AnonymBruker Skrevet 18. oktober #1 Skrevet 18. oktober Hva i all verden skjer med Norge? Forskning viser at norske IQ-målinger har rast siden 1970-tallet. En stor studie av over 700 000 norske menn fant at intelligensnivået økte fram til 1975 – og deretter har gått jevnt nedover. (Bratsberg & Rogeberg, PNAS 2018) I dag anslås Norges gjennomsnittlige IQ til rundt 97–98, lavere enn både Sverige, Danmark og Finland. (Cognidna 2023) Forskerne sier fallet ikke skyldes gener, men miljø og samfunn: dårligere kosthold, mer skjerm, mindre lesing, svekket skole, mindre søvn, mer stress. (Time Magazine, 2018) Men hvorfor avviser de genetiske forklaringer helt? Kan virkelig livsstil alene forklare at en hel nasjon blir dummere på én generasjon? Anonymkode: 3b2b9...42c 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #2 Skrevet 18. oktober Mye henger nok sammen med åndelige spørsmål som "Hvorfor er vi her?" Tro på en skaper er begynnelsen til visdom. Sunn fornuft og kritisk tenkeevne har sitt utspring fra dette. Anonymkode: 5fb0c...aec 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #3 Skrevet 18. oktober Norge var bygget på Kristen tro. Dette har vi helt glemt etter oljen kom. Anonymkode: 5fb0c...aec 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #5 Skrevet 18. oktober Og festligst av alt er at de «dumme» amerikanerne er mye smartere enn oss. Anonymkode: 1987e...bc4 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #6 Skrevet 18. oktober Tror du har lest statistikken feil. Det har vært en bratt økning i gjennomsnittlig IQ fram til rundt 1975, så en slakere økning fram til rundt 1995. Men deretter har trenden snudd: https://psykologisk.no/sp/2018/08/e6/ Anonymkode: e43d4...703 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #7 Skrevet 18. oktober På verdensbasis ligger vi veldig høyt. Jeg bekymrer meg ikke over at andre nordiske land har høyere IQ. Anonymkode: 77524...354 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #8 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): På verdensbasis ligger vi veldig høyt. Jeg bekymrer meg ikke over at andre nordiske land har høyere IQ. Anonymkode: 77524...354 Veldig høyt? På 97? Anonymkode: 3b2b9...42c 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #9 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Norge var bygget på Kristen tro. Dette har vi helt glemt etter oljen kom. Anonymkode: 5fb0c...aec Er du full? Anonymkode: 3b2b9...42c 9 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #10 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mye henger nok sammen med åndelige spørsmål som "Hvorfor er vi her?" Tro på en skaper er begynnelsen til visdom. Sunn fornuft og kritisk tenkeevne har sitt utspring fra dette. Anonymkode: 5fb0c...aec Religion er det motsatte av intelligens. Anonymkode: b99e5...08b 5 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #11 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva i all verden skjer med Norge? Forskning viser at norske IQ-målinger har rast siden 1970-tallet. En stor studie av over 700 000 norske menn fant at intelligensnivået økte fram til 1975 – og deretter har gått jevnt nedover. (Bratsberg & Rogeberg, PNAS 2018) I dag anslås Norges gjennomsnittlige IQ til rundt 97–98, lavere enn både Sverige, Danmark og Finland. (Cognidna 2023) Forskerne sier fallet ikke skyldes gener, men miljø og samfunn: dårligere kosthold, mer skjerm, mindre lesing, svekket skole, mindre søvn, mer stress. (Time Magazine, 2018) Men hvorfor avviser de genetiske forklaringer helt? Kan virkelig livsstil alene forklare at en hel nasjon blir dummere på én generasjon? Anonymkode: 3b2b9...42c Hvordan tenker du genetikk skal kunne forklare at en hel nasjon er blitt dummere på én generasjon? Det gir i hvert fall ikke mening! Anonymkode: ff3e2...bf0 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #12 Skrevet 19. oktober Kanskje ikke politisk korrekt, men.. Anonymkode: d50cd...299 4 12
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #13 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 0.23): På verdensbasis ligger vi veldig høyt. Jeg bekymrer meg ikke over at andre nordiske land har høyere IQ. Anonymkode: 77524...354 Gjør vi? Er 97 en veldig høy IQ? Anonymkode: 3b2b9...42c 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #14 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 0.23): På verdensbasis ligger vi veldig høyt. Jeg bekymrer meg ikke over at andre nordiske land har høyere IQ. Anonymkode: 77524...354 96.5 er nesten på bunn i vesten. Det er absolutt noe vi bør bekymre oss over selv om det finnes mange fattige dysfunksjonelle land som har lavere IQ. Anonymkode: 931d0...d0b 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #15 Skrevet 20. oktober Man blir jo ikke lært opp til å tenke lenger. Utrolig kontrast fra jeg gikk i god gammeldags puggeskole på 70-tallet, til jeg gikk ut av høyere utdanning med alle mulige slags hjelpemidler. Anonymkode: d140a...8fe 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #16 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Man blir jo ikke lært opp til å tenke lenger. Utrolig kontrast fra jeg gikk i god gammeldags puggeskole på 70-tallet, til jeg gikk ut av høyere utdanning med alle mulige slags hjelpemidler. Anonymkode: d140a...8fe jeg likte pugging jeg, syntes det var kjipt at det var lite gloseprøver og pugging. da fikk jeg alltid full pott. enkel måte å føle mestring på uten for mye klabb og babb. har også adhd. Anonymkode: 85c2a...f28 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #17 Skrevet 20. oktober Forklaringen er jo innlysende. Når andelen mennesker fra land med vesentlig lavere IQ øker vil selvfølgelig Norges gjennomsnittlige IQ synke. Anonymkode: acf5a...f10 7 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #18 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Forklaringen er jo innlysende. Når andelen mennesker fra land med vesentlig lavere IQ øker vil selvfølgelig Norges gjennomsnittlige IQ synke. Anonymkode: acf5a...f10 Men det er jo andre vestlige land som har høyere andel innvandrere, men likevel høyere IQ. Anonymkode: 555e3...181 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #19 Skrevet 21. oktober Hmm hva slags "arbeidsinvandrere" var det som strømmet inn i Norge på 70 tallet? Anonymkode: c5753...175 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #20 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man blir jo ikke lært opp til å tenke lenger. Utrolig kontrast fra jeg gikk i god gammeldags puggeskole på 70-tallet, til jeg gikk ut av høyere utdanning med alle mulige slags hjelpemidler. Anonymkode: d140a...8fe Du sier man ikke blir lært opp til å tenke lengre, for så å komme med det absolutt motsatte; at du selv gikk på puggeskole. Å pugge er det motsatte av å tenke. Anonymkode: ae748...e94 2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå