AnonymBruker Skrevet 18. oktober #21 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du klart å holde vekta i ettertid? Anonymkode: 7d551...1f7 Ja, med naturlig variasjon på +/- 2 kg. Anonymkode: abb4e...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #22 Skrevet 18. oktober Kjære TS!💚 Du har fått mange gode svar om risikovurderinger og det å våge å forsøke medisin nå som du har prøvd alt mulig annet. Jeg aner ikke om dette vil hjelpe deg, men hvis din største frykt er å bli blind (noe det er forsvinnende liten risiko for at du blir), kan jeg som blind selv fortelle at det absolutt ikke trenger være et uverdig og hjelpeløst liv slik du er redd for. En stor overgang, ja. Veldig mye nytt å lære. Men jeg og de fleste jeg kjenner lever aktive liv, mange med jobb og familie, trening og studier og meningsfull fritid. Jeg tar absolutt frykten din på alvor, og tror helt sikkert ikke det skjer noe med synet ditt alldentid det er så uhyre sjeldent. Men for meg hjelper det ofte å utforske min egen frykt hvis det er noe jeg er veldig redd for (for min del for eksempel å fly), og så ofte komme til at den minimale risikoen er verdt det - og at skulle vy nå allikevel styrte, for det er jo dessverre en teoretisk mulighet for det - så blir det sånn. (Høres kul ut nå, ikke så kul under takeoff for å si det sånn🫠 - men jeg gjør det likevel når jeg føler at det er absolutt nødvendig for meg). Lykke til!☀️🪁 Anonymkode: aa038...6ce 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #23 Skrevet 20. oktober Når det gjelder Naion ville jeg lest meg litt opp var jeg deg. Det er ganske sterke sammenhenger med diabetes 2 (i kombinasjon med slankemedisin) der, så med mindre du har det i tillegg, tror jeg du kan dempe bekymringen din ganske kraftig ☺️ Anonymkode: cbd87...6e0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #24 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Når det gjelder Naion ville jeg lest meg litt opp var jeg deg. Det er ganske sterke sammenhenger med diabetes 2 (i kombinasjon med slankemedisin) der, så med mindre du har det i tillegg, tror jeg du kan dempe bekymringen din ganske kraftig ☺️ Anonymkode: cbd87...6e0 Jeg fant ut i de artiklene jeg leste at sammenhengen var sterkest hos de som hadde søvnapné og blodtrykksfall om natten, og var over 50 år. Diabetes type 2 var ikke nevnt spesifikt. Gjerne del kilder om du har Anonymkode: 7d551...1f7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #25 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 23.26): Kjære TS!💚 Du har fått mange gode svar om risikovurderinger og det å våge å forsøke medisin nå som du har prøvd alt mulig annet. Jeg aner ikke om dette vil hjelpe deg, men hvis din største frykt er å bli blind (noe det er forsvinnende liten risiko for at du blir), kan jeg som blind selv fortelle at det absolutt ikke trenger være et uverdig og hjelpeløst liv slik du er redd for. En stor overgang, ja. Veldig mye nytt å lære. Men jeg og de fleste jeg kjenner lever aktive liv, mange med jobb og familie, trening og studier og meningsfull fritid. Jeg tar absolutt frykten din på alvor, og tror helt sikkert ikke det skjer noe med synet ditt alldentid det er så uhyre sjeldent. Men for meg hjelper det ofte å utforske min egen frykt hvis det er noe jeg er veldig redd for (for min del for eksempel å fly), og så ofte komme til at den minimale risikoen er verdt det - og at skulle vy nå allikevel styrte, for det er jo dessverre en teoretisk mulighet for det - så blir det sånn. (Høres kul ut nå, ikke så kul under takeoff for å si det sånn🫠 - men jeg gjør det likevel når jeg føler at det er absolutt nødvendig for meg). Lykke til!☀️🪁 Anonymkode: aa038...6ce Takk! Har du vært blind alltid eller blitt det i voksen alder? Jeg tror ikke min frykt er logisk. Den er bygget på redsel for å være alene og hjelpeløs. Dette er nok noe jeg må jobbe med. Men det var fint å lese det du skrev 🧡 Anonymkode: 7d551...1f7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #26 Skrevet 25. oktober Jeg har gått på Wegovy i 8 måneder. Har hatt lite bivirkninger. Forrige helg var vi på hyttetur. Jeg er ganske godt trent og vi gikk tur ved hytta. Plutselig får jeg hjertebank og blir svimmel. Legger meg ned litt og det blir bedre. Går tilbake til hytten og får ett par sånne anfall på kvelden og dagen etter. Var veldig redd. Ringte fastlegen på mandag og spurte om det kunne være pga Wegovy. Det trodde han ikke. Det var vært mye i det siste med sykdom i familien og en del stress. Det var grunnen trodde han. Men jeg har kjent på hjertebank og svimmelhet flere ganger denne uken. Bør jeg kontakte fastlegen igjen og kanskje slutte med Wegovy og se om det endrer seg? Anonymkode: 8524f...d09
