Gjest Chrizzy Skrevet 29. mars 2006 #1 Del Skrevet 29. mars 2006 Hva kan man bruke allmennlærerutdanning til om man bestemmer seg for å ikke bli lærer? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #2 Del Skrevet 29. mars 2006 Et par jeg vet om har allmennlærerutdanning fra Lærerhøgskolen. Den ene jobber som sekretær i en kommuneadministrasjon, den andre som pleiemedhjelper (tror hun vi bli sykepleier). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 29. mars 2006 #3 Del Skrevet 29. mars 2006 Man kan jobbe som miljøterapeut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 29. mars 2006 #4 Del Skrevet 29. mars 2006 Og alt det der er myyyykje lågare løna. Berre så du er advart. For nokre år sidan kunne ein velge litt mht jobb etter lærarutdanning, no er ein ganske låst til jobbar som enten løner lite eller til å vere lærar. Du kan jo alltids ta master i noko som du har lyst til å jobbe med då, og prøve å finne noko anna den veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #5 Del Skrevet 29. mars 2006 Hva med støttekontakt, barnehageassistent, miljøarbeider, ungdomsarbeider eller besøksvenn for eldre? Det kan være givende og utfordrende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 29. mars 2006 #6 Del Skrevet 29. mars 2006 Hva med støttekontakt, barnehageassistent, miljøarbeider, ungdomsarbeider eller besøksvenn for eldre? Det kan være givende og utfordrende ← Og etter 4 år på høgskule med studielån så vil du knapt tene nok til å betene lånet. Dette er jobbar der ein treng fagbrev. Besøksvenn for eldre er dessuten frivillig arbeid som ein gjer på fritida via f.eks Røde Kors. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 29. mars 2006 #7 Del Skrevet 29. mars 2006 En kan være miljøterapaut på intitusjoner, en kan jobbe som førskolelærer på dispansasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mabe Skrevet 29. mars 2006 #8 Del Skrevet 29. mars 2006 Har sett flere bedrifter som søker kursholdere. De ønsker gjerne noen med lærerbakgrunn pga. pedagogikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #9 Del Skrevet 29. mars 2006 Har sett flere bedrifter som søker kursholdere. De ønsker gjerne noen med lærerbakgrunn pga. pedagogikken. ← Akk, det hjelper lite å kunn epedagogikk hvis man ikke har innhold forøvrig. Det skal vel mye til fir at en lærer plutselig skal ha noe unikt og spesielt å si, så et helt næringsliv ønsker å høre på - bare fordi de har studert pedagogikk? Mange av de som har studert pedagogikk, kan det i teorier men ikke utøve det. Vi friske (normale) og utadvendte som ikke har studert pedagogikk (og psykologi..) vet dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 29. mars 2006 #10 Del Skrevet 29. mars 2006 Akk, det hjelper lite å kunn epedagogikk hvis man ikke har innhold forøvrig. Det skal vel mye til fir at en lærer plutselig skal ha noe unikt og spesielt å si, så et helt næringsliv ønsker å høre på - bare fordi de har studert pedagogikk? Mange av de som har studert pedagogikk, kan det i teorier men ikke utøve det. Vi friske (normale) og utadvendte som ikke har studert pedagogikk (og psykologi..) vet dette. ← Vel, mest truleg så vil vel bedrifta då gje opplæring i det emnet som skal haldast kurs over, så det er noko innhald... For eg meinar, ingen kan vel komme rett inn frå gata og halde eit interessant kurs for næringslivet uten å ha noko spesifikt å snakke om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 29. mars 2006 #11 Del Skrevet 29. mars 2006 Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pauline Skrevet 29. mars 2006 #12 Del Skrevet 29. mars 2006 En del journalister, radio og TV-folk og selgere er lærere i grunnutdanninga, men det er vel ikke utdanninga, men deres sosiale og utadvendte vesen som har skaffet dem dissejobbene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #13 Del Skrevet 29. mars 2006 Mange jobber man ikke trenger utdannelse til, feks innen salg og marked. Med en lærerbakgrunn kan det jo være lettere å få en slik stilling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 29. mars 2006 #14 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Akk, det