobben vår, ellers er ikke veien lang til å måtte stenge døra. Tror de fleste sjefer syns det er greit å få en liten beskjed som gjør at de kanskje følger litt bedre med på den ansatte. Ikke alt de klarer å få med seg selv! Det burde være av alle sin interesse at bedriften går bra, men ofte er det kun lederne og de nærmeste som bryr seg nevneverdig om det. Mye latsabber ute i arbeidslivet. 

Anonymkode: dffe9...3a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 17.52):

At det velges å kalle det spionering er deres tolkning. Vi ser lett inn på pcene til hverandre selv om man ikke gjør det bevisst. 
Grunnen til at jrg tar det opp er jo at jeg synes det er frustrerende, og jeg ser at majoriteten mener jeg må la det ligge. Jeg takker for de tilbakemeldingene, da jeg spurte om det. 
jeg ver jo at det er sjefen sin ansvar, og jeg må kanskje være enda tydeligere på at jeg ikke skal kompensere for at vedkommende ikke jobber. 

jeg synes forøvrig det er interessant at så mange tenker det er helt okey at en kollega ikke jobber. 

Jeg skjønner din frustrasjon! Har vært der selv. det gikk i svart hos meg til slutt. ble så forbanna over å gjøre den andre sin jobb, at jeg fortalte akkurat hva jeg mener om unnasluntringen som går utover mine arbeidsoppgaver på jobben. Ikke så moro når man prøver å rekke gjennom sine arbeidsoppgaver og i tillegg må ta seg av andre sine fordi den andre er opptatt med ting hen burde tatt på fritiden sin.

AnonymBruker
Skrevet

selv jeg som er en lathans og unnasluntrer skjønner jo at det der er skikkelig irriterende. har jo også opplevd en del "sosiale sanksjoner" på grunn av det og. folk blir stressa av det. hvis jeg derimot hadde tatt den heeelt ut og hadde hatt en velfortjent hvil hadde det sikkert vært noe helt annet. men det er ikke så koselig å se på folk slappe av, det er ikke alle som klarer å gjøre det på en måte som er komfortabelt for andre, de tar kanskje veldig stor plass og enkelte har jo også behov for å gjøre alt dette foran en annen person også, av en eller annen grunn. de liker vel å bli sett sikkert, som jo er naturlig og sikkert ganske ubevisst oppførsel. 

Anonymkode: 8dc09...3c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner din frustrasjon! Har vært der selv. det gikk i svart hos meg til slutt. ble så forbanna over å gjøre den andre sin jobb, at jeg fortalte akkurat hva jeg mener om unnasluntringen som går utover mine arbeidsoppgaver på jobben. Ikke så moro når man prøver å rekke gjennom sine arbeidsoppgaver og i tillegg må ta seg av andre sine fordi den andre er opptatt med ting hen burde tatt på fritiden sin.

Men ts har fortsatt ikke svart på om hun vet hvordan h*n fører tiden.

Vet ts at kollegaen faktisk skriver overtid/fleksitid på denne tiden? Ellers slapper kollegaen litt før h*n reiser hjem uten å føre tiden?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

Men ts har fortsatt ikke svart på om hun vet hvordan h*n fører tiden.

Vet ts at kollegaen faktisk skriver overtid/fleksitid på denne tiden? Ellers slapper kollegaen litt før h*n reiser hjem uten å føre tiden?

Man må nesten bare anta at dette er noe ts har fått greie på. Innlegget gir ellers ikke mening. 

Anonymkode: ca866...ac7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...