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #27 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har gått på Wegovy i 8 måneder. Har hatt lite bivirkninger. Forrige helg var vi på hyttetur. Jeg er ganske godt trent og vi gikk tur ved hytta. Plutselig får jeg hjertebank og blir svimmel. Legger meg ned litt og det blir bedre. Går tilbake til hytten og får ett par sånne anfall på kvelden og dagen etter. Var veldig redd. Ringte fastlegen på mandag og spurte om det kunne være pga Wegovy. Det trodde han ikke. Det var vært mye i det siste med sykdom i familien og en del stress. Det var grunnen trodde han. Men jeg har kjent på hjertebank og svimmelhet flere ganger denne uken. Bør jeg kontakte fastlegen igjen og kanskje slutte med Wegovy og se om det endrer seg? Anonymkode: 8524f...d09 Du er godt trent og bruker Wegovy? Er du både overvektig og godt trent? Ikke nedlatende ment, bare undrer på dette med vekt hvis du er trent. Da er man vanligvis ikke overvektig, eller? Anonymkode: 8a90d...515 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #28 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du er godt trent og bruker Wegovy? Er du både overvektig og godt trent? Ikke nedlatende ment, bare undrer på dette med vekt hvis du er trent. Da er man vanligvis ikke overvektig, eller? Anonymkode: 8a90d...515 Med godt trent mener jeg at jeg går en del turer i skogen flere ganger i uken. Men at mat er problemet Anonymkode: 8524f...d09 1
I Grosny Skrevet 27. oktober #29 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 7.20): Jeg har Wegowy i kjøleskapet, og der har den ligget i flere måneder. Jeg blir større og større, men er så redd for bivirkninger. Det jeg er mest redd for er å bli blind (f.eks NAION), alvorlige psykiske bivirkninger (som at jeg skulle bli veldig deprimert eller få sterk angst). I tillegg er jeg redd for å få akutt diaré mens jeg er ute i offentligheten/ på jobb. Spørsmålet mitt er om andre har tenkt på det samme og hva dere eventuelt gjorde for å ta en avgjørelse? Jeg er redd for å ta medisiner sånn generelt pga at jeg ved flere anledninger har fått alvorlige og sterke bivirkninger som visstnok er ekstremt sjeldne. Det er fastlegen min som har skrevet ut resept på medisinen til meg. Jeg klarer ikke gå ned i vekt på egen hånd og bli der. Anonymkode: 7d551...1f7 Du har klart å gå ned før, så om wegowy er for skummel, bruk gamlemåten. For eks en ketodiett , litt mosjon og litt periodisk faste. Hold deg unna juice , alkohol , prosessert mat og sukker. Det vanskeligste er å finne på noe annet å gjøre når tilbakefallet kommer. Kanskje en kraftig sunn fiskemiddag med grønnsaker og uten poteter kan spises da?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #30 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 22.25): Jeg fant ut i de artiklene jeg leste at sammenhengen var sterkest hos de som hadde søvnapné og blodtrykksfall om natten, og var over 50 år. Diabetes type 2 var ikke nevnt spesifikt. Gjerne del kilder om du har Anonymkode: 7d551...1f7 Det er vel en sammenheng mellom naion og diabetes 2 uavhengig av slankemedisiner (diabetes henger jo sammen med diverse andre følgeskader på syn) https://www.dmp.no/nyheter/mistanke-om-sjelden-bivirkning-ved-bruk-av-semaglutid#:~:text=NAION (nonarterittisk iskemisk optikusnevropati) er,høyere risiko for denne øyesykdommen. Ser ut som fhi mener risikoen er noe høyere ved bruk av semaglutid. https://www.diabetes.no/mer/nyheter-om-diabetes/nyheter-2024/varsler-om-sjelden-bivirkning-av-ozempic/ Men det var klønete formulert av meg 🙂 Streng tatt henger vel mange av disse faktorene sammen, siden de i høy grad er livsstilsrelatert. Anonymkode: cbd87...6e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå