Gå til innhold

Plutselig østfold-L hos "alle" unge østlendinger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Føler de fleste unge østlandske personer ca 25 år og yngre som jeg hører på tv / radio plutselig ikke har vanlig oslo-L men en tjukk L / Østfold-L. Merker det tydelig på unge influensere, sånn som han unge Trygve på Skal vi danse som danset "sailljsa". Får helt gnagsår i ørene av dette, høres så barnslig ut, er det sånn alle fra østlandet etter hvert skal snakke? Hva skjedde? Blir det ikke korrigert i skolen og av foreldrene?

Anonymkode: 4a816...662

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.. tydeligvis det nye. De sier at den vanlige L’en høres brautende og grov ut… forstå det den som kan 🙈

Anonymkode: 62d5d...657

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler de fleste unge østlandske personer ca 25 år og yngre som jeg hører på tv / radio plutselig ikke har vanlig oslo-L men en tjukk L / Østfold-L. Merker det tydelig på unge influensere, sånn som han unge Trygve på Skal vi danse som danset "sailljsa". Får helt gnagsår i ørene av dette, høres så barnslig ut, er det sånn alle fra østlandet etter hvert skal snakke? Hva skjedde? Blir det ikke korrigert i skolen og av foreldrene?

Sånt har vært i åresvis allerede. Ikke noe nytt. 
Nei, ingenting blir korrigert. 

Anonymkode: 34f57...97e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Babyspråk

Anonymkode: ebb3c...1cc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Noe så fordomsfullt. Bare fordi du ikke syns en dialekt er fin, så mener du at det skal korrigeres på skolen? Really?

Tilleggsinfo: Jeg kommer fra beste vestkant i Oslo og er mye eldre enn gruppen du nevner, men jeg har den tjukke L-en (og er på ingen måte alene om det). Det har med tungestørrelse å gjøre. 

Språk er ikke statisk, men dynamisk (alltid i endring). Det er en del av sjarmen med språk. 

Anonymkode: 3f695...715

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe så fordomsfullt. Bare fordi du ikke syns en dialekt er fin, så mener du at det skal korrigeres på skolen? Really?

Tilleggsinfo: Jeg kommer fra beste vestkant i Oslo og er mye eldre enn gruppen du nevner, men jeg har den tjukke L-en (og er på ingen måte alene om det). Det har med tungestørrelse å gjøre. 

Språk er ikke statisk, men dynamisk (alltid i endring). Det er en del av sjarmen med språk. 

Tjukk l er noe annet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Men nei, det er ikke alle som snakker slik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tjukk l er noe annet. 

...noe annet enn hva? Det er jo nettopp den tjukke L-en jeg snakker om og som nevnes i hovedinnlegget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

...noe annet enn hva? Det er jo nettopp den tjukke L-en jeg snakker om og som nevnes i hovedinnlegget. 

Tjukk l er noe annet, det er den lyden som får jord til å rime på sol.

Den l-en det er snakk om her heter lys l eller apikal l https://no.wikipedia.org/wiki/Apikal_L

Anonymkode: 98e8c...3a3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tjukk l er noe annet, det er den lyden som får jord til å rime på sol.

Den l-en det er snakk om her heter lys l eller apikal l https://no.wikipedia.org/wiki/Apikal_L

Anonymkode: 98e8c...3a3

Åja, men sånn snakker de da ikke i Østfold! Østfold-L eller tykk L er noe helt annet enn dette, i hvert fall i hverdagstale 😛

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 23.16):

Denne L-en (i ord som ball = baijll, alle =aillje) som brer om seg kan vel ikke sies  være en del av oslo-dialekten sånn egentlig? Det er veldig få voksne som snakker sånn? Andre talefeil som f.eks de som har problemer med å si R eller som lesper, har vel pleid å bli rettet på opp igjennom, ser ikke hvorfor dette skal være annerledes egentlig. Men nå virker det som denne L-en har blitt så vanlig at man ikke anser det som en talefeil lenger, kanskje.

Det er noen dialekter som jeg personlig ikke synes er fine å høre på, mener såklart ikke de skal korrigeres! Men talefeil trodde jeg ble korrigert i skolen, tok tydeligvis feil.

Jeg tror ikke det har noe med tungestørrelse å gjøre når det er så tydelig generasjonsskille.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...