Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først: vi venter et ønsket barn, så abort er ikke på horisonten.

Jeg reagerer allikavel på at vi ikke får tilbud om UL i uke 17-19 før uke 18+6, slik at jeg dersom det var nødvendig/ønskelig praktisk sett ikke får utnyttet selvbestemt abort.

Jeg ringte for å flytte timen grunnet jobb, og det var mye ledig tidligere. Så hvorfor har jeg ikke blitt satt opp på en tidligere time automatisk?

Jeg har en tilstand som gjør at jeg er satt opp på ekstra ul og kontroller gjennom svangerskapet anyways etter dette, så jeg føler jo de med rette kunne "spredd" oppfølgingen litt mer. 

Hva tenker dere, og hvilken uke+dag fikk dere tilbud om UL2?

Anonymkode: 47956...b46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg reagerer allikavel på at vi ikke får tilbud om UL i uke 17-19 før uke 18+6, slik at jeg dersom det var nødvendig/ønskelig praktisk sett ikke får utnyttet selvbestemt abort.

Jeg ringte for å flytte timen grunnet jobb, og det var mye ledig tidligere. Så hvorfor har jeg ikke blitt satt opp på en tidligere time automatisk?

Jeg har en tilstand som gjør at jeg er satt opp på ekstra ul og kontroller gjennom svangerskapet anyways etter dette, så jeg føler jo de med rette kunne "spredd" oppfølgingen litt mer. 

Ul2? 2 ultralyd? Jeg har 3 barn. Hadde første UL i rundt uke 6 eller 8 med alle 3. Psykisk angst,hadde hatt en spontan abort i 4 mnd da jeg var veldig ung. Ble tett oppfylt på sykehuset pga det psykiske. Hadde ultralyd ofte med alle 3. Sikkert 6 eller 8 ganger, oppfølging hver uke eller hver 14 dag ca mener jeg. Begynner bli en del år siden. Siste barn født 2016! 

Hvis du har en tilstand hvorfor ber du ikke legen om henvisning da? Slik du kan bli bedre fulgt opp på sykehuset?

Anonymkode: 7a6a7...288

AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare 1. Uke 20 tror jeg. Kanskje 21

Anonymkode: 18d53...be6

Skrevet

Hadde det nesten som du 18+5. Men hadde jo TUL i uke 14, så hadde utelukket en del ting allerede da, så var ikke bekymret i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Uke 19+6 hvis jeg husker rett. Men jeg hadde ultralyd i uke 13 og, har du ikke fått i uke 11-13? Selvbestemt abort er nok ikke noe de vektlegger i forhold til tidspunkt for ultralyden, det viktige er at du er langt nok på vei til å kunne se mest mulig. 

Anonymkode: 67864...024

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke før 20+0. Ei i samme by fikk ikke før 20+4

Anonymkode: 0f581...dde

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten får du innvilget abort om barnet er sykt, selv etter 18 uker 

Anonymkode: 0f581...dde

AnonymBruker
Skrevet

Uke 20 med første barn, 19 med andre😊

Anonymkode: 855f1...c98

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk ikke tidlig UL heller,  pga lange køer og sykdom blablabla. Ble satt opp på ordinær i uke 17, fikk sms at denne er utsatt til uke 19 nå.. Så er ganske stressa. Får heller ikke komme til fastlegen siden hun ikke bryr seg, helsestasjon har ikke kapasitet. Har dårligere oppfølging nå enn i 2020 under covid. 

AnonymBruker
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk ikke tidlig UL heller,  pga lange køer og sykdom blablabla. Ble satt opp på ordinær i uke 17, fikk sms at denne er utsatt til uke 19 nå.. Så er ganske stressa. Får heller ikke komme til fastlegen siden hun ikke bryr seg, helsestasjon har ikke kapasitet. Har dårligere oppfølging nå enn i 2020 under covid. 

Du kan jo bestille privat?

Anonymkode: 17a18...861

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk time til tidlig UL 11+4 pg Ordinær UL 18+5. Helt normalt det. 

De kan ikke sette alle opp tidligere  til UL "bare" for at de skal kunne benytte seg av selvbestemt abort bare fordi grensen er flyttet. Dersom det oppdages noe på denne UL som tilsier at svangerskapet bør/må avbrytes så får man det på lik linje som man alltid har fått det. Så ser ikke problemet. 

Anonymkode: fb2ae...322

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke nøyaktig dag mer, men at det var i uke 19+noe. Først fikk jeg en dato i uke 23, og ringte og spurte om det var meningen. Men det var det det ikke, det hadde skjedd en feil. Og da fikk jeg altså en ny dato i uke 19. Jeg husker at jeg var litt skuffet fordi jeg gru-gledet meg så veldig til den kontrollen og var redd det skulle være noe galt. Men siden vi hadde hatt en ultralyd tidligere, visste vi jo at sannsynligheten for det heldigvis var svært liten. 

Anonymkode: 40203...a48

AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt uproblematisk, mangler fosteret halve hjernen får du tilbud om abort uansett. 

Anonymkode: 51c5e...cfb

AnonymBruker
Skrevet

Og du kan få et svært sykt og krevende barn uten at det oppdages på UL (eller NIPT), f.eks døvblind, alvorlig epilepsi, følling, muskelatrofi eller dystrofi, angelmann, mitokondriesykdom, genfeil ect. Man kan ikke gardere seg, det er en del av pakken med p få barn.

Anonymkode: 51c5e...cfb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 9.00):

Du kan jo bestille privat?

Koster jo flerfoldige tusen da.. Ikke alle har mulighet til det. 

Anonymkode: 755f8...439

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Koster jo flerfoldige tusen da.. Ikke alle har mulighet til det. 

Anonymkode: 755f8...439

Da er det bare å vente :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...