Gå til innhold

🚨 IQ-en i Norge stuper – og vi ligger SIST i Norden!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden skjer med Norge?

Forskning viser at norske IQ-målinger har rast siden 1970-tallet. En stor studie av over 700 000 norske menn fant at intelligensnivået økte fram til 1975 – og deretter har gått jevnt nedover.

(Bratsberg & Rogeberg, PNAS 2018)

I dag anslås Norges gjennomsnittlige IQ til rundt 97–98, lavere enn både Sverige, Danmark og Finland.

(Cognidna 2023)

Forskerne sier fallet ikke skyldes gener, men miljø og samfunn: dårligere kosthold, mer skjerm, mindre lesing, svekket skole, mindre søvn, mer stress.

(Time Magazine, 2018)

Men hvorfor avviser de genetiske forklaringer helt?

Kan virkelig livsstil alene forklare at en hel nasjon blir dummere på én generasjon?

Anonymkode: 3b2b9...42c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye henger nok sammen med åndelige spørsmål som "Hvorfor er vi her?" Tro på en skaper er begynnelsen til visdom. Sunn fornuft og kritisk tenkeevne har sitt utspring fra dette.

Anonymkode: 5fb0c...aec

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Norge var bygget på Kristen tro. Dette har vi helt glemt etter oljen kom.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Eg er ikkje overraska. Dessverre

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og festligst av alt er at de «dumme» amerikanerne er mye smartere enn oss.

Anonymkode: 1987e...bc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du har lest statistikken feil. Det har vært en bratt økning i gjennomsnittlig IQ fram til rundt 1975, så en slakere økning fram til rundt 1995. Men deretter har trenden snudd: https://psykologisk.no/sp/2018/08/e6/

Anonymkode: e43d4...703

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

På verdensbasis ligger vi veldig høyt. Jeg bekymrer meg ikke over at andre nordiske land har høyere IQ.

Anonymkode: 77524...354

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På verdensbasis ligger vi veldig høyt. Jeg bekymrer meg ikke over at andre nordiske land har høyere IQ.

Veldig høyt? På 97? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Norge var bygget på Kristen tro. Dette har vi helt glemt etter oljen kom.

Er du full?

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye henger nok sammen med åndelige spørsmål som "Hvorfor er vi her?" Tro på en skaper er begynnelsen til visdom. Sunn fornuft og kritisk tenkeevne har sitt utspring fra dette.

Religion er det motsatte av intelligens.

Anonymkode: b99e5...08b

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva i all verden skjer med Norge?

Forskning viser at norske IQ-målinger har rast siden 1970-tallet. En stor studie av over 700 000 norske menn fant at intelligensnivået økte fram til 1975 – og deretter har gått jevnt nedover.

(Bratsberg & Rogeberg, PNAS 2018)

I dag anslås Norges gjennomsnittlige IQ til rundt 97–98, lavere enn både Sverige, Danmark og Finland.

(Cognidna 2023)

Forskerne sier fallet ikke skyldes gener, men miljø og samfunn: dårligere kosthold, mer skjerm, mindre lesing, svekket skole, mindre søvn, mer stress.

(Time Magazine, 2018)

Men hvorfor avviser de genetiske forklaringer helt?

Kan virkelig livsstil alene forklare at en hel nasjon blir dummere på én generasjon?

Hvordan tenker du genetikk skal kunne forklare at en hel nasjon er blitt dummere på én generasjon? Det gir i hvert fall ikke mening! 

Anonymkode: ff3e2...bf0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke politisk korrekt, men..

CA_S_wtd (1).png

Anonymkode: d50cd...299

• Liker 4
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 0.23):

Gjør vi? Er 97 en veldig høy IQ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 0.23):

96.5 er nesten på bunn i vesten. Det er absolutt noe vi bør bekymre oss over selv om det finnes mange fattige dysfunksjonelle land som har lavere IQ.

Anonymkode: 931d0...d0b

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man blir jo ikke lært opp til å tenke lenger. Utrolig kontrast fra jeg gikk i god gammeldags puggeskole på 70-tallet, til jeg gikk ut av høyere utdanning med alle mulige slags hjelpemidler. 

Anonymkode: d140a...8fe

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man blir jo ikke lært opp til å tenke lenger. Utrolig kontrast fra jeg gikk i god gammeldags puggeskole på 70-tallet, til jeg gikk ut av høyere utdanning med alle mulige slags hjelpemidler. 

jeg likte pugging jeg, syntes det var kjipt at det var lite gloseprøver og pugging. da fikk jeg alltid full pott. enkel måte å føle mestring på uten for mye klabb og babb. har også adhd. 

Anonymkode: 85c2a...f28

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Forklaringen er jo innlysende. Når andelen mennesker fra land med vesentlig lavere IQ øker vil selvfølgelig Norges gjennomsnittlige IQ synke.

Anonymkode: acf5a...f10

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forklaringen er jo innlysende. Når andelen mennesker fra land med vesentlig lavere IQ øker vil selvfølgelig Norges gjennomsnittlige IQ synke.

Anonymkode: acf5a...f10

Men det er jo andre vestlige land som har høyere andel innvandrere, men likevel høyere IQ. 

Anonymkode: 555e3...181

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmm hva slags "arbeidsinvandrere" var det som strømmet inn i Norge på 70 tallet?

Anonymkode: c5753...175

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du sier man ikke blir lært opp til å tenke lengre, for så å komme med det absolutt motsatte; at du selv gikk på puggeskole. Å pugge er det motsatte av å tenke. 

Anonymkode: ae748...e94

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...