hjelper lite å kunn epedagogikk hvis man ikke har innhold forøvrig. Det skal vel mye til fir at en lærer plutselig skal ha noe unikt og spesielt å si, så et helt næringsliv ønsker å høre på - bare fordi de har studert pedagogikk? Mange av de som har studert pedagogikk, kan det i teorier men ikke utøve det. Vi friske (normale) og utadvendte som ikke har studert pedagogikk (og psykologi..) vet dette. ← Så du mener, at de som har studert pedagogikk ikke er friske (normale)? Endret 29. mars 2006 av Piper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mabe Skrevet 30. mars 2006 #15 Del Skrevet 30. mars 2006 Akk, det hjelper lite å kunn epedagogikk hvis man ikke har innhold forøvrig. Det skal vel mye til fir at en lærer plutselig skal ha noe unikt og spesielt å si, så et helt næringsliv ønsker å høre på - bare fordi de har studert pedagogikk? Mange av de som har studert pedagogikk, kan det i teorier men ikke utøve det. Vi friske (normale) og utadvendte som ikke har studert pedagogikk (og psykologi..) vet dette. ← Men man kan i alle fall teoriene da, og ofte er det det man trenger for å få en slik jobb. Da har man hvertfall med seg teoriene, i forhold til de friske og normale, som du kaller det...-Da ville jeg tro at man stiller sterkere ved et intervju, enn om man ikke har noen utdannelse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marta Skrevet 30. mars 2006 #16 Del Skrevet 30. mars 2006 Du kan bli politiker!!!! Mange politikere som har lærerbakgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 30. mars 2006 #17 Del Skrevet 30. mars 2006 Er det slik å forstå at du er ferdig utdannet lærer og ikke vil praktisere yrket ditt? I så fall er jeg spent på å høre hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #18 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg kan svare for min egen del i alle fall. Jeg har jobbet som lærer i ungdomsskolen i Oslo i snart 6 år nå, og forlater yrket for godt til sommeren. Fordi jeg er lei av skriverbordspedagog pregede reformer som bare fjerner lærerne mer fra elevene. Jeg kan gi en kjapp oppskrift på hvordan gjøre det bedre i internasjonale undersøkelser: 1) Gjenopprettelse av spesialskolene. De må deles i to typer. En for elever med store lærevansker/ fysiske/ psykiske handicap. Vi snakker ikke lese og skrivevansker her, vi snakker downs og CP ol. Den andre må være spesialisert på elever med store adferdsvansker. Elever som spytter på lærere og medelever, kaster ting på lærere, slår og sparker/ er farlige for alle rundt seg, bruker narkotika/ ruser seg på skolen osv. Rett og slett et helt annet tilbud. Sollerud bør mao utvides veldig! 2) Mindre klasser slik at en lærer får sett og pratet med alle elevene hver dag. Et sted mellom 20 og 25 elever i hver klasse. 3) At vi utfører PISA slik andre land gjør: verstingene og de med store lærevansker/ diagnoser deltar ikke i undersøkelsene i hele tatt... Jeg må jo si at jeg tror elevene klarer seg meget godt her til lands med tanke på at alle deltar i disse undersøkelsene! På skolen min er det flere av de aller verste kasusene som er plukket ut for å delta... Tror jeg dette skjer? Nei, selvfølgelig ikke. Derfor blir ikke mitt avkom sett i offentlig norsk skole. Mange meget dyktige lærere, men altfor mange vanskelige elever. Og skolene har altfor lite makt. Dersom foreldre velger å si neitakk til spesialskoleplass har de rett til det, uavhengig av hvor mange andre elever som blir skadelidende av at det barnet går der. Den eneste reaksjonsmåten man har i ungdomsskolen er å gi dårlig oppførselskarakter og utviser i 3 dager. Og nei, det hjelper ikke på en som hater skolen. Nå har alle rett til 13 årig skolegang, hvilket betyr at karakterene på ungdomsskolen ikke betyr så veldig mye. For en eller annen skole kommer man jo inn på. Om man kommer ut med et vitnemål er jo en helt annen sak. Fokuset i skoledebatten er helt feil, og det er trist at Utdanningsforbundet har fjernet seg så langt fra folka på gølvet at de faktisk ikke klarer å argumentere for noe som helst. De var til og med for obligatorisk 2.fremmedspråk, når vi som står på