Gå til innhold

Ansiennitet

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Arbeidsplassen min er nedlagt :frustrert: . Jeg er hjelpepleier, og de med lengst ansiennitet er sikret jobb. Men hvordan regnes ansiennitet? Hvor lenge jeg har arbeidet i kommunen eller hvor lenge jeg har vært hjelpepleier? Går de som har arbeidet i kommunen i mange år og først nå har tatt utdannelse foran meg ? Jeg har arbeidet i kommunen i 9 år og vært hjelpepleier i 8. Takknemlig vis noen vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsplassen min er nedlagt  :frustrert: . Jeg er hjelpepleier, og de med lengst ansiennitet er sikret jobb. Men hvordan regnes ansiennitet? Hvor lenge jeg har arbeidet i kommunen eller hvor lenge jeg har vært hjelpepleier? Går de som har arbeidet i kommunen i mange år og først nå har tatt utdannelse foran meg ? Jeg har arbeidet i kommunen i 9 år og vært hjelpepleier i 8. Takknemlig vis noen vet  :)

Man regner ut fra hvor lengde de har jobbet ja... Du har da 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg skjønner ikke dette med ansienniteet!! Jeg gikk nettopp opp i stillingskode (fra vit ass til forsker), men det er jo i staten fastsatt hva slags lønn man skal ha når man er forsker i bestemte situasjoner (f.eks. med doktorgrad, eller uten, etc). Og hva har ansienniteten med noe å gjøre da?

Litt irritert, fordi jeg hadde mye bryderi med å finne tilbake til gamle attester og referanser, og har ganske lang ansiennitet, men når det gjelder lønn så utgjør det visst ingen forskjell... :tristbla: Jeg har nå nesten ti års ansiennitet - hvor mange år må man ha for at det skal ha noe å si? Og rykker man da opp på lønnsstigen, eller er ansiennitet bare viktig for å beholde jobben, dersom det blir innstramminger i et firma, for å bevise hvem som har jobbet der lengst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste steder i staten ofte "maksimerer" anseniteten i lønnssystemet, for ellers har de ikke mulighet til å tilby noe særlig lønn.... Dermed har denne delen av ansenitet mistet litt av sin effekt.

(Utgjør forøvrig ikke så mye, så vidt jeg husker... ett lønnstrinn etter 20 år? )

I nedbemanningstider har det derimot mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida
Jeg skjønner ikke dette med ansienniteet!! Jeg gikk nettopp opp i stillingskode (fra vit ass til forsker), men det er jo i staten fastsatt hva slags lønn man skal ha når man er forsker i bestemte situasjoner (f.eks. med doktorgrad, eller uten, etc). Og hva har ansienniteten med noe å gjøre da?

Litt irritert, fordi jeg hadde mye bryderi med å finne tilbake til gamle attester og referanser, og har ganske lang ansiennitet, men når det gjelder lønn så utgjør det visst ingen forskjell...  :tristbla:  Jeg har nå nesten ti års ansiennitet - hvor mange år må man ha for at det skal ha noe å si? Og rykker man da opp på lønnsstigen, eller er ansiennitet bare viktig for å beholde jobben, dersom det blir innstramminger i et firma, for å bevise hvem som har jobbet der lengst?

Hvis du er forsker uten doktorgrad er grunnstigen i staten for tida fra lønnstrinn 43 til 55 ved ansiennitet fra 0 til 20 år. Du skal ha uttelling for all offentlig tjeneste og i tillegg privat praksis som har betydning for jobben.

Arbeidsgiver kan evt velge høyere alternativer, opp til lønnstrinn 67, men dette kan være begrenset av lokal lønnspolitikk.

For forsker med doktorgrad er lønnsspennet fra 54 til 74, og den stillingen ligger utenfor lønnsrammer, altså at arbeidsgiver i utgangspunktet står fritt til å velge et lønnstrinn uten å beregne ansiennitet. (med forbehold om lokal lønnspolitikk igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Ved innskrenkninger snakker man ikke om lønnsansiennitet, men hvem som har vært ansatt i virksomheten lengst. To forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...