Gå til innhold

Ubetjent gammelt studielån og ønske om utdanning.

Gjest Gjest_Karina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Karina_*

Jeg har et studielån, som nå er hos Statens Innkrevingssentral. Summen lyder på 50 tusen. Kundebehandleren hos Lånekassen sa til meg idag at jeg må betale denne gjelden, før jeg får stipend og lån til ny utdanning. (Det er seks år siden jeg gikk på skolen) Har jeg noen garanti for å få lån av dem, når jeg har feilet så stygt som jeg har?

Idag har vært en tung dag, hvor jeg har lurt på om jeg må utsette utdanningen min, for å få betalt gammel gjeld først. Hele situasjonen med å søke jobb og jobbe føles så feil, nå som jeg har bestemt meg for å begynne på skolen. (Jeg skal bli sykepleier)

Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest1

Hva med å kontakte banken og høre med dem om du kan låne penger for så å betale gjelden til banken i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Karina_*
Hva med å kontakte banken og høre med dem om du kan låne penger for så å betale gjelden til banken i stedet?

Jo... Jeg kan prøve på det, men får jeg lån av Lånekassa etter denne fadesen med lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Karina_*

Takk for svar uansett. :klem: Det ordner seg vel på et vis. Jeg tror bare jeg trengte å få skrevet det her ned, og få tenkt litt på det. Det føles liksom litt tøft å måtte vente med utdanningen, nå som jeg er så motivert.

Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

50.000 er ikke all verden. Hvis du får ordnet en midlertidig finansiering, så tar du opp fullt lån fra lånekassa igjen. Deretter jobber du en del ekstra ved siden av studiene, slik at du får nedbetalt de 50.000 ganske raskt. Det viktigste er at du får rett på stipend igjen, siden dette jo er penger rett i lomma. Jeg vil også anbefale deg å vurdere bosituasjonen din: kanskje flytte inn på studenthybel? der er prisene bare en brøkdel av på det private markedet (nå vet jeg ingenting om livssituasjonen din ellers da, så vet ikke om dette er noe for deg..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...