gølvet ser at skremmende mange knapt takler engelsk og norsk. Det er å legge et unødvendig stort press på alle de som allerede sliter på skolen. Nei, ikke søk dere i den retningen der om dere ikke må/ har kallet, det er ikke verdt det! Mye slit og lite du får igjen for det, selv om lønna er grei. Ta 3- årig ingeniør og tjen minst det samme uten å bli kalt hore på jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 30. mars 2006 #19 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg er så enig med deg, gjest! Lurer på om det finnes noen andre yrkesgrupper som griner så mye på jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karro Skrevet 31. mars 2006 #20 Del Skrevet 31. mars 2006 Jeg kan svare for min egen del i alle fall. Jeg har jobbet som lærer i ungdomsskolen i Oslo i snart 6 år nå, og forlater yrket for godt til sommeren. Fordi jeg er lei av skriverbordspedagog pregede reformer som bare fjerner lærerne mer fra elevene. Jeg kan gi en kjapp oppskrift på hvordan gjøre det bedre i internasjonale undersøkelser: 1) Gjenopprettelse av spesialskolene. De må deles i to typer. En for elever med store lærevansker/ fysiske/ psykiske handicap. Vi snakker ikke lese og skrivevansker her, vi snakker downs og CP ol. Den andre må være spesialisert på elever med store adferdsvansker. Elever som spytter på lærere og medelever, kaster ting på lærere, slår og sparker/ er farlige for alle rundt seg, bruker narkotika/ ruser seg på skolen osv. Rett og slett et helt annet tilbud. Sollerud bør mao utvides veldig! 2) Mindre klasser slik at en lærer får sett og pratet med alle elevene hver dag. Et sted mellom 20 og 25 elever i hver klasse. 3) At vi utfører PISA slik andre land gjør: verstingene og de med store lærevansker/ diagnoser deltar ikke i undersøkelsene i hele tatt... Jeg må jo si at jeg tror elevene klarer seg meget godt her til lands med tanke på at alle deltar i disse undersøkelsene! På skolen min er det flere av de aller verste kasusene som er plukket ut for å delta... Tror jeg dette skjer? Nei, selvfølgelig ikke. Derfor blir ikke mitt avkom sett i offentlig norsk skole. Mange meget dyktige lærere, men altfor mange vanskelige elever. Og skolene har altfor lite makt. Dersom foreldre velger å si neitakk til spesialskoleplass har de rett til det, uavhengig av hvor mange andre elever som blir skadelidende av at det barnet går der. Den eneste reaksjonsmåten man har i ungdomsskolen er å gi dårlig oppførselskarakter og utviser i 3 dager. Og nei, det hjelper ikke på en som hater skolen. Nå har alle rett til 13 årig skolegang, hvilket betyr at karakterene på ungdomsskolen ikke betyr så veldig mye. For en eller annen skole kommer man jo inn på. Om man kommer ut med et vitnemål er jo en helt annen sak. Fokuset i skoledebatten er helt feil, og det er trist at Utdanningsforbundet har fjernet seg så langt fra folka på gølvet at de faktisk ikke klarer å argumentere for noe som helst. De var til og med for obligatorisk 2.fremmedspråk, når vi som står på gølvet ser at skremmende mange knapt takler engelsk og norsk. Det er å legge et unødvendig stort press på alle de som allerede sliter på skolen. Nei, ikke søk dere i den retningen der om dere ikke må/ har kallet, det er ikke verdt det! Mye slit og lite du får igjen for det, selv om lønna er grei. Ta 3- årig ingeniør og tjen minst det samme uten å bli kalt hore på jobb... ← Nå tror jeg faktisk det er stor forskjell på Oslo og resten av landet når det gjelder slike ting (det du sier om elevene). I Oslo har man gode skoler og man har dårlige skoler, mens man for det meste ellers rundt om i landet har skoler (altså ingen skoler med flertall av veldig dyktige elever fra høyere sosiale klasser, og ingen med flertall av "problembarn". Skolene er ikke så dårlige som man vil ha det til. Jeg holder selv på å utdanne meg som lærer, og det jeg er sjokkert over er hvor mange dårlige lærere det er rundt om (og jeg har vært en del rundt om på forskjellige skoler forskjellige steder i landet)!!! Så ikke skyld alt på kommune/regjering og elever. Lærerne har mye skyld!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå